Jouni Laukkanen

Ilmailukirjoja ja "ilmailukirjoja"

37 viestiä aiheessa

Nostetaanpas vanhaa ketjua...

Sain äsken lukaistuksi mainion kirjan The Smell of Kerosene joka kertoo USN/NACA/NASA pilotista Donald L. Mallickista. 11000+ lentotuntia ja 125 eri konetta ml. YF-12 ja XB-70. Kuvat eivät ainakaan tässä PDF-versiossa laadulla juhli, mutta sisältö on muuten ihan täyttä tavaraa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sarjassamme "ilmailukirjoja" osui käteeni Koalakustannuksen kirja "Itärintaman hävittäjäsotaa".

Enpä ole aikaisemmin moiseen törmännyt. Lukeminen loppui sivulle 24/167 lauseeseen "...itsenäistyi

potkuri ja vaihteisto ja molempien sankareiden siis piti asentaa kone maastoon pakkolaskulla.".

Minä puolestani itsenäistyin ko. teoksesta ja asensin tekeleen roskikseen. Koko kirja tai ainakin nuo

lukemani 24 sivua on ilmeisesti kirjoitettu sanasta sanaan suoraan nauhoitetusta haastattelusta.

Ja sitten vielä alkuperäis"teoksen" käännös saksasta suomeksi. Eipä nykyään voi ostaa edes kirjoja

ilman, että lukaisee muutaman sivun noin ihan varmuuden vuoksi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sarjassamme "ilmailukirjoja" osui käteeni Koalakustannuksen kirja "Itärintaman hävittäjäsotaa".

Enpä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.

Noo

Sitten sinä et ole lukenut kirjaa: Helmut Lipfert" Taistelulentäjänä itärintamalla" Karisto 1978...etkä Koalan alkupään kirjoja.

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvästä dekkarista käy seuraava kirja: Mustat laatikot avautuvat ( kust. Apali v. 2011 ISBN 978-952-5877-12-0). Pelottavalta tuntuu varsinkin itäeuroopan meininki. Mokaillaan sitä muuallakin. Kirja on ammattilaisen tekemä ja ilmeisesti tosiasioihin perustuvaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä ole aikaisemmin moiseen törmännyt. Lukeminen loppui sivulle 24/167 lauseeseen "...itsenäistyi

potkuri ja vaihteisto ja molempien sankareiden siis piti asentaa kone maastoon pakkolaskulla.".

Minä puolestani itsenäistyin ko. teoksesta ja asensin tekeleen roskikseen. Koko kirja tai ainakin nuo

lukemani 24 sivua on ilmeisesti kirjoitettu sanasta sanaan suoraan nauhoitetusta haastattelusta.

Ja sitten vielä alkuperäis"teoksen" käännös saksasta suomeksi. Eipä nykyään voi ostaa edes kirjoja

ilman, että lukaisee muutaman sivun noin ihan varmuuden vuoksi!

Puutun ylläolevaan pari vuotta myöhässä, en aikanaan huomannut...

Onpa todettava että myös kirjallisuudesta nauttiminen on makuasia! Minulle on tullut monesti mieleen Hannu Valtosen suomennoksia lukiessani, että pitäisi oikein henkilökohtaisesti kiittää, miten nautittavia lukuelämyksiä Hannu ja Koala-kustannus ovat minulle tuottaneet/välittäneet. Ehkäpä kiitos menee tätäkin kautta perille?

Tämä, "Hävittääsotaa itärintamalla" on minusta ihan parhaimmasta päästä. Erityisesti tekstin kaunistelemattomuus, mutta samalla tekstiin erittäin hienosti istutettu uskollisuus ajankuvalle... siis tosiaankin, juuri Düttmannin "muistelmia" lukiessani voin kuvitella, miten pappa on selitellyt ja liioitellut, ja yrittänyt enemmänkin kertoa hauskaa juttua kuin tarkkaa historiaa. Kirjan sivulla 8 on kuvattu kirjan synty. Se tosiaan on kasattu nauhoituksista. Hyvä, se on tässä tapauksessa minun mieleeni! Varsinainen Bonifazius, tuo Düttman, onkohan tarinoista puoletkaan totta... entäs sitten. Ja ne kielikuvat; eiköhän ne ole saksalaista sodan aikaista lentäjäslangia.

Toinen erityisen valaiseva kirja on "Stuka-lentäjä", jonka päähenkilö on Hans-Ulrich Rudel. Rudelista voi olla montaa mieltä. Minulle tuli kirjaa lukiessa sellainen olo, että onpa peräti vastenmielinen tyyppi. Pesunkestävä natsi. Ja muutenkin... Mutta kirja oli hyvä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kommentoinpa minäkin tätä hiukan vanhempaa viestiä kun sattui pomppaamaan esille. Itse kyllä kykenin lukemaan kyseisen teoksen ihan vaivatta. Ei se genrensä parhaimmistoa ole, mutta ihan viihdyttävää kerrontaa kunhan ymmärtää, että kyse on nimenomaan lentäjän kertomasta tarinasta, ei varsinaisesta ilmailuhistoriallisesta teoksesta. En tiedä kuinka hyvin tuo mainitsemasi kohta on käännetty, mutta ainakin minuun se upposi vallan mainiosti juuri tällaisessa kertomusmuodossa esitetyssä tarinassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Akateemisen alesta (Tampereelta) osui käteen "The illustrated encyclopedia of aircraft carriers and naval aircraft". Hinta oli 7,90 €. Hyllyyn jäi vielä yksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten tuli poikettua Kirjapörssi-myymälään Pukaron Paronissa. Yllätyksekseni löysin sieltä hyllystä Apalin kirjoja, en muista nähneeni näitä koskaan näissä "alekirjakaupoissa". Alle kahdella kympillä oli myynnissä mm. Laukkasen Fouga-kirja, Puolustusvoimien moottoriajoneuvot (tms.) ja Punatähdestä hakaristiin (joka lähti mukaan). Kannattaa käydä katsastamassa onko näitä muissakin myymälöissä.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli ilo saada käsiini vanhan seinänaapuriystävän Kavo Laurilan tuorein kaunokirjallisuusteos Ilmailuilmaisu On ilo nähdä, miten Kavolla sana ja kynä lentää aina vain yhtä runollisesti. Tämähän suorastaan heittää haastetta meille "nuoremmalle" polvelle ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

laitetaanpas tähän ketjuun jatkoksi tiedustelu:

onko kellään "ilmojen halki, karisto 1974" kirjassa  keijo kääriäisen s.103 artikkelissaan mainitsemaa teosta "suomi lentokoneesta" (tai "lentomatka yli suomen")?

kirjan tekijäksi on merkitty K.N. Rauhala ja ilmestymisvuosi 1929

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Suomi lentokoneesta" löytyy ilmailukirjastostani. On WSOY:n vuonna 1929 julkaisema 79 sivuinen nidottu painos.

Rodney

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Suomi lentokoneesta" löytyy ilmailukirjastostani. On WSOY:n vuonna 1929 julkaisema 79 sivuinen nidottu painos.

paljonko siitä löytyy kuvia ja osaatko sanoa, löytyvätkö samat kuvat jostain muualta?

esim sa-kuvista tai karhumäen arkistosta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään