Juha Paulavuo

EFJO - kone odotti ilmassa lennonjohtajaa

38 viestiä aiheessa

Helsingistä Joensuuhun matkalla ollut Finnairin matkustajakone joutui siirtämään laskeutumistaan lennonjohdon puuttumisen vuoksi perjantaiaamuna Joensuussa. Lennonjohtaja myöhästyi, koska auto "kiukutteli" aamutuimaan.

 

Hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä minä ihmettelin tänään bussille kävellessäni, kun kone pyöri ympyrää täällä 28 puoleisessa päässä.  ::) Enpä ihmettele auton kiukuttelemista. Tänä aamuna pakkasmittari hurahti -30 asteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuulumatonta. Lennonjohtaja ei ollut tullut ajoissa työpaikalle ja lentokone odotti ilmassa lennonjohtajan tuloa torniin. Aluelennonjohtaja joutui hälyttämään torniin varalennonjohtajan, joka päästi koneen alas.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tämä lennonjohtaja vastaisuudessa laittaa muutaman varaherätyskellon soimaan ja varata työmatkaan tuplaten aikaa!  ;D

Ei varmaan siis pääse toistumaan enään. Tiedä sitten mitä on matkalla töihin käynyt, mutta kyllä jonkinlainen varasysteemi pitäisi olla tällaisten varalle. Tai sitten kone ei vaikkapa lähde tämänlaisille "yhden henkilön kentille", ennen kuin on varmuus tornin paikallaolosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuulumatonta. Lennonjohtaja ei ollut tullut ajoissa työpaikalle ja lentokone odotti ilmassa lennonjohtajan tuloa torniin. Aluelennonjohtaja joutui hälyttämään torniin varalennonjohtajan, joka päästi koneen alas.

 

Aikamoisen syyttävä sävy sulla. Minkäs teet jos auto ei vain lähde käyntiin tai jättää välille? Väkiselläkin siinä menee silloin aikaa ennenkuin torniin miehitystä saadaan, oli se sitten kuka tahansa. Varmistuslenkki on melkoisen ohut, koska koko lentokentän toiminta aamuisin usealla maakuntakentällä on tämän yhden miehen/naisen varassa. Eikä hänen puuttumistaan usein edes huomata ennenkuin on liian myöhäistä. Ja kun työt alkaa tyyliin klo 0530 niin harva jaksaa varata ylimääräistä puolituntista aikaa että "jos sattuu jotain yllättävää niin ehdin vielä taksilla." Puskuriaikaa onkin onneksi jo työajassa jonkun verran. Mutta ongelmat herätyskellon kanssa voivat olla vielä ikävämpiä kun ei edes tiedä myöhästyvänsä. Itse pidänkin kahta kelloa tuollaisina aamuina.

 

Aluelennonjohtaja tuskin hälytystä teki, sillä he eivät välttämättä tiedä edes yksikössä työskentelevien nimiä.

 

Jos maanantaina uutisoidaan samanlaista sattuneen Oulussa sunnuntaina niin syyttävän sormen voi samantien osoittaa meikäläisen uudenkarheaan Volvo 340:een! :laugh:

 

Parannusehdotus: kaikki kentät 24h :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluelennonjohtaja joutui hälyttämään torniin varalennonjohtajan, joka päästi koneen alas.

 

Ei todellakaan ollut aluelennonjohtaja, joka kutsui varamiehen. Olisit voinut lukea tuon uutisenkin. Lainaus "Paikalla ollut aseman kunnossapitohenkilöstö hälytti paikalle varamiehen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sitten, kuoliko joku vai mistä tämmöinen älämölö?

 

Vahinkoja sattuu ja tästäkin selvittiin lievällä niskanpunoituksella joten kaatakaa hirsipuu! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä ole edes ensimmäinen kerta.. :-[ Eikä varmasti viimeinen. Käkikellon käkättäjät ovat vain ihmisiä, ja autot ihmisten tekemiä. Jopa mersu voi  hyytyä pakkasella, torstaina tuli tämäkin todistettua, ei auttanut vaikka sierralla annoin sähköä. Tämä vain pääsi jostain syystä lehteen. Olen kuullut tapauksesta jossa lennonjohtaja heräsi kotonaan odotuksessa pyörivän yssykän ääneen, tuli kiire lähteä töihin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaitos on viilannut operatiivisesta toiminnastaan löysät pois. Lennonvarmistushenkilöstöä ei pidetä lentoasemilla tyhjän panttina. Varajärjestelmä tulee liian kalliiksi. Silloin pienessä yksikössä, joka ei ole jatkuvasti auki, voi käydä näin.  Kyse on poliittisesta päätöksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaitos on viilannut operatiivisesta toiminnastaan löysät pois. Lennonvarmistushenkilöstöä ei pidetä lentoasemilla tyhjän panttina. Varajärjestelmä tulee liian kalliiksi. Silloin pienessä yksikössä, joka ei ole jatkuvasti auki, voi käydä näin.  Kyse on poliittisesta päätöksestä.

Pienet kentät vois ihan hyvin AFIS:taa. Se homman laajetamisen jarrutus taas on erään poppoon (ay)poliittinen hanke .....

Markkuin

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut tapauksesta jossa lennonjohtaja heräsi kotonaan odotuksessa pyörivän yssykän ääneen, tuli kiire lähteä töihin..

 

Tällasissa tilanteissaha vois iha hyväksyttää proseduurin, et tullessa kaverit vois yhen matalan kiskasta lennonjohtajan kämpän yli jossei kaveria tornissa kuulu...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tota, tyhjä kenttä, hyvä näkyvyys, niin miksei kippari voi laskeutua?

Vai pitääkö siis tornista jonkun vaan sanoa, että nyt voi laskeutua?

No joo, säännöt ovat sääntöjä. . .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tota, tyhjä kenttä, hyvä näkyvyys, niin miksei kippari voi laskeutua?

Vai pitääkö siis tornista jonkun vaan sanoa, että nyt voi laskeutua?

 

Kyllä pitää. Suomessa kun kaikki kaupallinen liikenne tapahtuu johdettuna. Ja jos ei muuten, niin ainakin paikalla pitää olla AFIS-hemmo, joka kertoo säätiedot. Tosin se AFIS-jannu ei tietenkään saa antaa mitään lasku-, eikä muitakaan lupia... Ja eiköhän Joensuussa pidä olla ihan oikea lennonjohtaja, kun kyseessä ei siis ole mikään AFIS-kenttä...

 

Mietippäs itse. Menisitkö laskeentumaan sokkona tuollaisessa tilanteessa kentälle kone täynnä matkustajia aamupimeässä, ennenkuin aurinko on edes kerennyt yrittää nousua? Ja pistetään hommaan vielä vähän lisää vaikeusastetta. Nimittäin kukas sulle ne kiitotievalot sytyttää, kun tornissa ei ole ketään? ;)

 

Viime syksynä tosin näin sellaisenkin ihmeen, että FinnCommin Embraer starttasi Joensuusta VFR:nä, kun torni meni kiinni jo aiemmin. Kovasti pojat varmistelivat puhelimella, että se on varmasti sallittua :)

 

No joo, säännöt ovat sääntöjä. . .

 

juu ja niitä on parempi noudattaa, jos meinaa pitää työpaikan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienet kentät vois ihan hyvin AFIS:taa. Se homman laajetamisen jarrutus taas on erään poppoon (ay)poliittinen hanke .....

 

 

Näin on. Liikennelentäjäjien liitto ei pidä kenttien afistamista hyväksyttävänä asiana. Ja lennonjohtajien yhdistys on myös samaa mieltä asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pitää. Suomessa kun kaikki kaupallinen liikenne tapahtuu johdettuna.

 

 

Ei pidä paikkaansa. Esim. lapin vesikoneyrittäjät lentävät kyllä kaupallisesti mutta eivät johdettuna. Ja esimerkkejä löytyy kyllä muitakin.

 

Sinne kentälle tarvitaan AFIS-mies tai lennonjohtaja jos halutaan tulla IFR:ssä laskuun. (Ja yöllä täytyy sinne kentälle olla vähintään radioyhteys vaikka toimittaisiin VFR:ssä.)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä paikkaansa. Esim. lapin vesikoneyrittäjät lentävät kyllä kaupallisesti mutta eivät johdettuna.

 

Noniin, nysv-nysv, ja taas on pilkku viilattu  ;D  Varmaankin kaupallisella liikenteellä tosiaan noita isoja koneita tarkoitettiin.

 

Tosiaan jos IFR:ssä haluaa mennä, niin silloin pitää olla lennonjohtaja / -tiedottaja, ja firman käsikirja voi kieltää kokonaan VFR-lennot ==> kentän on oltava auki jos haluaa mennä laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja pistetään hommaan vielä vähän lisää vaikeusastetta. Nimittäin kukas sulle ne kiitotievalot sytyttää, kun tornissa ei ole ketään? ;)

 

No se paikallaoleva kunnossapitohenkilöstö tietenkin, aivan kuten Malmillakin tornin ollessa kiinni. ;D

 

(Juu, tiedän.. ei ole sama asia mutta piti päästä sanomaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nysv-nysv, ja taas on pilkku viilattu  ;D  Varmaankin kaupallisella liikenteellä tosiaan noita isoja koneita tarkoitettiin.

 

Tosiaan jos IFR:ssä haluaa mennä, niin silloin pitää olla lennonjohtaja / -tiedottaja, ja firman käsikirja voi kieltää kokonaan VFR-lennot ==> kentän on oltava auki jos haluaa mennä laskuun.

 

No nysvnysv vaan Samillekin.  ;D

 

Ehkä ilmaisin itseäni aavistuksen epäselvästi. Monien isompien, reittiliikennettä lentävien operaattoreiden käsikirjat kieltävät  tosiaan vfr:n lentämisen (ainakin matkustajat kyydissä) mutta sen sijaan erilaista tilauslentoliikennettä harjoittaville firmoille se VFR:ssä laskuun meneminen on ihan tosielämässäkin käytetty menetelmä. Tuo lapin vesikonelentäjät sinänsä oli "ääriesimerkki".

 

/Harri

 

PS. Eikö teillä parempaa tekemistä ole launtai-iltana?  ;);D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

PS. Eikö teillä parempaa tekemistä ole launtai-iltana?  ;);D

Eipä tässä paljon muutakaan todella ole :);D, Nelosen leffakin on uusinta ties monennenko kerran ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kauan kone on odotellut?

 

Hesarin jutusta: "Kone kaarteli ilmassa noin kymmenen minuutin ajan kunnes paikalle hälytetty varamies hoiti koneen laskeutumisen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se paikallaoleva kunnossapitohenkilöstö tietenkin, aivan kuten Malmillakin tornin ollessa kiinni. ;D

 

Käsittääkseni kaikkien kenttien kunnossapidoissa ei ole valo-ohjausta.

 

Lisäksi tuossa "sokkona" laskuun tulemisessa täytyy huomioida varsinkin talvisaikaan että kukaan ei ole kertomassa kiitotien kuntoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on. Liikennelentäjäjien liitto ei pidä kenttien afistamista hyväksyttävänä asiana. Ja lennonjohtajien yhdistys on myös samaa mieltä asiasta.

Sori Jouni: unohdin että noita jarruttavia popoita on tosiaan kaksi.

p.s. lennonjohtajaa tarvitaan vasta kun tarvii porrastaa,...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään