Esa Karanko

Malmista AFIS

48 viestiä aiheessa

Malmin lentoaseman kustannuksia pitäisi alentaa.

 

Pääsääntöisesti näkölentosääntöjen mukaiseen lentotoimintaan ei tarvita lennonjohtoa.

 

Esimerkiksi tarkkuuslennon maailmanmestaruuskisojen aikan Nummelan lentopaikan lentotiedotuspalvelu (Aerodrome Flight Information Service, AFIS) hoiti monena päivänä yli 1200 operatiota. Nummelan AFIS on toistaiseksi Suomen vilkkain lennonvarmistuselin.

 

Ehdotan, että Malmin lentoasemalla luovutaan kalliista ja turhasta lennonjohtopalvelusta ja siirrytään ilmaliikenteen kannalta tarkoituksenmukaisempaan lentopaikan lentotiedotuspalveluun (AFIS).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotan, että Malmin lentoasemalla luovutaan kalliista ja turhasta lennonjohtopalvelusta ja siirrytään ilmaliikenteen kannalta tarkoituksenmukaisempaan lentopaikan lentotiedotuspalveluun (AFIS).

 

Ai että vietäisiin koulutukselle tärkeä lennonjohto pois? Sittenhän olisi kaikki koulutus sama pistää muualle ja sitä kautta koko Malmin kentältä pohja pois ja kerrostalohelvetti tilalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja noilla liikennemäärillä se olisi aivan täysi helvetti lentää. Kuvitelkaas ruuhkapäiviä, kun jonossa on useampi kone sekä nousuun että laskuun yhtaikaa ja kaikki tekevät omia päätöksiään samaan tapaan kuin kehä ykkösellä malmille tultaessa... Voisi samantien modifioida töötit mopocessnojen ratteihin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi tarkkuuslennon maailmanmestaruuskisojen aikan Nummelan lentopaikan lentotiedotuspalvelu (Aerodrome Flight Information Service, AFIS) hoiti monena päivänä yli 1200 operatiota. Nummelan AFIS on toistaiseksi Suomen vilkkain lennonvarmistuselin.

 

Miten muuten AFIS voi ylipäätään "hoitaa" mitään liikennettä? Kun eihän se saa antaa mitään muuta, kuin sää- jne. tietoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät herrat Malttia.

.

Järkeä ja tietoa enemmän puheisiinne.

Miettikää ensin ns. asiantuntemustanne ennen kun vastaatte.

Nytkin muutama vastaus on ollut, kuten sanotaan, "syvältä sieltä". jossa vain täydellinen tietämättömyys itse asiasta paistaa läpi.

 

Karangon Esalla on kokemusta ja virkavuosia lennonjohtotoiminnoista ihan riittämiin. On Esa ollut Malmillakin juuri noina hulluina vuosina, lentäjänä, opettajana, lennonjohtajana ja viranomaisena, joten kyllä hän tietää mistä ja miten puhuu.

Ei nämä viimeaikaiset, "muutama kone jonossa", ns ruuhkat ole mitään siihen verrattuna, kun aikoinaan pelkästään laskukierroksessa oli 14 -16 konetta.

Nämäkin Esa ja kolleegat hoitivat mallikelpoisesti.

 

Samanlaisia ruuhkia ei Malmille tule enää. eli Esan ehdotus on täyttä asiaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Esalla on niin rautainen ammattitaito ja kokemus niin hän varmaan osaa kertoa paljonko afistamisella säästetään.

Ehkä silloin joskus kun isoisä lampun osti ja taivas oli kuin peltikatto ja lentäjät muutenkin rautaa niin afis Malmilla toimi. Henkilökohtaisesti en usko tähän ideaan (kuin en Afis-toimintaan yleensäkään) ja sen toimivuuteen. Tuntuu että nykypäivän lentäjät ovat sellaisia luupäitä että jonkun siellä pitää olla pitämässä jöötä, tietynlainen airmanship puuttuu.

Esan idea kuulostaa hieman jopa vanhan provoilulta, johon tällä palstalla moni lähteekin.

 

Kuusistolle vielä kysymys: millä muotoa aiempien herrojen tietämättömyys paistoi vastauksista läpi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät herrat Malttia.

.

Järkeä ja tietoa enemmän puheisiinne.

Miettikää ensin ns. asiantuntemustanne ennen kun vastaatte.

Nytkin muutama vastaus on ollut, kuten sanotaan, "syvältä sieltä". jossa vain täydellinen tietämättömyys itse asiasta paistaa läpi.

 

Siksihän tässä kysymyksiä esitetäänkin, kun ei tiedetä asioista niin paljoa, kuin toiset. Jos huomaat, niin jokainen lauseeni on varustettu kysymysmerkillä juuri siitä syystä, että olisi mielenkiintoista kuulla asioista tietävien mielipiteitä ko. asioihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nämä viimeaikaiset, "muutama kone jonossa", ns ruuhkat ole mitään siihen verrattuna, kun aikoinaan pelkästään laskukierroksessa oli 14 -16 konetta.

Kun ole tämän syksyn ja talven aikana kuunnellut Malmin liikennettä, on muutaman kerran kauniina päivänä lennonjohtaja joutunut rajoittamaan Malmille laskukierrokseen  tulijoita. Hyvä sää kun houkuttelee ilmailijoita taivaalle. Muistaakseni joku kone pyydettiin kerran platalla käymään läpäriden harjoitusten välissä. Sen verran vilkasta on ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ole tämän syksyn ja talven aikana kuunnellut Malmin liikennettä, on muutaman kerran kauniina päivänä lennonjohtaja joutunut rajoittamaan Malmille laskukierrokseen  tulijoita. Hyvä sää kun houkuttelee ilmailijoita taivaalle. Muistaakseni joku kone pyydettiin kerran platalla käymään läpäriden harjoitusten välissä. Sen verran vilkasta on ollut.

 

Kyllä tuo on aika verkkaiseksi mennyt, paitsi odotusajat ovat pidenneet. :o

Kyllä siinä on ollut paljon ns. "jarruttamisen makua". Moneen väliin olisi mahtunut, mennen tullen.

 

Esim: olet odotuspaikalla 18 ja olet valmis..

Joku ultra ilmoittautuu perusosalla 18.

Siinäs sitten odotat  3 minuuttia ultran laskua.. :-[  siitä se ruuhka syntyy

 

eikä ole kovinkaan harvinaista, että odotus venyy yli 15 minuuttiin. ......ja jono kasvaa takana.

kysykää vaikka muilta opettajilta, en ihan huuhaata puhu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ois tarvinnut ottaa platalle silloin ennen vanhaan kun miehet oli töissä ja nortti paloi...

Ei olisi ennen  pitänyt olla 3:a minuuttia odotuksessa, siinähän ajassa tehdään lapsiakin.  Ymmärtäisin tuskasi jos allasi olisi suurehko matkustajakone jonka maaminuuttihinta on satasia, verrattuna mopoon jonka hinta on senttejä.Tätäkään massiivista delayta ei varmaan tapahdu aina, yleensä jos nainen on äänessä... normaalisti johtaminen ollut sujuvaa ja hyvää näitä kahta poikkeusta lukuunottamatta.

 

Niin, pistetään se afikseksi ja annetaan homman hoitua poikaporukassa sopimalla. "Tuu sä vaan eka, eiku sä, ei mulla oo kiire, mee vaan ensin"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maltettaisiinko odottaa edes tämän vuoden loppuun, että saataisiin LVM:n tilaama raportti valmiiksi, ennenkuin ollaan häätämässä Malmin lennonjohtoa pois? Eiköhän se ole Malmin säilymisen kannalta parempi, että siellä on toimiva lennonjohto ja heidän tärkeä koulutuspaikkansa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan Vesa juuri on kyse.

Pitääkös Malmin käyttäjien maksaa nuo koulutuskustannukset? :o

 

jk. Teemu vois hyvin tehdä, irvailujensa sijaan, hyvän ehdotuksen toimintamalliksi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan Vesa juuri on kyse.

Pitääkös Malmin käyttäjien maksaa nuo koulutuskustannukset? :o

Ei tietenkään!

Mutta jos tätä suunnitelmaa jatketaan eteenpäin, niin kohta voi käydä niin, ettei ole kenttää miltä lentää. Eikä paikkaa minne tulla lasten kanssa katsomaan lentokoneita ja lentonäytöksiä.  :'(

Kannataisi varmaan kaikkien kentän käyttäjien aktivoitua yhteen (varmasti olettekin jo Hopealinnussa käyneet keskusteluja)  ja kertoa IH:lle kentän tilanne käyttäjien näkökulmasta. Niinkuin me ulkopuolisetkin tulimme tukemaan Malmin lentokentän säilyttämistä Kauppatorille. Toivottavasti teidän ei tarvitsisi mennä yhtä pitkälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klaus hyvä, joka kerralla olin myös palelemassa Kauppatorilla, kanssasi.

 

Nyt haarukoidaan kustannusten alentamisista, jotta voimme myös toimia Malmillamme.

Kaikki vaihtoehdot on laskettava tarkkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on aika verkkaiseksi mennyt, paitsi odotusajat ovat pidenneet. :o

Kyllä siinä on ollut paljon ns. "jarruttamisen makua". Moneen väliin olisi mahtunut, mennen tullen.

 

Esim: olet odotuspaikalla 18 ja olet valmis..

Joku ultra ilmoittautuu perusosalla 18.

Siinäs sitten odotat  3 minuuttia ultran laskua.. :-[  siitä se ruuhka syntyy

 

eikä ole kovinkaan harvinaista, että odotus venyy yli 15 minuuttiin. ......ja jono kasvaa takana.

kysykää vaikka muilta opettajilta, en ihan huuhaata puhu.

 

Tuskin puhut huuhaata, sillä näin pitää Malmilla toimiakin. Uusimman lennonjohtajan käsikirjan muutospalvelun mukaisesti on alettu soveltaa ICAOn Doc 444 mukaisia minimiporrastuksia, ts. edellisen koneen tulee poistua kiitotieltä tai edeltävä on ylittänyt kiitotien pään tai kaartanut pois siltä.

 

Ns. pienennettyjä porrastusminimejä, joita Malmilla on käytetty aiemmin, ei saa toistaiseksi käyttää. Vasta kun kiitoteille on tehty turvallisuustarkastelu, voidaan palata entisen kaltaiseen toimintaan pl. 30 min. ajanjakso auringon nousun jälkeen sekä ennen auringon laskua.

 

Turvallisuustarkastelu on kiireessä jäänyt tekemättä, koska ko. dokumentti on julkaistu hiljattain, noin 17 vuotta sitten. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ai saaketi, näin se aika kuluu.  ::):o

 

Jounilta leikkaus;Turvallisuustarkastelu on kiireessä jäänyt tekemättä, koska ko. dokumentti on julkaistu hiljattain, noin 17 vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Minun mielestäni on hienoa, että ihmiset etsivät ratkaisuja, jotta Malmista saataisiin kustannustehokkaampi ja kannattavampi. Edellytykset Malmin säilymiselle varmasti paranevat mitä tuottavampi yksikkö se on. Kuitenkin, säästöjän etsimisen huumassa olisi tärkeää muistaa, että emme kaiva omaa kuoppaamme. Mielestäni turvallisuudesta tinkiminen on juurikin oman kuopan kaivamista.

 

AFIS saattaa toimia erinomaisesti tarkkuuslennon maailmanmestaruuskisoissa Nummelassa, mutta täytyy ottaa huomioon, että noissa karkeloissa luultavasti jokainen on ammattilainen tai ainakin asiansa erittäin hyvin osaava henkilö. Malmi sen sijaan on koulutuskenttä, jossa ensimmäiset yksinlennot lennettään n. 10h kokemuksella ja rehellisesti voidaan sanoa, että kapasiteettia on silloin rajoitetusti tarjolla. Siinä tilanteessa on hyvä, että torni antaa selvitykset.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun harkitaan lennonjohdon perustamista jollekin lentopaikalle, niin yleisesti kriteerinä pidetään IFR-lentojen määrää. Jos lentopaikan ilmatilassa on samanaikaisesti vain muutama IFR-lentokone, niin AFIS rittää mainiosti.  AFIS- ja lennonjoholentopaikkojen turvallisuudessa ei ole eroja Suomessa.

 

Suomessa on perinteisesti aina koulutettu lentäjiä myös täysin valvomattomilla lentopaikoilla. Esimerkkeinä Räyskälän ilmailuopisto ja Jämi.

 

Jos Malmi halutaan pelastaa, niin kustannuksia pitää alentaa. Tinkiminen henkilöstömenoissa on lähes ainoa mahdollisuus. Siksi AFIS-palvelua kannattaa ainakin harkita.

 

Tarkkuuslennon maailmanmestaruuskisoissa vuonna 1987 oli monenlaisia harrastajia. Eksymisiä ja muita sähellyksiä sattui useita. Lentäjät olivat kuiten hyvin tyytyväisä AFIS-palveluun. Hehän saivat lentää itsenäisesti. Myös radioliikenne oli lentotoiminnan laajuuteen nähden vähäistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys: Paljonko kustannuksia pitää leikata?

              Paljonko säästetään afistamisella?

'

Tuostahan Vesa juuri on kyse.

Pitääkös Malmin käyttäjien maksaa nuo koulutuskustannukset? :o

 

jk. Teemu vois hyvin tehdä, irvailujensa sijaan, hyvän ehdotuksen toimintamalliksi. ;)

 

Malmin käyttäjät eivät maksa koulutuskustannuksia, käsittääkseni lennonjohtokoululaiset eivät harjoittele Malmilla. Ja vaikka harjoittelisivatkin niin silloikaan kulut eivät kohdistu Malmiin. Ainoa ketkä siellä harjoittelevat on A2 tyypit. Lue Janin kirjoitus lennonjohdon tarpeelisuudesta.

 

Kun harkitaan lennonjohdon perustamista jollekin lentopaikalle, niin yleisesti kriteerinä pidetään IFR-lentojen määrää. Jos lentopaikan ilmatilassa on samanaikaisesti vain muutama IFR-lentokone, niin AFIS rittää mainiosti. AFIS- ja lennonjoholentopaikkojen turvallisuudessa ei ole eroja Suomessa.

 

Suomessa on perinteisesti aina koulutettu lentäjiä myös täysin valvomattomilla lentopaikoilla. Esimerkkeinä Räyskälän ilmailuopisto ja Jämi.

 

Jos Malmi halutaan pelastaa, niin kustannuksia pitää alentaa. Tinkiminen henkilöstömenoissa on lähes ainoa mahdollisuus. Siksi AFIS-palvelua kannattaa ainakin harkita.

 

Tarkkuuslennon maailmanmestaruuskisoissa vuonna 1987 oli monenlaisia harrastajia. Eksymisiä ja muita sähellyksiä sattui useita. Lentäjät olivat kuiten hyvin tyytyväisä AFIS-palveluun. Hehän saivat lentää itsenäisesti. Myös radioliikenne oli lentotoiminnan laajuuteen nähden vähäistä.

 

 

 

Turvallisuudessa ei varmaankaan ole eroja koska AFIS-toiminta Suomessa kohdistuu ns. rauhallisemmille lentoasemille. Vilkkaamilla asemilla AFIS toiminta ei tule kyseeseen. Esa, jos AFIS on niin toimiva niin miksi esim Kittilässä on sesonkiaikaan lennonjohto?

 

Tarkkuuslennon MM-87 harrastajien määrä, väitän edelleen, oli pääasiassa valveutuneimpia ja kokeneempia joilla löytyi pelisilmää.

 

Kääntäisin tämän leikkausidean toisinpäin Malmin pelastamiseksi: Mistä saataisiin lisätuottoja? Ei mietitä säästämistä vaan rahantekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sesonkiaikana Kittilän ilmatilassa on useita IFR-lentokoneita yhtäaikaa. Porrastamisen ja sen koordinoimisen vuoksi Kittilässä on silloin lennonjohto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sesonkiaikana Kittilän ilmatilassa on useita IFR-lentokoneita yhtäaikaa. Porrastamisen ja sen koordinoimisen vuoksi Kittilässä on silloin lennonjohto.

 

Kittilän nykyisessä ilmatilamallissa sinne ei kovin montaa mahtune yhtä aikaa. 2 lienee maksimi ja kaksi on pari ei useita.

Olisiko siellä lennonjohto :

 

-turvallisuuden vuoksi, kuka haluaisi valvomattomaan ilmatilaan vastuullaan täysi lasti matkustajia yhdessä 3 muun venäläisen suihkarin kanssa jotka eivät puhu muuta kuin "Daa daa"

-toimintojen sujuvuuden takia

-delayn pienentyminen

-Homma yksinkertaisesti toimii paremmin kun joku ottaa vastuun ja ohjeistaa muita toimimaan käskyjensä mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille,

 

Ensinnäkin Teemulle: Malmilla harjoittelee lennonjohtajakoululaisia...eli kyllä siellä on heitäkin!

Säästettävä on, ja kustannukset on pidettävä kurissa. Se on selvää.

 

Keskustelussa on molemmilla puolilla hyviä argumentteja (siis näillä kahdella vastakkaisella mielipiteellä: Malmista AFIS tai pidetään Malmi ATS-kenttänä).

 

Olisin kyllä mieluiten tässä nyt esittämässä sellaista mallia, jossa odotetaan vuoden 2006 loppuun/2007 alkupuolelle ennen hätiköityjen päätösten tai paniikkireaktioiden suorittamista. Samalla on toki hyvä suunnitella tulevaa, mutta minulla on vakaa uskomus siihen, että se tuleva tulee olemaan Malmille jollakin aikataululla vielä "uudet kulta-ajat". Ehkä vähän turhan voimakas termi, mutta tarkoitan sillä jotain tällaista:

 

- Uhka Malmin päältä poistuu lopullisesti

- Malmi tulee saamaan rahaa/tukea koulutusstatuksensa johdosta, vaikka se ei sitä juuri tällä hetkellä nautikaan

- Kentän käyttö laajenee harmaan ajan loputtua ja sen monipuolinen hyödyntäminen tulee mahdolliseksi

 

Nyt olisi siis varmasti viisasta suunnitella kaikessa hiljaisuudessa jotain plan-B:n tapaista, mutta pitää etualalla (ja julkisuudessa) sitä A-suunnitelmaa, jossa ylimääräisiä säästöjä ei tarvitse väkisin repiä mistään, vaan kenttä saa porskuttaa nykyisellään ja vieläpä kehitetymmässä muodossa.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Heissan poijjaat -taas te kinaatte.....  :'(

 

  Afis-henkilön tämän päivän koulutuksesta en tiedä, mutta omalle kurssilleni aikoinaan otettiin vain Ilmailuhallituksen (vai oltiinko laitos jo?) sisäistä henkilökuntaa, voimassaoleva lentolupa vaadittiin myös. Itse olin ensimmäisen lupakirjani lentänyt korpikentällä, jossa vilkasta purjelentotoimintaa. Malmilla sitten seuraavan lisenssin 90-luvun taitteessa, aikana ennen lamaa, jolloin lentotoiminta suht' vilkasta, samoin hyppytoiminta. Pienen ikäni ilmailusta kiinnostuneena tulin tutustuneeksi myös moneen muuhun ilmailulajiin.

   Kenttiä tuurailujen merkeissä kiertäessäni tutustuin moneen pitkänlinjan afishenkilöön, joilla kaikilla vankka ilmailukokemus taustana ja suurin osa toimi aktiivisesti paikallisissa lentokerhoissa. Mutta kuten alussa mainitsin, tämän päivän tilanteesta en tiedä -ehkä joku osaisi kertoa? Sen tiedän, että lennonjohdoissa istuu kavereita, joilla täysin olematon lentokokemus.....eikös jossain välissä se lentolupakirjavaatimus pudotettu ja pari tuntia jonkun kyydissä riitti?

 

 

   

     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään