Henri Karlsson

Milloin viimeksi ohjaamossa?

76 viestiä aiheessa

Viimeinen kerta oli DC-ysin jäähyväislennolla OH-LYX Helsingistä Kuusamoon.Vähän ennen laskeutumista lauma uutisnälkäisiä lehti-ja televisiotoimittajia sai luvan kuvata ohjaamoa. Amerikkalainen pariskunta vierelläni ihmetteli kovin moista vapaamielistyyttä/suoranaista löperyyttä turvatoimissa, kunnes hokasivat, että on vähän niin kuin juhlalento...

Aika menee niin kovaa, etten hetikohta muista, mikä oli päivämäärä.  :o  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

21.11.2005 Välillä HEL - DUS, pääsin Fincommin Embraerin ohjaamoon visiitille. Juttelin lennon aikana "mukavia" lentomännän kanssa ja , kas - kutsu ohjaamoon tuli 8)

Hahahaha!!! V***uuntu suhun ja päätti laittaa kuskien riesaks... kas siinäpä muillekki kokeilemisen arvonen taktiikka, jos ohjaamoon haluutte. Senkus ärsytätte niitä emäntiä...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeviikolla pääsin tsekkaan RAF New Zealandin 757 ohjaamon, maassa tosin. Reilu pari kk sitten kaveri järkkäsi vierailun Air New Zealandin tuliterään 777:aan, voi sitä uuden koneen tuoksua 8) Kuukausi sitten koulukaverit pääsivät vierailulle NZ:n 747:n ohjaamoon. Puoli tuntia olivat saaneet "leikkiä" oikeaa lentäjää kunnes kone oli rullattu portille. Ja mikä parasta, yksi tyypeistä istui förstin paikalla insinöörin rullatessa konetta. Erosi kuulemma hieman Cherokeen ohjaamossa istumisesta :laugh: No, itse satuin tietenkin olemaan reissussa tämän sattuessa >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeisin kerta oli syyskuussa (muistaakseni 8. päivä) 2001 lomamatkalla välillä HEL-BCN. Silloin pääsi "lasten siivellä" MD-82:n ohjaamoa kurkistamaan. Tapahtumat muutama päivä tuon visiitin jälkeen taisivat sitten jättää sen myös viimeiseksi käynniksi. :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole visiteerannut, kuin OH-CBZ:n ohjaamossa pari kertaa. Ja päristellyt DC-10:n ohjaamon kopiossa, ilmailumuseossa  :P

Muuten taitaa jäädä ohjaamovierailut vastaisuudessakin IITV ja WAR:n varaan, jos rupeaa kuumottamaan  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenhän sinne tälläinen tavallinen matkustaja voi nykypäivänä päästä. Ei kai mitenkään :(

Kannattaa hieroa tuttavuutta jonkin matkatoimiston tai lentoyhtiön työntekijän kanssa. Voi olla silloin välillä mahiksia päästä ohjaamoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa hieroa tuttavuutta jonkin matkatoimiston tai lentoyhtiön työntekijän kanssa. Voi olla silloin välillä mahiksia päästä ohjaamoon.

Suosittelen mieluummin tuttavuuden hieromista ilma-aluksen päällikön kanssa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen mieluummin tuttavuuden hieromista ilma-aluksen päällikön kanssa...

Ei taida ihan riittää tuo, jos koko lennoksi sinne mielii. Tokihan ohjaamossa voi päästä lennon jälkeen käymään vaan kysymällä (on onnistunut minulla joka kerta).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kipparin lupa ei riitä, niin mikä sitten? Jos tarkoitat lentoyhtiön tyntekijöillä Suilan Kekeä tai Heinosen Jukkaa, niin sitten ehkä...

Kippari todennäköisesti antaa luvan käydä ohjaamossa esim. lennon jälkeen, mutta minusta jos mielii siellä olla koko lennon ajan, matti meikäläinen saa harvemmin siihen kapteenilta lupaa. En ole testannut, joten en tiedä varmasti. Mutta parin viikon päästä olen menossa ohjaamossa Las Palmasiin matkatoimiston työntekijän seurana, ja ei ole vielä edes varmaa pääsenkö koko lennoksi ohjaamoon. Se riippuu lentäjästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaapi olla viime marraskuussa CPH-HAM SASin q400:lla,kun oli putki täynnä ja piti päästä pakosti hanpuriin....

Älähän nyt! Oot kyllä todistetusti ollut ohjaamossa tuonkin jälkeen!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kippari todennäköisesti antaa luvan käydä ohjaamossa esim. lennon jälkeen, mutta minusta jos mielii siellä olla koko lennon ajan, matti meikäläinen saa harvemmin siihen kapteenilta lupaa. En ole testannut, joten en tiedä varmasti. Mutta parin viikon päästä olen menossa ohjaamossa Las Palmasiin matkatoimiston työntekijän seurana, ja ei ole vielä edes varmaa pääsenkö koko lennoksi ohjaamoon. Se riippuu lentäjästä.

Paskaa koko teksti. Ehdotan Lauri, etta luet nuo tummennetut lauseet hieman tarkemmin. Vahan sama juttu jos tulen isasi kyydissa lentokentalle ja haluan istua etupenkilla, eli sun mielesta mun pitais kysya autokauppiaalta, jolta isasi on (todennakoisesti) auton ostanut, etta saanko istua etupenkilla. Valilla voisi vahentaa MUTU-tietoa kun nayttaa menevan ihan heinille...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paskaa koko teksti. Ehdotan Lauri, etta luet nuo tummennetut lauseet hieman tarkemmin. Vahan sama juttu jos tulen isasi kyydissa lentokentalle ja haluan istua etupenkilla, eli sun mielesta mun pitais kysya autokauppiaalta, jolta isasi on (todennakoisesti) auton ostanut, etta saanko istua etupenkilla. Valilla voisi vahentaa MUTU-tietoa kun nayttaa menevan ihan heinille...

Samoin... Siis koneen kapteeni ei ole se lentokonekauppias, vaan kapteeni on se kaveri joka lentää konetta. Se istuu siellä ohjaamossa (kapteeni ja perämies pääsevät ohjaamoon) ja jos ohjaamoon haluat niin kipparilta sitä kysytään. Kippari ei tällaisissa tilanteissa soita koneen valmistajalle (soittaaks sun faijas autokauppiaalle aina ku joku haluu etupenkille?  ;) )vaan ihan oikeasti päättää sen siinä paikan päällä (perustuen määräyksiin, yms.). Ja tuo ei ollut MUTUa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin... Siis koneen kapteeni ei ole se lentokonekauppias, vaan kapteeni on se kaveri joka lentää konetta. Se istuu siellä ohjaamossa (kapteeni ja perämies pääsevät ohjaamoon) ja jos ohjaamoon haluat niin kipparilta sitä kysytään. Kippari ei tällaisissa tilanteissa soita koneen valmistajalle (soittaaks sun faijas autokauppiaalle aina ku joku haluu etupenkille?  ;) )vaan ihan oikeasti päättää sen siinä paikan päällä (perustuen määräyksiin, yms.). Ja tuo ei ollut MUTUa.

Nyt meni sulta Kimmo mun pointtini ihan metsaan. Tuossa tekstissasi toistat mita edellisessa viestissa sanoin. Erona vain (autonajaja/Kapteeni).  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joonaksen rinnastukset menivät minulta hieman ohitse, mutta Lauri lienee aika oikeassa, että siitä ohjaamoon pääsystä päättää lennon päällikkö, eli henkilö siellä vasemmalla jakkaralla ja eturivissä. Toki ehkä myös oikeanpuoleisella jakkaralla istuvankin mielipidettä kunnellen, mutta kuitenkin siis viime kädessä.

Ja jos luet Laurin tekstiä ensimmäisen tummennetun kohdan jälkeen, niin huomaat varmasti myös että Lauri kirjoitti ettei ei ole varma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa jaa... No selvennetaan sitten elikkas auto-asialla toin ilmi, etta eikohan se ole se ajaja (kapteeni), joka paattaa kuka siella nokalla vierailee ja mina aikana, jos vierailee. Han on se paalikko siella. Eika hanen tarvitse keneltakaan sita kysya, poikkeustapauksiakin toki olen huomannut. Ihmetytti Laurin viestissa vaan toteamus jossa han paatteli, etta muilla henkiloilla olisi ennemman paatantavaltaa ko. asiassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisi olla kyse siitä miten tuota lukee, kun itse sain sen käsityksen, että Lauri on samoilla linjoilla kuin sinäkin.

Lauri pähkäili mielestäni tuossa juuri sitä, josko kapulta lupa irtoaa, vaikka matkatoimiston henkilön välityksellä sellaisen onkin ehkä saanut. Tiedä sitten taustoista enempää. Ehkä tuo matkatoimiston henkilö on jo kysynyt asiaa aiemmin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään