Esa Karanko

Malmista AFIS

48 viestiä aiheessa

 

Ensinnäkin Teemulle: Malmilla harjoittelee lennonjohtajakoululaisia...eli kyllä siellä on heitäkin!

 

 

Ei Malmilla harjoittele lennonjohtaja-kurssilaisia, sen enempää kuin muillakaan kentillä. Ennemminkin päinvastoin.

Ellei tietysti huomioida kurssilla suoritettavaa lentojaksoa, joka lennetään Malmilla. (kerätään lentokokemusta  ;) )

 

Afistamisesta puhuttaessa kannattaa muistaa, että Malmi on kuitenkin operaatioiden määrillä mitattuna Suomen toiseksi vilkkain..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Malmilla harjoittele lennonjohtaja-kurssilaisia, sen enempää kuin muillakaan kentillä. Ennemminkin päinvastoin.

Ellei tietysti huomioida kurssilla suoritettavaa lentojaksoa, joka lennetään Malmilla. (kerätään lentokokemusta  ;) )

 

No kyllä ainakin aiemmin on ollut....ja kuulemani mukaan jatkossa suunnitteilla enemmänkin.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä nyt Kipe selittää omiaan! Olihan meidänkin kurssilta kaksi sälliä siellä kuukauden kestävässä torniharjoittelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niin... Tarkoitin just, että siellä harjoitellaan yleisesti vähemmän kuin monella muulla kentällä. Luulin Teron tarkoittavan, että oppilaat ovat siellä jatkuvasti treenaamassa. (vrt. lentäjien koulutus, Patria ym)

 

Sorppa epäselvä tekstin tuottaminen...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monen kirjoittajan mielestä Malmilla tulisi olla turvallisuuden takaamiseksi lennonjohto, koska se on koulutuskenttä.

 

Lentokoulut ja lennonopettajat vastaavat lentäjien kouluttamisesta. Lentokoulutuksen pitää olla niin ammattitaitoista, että oppilaat osaavat lentää turvallisesti ja toimia oikein paimentamatta. VFR-lentäjien pitää itse vastata yhteentörmäysten välttämisestä. Se on VFR-lentämisen idea. Vastuuta lento-oppilaiden kouluttamisesta ei voi siirtää lennonvarmistuselimille tai jakaa niiden kanssa.

 

Malmin kaltaisella VFR-kentällä AFIS mahdollistaisi joustavan ja itsenäisen VFR-lentämisen ja vähäisen IFR-liikenteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä sitten toimitaan, kun kentälle saapuu ulkomaalaisia koneita, jotka eivät taida suomenkieltä? Malmin kentällä on kuitenkin tullin palvelut ja kenttämaksutkin  ovat ilmeisesti halvemmat kuin HFHK:lla? Mielummin tulevat varmaankin Malmille. Taitavat olla aika pulassa, kun kuuntelevat radiosta suomalaisia lentäjiä suomeksi ja paikalla ei ole lennonjohtoa?  :-\ Lähiseudun asukkaana oloni tuntuu turvallisemmalta , kun joku teitä paimentaa siellä ilmassa.  :) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä sitten toimitaan, kun kentälle saapuu ulkomaalaisia koneita, jotka eivät taida suomenkieltä? Malmin kentällä on kuitenkin tullin palvelut ja kenttämaksutkin  ovat ilmeisesti halvemmat kuin HFHK:lla? Mielummin tulevat varmaankin Malmille. Taitavat olla aika pulassa, kun kuuntelevat radiosta suomalaisia lentäjiä suomeksi ja paikalla ei ole lennonjohtoa?  :-\ Lähiseudun asukkaana oloni tuntuu turvallisemmalta , kun joku teitä paimentaa siellä ilmassa.  :) 

 

Olen samaa mieltä palvelutason suhteen kun kyseessä on tosiaan kansainvälinen kenttä. Tosin AFIS ei mitenkään tarkoita sitä, että toiminta olisi vain suomenkielistä tai hurjaa "korpikenttähurlumheitä"...

 

Lisäksi, kuten aiemmin jo kirjoitin, täytyisi nyt pitää mielessä Malmin kehitysnäkymät. LvM on asettanut Ilmailulaitoksen työryhmän selvittämään kahta vaihtoehtoa, joko sitä että Malmia kehitetään tai se toinen, eli että jostain läheltä löytyisi korvaava paikka.

 

Mehän kaikki tiedämme, että tällaista korvaavaa paikkaa ei löydy...emmekä tietysti haluaisikaan, koska haluamme säilyttää nimenomaan Malmin kentän ja kaiken, mitä se edustaa.

Jäljelle jää siis vain kentän kehittäminen. Pitkällä tähtäimellä se voisi olla jotain pienimuotoista reittiliikennettä, tilauslentoja jne. Jokatapauksessa se tarkoittanee, että myös IFR-liikenne kentällä kasvaa määrällisesti. Muistakaa, että paljon parjatut hinnankorotukset ja Malmin kustannustehottomuus (muussa kuin lentäjäkoulutuksessa, jossa se on huippuluokkaa) johtuu myös paljolti kaupallisen IFR-liikenteen vähyydestä. Ehkäpä palauttamalla pienimuotoista reittiliikennettä Malmille (moderni, hiljainen kalusto) voitaisiin kustannusrakennekin uusia siten, että kaikkea ei tarvitse nyhtää lentokouluilta, pienyrittäjiltä ja harrastajilta.

 

Kuten sanottua, molemmilla puolilla on pointtinsa. Tällä hetkellä olen kallistumassa sen puolelle, että Malmilla on syytä pitää lennonjohto jatkossakin. Varsinkin kun "afistaminen" tuottaisi todennäköisesti vain pieniä säästöjä, jotka eivät kokonaisuudessa tunnu missään, mutta saattavat aiheuttaan vaan toiminnan näivettymistä tai vähintäänkin kehitysmahdollisuuksien katoamista.

 

Mitä tulee kouluttamiseen, on toki ihan selvää, että turvallisuudesta vastaavat opettajat, lentäjät ja lentokoulut...ei lennonjohto. Malmissa on kuitenkin potentiaalia paljon muuhunkin kuin "VFR-kentäksi". Oma perusteluni lennonjohdon tarpeeseen ei perustukaan koulutukselliseen aspektiin, vaikka väitän että myös maan suurimmassa lentäjien koulutuskeskuksessa lennonjohtokin on tarpeellinen, lentäjien kun tulee oppia toimimaan sellaisessa ympäristössä, jossa tulevat myös työtäkin tekemään. Prosentuaalisesti aika harva ammattilentäjä tulee valmistuttuaan lentämään AFIS-kentille....ja vaikka lentäisikin, niin valtaosa lennoista tulee kuitenkin suuntautumaan johdetuille kentille.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Prosentuaalisesti aika harva ammattilentäjä tulee valmistuttuaan lentämään AFIS-kentille....ja vaikka lentäisikin, niin valtaosa lennoista tulee kuitenkin suuntautumaan johdetuille kentille.

 

t. tero

 

Niin, eihän vinnairi tahi vinncommi koskaan lennä minnekään AFIS-kentälle, kuten EFSI, EFKT, EFKS, EFKI, EFET, EFVR, EFSA. Tuskin kukaan muukaan ammattilentäjä, etenkään vinncommin koulutukseen pääsevä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eihän vinnairi tahi vinncommi koskaan lennä minnekään AFIS-kentälle, kuten EFSI, EFKT, EFKS, EFKI, EFET, EFVR, EFSA. Tuskin kukaan muukaan ammattilentäjä, etenkään vinncommin koulutukseen pääsevä..

 

Noniin....olin aikeissa selventää sanomistani hieman enemmän. En sitä kuitenkaan tehnyt ja tässä heti tulos.

 

"...ja vaikka lentäisi, niin valtaosa lennoista tulee kuitenkin suuntautumaan johdetuille kentille."

Eli: en väittänyt, että AFIS-kentille ei lennettäisi, tarkoitin että niille lennetään _keskimäärin paljon vähemmän_.

 

Lisäksi, kuten sanoin, koulutuksellinen pointti ei ollut se syy, miksi itse pidän lennonjohtoa Malmilla tärkeänä...mutta että koulutuksestakin löytyy tuo yksi asia, joka sitä puoltaa.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tämähän on ollut aika mielenkiintoinen keskustelu. Mielestäni tärkein syy Malmin säilyttämuiseen lennonjohtokenttänä on Malmin (ammatti)lentäjäkoulutusmäärät. Se että pääsee lentämään alusta asti valvotussa ilmatilassa kentällä, jossa on paljon liikennettä on tosi tärkeää. Ero on vähän sama kuin kävisi autokoulun Helsingin keskustassa vs. Juupajoella. Valmiudet toimia erilaisissa liikenneympäristöissä kasvavat merkittävästi.

 

Mutta koska lentokoulut lentävät pääasiassa virka-aikaan ei olisi ehkä mahdoton ajatus että arki-iltaisin torni menisi kiinni ja AFIS-henkilö tulisi tilalle. Tosin uskon kyllä että siitä syntyisi melkoinen hulabaloo jos Malmin liikenne- ja ilmatilassa olevien lento-oppilaiden määrällä sinne pantaisiin vaan joku antamaan liikennetiedotuksia.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmi sijaitsee niin lähellä EFHK:ta että aika hurjalta tuo AFIS-idea kuulostaa... Hiljaisina hetkinä varmaan ok, mutta mistäs tiedät etukäteen milloin on hiljaista kun ei ole reittiliikennettä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimpen mielestä lentäjien on hyvä tottua jo koulutusvaiheessa lennonjohtoympäristöön. Olen siitä eri mieltä. Asia on pikemminkin päinvastoin.

 

Kaikki lentäjät osaavat lentää valvotussa ilmatilassa. Tarvitsee vain noudattaa lennonjohdon ohjeita, mutta moni ammattilentäjäkin vierastaa valvomatonta ilmatilaa ja AFIS-kenttiä. Ei ole kokemusta. Sitä ei ole saatu koskaan. Lentosääntöjä ja ilmailumääräyksiä ei osata soveltaa käytäntöön. Siksi outo ympäristö tuntuu vaaralliselta.

 

Lentäminen AFIS-ympäristössä ja lentäminen ylipäätään on täysin turvallista, kun noudatetaan määräyksiä. Niinhän kaikki tietysti tekevätkin.  Tekeväthän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo pelkästään tänään oli Malmilla sellainen ryysis että huhhuh jos olisi afiksena toimiva... Ajatuksenakin aika vaarallinen  :o

 

Olin kentällä tänään koko päivän , enkä kokenut mitään kertomaasi ruuhkaa.  ;D;)

 

Joillain on ruuhkaa, kun kaksi konetta kiertää kenttää.  Herää kysymys, viekö kone miestä :o :o ::)

 

Aikoinaan kun kolme malmilaista konetta meni Härmälän kentälle peräjälkeen laskuun, tokaisi lennonjohtaja: " miksi hitossa te tuutte kaikki tänne samaan aikaan".......ja tämä on tositapaus.

 

Visuaalilentäjä joutuu aina porrastamaan oman kulkunsa muuhun liikenteeseen, oli lennonjohtajaa tai ei.

Suurin yllätys oli muutamalla  liikennelentäjällä, jotka suorittivat IFR-lähestymistä VMC:ssä. He eivät mieltäneet ihan aluksi omaa väistövelvollisuuttaan, VFR-sääntöjen mukaisesti.

Esakin muistaa tuon palaverin laitoksen auditoriossa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aikoinaan kun kolme malmilaista konetta meni Härmälän kentälle peräjälkeen laskuun, tokaisi lennonjohtaja: " miksi hitossa te tuutte kaikki tänne samaan aikaan".......ja tämä on tositapaus.

 

Ja...? Mikähän tälläkin virkkeellä oli merkitys tämän keskustelun kannalta? Jos Härmälän lennonjohtaja joskus ennen sotia on loihenut tuollaisen lausumaan niin koitko sen loukkaavaksi? Tuollaista ei ikinä olisi kuullut AFIS-kentällä vai? Oliko äänen sävy katkera vai huvittunut? Ihmeelinen poikkeama keskustelussa.

 

Visuaalilentäjä joutuu aina porrastamaan oman kulkunsa muuhun liikenteeseen, oli lennonjohtajaa tai ei.

Suurin yllätys oli muutamalla  liikennelentäjällä, jotka suorittivat IFR-lähestymistä VMC:ssä. He eivät mieltäneet ihan aluksi omaa väistövelvollisuuttaan, VFR-sääntöjen mukaisesti.

Esakin muistaa tuon palaverin laitoksen auditoriossa.

 

Mitä näiden IFR-pilottien piti väistää? Mikä ilmatila C,D,G+?Tekivätkö he näkölähestymistä vai jotain muun laista koska se ei ilmene kirjoituksestasi ja sillähän on suuri merkitys juttusi pointin kannalta. Suurin osa Foorumilaisista on kuitenkin syntynyt 1940-luvun jälkeen jolloin on mahdoton tietää kaikkia Ilmailutien tapahtumia joihin viitataan.

 

 

Malmin AFIS-asiaan liittyy suurelta osin EFHK, mites Esa on minkälaisia vaikutuksia sillä voisi olla? Ja paljonko sillä nyt sitten säästettäisiin? Joko olet laskenut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuuden kannalta olisi parasta, jos Malmin lentoasema olisi Helsinki-Vantaan lentoaseman neljäs kiitotie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja...?

 

Mikähän tälläkin virkkeellä oli merkitys tämän keskustelun kannalta? Jos Härmälän lennonjohtaja joskus ennen sotia on loihenut tuollaisen lausumaan 

 

  Suurin osa Foorumilaisista on kuitenkin syntynyt 1940-luvun jälkeen jolloin on mahdoton tietää kaikkia Ilmailutien tapahtumia joihin viitataan.

 

Teemulle tiedoksi:

 

Härmälän tapaus sattui 1980-luvulla ja siellä oli lennonjohtaja aivan "paniikissa", "ruuhkan" takia. ::)

 

IFR-selvityksellä lähestymistä suorittava kone on väistövelvollinen muuta liikennettä lentäessään VMC:ssä.

Tämän takia kait moni IFR-pilotti kaihtaa AFIS-kenttiä.

 

Teemu, olen syntynyt 1940-luvulla, joten jatka vaan  ........;D ;D ;D

ja lisäksi.

Jääkiekossa lyödään vyön alle, kun omat taidot loppuvat.

 

Meillä Ilmailussa pyritään keskustelemaan sivistyneesti ja rakentavasti. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jääkiekossa lyödään vyön alle, kun omat taidot loppuvat.

 

Jääkiekossa lyödään turpaan tai ainakin pokittaisella selkään. Vyön alle lyöminen "kuuluu" nyrkkeilyyn ;D;)

 

Meillä Ilmailussa pyritään keskustelemaan sivistyneesti ja rakentavasti. 

 

Niinpä. Ja sivistyneeseen keskusteluun kuuluu myös taito antaa periksi...

 

Jatketaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin yllätys oli muutamalla  liikennelentäjällä, jotka suorittivat IFR-lähestymistä VMC:ssä. He eivät mieltäneet ihan aluksi omaa väistövelvollisuuttaan, VFR-sääntöjen mukaisesti.

Esakin muistaa tuon palaverin laitoksen auditoriossa.

 

Tosiaan minäkin jäin miettimään, että minkälaisesta tilanteesta / esimerkistä tuossa oli kyse. Jos muistat tarkemmin niin ihan mielenkiinnosta kerro pois. (Kun pelkkä IFR-lähestyminen VMC-olosuhteissa ei tarkoita väistämisvelvollisuutta.. Riippuu ilmatilaluokasta - vai tarkoititko tässä nyt nimenomaan vain AFIS-kenttiä?)

 

 

 

Mikähän tälläkin virkkeellä oli merkitys tämän keskustelun kannalta? Jos Härmälän lennonjohtaja joskus ennen sotia on loihenut tuollaisen lausumaan niin koitko sen loukkaavaksi?

 

Teemu, tuo taisi enemmän olla osastoa "ilmailulegendat", vaikka siitä hymiö perästä puuttuikin, eli älä ota liian vakavasti.  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan minäkin jäin miettimään, että minkälaisesta tilanteesta / esimerkistä tuossa oli kyse. Jos muistat tarkemmin niin ihan mielenkiinnosta kerro pois.

 

Kun pelkkä IFR-lähestyminen VMC-olosuhteissa ei tarkoita väistämisvelvollisuutta.. Riippuu ilmatilaluokasta - vai tarkoititko tässä nyt nimenomaan vain AFIS-kenttiä?

 

Väistämisvelvollisuus ei riipu siitä, millä lentosäännöillä lennetään tai missä ilmatilaluokassa lennetään. Väistämissäännöt löytyvät lentosäännöistä (OPS M1-1) ja koskevat kaikkia ilma-aluksia. Yleensä jotain on mennyt pieleen jos lähestymisen aikana etusektoriin ilmestyy toinen ilma-alus ja lentoradat tulevat leikkaamaan. Silloin ei auta se että "mä lennän IFR:ää ja mulla on selvitys lähestymiseen". Tehdään se väistö ja kirjoitetaan ilmoitus lentoturvallisuutta vaarantaneesta tapauksesta, kyllä sitten perästä kuuluu että mitä tilanteessa kävi ja kuka oli oikeassa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väistämisvelvollisuus ei riipu siitä, millä lentosäännöillä lennetään tai missä ilmatilaluokassa lennetään.

 

Nojuh.. Sotkin sitten itsekin tuohon porrastamispuoleen näköjään sen enempää miettimättä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuuden kannalta olisi parasta, jos Malmin lentoasema olisi Helsinki-Vantaan lentoaseman neljäs kiitotie.

Hear hear! Täysin samaa mieltä :-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuuden kannalta olisi parasta, jos Malmin lentoasema olisi Helsinki-Vantaan lentoaseman neljäs kiitotie.

 

Ja miksei viideskin  :)

(Tänäänkin näyttivät siellä käyttävän 09/27:aa.

ja lentokoneista kiinnostuneita perheitä oli kauniin sään houkuttelemina paikalla paljon...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään