Antti Hörkkö

Lennolla ruudulta matkustajille esitettävistä tiedoista

16 viestiä aiheessa

Tuossa tulikin radioliikenteestä ja selvityksistä oikein hyvä keskustelu, toivottavasti tämäkin aihe saa ihmisiä liikkelle esittämään oman mielipiteensä asiasta. :) Niin, asiani on tämä, kun hiljattain tulin matkustaneeksi  boeing 757:n kyydissä ja siellähän esitetään niiltä pieniltä ruuduilta matkustamossa mm elokuvat ja karttakuvaa lennon edistymisestä. Välilllä näytössä esitetään tietoja, paikallisesta ajasta,jäljellä olevasta lentoajasta,ulkolämpötilasta,lentokorkeudesta ja lentonopeudesta.(tarkoituksella en mitään jättänyt mainitsematta, jos unohdin jotain), sinänsä mielenkiintoiset tiedot esitetään mielestäni näytöllä turhan hankalassa muodossa, tässä kohtia joista en oikein pidä: ruudulla esitetään maanopeus km/h sekä mailia tunnissa, kiintoisampaa olisi tietää koneen ilmanopeus ja yksiköksi sopisi solmut oikein hyvin, silloin ei tarvitsisi hankalia muunnoksia miettiä,samoin lentokorkeus olisi mukavaa jos se ilmoitettaisiin lentopintoina (esim. FL260),samoin etäisyyden määränpäähän voisi ilmoittaa "merimaileina" siis (esim. 150nm), kun tiedot olisi näissä muodoissa niin ilmailua tuntevan olisin mukavampaa seurata matkan edistymistä, toki ymmärrän, että koneessa on ihmisiä, joille ilmailuala ei ole välttämättä tuttu, mutta heitä varten tiedot voisi esittää niinkun ennenkin, ja ilmailijoille tulisi sitten "oma" sivu  välillä hetkeksi siihen näytölle. En tiedä mitä mieltä toiset ovat tästä..mutta mielipiteitä olisi mukava vaihtaa tästä asiasta, itse ainakin kovin kaipaisin ilmaijoiden sivua näyttöruudulle, ja samalla voisi muutakin lentoon liittyvää tai laskeutumiseen / nousuun liittyvää esittää näytöllä jos tilaa olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, ihan idealta kuulostaa mutta toisaalta taitaa ilmailijat olla liian pieni vähemmistö kaikista matkustajista. Itselleni nämä kilometrit riittäävät sillä pienellä päässälaskulla ne pystyy muuttamaan solmuiksi/merimaileiksi. Asia mikä minua ihmetyttää ovat kartoilla esitettävät kaupungit: välillä mukana on mitä ihmeellisempiä pikkupaikkoja ja monesti merkittävä kaupunki on jätetty pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOL, kuinkakohan moni niistä (Finskin) 757:kan matkustajista on ilmailua tuntevia [big]?[/big]... Olisko hyvä suhde 218:1/lento tjs. en nyt jaksa tarkkaa paikkalukua kaivaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia mikä minua ihmetyttää ovat kartoilla esitettävät kaupungit: välillä mukana on mitä ihmeellisempiä pikkupaikkoja ja monesti merkittävä kaupunki on jätetty pois.

 

No sitä itsekin on tullut suhteellisen monta kertaa mietittyä! Nyt oli pakko asiaa yrittää pikaisesti vähän selvittää. Ohjelmistovalmistaja taitaa olla Rockwell Collins ja ohjelmisto nimeltään Airshow 400 (tai muu versio). Valmistaja sanoo sivuillaan, että

 

"Rockwell Collins' Airshow® 400 system provides airline passengers with real-time aircraft location, flight time, nearby points-of-interest, air speed, altitude and temperature information, as well as safety briefings and many other customer-specified items."

 

Eli kyse on "lähialueen kiinnostavista kohteista".  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kyse on "lähialueen kiinnostavista kohteista".  ;D

 

Kuten vaikkapa seuraava :laugh:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en mä nyt 150 000 asukkaan asuttamaa Sumatera Utara -provinssin toiseksi suurinta kaupunkia ihan turhaksi paikaksi sanoisi. ;)

 

http://www.britannica.com/eb/article-9059025

 

Okei, kävi mielessä tarkistaa kaupungin koko, mutta en sitten jaksanut ;D. Pisti vaan jo lennolla silmään tuo nimihirviö :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole paljon tullut lennettyä koneilla joissa on näyttö mutta jotain tulee mieleen. Luulen kyllä että jokainen ilmailufriikki osaa muuttaa yksiköt "päissään" tarpeen vaatiessa, ainakin paremmin kuin muut matkustajat. Ehkä tuo lentopinta olisi mukava tieto, saattoi se kuitenkin suurinpiirtein näkyä eli näyttö voi olla amerikkalaisittain esim. 33000 ft. En ihan ymmärrä miksi etäisyydet ja nopeudet pitäisi olla edes ilmailijalle nm/kts muodossa. Olisihan tietysti ilmanopeus mukava tietää, miksei mach-lukukin vielä. Yksi asia mikä minua ainakin jäi "kaivelemaan" oli se kun menin Wieniin niin näytössä luki että lentoaikaa jäljellä enää muutama minuutti ja kun aika oli kulunut umpeen niin kone oli jossain 2km korkeudessa ja kenttä näkyi oikealla. Siitä sitten tehtiin maakuntakierros melkein Slovakian ja Unkarin kautta ja laskuun joskus vartin kuluttua( ei mitään holding-kuviota tehty kuitenkaan).Eihän se minua haitannut, katselin omaa paperikarttaa ja tiesin missä mennään, kun oli selkeää. Eli eikö siinä näytössä voisi olla joku päivitys todellisista arvioista eikä mikään matka/nopeus =aika laskelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi asia mikä minua ainakin jäi "kaivelemaan" oli se kun menin Wieniin niin näytössä luki että lentoaikaa jäljellä enää muutama minuutti ja kun aika oli kulunut umpeen niin kone oli jossain 2km korkeudessa ja kenttä näkyi oikealla. Siitä sitten tehtiin maakuntakierros melkein Slovakian ja Unkarin kautta ja laskuun joskus vartin kuluttua( ei mitään holding-kuviota tehty kuitenkaan).Eihän se minua haitannut, katselin omaa paperikarttaa ja tiesin missä mennään, kun oli selkeää. Eli eikö siinä näytössä voisi olla joku päivitys todellisista arvioista eikä mikään matka/nopeus =aika laskelma.

 

Kerran Rovaniemelle laskeuduttaessa näytöllä näkyi pari minuuttia lentoaikaa jäljellä, mutta huomasin kyllä, että se ei voi pitää paikkaansa. Hetken päästä aika vaihtuikin 15 minuuttiin, ja kuulutettiin, että toisen koneen laskutelinevian takia joudumme odottelemaan hieman. Eli kyllä sen voi päivittää, mutta luulen, että ohjelma laskee sen automaattisesti arvioidun lentoajan ja lähtöajan perusteella ellei sitä erikseen muuteta kuten edellä. Näytöllähän näkyy saapumisajanarvio, vaikka kone on vielä maassa, luku myös muuttuu jatkuvasti kunnes kone lähtee liikkeelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitäs jännää tuon ilmanopeuden ilmoittamisessa olisi?? Eikös se pysy jatkuvasti suunnilleen tuolla koneen matkanopeuden paikkeilla, maanopeus taas on ihan mielenkiintoinen koska siit selvii kanssa et lennetäänkö suihkuvirtauksessa jne.

 

Ja jotenkin mulla on hämärä muistikuva et jollain lennolla ruudussa olis käväissyt Mach luku!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jotenkin mulla on hämärä muistikuva et jollain lennolla ruudussa olis käväissyt Mach luku!?

Yleensä näin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaiselle jotain?

TAS, IAS, mach, maanopeus, OAT ja korkeus, oma kakkara mukaan ja laskemaan kaikkea hauskaa?

Tuulitiedot vielä ennen lentoa koko reitille brifingistä mukaan.

Riittää ilmailuhenkilölle puuhaa koko matkan ajaksi kakkaran pyörittämisessä....

 

edit: Olen itsekin joskus miettinyt noita eri paikkojen nimiä, joita ihan kotimaan lennoillakin putkahtaa näytölle. Millälä logiikalla niitä on keksittyohjelaan syöttää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Luulen kyllä että jokainen ilmailufriikki osaa muuttaa yksiköt "päissään" tarpeen vaatiessa

 

En menisi sanomaan että se onnistuu keneltäkään jos on päissään  ;)

 

Kyllä siis tajusin mitä tarkoitit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ne paikannimet tosiaan ihan kuin sattumalta sinne ilmestyneet, vai mitä sanotte siitä kun Bangkokista tullessa Suomen kartan alkaessa näkyä on mainittu "Kuru sekä Utti ab" siis ei esim. Tamperetta mainita lainkaan! --Kuru? jossain Pohjois- Hämeen korvesssa Tampereen lounaispuolella? Minulle valkoinen paikka Suomen kartalla... :o

Edit: Vastaan Juhalle: Siis miksi Kuru näkyy tuolla ruudulla? Jos se on  kaupunki , niin lupaan että käyn siellä ens kesänä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

--Kuru? jossain Pohjois- Hämeen korvesssa Tampereen lounaispuolella? Minulle valkoinen paikka Suomen kartalla... :o

Heikki, nyt maantieteen kursssille ;D. Kuru on Mansesta lähinnä luoteeseen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään