Tuomas Pirttimäki

bogaus

6 viestiä aiheessa

Moi! olen vähän ajatellut, että alan bogaamaan niin koneita, että pistän ylös mitä on nähty, milloin, missä jne jne. Mutta nyt tahtoisinkin kysyä nimenomaan teiltä; jos pääsen lentokentälle vain 5-8 kertaa vuodessa(efhk) niin onko kyseistä muistiinpano "järjestelmää" järkeä aloittaa? Kysyn myös, että mitä hyötyä on pitää tällaista muistiinpano kirjaa? Minä oloitan ainakin sen vuoksi, että se ois erittäin mukavaa?

 

...tuomas...

 

p.s. Miksi koneet "tykkäävät" laskeutua(kun tuulen suunat on oikea)  kiitotielle 22L, mutta "tahtovat" kuitenkin taas nousta viereiseltä kiitotie 22R:ltä? ;D Johtuuko tämä asuinalueista?      Toivottavasti en ole liian tyhmä kun kyselen tämmöisiä, olenhan vasta nuori! :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja juuri tämän takia EFHKlle bygattiin innolla ja vaivalla se 04L/22R, että toiselta radalta operoidaan pelkästään nousut ja toiselta laskut. Tällä tavoin vältetään pienimmätkin turhat holdaamiset kiitotien päässä. Tosin tässäkin on poikkeuksia, kuten viimeksi ollessani platalla käyttivät pelkästään 04R:ää, mutta siihenkin saattaa selityksenä olla kohtuullisen harvassa tuolloin ollut liikenne.

 

btw. 04L:n alkupäässä on kesällä loistava spottailla, jos sattuu olemaan niin hyvä säkä, että sitä käytetään pelkästään laskuun. Päässä on muutaman metrin koholla oleva huikean kokoinen nurmialue, josta on loistava näkymä kiitotielle. Sinne voi mennä vaikka kesä-piknikille jos on hyvä sää. Koneet laskeutuvat melkein pään korkeudelta muutaman metrin päästä. Hieno paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:lla 22L:n käyttö on sallittu (Kello 07-19) vain niin sanotuille Quiet Jet-koneille. Quiet Jet koneita ovat mm. A32S, Avrot ja uudemmat 737:t. Lisäksi 22L:llä on sidejä vain DOBAN:lle (Viroon) ja PVO:lle (Vaikka Venäjälle). 22R on siis käytössä useimmin nousuihin kuin 22L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:lla 22L:n käyttö on sallittu (Kello 07-19) vain niin sanotuille Quiet Jet-koneille. Quiet Jet koneita ovat mm. A32S, Avrot ja uudemmat 737:t. Lisäksi 22L:llä on sidejä vain DOBAN:lle (Viroon) ja PVO:lle (Vaikka Venäjälle). 22R on siis käytössä useimmin nousuihin kuin 22L.

 

Tuo ei kuitenkaan ole syy kiitoteiden tälläiselle käytölle, vaan seuraus siitä ;)

 

//b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi! olen vähän ajatellut, että alan bogaamaan niin koneita, että pistän ylös mitä on nähty, milloin, missä jne jne. Mutta nyt tahtoisinkin kysyä nimenomaan teiltä; jos pääsen lentokentälle vain 5-8 kertaa vuodessa(efhk) niin onko kyseistä muistiinpano "järjestelmää" järkeä aloittaa? Kysyn myös, että mitä hyötyä on pitää tällaista muistiinpano kirjaa? Minä oloitan ainakin sen vuoksi, että se ois erittäin mukavaa?

 

...tuomas...

 

Kukaan muu ei kehtaa sanoa tätä, mutta yleisimmin kai puhutaan bongauksesta tai spottauksesta.  Mitä sitten nuo pitävät sisällään nykyään aika vaihtelevaa.  Noihin muistiinpanoihin sanoisin, että se on varmaan aika henkilökohtainen juttu.  Jotkut tuota tekevät ja heillä on vuosienaikana kerääntyneet aika mittavat muistiinpanot siitä mitä kentillä on joskus käynyt.  Mikä se järki sitten siinä on riippunee siitä mitä iloa itselleen tuosta saa.  Useampi taitaa mielummin pyrkiä ottamaan kuvat siitä mitä on käynyt.  Muutenkin koko harrastuksen järkenä varmaan on se, että toteuttaa sitä niin että siitä on itselle eniten iloa.  Ei kai tämä siinä mielessä muista harrastuksista eroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

btw. 04L:n alkupäässä on kesällä loistava spottailla, jos sattuu olemaan niin hyvä säkä, että sitä käytetään pelkästään laskuun. Päässä on muutaman metrin koholla oleva huikean kokoinen nurmialue, josta on loistava näkymä kiitotielle. Sinne voi mennä vaikka kesä-piknikille jos on hyvä sää. Koneet laskeutuvat melkein pään korkeudelta muutaman metrin päästä. Hieno paikka.

 

04L on harvoin sellaisessa käytössä että pelkästään sinne laskeudutaan yleensä myös 04R käytössä. Lemminkäisen kalliokin sopii hyvin piknik kohteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään