Juha Paulavuo

Pienkoneiden käynnistys pakkasessa

39 viestiä aiheessa

Tulipahan vaan mieleeni, että mites nuo pikkukoneiden myllyt saadaan käyntiin näillä pakkasilla? Onko niissä lohkolämmittimet? Onko kylmäkäynnistyksessä jotain omia niksejä?

 

kyseleepi nim. "tietämätön uuno maalta" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipahan vaan mieleeni, että mites nuo pikkukoneiden myllyt saadaan käyntiin näillä pakkasilla? Onko niissä lohkolämmittimet?

 

Yksi vaihtoehto on pitää kone hallissa.  Moottoritilassa voi olla myös puhallin (vrt. auton sisälämppäri), joka pitää moottoritilaa pikkuisen lämpimämpänä kuin ulkoilma.  Paksut peitteet auttavat tässä hommassa myös.  Järeämpi vaihtoehto eli "dragon" on päässyt kuvaan tässä vietsiketjussa (kolmas kuva). Kärryissä kulkee mukana nestekaasupullo, nestekaasupoltin ja puhallin -> putkesta tulee varsin lämmintä ilmaa ja se voidaan johtaa moottoritilaa ja moottoria lämmittämään.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi vaihtoehto on pitää kone hallissa. 

 

Tai sitten venäläiseen / saksalaiseen tapaan sytytetään nuotio koneen alle yli -35 asteen pakkasissa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin; ei ole olemassa mitään tietämätöntä uunoa, ainoastaan epätietoisia....maalta.... ;)

 

Kokkolan ilmailukerhon käytössä on wanha kunnon kuumailmapuhallin jolla jo DC-3:n moottoreita lämmitettiin.

Toimii polttoöljyllä ja laitteella lämmitetään myös huoltohallia....tai siis -telttaa joka on lekohallin sisällä.

 

Kuumailma johdetaan putkea pitkin moottorin alle, odotetaan pakkasesta riippuen 15-30 min. ja kone on valmis valloittamaan ilmatilaa.

Toinen innovaatio on ihan tavallinen auton sisätilanlämmitin_putki vempele.

 

Lentomoottoreihin löytyy myös lohkolämmittimiä, itse en ole vielä semmoista nähnyt. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli Kemin hyppykoneessa semmoinen "lohkolämmitin". Oli öljypohjan ulkopuolella kiinni semmoisilla metallilenkeillä. Nimesin sen tosin öljynkäryttäjäksi, kun se lähinnä vain kärryytti sitä öljyä mitä oli roiskunu moottorin ulkopuolelle. Paras tapa omasta mielestäni oli nämä edellä mainitut, eli peitto päälle ja vaikkapa auton sisätilanlämppäreitä pari kappaletta huutamaan kidusluukuista. Mikäpä sen parempi tapa lämmittää ilmajäähdytteistä moottoria, kuin lämmin ilma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Limbachin VW-perustaisessa moottorissa on käytetty ihan oikeaa lohkolämmitintä. Esim. Grobissamme on sellainen.

Rotaxissa, jossa on kuivasumppuvoitelu, olen kuullut käytettävän öljysäiliön ympärille kierrettyä sähkölämmityskaapelia.

 

Ja starttia varten lisäakkuvoimaa tarvitaan myös joskus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten venäläiseen / saksalaiseen tapaan sytytetään nuotio koneen alle yli -35 asteen pakkasissa  ;D

 

Ei tämä käytäntö ole mitenkään outo Suomessakaan, mikäli on uskominen vanhimpia lentolupakirjakurssikirjoja. Mummolassa traktorit pantiin käyntiin tällä tavalla jos olivat jääneet yöksi metsään ja aamulla kova pakkanen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Limbachin VW-perustaisessa moottorissa on käytetty ihan oikeaa lohkolämmitintä. Esim. Grobissamme on sellainen.

Rotaxissa, jossa on kuivasumppuvoitelu, olen kuullut käytettävän öljysäiliön ympärille kierrettyä sähkölämmityskaapelia.

 

Ja starttia varten lisäakkuvoimaa tarvitaan myös joskus.

 

Meillä Pohjois-Päijänteen IK:n Grobissa Tikkakoskella on myös ihan normaali lohkolämmitin sisähaaroittimella. Koneen kylkeen tökätään piuha kiinni, jolloin käynnistyy moottorin lohkolämmitin sekä myös mahdollinen sisäpistokkeeseen kytketty sisätilan lämmitin. Tosin meillä kone seisoo talven yli, joten noita käytetään lähinnä loppusyksystä ja keväällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä on olemassa yksi melko ronski tapa moottorin kylmäkäynnistykseen; Viimeisen lennon jälkeen lorotellaan ööt poijes moottorista kattilaan ja eikun ennen seuraavaa lentoa ööt hellan kautta takaisin mjoottoriin. On kait joskus näin tehty tai sitten tuo on jotain urbaania ilmailulegendaa..........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomoottoreihin löytyy myös lohkolämmittimiä, itse en ole vielä semmoista nähnyt. :D

 

Tuossa meidän mopocessnassa semmoinen taitaa olla. Samoin sisälämppäri. DEFAn töpseli vaan kylkeen kiinni..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollessani Air Centerissä töissä, myimme moneen koneeseen TANIS-merkkistä lämmityssarjaa.

Tämä sarja sisälsi öljypohjan lämmittimen, sisätilan pistokkeen ja lämmityspuhaltimen. Lisäksi sarjaan kuului nokkapressu ( se punanen) ja tuulilasin eteen pieni peite.

Moni laittoi lisäksi akkukotelon pohjaan vastuksen, sekä vaahtomuovipalat ilmanotto aukkojen tukkeeksi.

 

Olen aina noudattanut sääntöä,

>+4C voi käynnistää,

-4C / +4C ns. talvikäynnistys.

Kun lämpötila on alle -4C on kone lämmitettävä ennen käynnistystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä on olemassa yksi melko ronski tapa moottorin kylmäkäynnistykseen; Viimeisen lennon jälkeen lorotellaan ööt poijes moottorista kattilaan ja eikun ennen seuraavaa lentoa ööt hellan kautta takaisin mjoottoriin. On kait joskus näin tehty tai sitten tuo on jotain urbaania ilmailulegendaa..........

Kanadan pohjoisosissa tuota on harrastettu joillain koneilla, tosin kaiketi vaan sen verran että öljyt mukaan sisälle muttei mitään hirmusia lämmittelyjä niille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomoottoreissa ei yleensä ole lohkolämmittimiä, koska ne ovat ilmajäähdytteisiä.  Ei ole vettä kulkemassa moottorilohkon sisällä, jota voisi lämmittää.  Sen sijaan niissä sattaa olla öljypohjan lämmitin, joka lämmittää öljyt.  Se on kuitenkin melko tehoton. 

 

Paras ratkaisu on lämmittää moottoritilaa lämmintä ilmaa tuottavalla puhaltimella.  Pari auton sisätilan lämmitintä voi sijoittaa moottoritilaan (vaatii tietysti tässä tapauksessa sähköä) ja ne lämmittävät moottorin puolessa tunnissa käynnistyskuntoon.  Asiaa voi auttaa vielä pyörittämällä potkurista, jolloin öljyt lähtevät liikkeelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomoottoreissa ei yleensä ole lohkolämmittimiä, koska ne ovat ilmajäähdytteisiä.  Ei ole vettä kulkemassa moottorilohkon sisällä, jota voisi lämmittää.  Sen sijaan niissä sattaa olla öljypohjan lämmitin, joka lämmittää öljyt.  Se on kuitenkin melko tehoton. 

< clip>

 

 

Ahas, onkos ihan omakohtaiseen kokemukseen perustuva toteamus. :o:-[

 

Minulla on ihan toisenlaisia kokemuksia. Kun "öljypohjan" lämppäri on pantu lennon jälkeen päälle, on öljytikku ihan lämmin monenkin tunnin kuluttua. Sisätilan lämmityspuhallin pitää penkit lämpiminä ja laitteet kuivina.

 

Eihän tuo ns.lohkolämppäri ole mikään pikalämmitin, pidemmällä ajalla lämmittää ja ennen kaikkea pitää lämmön yllä.

 

muuten kannattaa ottaa huomioon nuo "viritykset" kuumailmapuhaltimien ripustamisissa ja lisätohottimien osalta.

JOS syttyy tuleen, ei mikään vakuutus korvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minulla on ihan toisenlaisia kokemuksia. Kun "öljypohjan" lämppäri on pantu lennon jälkeen päälle, on öljytikku ihan lämmin monenkin tunnin kuluttua. Sisätilan lämmityspuhallin pitää penkit lämpiminä ja laitteet kuivina.

 

Eihän tuo ns.lohkolämppäri ole mikään pikalämmitin, pidemmällä ajalla lämmittää ja ennen kaikkea pitää lämmön yllä.

 

 

Se kyllä vaatii kohtuu pitkän ajan verrattuna esim. sisätilanlämmittimiin, että saa öljyt lämpimäksi. Olen kyllä kuullut, että ei ole paras mahdollinen tapa lämmittää moottoria. Kun sitä öljyä pakkaa jonnin verran noissa vanhoissa moottoreissa olemaan myös ulkopuolella niin semmoinen ikävä käry siitä lähtee.  Tämän takia se otettiin pois koneesta ja olen enemmän suosinut tätä sisätilanlämppäriä..Sitten antaa muutaman ryypyn ja pyörittää potkuria ja hyppää sisään ja moottori käyntiin. Ja räkänä taivaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin tiivisteet vaihtoon, niin ei kärytä......

 

Ihannetilanne taitaisi olla pitää konetta jatkuvasti lämmitetyssä hallissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin tiivisteet vaihtoon, niin ei kärytä......

 

Ihannetilanne taitaisi olla pitää konetta jatkuvasti lämmitetyssä hallissa.

 

Me vaihettiin koko moottori diesel malliseen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me vaihettiin koko moottori diesel malliseen  ;)

 

Niiiii, käryyhän ne rekatkin, koska käyttävät tiisseliä. ;D ;D

 

Muutaman koneen olen nähnyt lämmityksessä, mutta en ikinä sellaista lentomoottoria joka savuaisi lämmityksen aikana, öljyvuodon takia.

Ei maistu  ihan terveeltä,  tollanen toimintasavu. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niiiii, käryyhän ne rekatkin, koska käyttävät tiisseliä. ;D ;D

 

Muutaman koneen olen nähnyt lämmityksessä, mutta en ikinä sellaista lentomoottoria joka savuaisi lämmityksen aikana, öljyvuodon takia.

Ei maistu  ihan terveeltä,  tollanen toimintasavu. :o

 

Eikös se ole hyvä merkki, kun on öljyä moottorin ulkopuolella niin täytyyhän sitä jossain määrin olla myös sisäpuolella  ;D

 

Ehkä savuaminen on väärä termi, ehkäpä enemmän semmoinen öljynkatku. Havaittu myös kuumilla kesäilmoilla. Jotkut ammattireiskat väittävät myös, että kyseinen vastus "kiehuttaa" öljyä ja se ei ole hyväksi öljylle. Tosin, en tiedä onko tämä empiirinen tutkimus tehty 50-luvun öljyillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sanoisin että kyseiset puhuvat omiaan .

Miksi ihmeessä "kuumilla kesäilmoilla" tarttee lisälämmitintä :o

 

Tarkennan vielä, siis ei tietenkään käytetä kesäilmoilla lämppäriä, mutta +25 asteessa lentäneet tietävät mitä tarkoitan semmoisella kuumankatkulla mikä tulee moottorista lennon jälkeen. Esim W 80 öljy menee niin litkuksi kyseissä lämpötilassa, että öljyn lämpötila nousee ja paine tippuu hivenen. Ja säätöpotkurikin miettii hetken koekäytössä. Mutta pääasia on, että ei revitä kylmästä moottoria käyntiin. Ja kierrokset käynnistyksen jälkeen heti alle 1000 rpm:ää ettei nokka-akseli kuole öljynpuutteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekä Late, että Jaskahan on samaa mieltä, että oljyphjan lämmitin on melko tehoton, eli se toimii parhaiten kun sitä käytetään lämmön ylläpitoon, ei niinkään kylmän moottorin lämmittämiseen. Kylmä moottori lämmitetään lämpimän ilman puhalliúksella. Se tehdäänkö lämpö sähköllä, polttoöljyllä vai kaasulla riippuu tietysti siitä, mitä on parhaiten saatavissa ja millainen laitteisto on saatavilla. (olen jopa järven jäillä käyttänyt krtakäyttönestekaasupulloja ja puhalluslamppua alumiinitorveen yhdistettynä - kevyt laitteisto kuljettaa koneessa mukana). tuohon ylläpitoon sopii hyvin myös kiinteästi moottoritilaan asennettu pieni auton sisätilan lämmitin kiinteästi asennettuna. Jaskalla oli hyvä nyrkisääntö lämpötiloihin.

Sittenon vielä toinenkin klassinen menetelmä öljyn uloslaskun lisäksi - asennus jossa ennen sammutusta johdetaam öljyn sekaan bensaa, joka notkistaa öljyn käynnistystä varten. Bensa haihtuu sitten pois kun öljy kuumenee lentoonlähdössä ( älkää käyttäkö autossa, jossa ei ikinä oteta ulos täyttä tehoa 10 sekuntia pitempään) Ja kaikkiien ratkaisuiden ehdoton edellytys on kunnon moottoripeitto!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo pikkukoneiden moottorit osaavat aika hyvin suojella itseään kylmäkäynnistykseltä... ne eivät vaan tavan sunnuntaipilotin käskystä lähde käyntiin kovin kylmässä. Tosin suojaus vähän puutteellinen kun kaasaripalo on aika todennäköinen liian kylmässä suoritetun starttailun seurauksena...  ruiskut on sitten erikseen.

 

Irtovastukset eivät ole ainakaan minun silmissäni kovin korkealla, siis kiinteästi asennetut "siilit". Eräskin Navajon moottori sai uuden öljypohjan kun mokoma grilli oli helissyt löysälle huoltojen välillä ja syönyt hirmu urat ö-pohjaan. Ei ollut halpa nakki...

 

Näin kylmällä  huomionarvoinen seikka on "talvilevyjen" asennus. Varsinkin nämä pienemmät tarvitsevat öljynjäähdyttimen ja ilmanottojen eteen levyt estämään liiallista jäähtymistä. Myös huohotinputken eristyksen on syytä olla kunnossa.

Näillä on vaikutusta turvallisuuteen, jäätynyt huohotinputki on paha.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

About kaikki menetelmät onkin jo mainittu, kaltstart puuttuu, mutta sitä ei varmasti enää nykyään käytetä. Siis lantrataan öljyä bensalla, joka sitten koneen kuumetessa höyrystyy pois.

Kumma muuten miten useampikin mainitsee ilmajäähdytteisessä "lohkolämmittimen" siis sellaisen joka on pakkastulpasta/sylinterilohkon valukeernojen tukireiästä asennettuna moottorin vesitilaan... Noi ilmajäähdytteisissä, kuten kuplavolkkarissakin käytetyt ovat tietääkseni öljypohjan lämmittimiä...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään