Pekka Lehtinen

Porrastukset IFR vs. VFR

3 viestiä aiheessa

Tuossa toisessa ketjussa puhuttiin Malmin liikennemääristä ja siitä, että liikenne voisi olla vieläkin nykyistä sujuvampaa ja tiiviimpää. Omien kokemuksien vuoksi olisin kiinnostunut kuulemaan miten asiaan vaikuttaisi se, että välissä olisi IFR-liikennettä? Eli minkälaiset porrastukset muuhun liikenteeseen vaatii esimerkiksi IFR:ssä lentävä Cessna 172 Malmin liikenteessä?

 

Omat kokemukseni juontavat juurensa Jyväskylästä, jossa olen mopulla joutunut useampaan otteeseen odottamaan ihmeellisen pitkiä aikoja verrattuna esimerkiksi Malmiin. Yhden kerran odotin odotuspaikalla laskevan koneen vuoksi. Kyseinen kone oli jossakin 5 mailin loppuosalla ja kone oli Vinka. Mielessäni mietin, että miksi en voinut lähteä tuon Vinkan alta pois kun olisin ehtinyt ilmaan useampaan kertaan. Tarvittaessa olisin saanut tehtyä kaarron vasempaan heti ilmassa, joten olisin ehtinyt aika kauas koko kenttäalueestakin. Nopeusero ei voi olla syynä, sillä koneiden välillä ei enää kamalan suurta eroa ole. Ainoaksi syyksi kuvittelen sen, että Vinka tuli IFR:ssä. Eli vaikuttaako tuollaisessa tilanteessa se, että lähestyvä kone tulee IFR:ssä ja lähtevä on VFR:ssä?

 

Entä sitten lähtevän liikenteen osalta? Toisessa tapauksessa olimme Grobilla odotuksessa ja toisella puolella oli kaksi Vinkaa odottamassa. Ensimmäinen Vinka meni kiitotielle, jonka jälkeen ilmoitimme olevamme valmiit välittömään lentoonlähtöön. Tämän jälkeen toinen Vinka odotuksessa kertoi olevansa valmis. Ensimmäisen Vinkan lähdettyä lennonjohtaja rullautti toisen Vinkan kiitotielle, ja hetken päästä Vinka kertoi, että heillä menee kiitotiellä vielä minuutti. Olisiko tämän tilanteen voinut hoitaa jotenkin joustavammin? Onko tähän tilanteeseen voinut vaikuttaa se jos Vinkat olivat IFR:ssä? Eli vaatiiko esim. lähtevä IFR-Vinka etupuolelleen VFR:ää enemmän tyhjää tilaa, jolloin Grobia ei voi laittaa Vinkan eteen? Toisaalta taaskin Grobilla pystyy kaartamaan heti ilmassa pois kiitotien linjalta.

 

En kirjoita tätä viestiä mitenkään valittavaan sävyyn. Olen vain kiinnostunut kuulemaan lennonjohdon menetelmistä porrastaa IFR-koneita VFR-koneista. Itse kun ei noita käytäntöjä ymmärrä niin edellä kuvatut tilanteet saattavat synnyttää vääriä tulkintoja. Sitä paitsi en koe sitä suureksi vääryydeksi, jos tällainen harrastuksena lentävä mopu-pilotti joutuu seisomaan 5 ylimääräistä minuuttia odotuspaikalla. Mihin harrastelentäjällä voi olla kiire...siis oikeasti kiire?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli minkälaiset porrastukset muuhun liikenteeseen vaatii esimerkiksi IFR:ssä lentävä Cessna 172 Malmin liikenteessä?

 

Eipä juuri minkäänlaisia muihin kuin toisiin IFR-koneisiin, jos keli on VMC. IFR-koneita ei vain kovin mielellään vedätetä ylös, koska ylösvetomenetelmä on yleensä vähän jäykempi kuin VFR:llä.

 

Omat kokemukseni juontavat juurensa Jyväskylästä, jossa olen mopulla joutunut useampaan otteeseen odottamaan ihmeellisen pitkiä aikoja verrattuna esimerkiksi Malmiin. Yhden kerran odotin odotuspaikalla laskevan koneen vuoksi. Kyseinen kone oli jossakin 5 mailin loppuosalla ja kone oli Vinka. Mielessäni mietin, että miksi en voinut lähteä tuon Vinkan alta pois kun olisin ehtinyt ilmaan useampaan kertaan. Tarvittaessa olisin saanut tehtyä kaarron vasempaan heti ilmassa, joten olisin ehtinyt aika kauas koko kenttäalueestakin. Nopeusero ei voi olla syynä, sillä koneiden välillä ei enää kamalan suurta eroa ole. Ainoaksi syyksi kuvittelen sen, että Vinka tuli IFR:ssä. Eli vaikuttaako tuollaisessa tilanteessa se, että lähestyvä kone tulee IFR:ssä ja lähtevä on VFR:ssä?

 

Kiitotiellä saattoi olla vaikkapa ajoneuvo, joka poistui vasta kun Vinka oli esim. 2 mailin päässä. Jos tilanne oli puhtaasti kuvaamasi ilman mitään lisäseikkoja, niin odotuttamiselle ei mielestäni ollut perusteita. Ilmoitithan olevasi valmis / valmis välittömään lentoonlähtöön?

 

Entä sitten lähtevän liikenteen osalta? Toisessa tapauksessa olimme Grobilla odotuksessa ja toisella puolella oli kaksi Vinkaa odottamassa. Ensimmäinen Vinka meni kiitotielle, jonka jälkeen ilmoitimme olevamme valmiit välittömään lentoonlähtöön. Tämän jälkeen toinen Vinka odotuksessa kertoi olevansa valmis. Ensimmäisen Vinkan lähdettyä lennonjohtaja rullautti toisen Vinkan kiitotielle, ja hetken päästä Vinka kertoi, että heillä menee kiitotiellä vielä minuutti. Olisiko tämän tilanteen voinut hoitaa jotenkin joustavammin?

 

Tuo nyt on jälkimmäisen Vinka-kuskin typeryyttä tai jopa ilkeyttä (johon en kuitenkaan jaksaisi uskoa). Ilmoittaa olevansa valmis mutta ei olekaan? Jos kunnon syytä asiaan ei löydy niin rullautus jonnekin "penalty-boxiin" ja siellä 10 minuuttia odotusta ;D. Ei vaan kaksi sotilastahan on helppo lätkäistä taivaalle toistensa perään ("edellä lähtenyt huomioiden selvä lentoonlähtöön"), joka on varmasti ollut lennonjohtajankin mielessä. Jos toinen kertoo tuossa vaiheessa tarvitsevansa sittenkin aikaa, on peli jo menetetty.

 

Onko tähän tilanteeseen voinut vaikuttaa se jos Vinkat olivat IFR:ssä? Eli vaatiiko esim. lähtevä IFR-Vinka etupuolelleen VFR:ää enemmän tyhjää tilaa, jolloin Grobia ei voi laittaa Vinkan eteen? Toisaalta taaskin Grobilla pystyy kaartamaan heti ilmassa pois kiitotien linjalta.

 

Jos he olisivat olleet IFR:ssä niin sinut olisi varmasti laitettu välissä taivaalle, koska IFR-koneille pitää saada maassa riittävä väli aikaan jotta porrastus on voimassa heti kun jälkimmäinen nousee ilmaan. Yleensä luokkaa 2-3 minuuttia ja tuppaa pitenemään jos koneet ovat hitaita.

 

En kirjoita tätä viestiä mitenkään valittavaan sävyyn. Olen vain kiinnostunut kuulemaan lennonjohdon menetelmistä porrastaa IFR-koneita VFR-koneista.

 

D-ilmatilassa porrastaminen on varsin joustavaa, koska sitä ei tarvitse tehdä :). Liikennettä pyöritetään kuten VFR:ää, periaatteena se ettei IFR-koneiden lentorataa kuitenkaan muuteta VFR-koneiden vuoksi. Mutta sitten kun mennään C-ilmatilaan (esim. Pirkkala, Rovaniemi, Kuopio) niin alkaa tulla lisää huomioonotettavia seikkoja kun VFR:kin pitää porrastaa IFR:ään. Saapuvat VFR-koneet saavat usein selvityksiä odotuskuvioon, ja kun lennonjohtajalla on näköhavainnot asianosaisista koneista voidaan porrastuksista luopua ja kone selvittää laskukierroksen osalle jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään