Guest EFHK-FREAK

Kuinka monta teistä käyttää vielä tavallista filmikameraa bongaukseen?

16 viestiä aiheessa

Löytyy digipokkari ja sitten filmijärjestelmä. Eli molemmilla tulee kuvattua, mutta pääsääntöisesti ilmailukuvat ym. tärkeempi filmille. Sitten kaikki ei niin tärkee digille... Eli filmi "bongaukseen"  :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervicko!

Digillä, digillä... laukussa 2 eri digiä. EOS350D stilleihin ja Powershot S1IS videoon. Filmirunko EOS3 on varalla, mutta kuten joku jo aiemmin sanoi, tulisi pirun kalliiksi näillä kuvamäärillä.

t.PR

"Don't try to be a great man... just be a man"

Dr. Zefram Cochrane, 2073

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokoneita en ole kuvannut filmille enää vuosiin eli sen jälkeen, kun sain ekan digirungon. Filmirunko ja optiikat on tallessa, mutta viimeksi kuvasin niillä 2 vuotta sitten rock-konsertissa. Filmi tulisi toivottoman kalliiksi spottaushommissa. ??? 8)

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastasin 'digikamera', koska vaihtoehto 'molemmat' puuttui. Diafilmiä ei tosin enää kulu kuin parisenkymmentä rullaa vuodessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin kuin Harri vastasin, että digikameralla, kun ei ollut sekä-että vaihtoehtoa. Ja otsikon kysymykseen kuuluu vastaus, että hep, käytän.

Kun lähden varta vasten koneita, tai jotain muuta, kuvaamaan lähtee matkaan ensisijaisesti Leican Digilux 2 ja/tai Panasonicin FZ30, jos on pitkän putken tarvetta. Repussa kulkee aina mukana filmijärkkäri, joko Leica R3 putkena 35-70mm zoom tai Zenit 19 ja pari lyhyttä putkea. Filminä on matkassa Fujin Sensiaa tai jotain mustavalkoista. Lisäksi työpaikalla on 300 mm putki siltä varalta, että pitäisi ulottua filkalla vähän kauemmas.

Kake

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, nyt en voi toista vaihtoehtoa lisätä; vai voinko? Itse käytän 32 vuotista Porst Reflex CX3 kameraa neljällä eri putkella. Pisin f:1000.

Upeaa, että täällä joku muukin käyttää kunnon rautakauden kameroita eikä mitään muovileluja. Tässäkin asiassa metalli jyrää. Leicani on samaa ikäluokkaa Porstisi kanssa ja panssarivaununkestävä Zenit 19 on n 20v. Siitä voisi sanoa erään Zenit-asiantuntijan sanoin: "If you want a big, kickass Soviet Camera that just ROCKS! You can't do better than the Mighty 19."

Sinun Porstisi on vieläpä saksalaista laatua, joten ei voi kuin onnitella lämpimästi!

Kake

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Upeaa, että täällä joku muukin käyttää kunnon rautakauden kameroita eikä mitään muovileluja.

Nyt sit kipinkapin kamerakauppaan ja ammattidigiä tunnusteltavaksi. ;) Kyllä tuntuu kameralta, toisin kuin nämä muovilelut. Joku D1-sarjalainen olisi ehkä kaikista eniten vanhojen rautakameroiden tuntuinen, muttei D2:n runkokaan kauaksi jää. Paitsi että on parempi käteen.

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt sit kipinkapin kamerakauppaan ja ammattidigiä tunnusteltavaksi. ;) Kyllä tuntuu kameralta, toisin kuin nämä muovilelut. Joku D1-sarjalainen olisi ehkä kaikista eniten vanhojen rautakameroiden tuntuinen, muttei D2:n runkokaan kauaksi jää. Paitsi että on parempi käteen.

//b

Joo no voisi olla hyvä kokeilla, kiitokset vihjeestä. Pidän vanhasta raudasta ja diafilmiestä paljon. Tämä on tietenkin makuasia ja minulle vuosien varrella muodostunut tapa. Diakuvat yleensä skannaan ja sitten käsittelen koneella, joten kai se on jotain puolidigitaalista touhua. Pojalla on D 70 ja toki olen ottanut sillä tyypit. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin silloin, kun kuvaan paljon käytän pääasiassa digikameroita. Ne ovat tosin kevyitä kompakteja kuten Leica Digilux 2 ja Pana FZ30. Mutta etenkin Leica mittaa ja piirtää mielestäni todella kauniisti - lähes filmikameran tasoisesti  ;) . Sen linssin - Leica DC Vario-Summicron f/2.0-2.4/7-22.5 mm ASPH - veroista saa mielestäni todella hakea. 

D 1:tä ja 2:ta voisi tosiaan käydä hypistelemässä, vaikka hinnat noissa taitaa nousta minun budjettini yläpuolelle. Kieltämättä ergonomia on monen nykykameran hyvä puoli. Jos tuohon hintaluokkaan mennään niin unelmoin Leica R8 tai R9 rungosta digiperällä - tosin hintansa vuoksi jäävät varmaan vain päiväuniksi.

Edit: pari täydennystä ja virheen korjaus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on semmonen filmipokkari jossa on 1x zoom sillä ei pitkälle pötkitä ;D .  Mutta olen mä sillä kuvannu viime kesällä EFHK:lla :P .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään