Jyri Karhumäki

Ala-, keski-, ylätaso mikä tuottaa suurimman nostovoiman?

6 viestiä aiheessa

Tästä oli juttua eräällä toisella ilmailu forumilla. Pistän linkkiä sitten kun täällä ollaan päästy yksimielisyyteen asiasta..  ;)

 

Given that in general, the top surface of the wing is responsible for the creation of most of the lift, what type of aerofoil would give the greatest lift characteristics?

 

a low wing

b mid wing

c high wing

d low or mid wing.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisit antaa jo vahvan vinkin, että kysymys on ihan typerä, eikä asiat ole niin yksinkertaisia... mutta jos antaisi teoreettisen vastauksen ilman koulutusta, niin eikös rungosta erotettu ylätaso ole EHDOTTOMASTI tehokkain ja paras, siis tyyliin Gourdou-Leseurre GL-21, tai jos oikein tehokoneen mainitsisi, niin Koolhoven FK-31. Onhan koko siipi tehokkaassa käytössä nostaen lentolaitteen huimiin suorituksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...aijjaa, sää kävit sitten hakemassa oikein ssssyvältä historian hamasta pari esimerkkii.... ;)

Mun pitänee jatkaa samalla linjalla ja tarjoilla oikeen kotimaista; mitä tykkäisit siitä menopelistä nimeltä Kurki? Olihan sekin ylätaso ja kaikkee.... ;);D;)

 

Tuolla ajattelutavalla millä asia esitettiin, niin luultavammin tehokone ISOLLA TEELLÄ ois Fokker kolmitaso ::) Siinä kun on rätit alhaalla, keskellä ja ylhäällä.

Muistanette, arvoisa wanhempiväki iskelmän pätkän;

"Varmistin pois ja liikkuvat taa, taas kaksoiskonekiväärit purtavaa saa, kahdeksankymmentä pokaalia, on paronilla palkintokaapissa..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki edellämainituista eli ala-, keski-, ja ylätaso tuottavat saman nostovoiman eli koneen painon vaakalennossa.  Liikehdittäessä ne tuottavat nostovoiman, joka on paino X G (kuormitusmonikerta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sen verran tosiaan tohon, että hämärästi muistelisin jossain opetetun, että keskitasolla on interferenssivastus pienin. Eli jos mietitään, että mikä olisi tehokkain, niin tuo interferenssin pieneneminen se olisi se vaikuttavin tekijä. Tämmöistä muistan kuulleeni niinä harvoina hetkinä kun luennoilla olen hereillä ollut. Kuitenkin muut vastukset pysyvät about samoina annettua nostovoimaa kohden (joka muuten vaakalennossa EI ole koneen paino, mutta sillä ei tässä tilanteessa ole merkitystä...).

Eli siis alkuperäisessä kysymyksessä ilmeisen loogisesti haetaan sitä, mikä on edullisin siipi nostovoiman kannalta, tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään