Henri Karlsson

Milloin viimeksi ohjaamossa?

76 viestiä aiheessa

Jees, mutta tosiaan maailman menot ovat johdattaneet tuon matkustajien "ilon" poistumiseen, joka mielestani on myos ihan oikein. Matti Meikalaisena ei ole _kovin_ suuria mahdollisuuksia, yhtion politiikan olessa mita se on, mutta suhteiden seka jarjestelyjen kautta voi tilaisuus hyvinkin aueta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime kesänä DC-3 ohjaamossa, piti pidellä tietyssä asennossa ohjainta kun lämmiteltiin moottoreita. :P

Ja "perämiehenä" rullauksessa sama kone  8) .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1989 pienenä pellavapäänä matkalla Las Palmasista Helsinki-Vantaalle, ja yhtiönä muistaakseni KarAir ja mallista ei mitään hajua. Alkujännityksestä toipuneena kovasti tuli tentattua kaikki nappeja piloteilta, ja kun totesin että homman osaavat oli hyvä siirtyä takas äipän viereen.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime vuonna kolme kertaa: kesäkuussa MD80 Helsinki Pietari ja A320 Milano Helsinki ja  marraskuussa MD11 Shanghai Helsinki. Ja tämä siis onnistui kohdallani laskua myöten, koska kipparit olivat hyviä tuttujani.

Niin ja viime viikolla kaksi kertaa, jos Jetsteam Super 31:n etupenkki lasketaan mukaan (Direktflyg Tukholma-Borlänge-Tukholma). Siinä kun oviaukossa ei ole verho kiinni, niin seuraat käytännössä lähempää pilottien lentokäsialaa (ei autopilottia) kuin MD11:ssä konsanaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa jaa... No selvennetaan sitten elikkas auto-asialla toin ilmi, etta eikohan se ole se ajaja (kapteeni), joka paattaa kuka siella nokalla vierailee ja mina aikana, jos vierailee.

Käytännössä kyllä. Tosin tollee mä sen laurinki viestin kässäsin. Tosin jos muuten pykäliä viilataan, niin kyseisen firman OM:stä aina löytyy kannanotto siihen ketkä voidaan laskea ohjaamoon. Kyseisen lennon päällikkö saa tosiaan viimekädessä päättää että otetaanko ohjaamoon, mutta sellaiset henkilöt ja toiminta menee OM:n mukasesti.

Eli eipä se nyt näytä pykälien varjossa ihan kiellettyäkään olevan. Jos tosiaan kyseisen lafkan oma manuaali sitten sen ohjaamovierailun kieltää, niin siihenhän ei sitten toisaalta kippari voi mitään. Tuo oli siis suoraan JAR:sta luettuna.

Kimmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytännössä kyllä. Tosin tollee mä sen laurinki viestin kässäsin. Tosin jos muuten pykäliä viilataan, niin kyseisen firman OM:stä aina löytyy kannanotto siihen ketkä voidaan laskea ohjaamoon. Kyseisen lennon päällikkö saa tosiaan viimekädessä päättää että otetaanko ohjaamoon, mutta sellaiset henkilöt ja toiminta menee OM:n mukasesti.

Eli eipä se nyt näytä pykälien varjossa ihan kiellettyäkään olevan. Jos tosiaan kyseisen lafkan oma manuaali sitten sen ohjaamovierailun kieltää, niin siihenhän ei sitten toisaalta kippari voi mitään. Tuo oli siis suoraan JAR:sta luettuna.

Kimmo

Siellä eturivissä vasemmalla istuvana voisi tähän todeta, että jos muut kuin ne OM-A:ssa mainitut (joilla on aina jonkin lentoyhtiön tai ilmailuviranomaisen myöntämä ID-kortti esittää) esittää toiveen vasta lennolla, on nykymääräysten mukaan aika mahdotonta ohjaamoon päästää. Eli jos haluaa ohjaamoon, pitää yrittää kysyä etukäteen, että luotettavuus voidaan varmistaa - siihen sitten taidetaan tarvita jotain suhteita. Valitettavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siellä eturivissä vasemmalla istuvana voisi tähän todeta, että jos muut kuin ne OM-A:ssa mainitut (joilla on aina jonkin lentoyhtiön tai ilmailuviranomaisen myöntämä ID-kortti esittää) esittää toiveen vasta lennolla, on nykymääräysten mukaan aika mahdotonta ohjaamoon päästää. Eli jos haluaa ohjaamoon, pitää yrittää kysyä etukäteen, että luotettavuus voidaan varmistaa - siihen sitten taidetaan tarvita jotain suhteita. Valitettavasti.

Joo, jotta saadaan piste tälle p:n jauhamiselle, niin juuri tätä Arin asiaa yritin hakea. Muotoilin sen itse huonosti, mutta tuosta Arin tekstistä voi lukea myös minun pointtini. Piste.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, jotta saadaan piste tälle p:n jauhamiselle, niin juuri tätä Arin asiaa yritin hakea. Muotoilin sen itse huonosti, mutta tuosta Arin tekstistä voi lukea myös minun pointtini. Piste.

Niinpä. Ja jotta voidaan p:n jauhamista viel tekohengittää, ni noinha taisit sanoo jo 2 sivuu sitte... joku vaa sotki tuol autokauppiaan tähä juttuun  :P

Mut siis ei se ohjaamossa reissaaminen mahotonta oo. Tavallaa suosittelen kaikille kokeilee, koska saatte vähä perstuntumaa samalla ilmailun toiseen upeaan puoleen: maailman jäykimpään byrokratiaan  ;)

Siihen harva harrastaja saa kosketusta ja paperitöitä ja muuta byrokratiaa ei taida FS:ssä olla simuloituna ollenkaan.

Josta kuningasidea: ohjelmoikaapas joku vaaratilanneraportit ja paperiset lentosuunnitelmat FS:n... ;)

ps. joko oli riittävän offtopic?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Silloin olin ohjaamossa, kun viimeksi lentokoneella matkustin, eli vuonna 1998. Kyseessä oli Finnair Boeing 757-200, ja matka suuntautui Kreikkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen mää olin ohjaamossa.  Selälläni, pää syvällä kipparin puoleisessa jalkatilassa. Loistelamppu kädessä.  Päälaki hankasi peräsinpolkimiin ja joku muhkura latiassa painoi selkää.  Mutta kyllä se etsitty asia sitten löytyi seltä taulun takaa.  Ai jai kun ioli vaikeata päästä siihen asentoon ja vielä vaikeampaa päästä sieltä pois.

Aijaijai.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen mää olin ohjaamossa.  Selälläni, pää syvällä kipparin puoleisessa jalkatilassa. Loistelamppu kädessä.  Päälaki hankasi peräsinpolkimiin ja joku muhkura latiassa painoi selkää.  Mutta kyllä se etsitty asia sitten löytyi seltä taulun takaa.  Ai jai kun ioli vaikeata päästä siihen asentoon ja vielä vaikeampaa päästä sieltä pois.

Ja sitten kun työkalutkin onnistuvat asettumaan kaikessa ähinässä semmoiseen kohtaan, että niitä ei enää saa käsiinsä niin sit kyl onnia ahistaa :-[

T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeksi olin Taromin Ilyushin 18 ohjaamossa, kiva ohjaamo siinäkin niillä. Kapteeni muistaakseen kertoi että ohjaimet valmistettu norsun luusta?  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä threadia lukiessa voin vaan todeta riemumielin, etten o tänä vuonna käyny lentokoneessa lainkaan. Ihanaa!

Kas minua possua ja valheenpuhujaa. Justiinsa tuli mieleen, että kävinpäs tuossa LGG:ssä jonakin päivänä, ja vieläpä ohjaamossa.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kauan, kauan sitten.. Olisiko yli 5 vuotta sitten ollut (Itse olin luokkaa 7-8v), koneena taisi olla DC-9 (Finnair) ja reittinä Helsinki-Oulu. Pienen pojan ensimmäinen lento ja pääsi jutustelemaan kapun kanssa.. Unelmien täyttymystä ;D

Parhaiten jäi mieleen se, kun totesin että on paljon nappuloita & vipuja ja kapu siihen vastasi jotain suuntaan: "En minä oikeastaan aina muista itsekään mitä ne kaikki tekee"  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä kun mietin, niin olenhan käynyt ohjaamossa lennon aikana, kerran. Vuonna 1992 menomatkalla Teneriffalle pääsin käymään Air Europan 757:n ohjaamossa. Taisin vieläpä tallentaa pienen pätkän videokamerallekkin. Kaiken kaikkiaan siinä ehti jutustella, tai oikeammin pällistellä, minuutin, parin ajan. Silloin tämä ilmailukärpänen ei ollut vielä niin pahati puraissut, että olisin tajunnut sen tarkemmin mitään katsella. Sen muistan, että matkalennon aikana ovi ohjaamoon oli usein avoinna, sillä overheadin namiskat ja sulaketaulut näkyivät valaistuna pitkälle matkustamon puolelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hahahaha!!! V***uuntu suhun ja päätti laittaa kuskien riesaks... kas siinäpä muillekki kokeilemisen arvonen taktiikka, jos ohjaamoon haluutte. Senkus ärsytätte niitä emäntiä...  ;)

Eipä kannata ärsytellä, voi meinaan jäädä juomat saamatta ::)

Anyway, maanantaina taas matka vei dussiin ja tämmöinen jäi kennolle 8)

//Mika

HEL-DUS

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus seitsemän vanhana Iberian bussin ohjaamossa. En kylläkään muista visiitistä mitään. :(

Taitaa olla 11.9 jälkeen mahdotonta päästä ohjaamoon. Ainut vaihtoehto lienee hakeutua lentäjän koulutukseen. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeksi maanantaina (koululennolla) ja toivottavasti seuraavan kerran huomenna  :).

Onneksi olkoon! Minäkin olin eilen ohjaamossa, tosin työkalujen kanssa tekemässä "syvähuoltoa".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

23.05.2010 MD-11 ohjaamossa ja pääsin itse myös lentämään sekä tekemään pari laskua. Kone oli OH-SLT

Pari kesää sitten olin myös DC-3:sen ohjaamossa DC-3 yhdistyksen jäsenlennolla. Tosin seisoin penkkien takana kun ei lähemmäksi pääse.

Edit: Unohtui listalta Lennuklubin Antonov AN-2 pari kesää sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään