Kirjoitettu Tammikuu 21, 2006 Vanha kunnon Iso-Antti. Tähän liittyy oikeassakin elämässä rakkaita muistoja kun joskus alle kymmenkesäisenä 80-luvun lopussa kävin huoltohallissa piipahtamassa ohjaamon puolella... Kone on niistä kahdesta avsim:in texture-vaihtoehdoista se parempi eli Riku Horellin käsialaa. Itse koneen saa vaivattomasti esimerkiksi ottamalla AA:n väreissä olevan yksilön jossa mallli on mukana. Laittelin tän tänne nyt ihan muuten vaan. Retroilu mielessä. Ei olisi yhtään pöllömpää, jos Finski laittais yhden nykyisistä ykstoistasista vanhoihin väreihin kun retroilu nyt muutenkin on muodissa... Nuo vanhat värit kun on tavallaan ajattomat ja näyttävät vielä tänä päivänäkin ihan hyville. AA tyyliin kun vielä alaosakin puunattais kiiltäväksi kuin peili. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2006 Yes. 8) Eikös oikeassa ekassa kympissä ollut ihan tekstikin keulassa: Iso-Antti? EDIT Rakkaita muistoja liittyy minullakin... Menomatkalla Amerikkaan.... huhtikuussa 1986.... Suomessa oli yleislakko, ollut jo pari viikkoa. Ja tämän ajan sai jännätä että lähteekö se lento vai ei. No lähtihän se... Turusta. Junalla Turkuun koska Finnair ei lentänyt kotimaanlentoja ja Turusta sitten non-stop Kennedy intl. Kennedyltä piti lähteä sitten takaisin Suomeen sinä päivänä kun Tsernobylin ydinvoimala räjähti. No kympin etulaskuteline vioittui jotenkin laskussa joten piti alkaa tilata varaosia Dallasista. Meidät roudattiin Manhattanille, oltiin Sheratonissa yötä Finskin kustannuksella ja sitten lennettiin Suomeen paremmalla menestyksellä seuraavana päivänä. Laskeuduttiin hiljaiselle Helsinki Vantaan kentälle aamulla 5-6 aikaan, sää oli sumuinen. Olin 10 vuotias ja luulin että se sumu oli jotain Tshernobylin pölyjä... vaan mikäs siinä. Kaikki ok kotimaassa. Toinen reissu oli sitten N345HC:llä Japaniin vuotta myöhemmin, mutta se on eri tarina se. Niin että vaikka kuva on vain simusta niin kyllä se silti muistoja herättää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2006 Yes. 8) Eikös oikeassa ekassa kympissä ollut ihan tekstikin keulassa: Iso-Antti Minun muistaakseni nimi oli kirjoitettu pohojalaas painotteisesti: Isoo-Antti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2006 Minun muistaakseni nimi oli kirjoitettu pohojalaas painotteisesti: Isoo-Antti. Tätä en usko ennen kuin näen itse omin silmin. Taisi olla vain lyhyen aikaa se teksti siinä kun ei mistään tunnu löytyvän kuvia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2006 Ja eikös toista kybää sanottu Rannanjärveksi ? Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2006 Tätä en usko ennen kuin näen itse omin silmin. Taisi olla vain lyhyen aikaa se teksti siinä kun ei mistään tunnu löytyvän kuvia. Nyt olet kyllä Tatu 31 vuotta myöhässä Kyllä niillä alkuunsa nimi oli LHA Iso(o)-Antti ja LHB:n nimeä en muista. Olisiko Teron mainitsema Rannanjärvi ? Milloin nimistä sitten luovuttiin, ei ole minulla tiedossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2006 Nyt olet kyllä Tatu 31 vuotta myöhässä Kyllä niillä alkuunsa nimi oli LHA Iso(o)-Antti ja LHB:n nimeä en muista. Olisiko Teron mainitsema Rannanjärvi ? Milloin nimistä sitten luovuttiin, ei ole minulla tiedossa. Noh noh eipäs poiketa asiasta. Minähän olen tässä koko ajan sanonut että se LHA:n nimi oli Iso-Antti ja sitä kyselin että eikös se ollut ihan kirjoitettukin siihen koneen nokkaan joskus kympin ensimmäisinä vuosina Finnairin palveluksessa. Ja kun lainasin tekstiäsi niin tarkoitin tietenkin sitä että en usko sen olleen millään murteella kirjoitettu. Mitä tulee Rannanjärveen niin se taisi olla vain kutsumanimi toiselle kympille, eli siis "Rannanjärvi" ei olisi lukenut koneen kyljessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Minähän olen tässä koko ajan sanonut että se LHA:n nimi oli Iso-Antti ja sitä kyselin että eikös se ollut ihan kirjoitettukin siihen koneen nokkaan joskus kympin ensimmäisinä vuosina Finnairin palveluksessa. Ja kun lainasin tekstiäsi niin tarkoitin tietenkin sitä että en usko sen olleen millään murteella kirjoitettu. Mitä tulee Rannanjärveen niin se taisi olla vain kutsumanimi toiselle kympille, eli siis "Rannanjärvi" ei olisi lukenut koneen kyljessä. Nyt on Tatu löytynyt lisätietoa, jonka pohjalta väitän olevani oikeassa, kun myönnän olleeni väärässä Kyllä se LHA oli Iso-Antti eikä Isoo-Antti, ja virallisesti ainut suomalainen kymppi, jolla oli nimi. http://www.taxiways.de/DC-10/D10name.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Laittelin tän tänne nyt ihan muuten vaan. Retroilu mielessä. Ei olisi yhtään pöllömpää, jos Finski laittais yhden nykyisistä ykstoistasista vanhoihin väreihin kun retroilu nyt muutenkin on muodissa... Nuo vanhat värit kun on tavallaan ajattomat ja näyttävät vielä tänä päivänäkin ihan hyville. AA tyyliin kun vielä alaosakin puunattais kiiltäväksi kuin peili. Olen kuullut, että Iso-Antin mukaan on jopa nimetty lentäjien poikia... Retroväreissä oleva kone olisi hieno, mutta lupaan sinä päivänä kun Finnair maalaa koneensa retroväreihin siirtyä bongaamaan takaperin lentäviä lintuja ja lentäviä lehmiä... Ja sitä alaosaa ei oikein voi kiillottaa kun se ei ole koskaan ollut alumiinipintainen. Vanhassa maaluksessa rungon alaosa oli maalattua harmaaksi. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Niin no tarkoitin että samalle asteelle kuin mitä runko oli aa:n md11 koneissa. Iso-A tekstinä näkyy parhaiten kirjoitettuna yleisölle, kun menee ilmailumuseoon Vantaalla. OH-LHA on siellä isona julisteena nokasta päin kuvattuna. Mulla on jossain "arkistossa" (ihan vaan vintillä muiden kamojen joukossa) vanhat finskin pelikortit, missä on sama kuva kääntöpuolellä, mutta pienenä, joten niistä sitä tuskin erottaa. Arkistoissa pitäisi olla tallessa myös 80-luvun malli koneesta. Nykypäivän saman mittakaavan snap-together -malleihin nähden sen ero oli detaljirikkaus ja se oli maalattu eikä teipattu. En ole löytänyt, vaikka kaikkea muuta lapsuuden finskikrääsää kyllä on nurkissa En tiedä, mistä nimi juonsi, mutta veikkaisin vahvimmin silloista pääjohtajaa Antti Potilaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Tässä nyt tällainen pikainen kuva ei nyt ihan aiheesta jälleen kerran. Tää konemalli ei ole se maalattu mitä tarkoitin. Maalatussa oli harmaa alaosa ja jos oikein muistan, niin rekisteri tunnus. Kuten edellisessä, en ole sitä vielä nurkistani löytänyt. Tuon kuvan kone on 90-luvun alun kuten maalauksestakin voi päätellä. Tuohon yksilöön kuului mukana laskutelineet ja erilaisia lentokenttäajoneuvoja (jotka kaikki hukkuneet vuosien saatossa.) Tuo lentäjämerkki oli sellainen, mitä lapsille jaettiin koneissa 80-luvulla. Yllätyin äsken kun kurkkasin sen kääntöpuolelle, kun se ei ollut mikään made in China tekele vaan NY USA. Itseasiassa se konekin oli niin komealaatuinen maalattuna, että veikkaisin saman aikakauden tuoteena olevan hyvinäkkiä kenties myös jenkkilässä tehty. Nää siirsin heikkokuntoisina parempaan käyttöön itseltäni tossa parivuotta sitten. Parempi kuntoisen merkin (ilman naarmuja ja muita virheitä) lapsenmielisenä kuitenkin jätin itselleni [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Niin no tarkoitin että samlale asteelle kuin mitä runko oli aa:n md11 koneissa. Iso-A tekstinä näkyy parhaiten kirjoitettuna yleisölle, kun menee ilmailumuseoon Vantaalla. OH-LHA on siellä isona julisteena nokasta päin kuvattuna. Mulla on jossain "arkistossa" (ihan vaan vintillä muiden kamojen joukossa) vanhat finskin pelikortit, missä on sama kuva kääntöpuolellä,. mutta pienenä, joten niistä sitä tuskin erottaa. Arkistoissa pitäisi olla tallessa myös 80-luvun malli koneesta. Nykypäivän sman mittakaavan snap-together -malleihin nähden sen ero oli detaljirikkaus ja se oli maalattu eikä teipattu. En ole löytänyt, vaikka kaikkea muuta lapsuuden finskikrääsää kyllä on nurkissa En tiedä, mistä nimi juonsi, mutta veikkaisin vahvimmin silloista pääjohtajaa Antti Potilaa... Pääjohtaja oli tuolloin Gunnar Korhonen. Potila tuli taloon vasta syksyllä 1986. Voisikohan tuo Iso- sana symbolisoida koneen kokoa ja Antti jotain muuta ? Kasit nimettiin aikanaan suomalaisten, ulkomailla tunnettujen suurmiesten mukaan, mutta tuskinpa Isotalon Anttia, joka oli sikäläisittäin Isoo-Antti, on tunnettu muualla kuin Kauhavan ympäristössä ja laulun sanoissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Niin mutta lukiko nimi koneessa hetkellisesti 80-luvun lopussa? Kenties juuri vuosina 86-87? Se ei mielestäni ollut siinä 70-luvun lopussa kun kone taloon tuli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Niin mutta lukiko nimi koneessa hetkellisesti 80-luvun lopussa? Kenties juuri vuosina 86-87? Se ei mielestäni ollut siinä 70-luvun lopussa kun kone taloon tuli. OH-LHA tuli taloon helmikuun alussa 1975. Olen tässä laavaillut Ilmailulehteä 2/1975 (tai oikeammin sen riekaleita), joka oli omistettu kokonaisuudessaan kympille. Lehdessä ei missään vaiheessa mainita nimeä Iso-Antti. Jossakin vaiheessa kone kuitenkin nimeä kantoi. Alunperinkin tämä keskustelu olisi pitänyt siirtää tuonne yleisen ilmailukeskustelun puolelle, että olisi saatu ilmailuhistorian penkojatkin keskusteluun mukaan. Täältä lentosimujen alueelta aihe ei uskoakseni heidän silmiin niin herkästi osu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Minun muistaakseni nimi oli kirjoitettu pohojalaas painotteisesti: Isoo-Antti. Kymppi oli Iso-Antti, mutta tänään tuli vastaan kuva Isoo-Antistakin. [ attachment removed / expired ] Kuva: Eino Ritaranta via IMY Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 No nytpä se sitten tuli selvyys tuostakin. Jotenkin se Isoo-A tuolla takaraivon ja ohtaluun välissä pullisteli. Kone on DC-2 tunnuksella DO-2. Aerolla ollessaan tunnus oli OH-LDA ja nimi "Voima". Toinen Aeron kakkonen oli vastaavasti tunnuksella OH-LDB ja nimeltään "Sisu". Ilmavoimissa kone sai tunnuksen DO-3 ja nimen "Pikku-Lassi". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Minun muistaakseni nimi oli kirjoitettu pohojalaas painotteisesti: Isoo-Antti. Notta oli...se DC-2... http://kotisivu.mtv3.fi/lepo/isoon_taloon_antti.htm Jukka edit: Se kolmas Ilmavoimien DC-2 oli tunnukseltaan DC-1, myöhemmin DO-1. Tuli lahjoituksena Ruotsista, (kreivi von Rosen) eikä ollut Aeron käytössä. Tunnetaan "Hanssin-Jukkana" ja löytyy Tikkakosken varastohallista. Kaikkihan tämän jo tietävätkin varmaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Tietääkö kukaan mihin tapaukseen tuo Isoo-Antin kuva liittyy ??. Nähtävästi moottorit ei ole olleet käynnissä, ei ainakaan tuo vasemman puoleinen, kun vain yksi potkurin lapa on vääntynyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Ainakaan Long Beachissä joulukuussa 1974, kun LHA oli jo maalattu Finnairin väreihin, Iso-Antti-nimitekstiä ei ollut, eikä koneen saapuessa Suomeen 1975, eikä vielä alkuvuonna 1976. Jos se nimi jossain museon julisteessa näkyy, niin kai se on ollut siellä JOSSAIN vaiheessa, mutta koska, sitä en tiedä eikä esim. a.netin kuvista ole apua asiaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Väittäisinpä, että mulla on jossakin kuva LHA:n nokasta jostain 80-90-lukujen taitteesta, missä kaimani on nimellä varustettu Täytyy penkoa noita järjettömän kokoisia paperikuva-arkistoja jossakin vaiheessa. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Se kolmas Ilmavoimien DC-2 oli tunnukseltaan DC-1, myöhemmin DO-1. Tuli lahjoituksena Ruotsista, (kreivi von Rosen) eikä ollut Aeron käytössä. Tunnetaan "Hanssin-Jukkana" ja löytyy Tikkakosken varastohallista. Kaikkihan tämän jo tietävätkin varmaan... Hanssin Jukasta ja Isoosta Antista kiinnostuneiden kannattaa vilkaista tännekin http://www.hameenlaaninmetsastysseura.net/historia/lisatekstit/hanssinjukka.html Itse muistelen että Antti Aarnio-Wihuriakin sanottiin jossain piireissä Isoksi Antiksi,mutta hänellä ei liene ollut osuutta Finnairin koneiden nimeämiseen? Edit: Tuli googlattua mitä Wihurin Isosta Antista kerrotaan, ja mielenkiintoista luettavaa kyllä löytyy. Herralla on ollut varsin vauhdikkaat harrastukset eikä ilmeisesti rahan puutekaan ole pahemmin estänyt toteuttamasta itseään. Löysin varmaan teille muille jo tutun ilmailublogin "Daidaloksen lento" ja sieltä http://daidaloksenlento.blogspot.com/2005_11_01_daidaloksenlento_archive.html 22.11.2005 maininnan: "Mitenkäs se suomalainen, turbulenssissa jyrränyt teollisuuspamppu Antti Aarnio-Wihuri sanoikaan aikoinaan. Jotakin siitä kuinka saadaan pieni omaisuus. Vastauksen hän itse tietysti tiesi hyvin, eli aloittamalla suuresta omaisuudesta ja perustamalla lentoyhtiö." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Finskillä oli aikoinaan juliste jossa oli kymppi kuvattu edestäpäin. Siinä näkyy aivan selkeästi teksti Iso-Antti. Juuri sama juliste siis mikä löytyy museolta. Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Finskillä oli aikoinaan juliste jossa oli kymppi kuvattu edestäpäin. Siinä näkyy aivan selkeästi teksti Iso-Antti. Juuri sama juliste siis mikä löytyy museolta. Antti Onkohan minulla ja museolla samanlaiset julisteet? [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Justiinsa toi sama! Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Justiinsa toi sama! Nyt se on todistettavasti nähty. Aikakausi on vielä häivyksissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla