Ilkka Mäkelä

Monellako markkinoilta poistuneella lentoyhtiöllä olet matkustanut?

73 viestiä aiheessa

Air Berlin

Air Finland

Blue1

EuroLOT

Finncomm Airlines

Flybe Nordic

Iberworld Airlines

Spanair

Sunways

Team Lufthansa (British Midland Commuter)

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Heinonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettelen vain sellaisia joita ei ole (nähdäkseni) vielä mainittu. Kuinkas muuten Spearair ilmestyi näille listoille vasta ihan myöhään? Yhtiö kuljetti sentään 167.000 274.000 (enimmäkseen) suomalaista matkustajaa... Jonkin verran kuskattiin saksalaisia ja ranskalaisia.

 

Luettelo on lentoyhtiöaakkosjärjestyksessä. Lisäksi mainitsen jos on jäänyt mieleen jokin konetyyppi tai muuta mukavaa:

 

Air Anglia (AMS-HUY-AMS, F27)

Air Midwest (vanha = ZV) (DEN-LAA-DEN, Swearingen SA-227 Metro)

Air One (vanha = CB) (EWR-STL-EWR, B727:ssa koko putki 1st class config, 2 + 2 penkkirivit, nahkapenkit, oikeat ruokailuvälineet ja lautaset jne.) (Yrityksen nimi taisi olla enne koska se pysyi elossa yhden vuoden) (Nykyisin Italiassa toimii Air One mutta tämä usalainen oli eri juttu)

Altair Airlines (ABE-PHL, Beech 99)

America West

Braniff International (BN lensi myös Concordella USA:n sisällä aliäänisesti välillä IAD-DFW, koneet BA:n ja AF:n). (Itse olen valitettavasti lentänyt vain B727:llä. Concorde-lippu olisi maksanut vain förstin hinnan verran, mutta sekin oli silloin liikaa)

Cimber Air (SGD-CPH, VFW-Fokker 614)

Command Airways (ALB-LGA-ALB, ALB-JFK-POU-ALB, Shorts SD3-30, 3-60)

Continental Airlines (EWR-DEN, DC-10:ssä pystybaari, istuttiin baarijakkaroilla ilman vöitä ja juotiin scotchia! Hauskaa oli! Ei vissiin ondaisi enää, mutta vinkiksi FR:n Michael O'Learylle...)

Empire Airlines (vanha = UR) (SYR-UCA-EWR, Swearingen Metroliner)

Flugfélag Íslands (RKV-VEY-RKV, F27, v. 1973 pian tulivuorenpurkauksen jälkeen lento tuhkakentälle) (Samalla nimellä toimii nyt uusi lentoyhtiö uusilla omistajilla)

Frontier Airlines (DEN-LAA-DEN, DHC-6 Twin Otter)

Frontier Horizon (vanha = FH) (ALB-EWR, Beech 99)

Hughes Airwest (Howard Hughes omisti aikoinaan. Paljon keltaisia tumppi-ysejä. LAS-platta usein ihan keltaisena, silloin Las Vegasin liikenteen markkinajohtaja)

Loftleidir (BWI-KEF-LUX-KEF-BWI, DC-8-63)

Mesa Air Shuttle (LAS-HII-LAS, PA-31 Navajo Chieftain)

Mississippi Valley Airlines (ORD-MKE, SD3-30)

Mohawk Airlines (Fairchild-Hiller FH-227)

New York Air (USA:n ilmailun kuuluisan kauhukakaran Frank Lorenzon yhtiö, lensi shuttlea mm. LGA-DCA ja EWR-BOS)

NLM Cityhopper (DUS-AMS, F27)

Northeast Express (Swearingen SA-226)

Northwest Orient > Northwest Airlines (V. 1988 suuri turnee ympäri USA:n NW:llä 1-luokassa. Muistaakseni 100 dollarilla sai kuuden kupongin upgreidauksen förstiin, halpaa kuin saippua!)

North Central (MDW-MKE-OSH-MKE-MDW, Convair 580)

Ozark Airlines (ORD-STL)

PBA (Provincetown-Boston Airlines) (Lensin DC-3:n ja tutun lentoemon vuoksi näillä sekä Massachusettsissa että Floridassa) (Yhteen aikaan PBA oli USA:n suurin commuter-airline, Wikin mukaan 113 konetta)

People Express (Low-cost airline pioneeri ja ikoni. Lensin näillä paljon ympäri USA:aa, tyypillinen lippuhinta oli 29-39 dollaria) (Myös paluumuuttoni USA:sta tapahtui PE:llä, EWR-LGW, vanha B747-100)

Republic Airlines (vanha = RC) (ORD-MKE-ORD)

USAir (Allegheny Airlines > USAir > USAirways) (BAC 1-11)

Wright Airlines (ALB-SYR-BKL-DTW, Convair 600, 640)

 

Sitten vielä spesiaalikeissi kaluston vuoksi, vaikka tämä lentoyhtiö onkin vielä elossa.

Grand Canyon Airlines (Ford Tri-Motor 5-AT-74 vm. 1929). (Öljyä lensi alastomista moottoreista ikkunoihin ja meteli oli kiitettävä. Nyt yhtiö ajaa kanjonilla Twin Ottereilla joita kutsutaan Vistalinereiksi. Yhtiö omistaa edelleen Tri-Motorin. Se majailee hangaarissa Vallen kentällä (FAA: 40G). Kone on jopa airworthy koskapa 12.8.2014 Vallen kentällä järjestetään "Homebuilt, Antique and Warbird Fly-In". Lennätyksiä luvataan sekä T-6:lla että Tri-Motorilla. Jälkimmäisellä 99 dollaria per lento. Oikeastaan kilpailukykyinen hinta oman DC-yhdistyksemme 60 euron kanssa!

 

Siitäpä lippuja tilaamaan: http://www.valleairport.com/Store.html

Edit: 29.6.2014 klo 16:42: 99 dollaria eikä euroa. Vastaa noin 75 euroa.

Edit: 3.7.2014. Löytyi vanha päiväkirja. Lisätty Air Midwest, Altair, Command, Empire, Frontier Horizon, Mississippi Valley, NLM Cityhopper, Ozark, Republic.

Edit: 4.7.2014: Spearairin kuljettama matkustajamäärä korjattu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä muillakin listatut Finnaviation ja Kar-Air, mutta kellään minun mielestä ei ollut vielä listalla Flyme! Tuli sillä kerran lennettyä OSD-ARN väli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä muillakin listatut Finnaviation ja Kar-Air, mutta kellään minun mielestä ei ollut vielä listalla Flyme! Tuli sillä kerran lennettyä OSD-ARN väli.

Minä en mokomaa yhtiötä muista ollenkaan, mutta muistin juuri, että lensin kerran Helsingistä Malagaan ja takaisin LTE:llä (= Lassi Taas Etelään :))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla vain pari toimintansa lopettanutta, joilla olen matkustanut, mutta yksi edellä mainitsematon: Air Columbus :)

 

Eikö kukaan ole matkustanut Söder Airlines'in koneella? ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kukaan ole matkustanut Söder Airlines'in koneella? ;D

 

 

Lainaus itseltäni yli kahdeksan vuoden takaa:

 

Air Botnia

KarAir

FlyingFinn

 

lasketaanko Soder? :)

 

Söderillä lensin HEL-KTT-IVL välin helmikuussa 2005. Lentoa operoi Bugarian Air Charter ja koneena oli LZ-LDY. Olin ainoa matkustaja, joka jäi Ivaloon. Muistan vielä sen, kun lentoonlähdön aikana ohjaamon ovi ei tahtonut pysyä kiinni, vaan leuhotti auki. ;D

 

Listalleni voi lisätä Golden Airin Finncomm Airlinesin ja pyyhkiä yli FlyingFinn, sillä muistin tuon väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla vain pari toimintansa lopettanutta, joilla olen matkustanut, mutta yksi edellä mainitsematon: Air Columbus :)

 

Eikö kukaan ole matkustanut Söder Airlines'in koneella? ;D

 

Juu kuten aiemmin kirjoitin, lensin ao yhtiöllä. Muistaakseni kolme ees-taas lentoa Tampere-Oulu. Oli toimiva reitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavat ovat siinä järjestyksessä missä muistuivat mieleen:

 

FinnAviation        Saab 340                 HEL-SVL-VRK

Malev                 737                         HEL-BUD

Kar-Air               DC-3 / OH-VKB         JOE-LPR-HEL, ensimmäinen lentomatkani -56, ovi oli vielä oikealla puolella, paikka oli toiseksi

                                                       viimeinen rivi oikealla puolella. Muistan että ohjaamon ovessa luki "Palenius  Ekman". Mahtava

                                                       elämys 9-vuotiaalle. Olen käynyt tervehtimässä sitä Ilmailumuseossa Vantaalla.

Pan Am              747                         LHR-SFO-LHR monta kertaa

Pan Am              DC-9-51                  HAM-TXL monta kertaa, TXL-MUC monta kertaa

Linjeflyg             Fokker F-28             ARN-SDL-ARN

Swissair             DC-9/mädäri ?         FRA-ZRH-GVA, joskus -79

 

EDIT:

Braniff                727                        LAX-DFW-LAX

Copterline           Sikorsky S-76         HEL-TLL-HEL, vuosi 2005, haaksirikko ei osunut kohdalle. Työnantaja kielsi Copterlinen käytön työmatkoilla.

 

Mikähän lentoyhtiö lensi Ruotsissa "lentävällä maitopurkilla" Short SC.7 Skyvan välillä ARN-Örebro-ARN joskus 1992..93 ? Olin joskus löytävinäni että TKK :n OH-SBA olisi sama yksilö. Olen yhden edestakaisen reissun istunut kyydissä. Oli helkkarinmonen loka/marraskuun syysmyrsky ja meinasi ruveta touhu hirvittämään, heitteli pahasti. Shortin matkanopeus ei ollut kummoinen. Kuitenkin hengissä perille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän lentoyhtiö lensi Ruotsissa "lentävällä maitopurkilla" Short SC.7 Skyvan

välillä ARN-Örebro-ARN joskus 1992..93 ? Olin joskus löytävinäni että TKK :n OH-SBA

olisi sama yksilö. Olen just yhden edestakaisen reissun istunut kyydissä. Oli

helkkarinmonen loka/marraskuun syysmyrsky ja meinasi ruveta touhu hirvittämään.

Kuitenkin hengissä perille.

 

Vaikuttaisi siltä, että kone on ollut göteborgilaisen AMA Flyg'in (Aero Marketing AB) SE-GEY; Salenia osti AMA Flyg'in 1986 ja antoi sille nimen 'Salair'. Kone on samana vuonna tullut RV Aviation'lle ja Suomen rekisteriin, joten tuo 1992..93 ei voi olla oikein.

 

Short Skyvan production list

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai Air Åland ole minnekään poistunut? Lentää edelleen Suomesta Ruotsiin.

 

Air Ålandin lentotoiminta lakkaa 1. heinäkuuta 2012. Tästä päivästä lähtien vastaa lentoyhtiö Next Jet kaikista matkoista ja matkustajista. Matkustajat eivät tule huomaamaan mitään eroa. Kesätauon jälkeen, 6. elokuuta lentää Next Jet aivan kuten Air Åland ennen taukoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi siltä, että kone on ollut göteborgilaisen AMA Flyg'in (Aero Marketing AB) SE-GEY; Salenia osti AMA Flyg'in 1986 ja antoi sille nimen 'Salair'. Kone on samana vuonna tullut RV Aviation'lle ja Suomen rekisteriin, joten tuo 1992..93 ei voi olla oikein.

 

Short Skyvan production list

 

Kiitos tiedosta! Muistikuvani lennon ajankohdasta 1992..1993 heittää. Ikimuistoinen peli, matkustamon

tunnelma oli kuin 1960-luvun linja-autossa paitsi että meteliä oli enemmän. Mainitsemasi vuosi 1986

on mahdollinen, jo silloin olin usein työmatkoilla Örebron suunnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Swissair DC-9 Arlanda-Helsinki

-Kar-Air DC-8 ja Airbus 300 B4 Rhodos

-TUR B727 Antalya

-Spantax DC-10 ja DC-8  Kanariansaaret

-Sterling (poistunut ?) B 727 Rhodos

-Sunways B 757  Antalya

-Aero ATR-72 Tallinna

-Air Liberte MD-83 ? Monastir

-Air Finland B 757 Malaga

-Copterline 2viikkoa ennen turmaa Tallinna en tiedä oliko juuri kyseinen laite, mutta mitä väliä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkia ei voi millään muistaa, mutta ainakin seuraavat:

- Aero Oy

- Kar-Air Oy

- Air Botnia Oy

- Finnaviation Oy

- Braniff

- Continental

- Eastern

- PanAm

- TWA

- BEA

- British Midland

- British Caledonian

- Swissair

- Linjeflyg

- Sterling

- Cimber Air

- Spantax

- Interflug

- Balkan

- Malev

- Olympic Airways

- Sabena

- Air Afrique

- Varig

- Viasa

- Ansett

- CAAC

- Union of Burma Airways/Burma Airways

- Malaysia-Singapore Airlines

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuon Cimberin laita? Edelleen, kun sekin on pystyssä. Cimber Air > Cimber Sterling > Cimber A/S.  :P Tietysti aiemmat nimet voi laskea poistuneiksi, vaikka edelleen samalla logolla ja Cimber nimellä toimii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi siltä, että kone on ollut göteborgilaisen AMA Flyg'in (Aero Marketing AB) SE-GEY; Salenia osti AMA Flyg'in 1986 ja antoi sille nimen 'Salair'. Kone on samana vuonna tullut RV Aviation'lle ja Suomen rekisteriin, joten tuo 1992..93 ei voi olla oikein.

 

Short Skyvan production list

 

Mutta jospa Heikki muistaakin tyypin väärin ja kyseessä on ollut uudempi Short 330 tai Short 360 on vaihtoehtoja jo paljon enemmän:

Flying Enterprise, Swedeways, Holmström Air, Air Hudik, Syd Aero ja Avia nyt ainakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jospa Heikki muistaakin tyypin väärin ja kyseessä on ollut uudempi Short 330 tai Short 360 on vaihtoehtoja jo paljon enemmän:

Flying Enterprise, Swedeways, Holmström Air, Air Hudik, Syd Aero ja Avia nyt ainakin...

 

 

On toki mahdollista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 1996 tai jotain sinnepäin tuli harrastettua työn puolesta runsaasti teollista turismia eli lentomatkailua

välillä HEL-TLL-HEL. Lentolaitteena oli Jak-40, kolmimoottorinen itänaapurin lyhyiden matkojen suihkari.

Lentoyhtiön nimeä en muista, tuskin oli vielä silloin Estonian Air?

 

Oltiin kerran aamulla lähdössä lennolle Helsinskistä Tallinnaan. Lentoemo kuulutti "Kalliid reisijad, kinnitakse rihmad"

ja niin edespäin... "Lentokapteeni Juri Gagarin miehistoineen toivotta teidat tervitulleksi lennulle Tallinaan".

Siinä vaiheessa matkustajat hiukan katselivat ympärilleen. Lento sujui OK ja tultiin ehjänä perille.

 

Myöhemmin alkuasukkaiden kanssa asiasta keskusteltaessa selvisi että nimi Juri Gagarin oli paikallisisssa

ympyröissä suunnilleen yhtä tavallinen kuin joku "Matti Virtanen" jossakin päin Suomea...

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään