Tuomas Pirttimäki

spottauksen koneiden aikataulut.

19 viestiä aiheessa

Kun tuolla kentällä pyöitte ja ehkä räpsitte kuvia, niin haluattekos koskaan siellä paikan päällä katsoa aikatauluja? Kun joku kone vaikka nousee, niin sitten tietää, että aa... tuo lähtee Amsterdamiin jne. jne. Vai katsotteko aikataulut(ja pistätte muistiin johonkin) jo kotona? Tosin mitenkäs siellä ketällä nyt vois mitään aikatauluja katella! :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun joku kone vaikka nousee, niin sitten tietää, että aa... tuo lähtee Amsterdamiin jne.

Jos noita aikatauluja muutaman vuoden seurailee vaikka teksti-TV:stä tms jne, niin noi vakiovuorot alkaa jäämään muistiin aika mukavasti. Niiden numerointi ei ole moneen vuoteen isommin muuttunut ja ajatkin on aika samoina pysyneet. Mitä taas juuri ko hetkellä nousevaan tai laskevaan tulee niin siinä on kyllä pääsääntöisesti vain radioliikenteen seuraaminen ainoa keino tietää varmasti ko koneen vuoro, ainakin AY, SK, KF kyseenollen. Muita harvemmin liikkuvia (esim vaikkapa KLM noin 3-4krt/vrk ja niillä minimi 2.5-3h väliä) voi tietää yleensä kellonajan mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvistä vastauksista! meikäläisellä ei vaan ole noita wap palveluita :(  Muuten jukka, spottailusi tulee aika kalliiksi jos aina joka lennon wapista katsot päivittääksesi ne! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Muuten jukka, spottailusi tulee aika kalliiksi jos aina joka lennon wapista katsot päivittääksesi ne! ;D

Mä en selaa wappia vaan ihan nettiä kännyllä, ilmailulaitoksen sivuille on oma urli joka lataa vain lentoaikataulut ja se on ihan nopea, ja ei tule edes kalliiksi kun on 100mb kiinteä gprs. Päivittäin selailen aikatauluja, säätä, kauppalehden sivuja jne jne. Aika sopiva mun käyttöön toi 100mb kk:ssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en selaa wappia vaan ihan nettiä kännyllä, ilmailulaitoksen sivuille on oma urli joka lataa vain lentoaikataulut ja se on ihan nopea, ja ei tule edes kalliiksi kun on 100mb kiinteä gprs. Päivittäin selailen aikatauluja, säätä, kauppalehden sivuja jne jne. Aika sopiva mun käyttöön toi 100mb kk:ssa.

Helppoa toi spottailu hesassa, täällä maakunnassa ei oo tollasista hienouksista kuultukaan. Ne harvat vuorot, jotka käy päivittäin osataan ulkoa ja elätellään toiveita, josko joku yllätysvieras eksyis paikalle. Lennoston koneet ei oo lentäny viikkoihin vissiin yhtään lentoa , mutta silloin kun ja jos vielä joskus sattuvat lentämään niin nekin noudattaa jo tutuksi tullutta rytmiä. Tää aihe tais olla tarkotettu lähinnä hesalaisille, mutta laitampa nyt kuitenkin maakuntien miesten elämänmenosta vähän tietoa vertailun vuoksi, jos vaikka joku uusi spottailija äityy tämän jalon harrastuksen piiriin liittymään vaikka pirkkalassa ja aivan vaan vihjeeksi, että voi tätä yrittää harrastaa vaihtelevalla menestyksellä myös muillakin kentillä kuin EFHK. Mukaan mahtuu kyllä, ei tarvitse yhtään ujostella ja juttelemaan vaan jos sattuu vielä niin onnekkaasti, että törmää johonkin muuhun alan mieheen/naiseen. ;):P:laugh:

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
jos vaikka joku uusi spottailija äityy tämän jalon harrastuksen piiriin liittymään vaikka pirkkalassa

Aina oon tullu käymään kun jotain kuvaamisen arvosta on ollu ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et mikko viittis pistää linkkiä tai muuta vastaavaa, kun en tuolta ilmailulaitoksen sivuilta tommosta kännykällä selattavaa aikataululista juttua löydä! Tosi hieno juttu muuten tommonen, että voi selailla noita aikatauluja kiitotien päässä, että jos joku kone vaikka myöhästyy tai jättää tulematta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IL DEP Ulkomaat:

http://www.ilmailulaitos.fi/hel_lentotieto?suunta=0&ulkomaa=1〈=fi

IL ARR Ulkomaat:

http://www.ilmailulaitos.fi/hel_lentotieto?suunta=1&ulkomaa=1〈=fi

Lisäks kännyssä toki kirjanmerkkinä airliners.nettiin wappi versio mistä kätsä kattoa rekkarit, esim jos ei muista ulkoa kaikkia GWI:n rekkareita niin voi varmistaa mikä yksilö esim erikois skeemojen varalta, + sitten airlinecodes josta voi kattoa yhtiön jos sattuu unohtamaan + muita muutamia kivoja nettiosotteita..

Edit: Niin ja tämähän ei ole mitenkään kännyille suunnattu, mutta kevyempi ladata kun koko IL:n etusivu ;) Ja tosta näkee lennot muutenkin kätevämmin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ite käytän kentällä olessa tota Ilmailulaitoksen Wappia, jos pitää tarkistella ETA aikoja tai lähtöaikoja.

Skanneri toimii sitten myös siinä ohella tietolähteenä, jos jotain tiettyä konetta ootteleepi.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Skanneri toimii sitten myös siinä ohella tietolähteenä, jos jotain tiettyä konetta ootteleepi.  :)

Skanneri on _aina_ päällä kentällä liikkuessa, ei mee mikään ohi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan. Sitten jos ja kun sen muistaa ottaa mukaan. Noin joka toisella reissulla "ainiin perrr... :'(" kuten viimeeksikin maanantaina. Ei siinä auttanu ku wapista tutkailla Vazin bordauksen vaiheita  :-[;D

Taidankin köyttää ton nyt tohon laukkuun kiinni... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää skanneria vaan aina messissä ja jos/kun sitä kuuntelee himassa niin tekee aina jonkun rutiinitarkastuksen kun lähtee kentälle niin ei jää mitään pois..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää skanneria vaan aina messissä ja jos/kun sitä kuuntelee himassa niin tekee aina jonkun rutiinitarkastuksen kun lähtee kentälle niin ei jää mitään pois..

Aivan, viimeeks tuli vaan hieman kiirus..... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän skanneria kokoajan kameralaukussa mukana kun kotona ei tule kuunneltua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän skanneria kokoajan kameralaukussa mukana kun kotona ei tule kuunneltua.

Tampereella on muuten se etu, että kaikki alueen taajuudet kuuluu kokoajan. Sieltä saa hyvissä ajoin tiedon esim pirkkalaa tulevista koneista kun ne on tulossa tampereen controllin alueelle eli suomeen. Jos vaan olis joku menopeli, esim auto käytössä, niin kerkeäisi hyvin kentälle. Mulla on aina tampereella alueen taajuudet seurannassa. Viikolla maakunnassa kuuluu jyväskylä ja halli hyvin sillon kun olen töiden vuoksi siellä päin suomea.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Marko: Vieläkö tolla ysitonnisella tulee "muuta" kuunneltua, vai kuuluuko enää VIRVE:n tultua mitään mielenkiintoista?

Empä oikeastaan ole nykyisin kiinnostunut muista kuin ilmailutaajuuksista. Olen tainnutkin jo pyyhkiä "turhat" taajuudet muistista.

Sikäli hieman hukkaan menee hieno laite.  :-\   Mut pääasia että lentoliikenne kuuluu.    :)

-  Marko  -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään