Juha Paulavuo

Pienkoneiden käynnistys pakkasessa

39 viestiä aiheessa

moottoritilaan asennettu pieni auton sisätilan lämmitin kiinteästi asennettuna.

Miksi sen sisälämppärin pitäisi olla kiinteästi asennettu?? En näe moisesta olevan mitään hyötyä, miten tuollainen sisälämppäri edes asennetaan kiinteästi :-\ ? Irtolämppäri käy ihan hyvin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi sen sisälämppärin pitäisi olla kiinteästi asennettu?? En näe moisesta olevan mitään hyötyä.

 

Käytön helppous. Johto vaan kiinni koneen kylkeen ja lämmin ilma alkaa virrata.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy muuten talvilentoohjeita, jotka ovat meillä MIK:ssä jäsenten ohjenuorana kalustolla lennellessä talvella.

 

http://www.mik.fi/ohjeet/talvilento

 

Lukekaa ja komentoikaa vapaasti! Näillä on pärjätty 6-7 vuotta mutta aina voi parantaa. Tarvitsee itsekin lukea ajatuksella  läpi.

 

t:marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi sen sisälämppärin pitäisi olla kiinteästi asennettu?? En näe moisesta olevan mitään hyötyä, miten tuollainen sisälämppäri edes asennetaan kiinteästi :-\ ? Irtolämppäri käy ihan hyvin...

 

Esim. C152:ssa sen Defan virittely on hieman työlästä. Alakautta ei sovi ilman tarkkaa pujottamista, eikä vähänkään isompi lämppäri sitten millään. Ilmanottoon sitä ei voi heti lennon jälkeen laittaa, joko sulaa kuoret kuumaan pyttyyn tai lämppärin lämpösuoja laukeaa kuumuudessa. Varsinkin peiton kanssa. Myös toivottavasti asennetut talvilevyt estävät ilmanottoon laiton.

Sinne tuliseinän/moottoripukin alaosaan sopii Defa mainiosti, on huoleton ja heti käyttövalmis vaikka välittömästi lennon jälkeen.

 

Huono puoli on ropellin jatkuva pyöriminen ilmavirrassa, heppoiset laakerit kuluvat tiuhaan tahtiin. Näitä tuli 11v:n aikana kateltua aika paljon...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

About kaikki menetelmät onkin jo mainittu, kaltstart puuttuu, mutta sitä ei varmasti enää nykyään käytetä. Siis lantrataan öljyä bensalla, joka sitten koneen kuumetessa höyrystyy pois.

Kumma muuten miten useampikin mainitsee ilmajäähdytteisessä "lohkolämmittimen" siis sellaisen joka on pakkastulpasta/sylinterilohkon valukeernojen tukireiästä asennettuna moottorin vesitilaan... Noi ilmajäähdytteisissä, kuten kuplavolkkarissakin käytetyt ovat tietääkseni öljypohjan lämmittimiä...

 

 

Janne

 

Rotax jäähtyy nestekierrolla joten ...

MUTTA, olet oikeassa, mä itse käytän moottorilämmittimistä yleisnimitystä lohkolämmitin koska en tiedä lämmittääkö kyseinen laite nestettä vai öljyä... kaikissa moottoreissa kun on lohko...kait ;)

 

MILK on hoitanut ohjeensa asiallisesti se täytyy myöntää!

 

Ja tuosta kiinteä-/irtolämppäri.

käyttäisin itse kiinteää juuri samasta syystä kuin autoissakaan ei kannata pitää tavaraa hattuhyllyllä... ei ohops-tilanteessa saa mitään takaraivoonsa ja ei liioin pääse irtolämppäri liukumaan pankkien alta esimerkiksi polkimien alle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma muuten miten useampikin mainitsee ilmajäähdytteisessä "lohkolämmittimen" siis sellaisen joka on pakkastulpasta/sylinterilohkon valukeernojen tukireiästä asennettuna moottorin vesitilaan... Noi ilmajäähdytteisissä, kuten kuplavolkkarissakin käytetyt ovat tietääkseni öljypohjan lämmittimiä...

 

Pilkunviilausta: Saatan muistaa väärinkin, mutta VW-moottorissa ei taida olla erillistä öljypohja-osaa vaan kahdesta puoliskosta koostuva moottorilohko (kampikammio) pitää öljyn sisällään, ja lämmitin on sitten pultattu sen alapintaan. Näin ollen voisi puhua "lohkolämmittimestä", vaikka se lämmittääkin öljyn nesteen sijaan  ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.. tuohon ylläpitoon sopii hyvin myös kiinteästi moottoritilaan asennettu pieni auton sisätilan lämmitin kiinteästi asennettuna.

 

.... mutta riippunee pitkälti koneesta, noihin tyyppihyväksyttyihin lentskoihin ei saa liiemmin viritellä kiinteitä (auton) apulaitteita ihan noin vain. Aikoinaan katsastaja poistatti mm. Grobista GPS:lle rakennetun, koneen omaan virtasysteemiin liitetyn virransyöttöjärjestelmän. Ei auttanut selitykset vaikka oli miten hyvä ja turvallinen.

 

Experimental lentsikat ovat tietysti erikseen, niissä on vapaus tehdä omia ratkaisuja.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi vaihtoehto on pitää kone hallissa.  Moottoritilassa voi olla myös puhallin (vrt. auton sisälämppäri), joka pitää moottoritilaa pikkuisen lämpimämpänä kuin ulkoilma.  Paksut peitteet auttavat tässä hommassa myös.  Järeämpi vaihtoehto eli "dragon" on päässyt kuvaan tässä vietsiketjussa (kolmas kuva). Kärryissä kulkee mukana nestekaasupullo, nestekaasupoltin ja puhallin -> putkesta tulee varsin lämmintä ilmaa ja se voidaan johtaa moottoritilaa ja moottoria lämmittämään.

 

MikkO

 

Dragon on todella näppärä ja tehokas peli. Tarkoitukseen tehdyllä kärryllä se on helppo viedä koneen vierelle. 15 minuuttia riittää mainiosti normaalitehoilla aina - 10 C pakkasiin asti, puolta tuntia ei tarvitse käytännössä lämmittää koskaan. Silloin kun rupeaa olemaan jo niin kylmä, että pilotti itse kylmettyy konetta lämmittäessä. Koneen saa siis samassa ajassa lämpimäksi kun purkaa muut peitteet pois ja tekee päivätarkastuksen.

 

Ja Mikon viestiin vielä täydennyksenä, että puhallinta pyöritetään sitten tavallisella auton akulla, joka aina silloin tällöin tarttee toki ladata.

 

t. Markus, kuvan lämmittelijä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkunviilausta: Saatan muistaa väärinkin, mutta VW-moottorissa ei taida olla erillistä öljypohja-osaa vaan kahdesta puoliskosta koostuva moottorilohko (kampikammio) pitää öljyn sisällään, ja lämmitin on sitten pultattu sen alapintaan. Näin ollen voisi puhua "lohkolämmittimestä", vaikka se lämmittääkin öljyn nesteen sijaan  ???

 

Jos sille tiellä mennään, niin siinähän ei ole (sylinteri)lohkoa ollenkaan vaan erilliset sylinteriputket tulevat kiinni mm kampikammiona ja ölypohjana toimivaan kahden valun muodostamaan kokonaisuuteen...  :)

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sille tiellä mennään, niin siinähän ei ole (sylinteri)lohkoa ollenkaan vaan erilliset sylinteriputket tulevat kiinni mm kampikammiona ja ölypohjana toimivaan kahden valun muodostamaan kokonaisuuteen...  :)

Aivan, ei olekaan kuten auton rivimoottorissa sylinterilohko+öljypohjaa, vaan VW:n erilliset sylinterit on pultattu kampikammioon, jota näköjään moottorilohkoksi kutsutaan esim. tässä. Lyvc/Conti-lentomoottorien osien nimityksestä en tiedä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roikan päässä oleva 100W (nestevalumilta sopivasti suojattu) lamppu pitää moottoritilaa pitkään lämpimänä loivilla pakkasilla edellyttäen että moottori on hyvin peitetty (tarpeeksi paksu ja eristävä peite). Ahon Arin puhalluslamppukikka on taatusti hyvä ja tehokas ja sähköttömillä paikoilla käytännössä ainoa menetelmä; mitään liekillä palavaa ei vain sovi jättää ilman valvontaa. Joku Hondan pikku aggregaatti tupisemassa sähköä lämpöpuhaltimeen tuottaa varmasti tuloksia ja antaa apua käynnistykseenkin tarvittaessa. Bensiinillä toimiviin lämmittimiin saa polttoainetta koneen omista säiliöistä vedenpoistohanojen kautta. Silloin sitä ei tarvitse kuljettaa erikseen sisätiloissa, mistä on omat tiukat määräyksensä. Joskus on kuulemma kannettu saunan kuumia kiuaskiviäkin moottoritilaan, mutta kuten muussakin lämmitystouhussa, on tällöin varottava johtojen ja muoviosien vaurioittamista. Kanadassa sanovat että moottori on valmis käynnistykseen silloin kun se potkurista pyöritettäessä potkaisee puristuksen voimalla takaisin. Joka tapauksessa on lämmitettävä siksi pitkään, että moottorin pinnan hikoilu on kuivunut. Sisätilojen lämmitys on myös muistettava; itse aikaansaatu IFR mittareiden ja tuulilasin huurtuessa voi olla kohtalokasta. Kuivausrätti tai talouspaperi kannattaa olla käsillä, sillä jalkojen mukana kulkeutuu sisälle yllättävän paljon lunta, joka sulaessaan höyrystyy lasipinnoille nopeasti. Ja kaikissa koneissahan on häkäilmaisin, vai mitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin erään koneen käsikirjaa ja siellä oli vielä yksi konsti edellisten lisäksi. Moottori öljyyn lisättiin jotain ohennus ainetta kovien pakkasten ajaksi joka sitten lennon aikana "haihtui" pois. Aika kummallinen tapa ,mutta jossain alaskan jääkentillä varmaan käyttökelpoinen .Kun on pakko lentoon päästä eikä muita keinoja ole käytettävissä .Olin taas liian hätäinen enkä lukenut aivan kaikkia viestejä ja olihan siellä jo että bensaa sekaan, mutta muistaakseni siinä käsikirjassa oli jokin muu aine mitä öljyyn laitettiin .

 

t.Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Oilamatic Inc, (www.oilamatic.com) Coloradosta tarjoaa preoileria, joka nähdäkseni perustuu juuri öljyn ohentamiseen ennen starttia. Sopii käydä sivuilla vilkaisemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään