Mikko Kukkanen

Skanneria spottailuun

53 viestiä aiheessa

Helpottaisi varmaan spottailua ja olisi ihan mielenkiinnosta kiva kuunnella mitä kaikkea radioihin puhutaan.

• Mitä skannereita teillä on?
  • Mitä ne ovat maksaneet?
  • Mistä ne on ostettu?
  • Miten kannettavia ne on? (Kevyitä, pieniä, akun/paristojen kesto, lisälaitteet kuten kuulokeliitäntä)
  • Miten niillä kuuluu, muualtakin kuin kentän laidalta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Kuuluvuus voi vaihdella paljonkin sen mukaan, missä asuu (kuinka lähellä kenttää, katveessa), mutta joihinkin skannereihin saa viriteltyä lisäantennia kuuluvuutta parantamaan. Yleensä aluelennonjohto kuuluu parhaiten. Oliko se Bance, jolla ei EFHK:n taajuudet eivät kuuluneet Kalliossa. Minulla Kehä ykkösen vieressä osa taajuuksista kuuluu koko ajan ja loput hyvällä kuuntelukelillä (lisäantenni hankinnassa)

-Oma skannerini on Amerikan tuliaisia; sillä voi kuunnella muutakin kuin lennonjohtoa. (Ja sen takia se on ulkomaanelävä.) Varustelistalta löytyy: dataliitin (mitäköhän hyötyä siitäkin on...? ???), verkkovirtaliitin (jota en ole saanut toimimaan) ja siihen kiinteästi kuuluva intergroitu patterilaturi, kuulokeliitin ja madollisuus vaihtaa antennia. Haittapuolina siinä on koko: antenneineen vastaa jotain loppupään NMT-halkoa eikä takuusta ole iloa. Mutta menee silti tuulitakin taskuun, vaikka kentän laidalla notkuessa skanneri roikkuu jostain repun remmistä. Patterikesto on mukava: en ole saanut yhdessä illassa tyhjenemään.

-Radioliikennettä ei ihan heti opi ymmärtämään, mutta kentän laidalla tai kartoista seuraamalla sitä  oppii ymmärtämään. Ja kuuntelemalla.

Ko. vekotin tuo mukavasti ennustettavuutta spottailuun.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni käytössä useita vuosia sitten Aviation Shopista hankittu Commtel Com202, joka on varsin iso laite. Kaikin puolin hyvin on toiminut, vastaanottaa hyvin ja patterit kestävät älyttömän kauan. Liitäntöjä löytyy suoralle verkkovirralle sekä akkujen lataamiselle. Samoin löytyy myös kuulokeliitäntä. Antenni on irrotettavaa mallia ja vakiona tuollainen noin 20 cm mittainen. Itse hankin kuitenkin jälkeenpäin matkapuhelin/ teleliikkeestä sellaisen metallipintaisen teleskooppiantennin, joka on avattuna noin 1,5 metrinen. Sillä kuuluu sitten jo selkeästi kauempaa. Esimerkiksi Jyväskylän keskustaan kuului Jyväskylän tornin lähetys (n. 20 km). Nykyisin tässä Vantaan kentän kupeessa pärjää tuolla vakioantennilla, jolla kuuluu moitteettomasti tornin jakson liikenne. Laitetta voisi myös luonnehtia kestäväksi. Lensi kerran tiukassa kurvissa auton ikkunasta ulos asvalttiin ja selvisi siitä ilman mitään toimintahäiriöitä.

http://www.javiation.co.uk/com202.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni Maycom Ar-108. Maksoi aikanaan eräässä kotimaisessa radioalan liikkeessä 75 e.

Kyllähän tuolla tarpeellisen liikenteen (Radar,App,Tower) kuulee tänne Vantaan Pähkinärinteeseen n. 15 km EFHK:lta, hiukan fixatulla antennilla. Koko ja paino ei juurikaan tupakkiaskista eroa ja akutkin kyllä tuntuvat kestävän täydestä tyhjään ainaskin itsellä (2100 Mah) 2-3 vrk. Lisäksihän tuolla voipi ilmailutaajuuksien lisäksi kuunnella tuota ylä-vhf:ää, mikäli esimerkiksi meriliikenne tai vartijoiden höpinät kiinnostaa, viranomaisethan ovat siirtyneet jo tuohon Virve-verkkoon, joten sitä ei noilla skannereilla enää kuule, mikäli olet noista laitteista ja yleensä radioista ja kuuntelusta kiinnostunut, niin suosittelen tutustumaan Skanneri-lehden keskustelupalstaan "Saunaan", sieltä löytyy keskustelua ja tietoa enemmänkin skannereista ja muistakin radiolaitteista ja tekniikasta. Mutta löytyyhän noita laitteita moneen lähtöön ja monessa hintaluokassa, mutta kannnattaa vertailla noiden liikkeiden tarjontaa ja omaa tarvetta kuuntelulle. ::)

Lisäksi tuosta löytyy mahdollisuus liittää korvanappi ja antenni (vakio) on irrotettava, mutta yleensä muiden lisävarusteantennien liittäminen vaatii erillisen BNC-adapterin. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos haluat halvalla itsellesi skannerin, niin kannattaa ostaa huuto.net:stä laitat hakusanaksi vaikka Uniden tai Maycom, niin kyllä pitäisi löytyä.

Itselläni on Uniden Bearcat UBC120XLT, ostettu juurikin Huuto.netistä, maksoin itse kyseisestä laitteesta 50e, kun se uutena maksaa 166e  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tuohon edelliseen kirjoitukseeni liittyen, mikäli haluat oppia ymmärtämään ilmailun radioliikennettä paremmin suosittelen tutustumaan seuraaviin teoksiin, Air Band Radio Handbook 8th Edition, englanninkielinen,käsittelee ilmailun radioliikennettä ja navigointia, saatavissa ainakin "ilmailijan tavaratalosta" ja Ilmailulaitoksen julkaisemaam Ilmailun VHF-radiopuhelinliikenne 4:painos, saatavissa laitoksen kirjaamosta vaikkapa spottausreissulla EFHK:lle. Mutta muistaakseni tälläkin foorumilla on joskus ollut puhetta tuosta kuuntelusta yleisesti ja sen tiedon käyttämisestä, joten kannattanee myös tutustua FICORA:n sivuihin ja radiolakiin käyttäessään skanneria.

Myös kokemukseni mukaan UNIDEN:in skannerit ovat kelpo pelejä ilmailun kuunteluun, mutta ovat kooltan tosiaankin sellaisia "Gorba-Mobiran" kokoisia möhköjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maycomin AR-108:silla pärjää vallan mainiosti :)

Kunnes kokeilee mitä tahansa muuta :P No siis on se hintaansa nähden ihan ok, mutta kyllä sen takia vaikka mitä on tullu missattua, että ei kiitos. Jos kiinnostaa harrastus paljon niin skanneriin kannattaa kyllä panostaa. Itsellä Icomin IC-R2:n, josta Maycomi on oikeastaan "kopio"..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös kokemukseni mukaan UNIDEN:in skannerit ovat kelpo pelejä ilmailun kuunteluun, mutta ovat kooltan tosiaankin sellaisia "Gorba-Mobiran" kokoisia möhköjä.

Unidenin laitteet on ehkä kooltaan suuria, paitsi uusimmat versiot, mutta hakkaavat aina Maycomin AR-108:n 100-0 :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa vain skannerin jolla tulee ihan hyvin toimeen ja haluaa sen edullisesti niin tuo AR-108 on tosiaankin hyvä valinta. Ei se kummoinen ole mutta tekee tehtävänsä ihan hyvin. Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta ostaa parempaa, tuo toimii hyvin ATIS-viestien ja VOLMET:in kuuntelussa ja sillä kuuntelee kivasti vantaan tutkaa myös.

Toki jos haluaa jotain hienopaa niin parempiakin varmaan on, mutta kyllä tuolla kuulee jakson ihan hyvin.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo onhan se tietenkin vähän noinkin, että halvalla ei hyvää tule, mutta riittävä tuo on :) Toistaseks.... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

niinpä, tuossa Maycom:issa ei se ulosanti tai "soundi" ole kovin kaksinen esim. Unideneihin verrattuna, mutta esim. korvanapilla se on varsin sopiva peli käyttötarkoitukseensa, ja kuuluu esim. äärettömän hyvin ulkoisella antennilla autolla ajaessa sisälläkin. Tarkoitukseni ei ollut suututtaa Uniden käyttäjiä, niinhän se on että käyttötarve ja tarkoitus ratkaisee, ja joskus toi tilipusssikin..... (ainaskin meikäläisellä!!!)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiiä sitten pitäisiköhän tätä mainita, mutta sanotaan nyt kuitenkin että nykylain mukaan skannerilla lennonjohdon kuuntelu on kiellettyä. Tähän tuskin missään puututaan, mutta ihan sillä ajattelin mainita että ei välttämättä kannata jokaiselle vastaantulevalle virkavallan edustajalle mainostaa skanneriaan.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä hommasin myös tuon Maycomin AR-108:n vajaa 2 kuukautta sitten. Minun käyttöön sopiva perusvekotin. Speksejä tuossa jo tulikin ihan hyvin muilta osaanottajilta.

Itse ostin vekottimen RXTX-tuotteesta. Hintaa tuli postikuluineen vissiin tasan 90 euroa. Mukana tuli Boschin muuntajamötikkä verkkokäyttöä varten ja 2 kpl NiCD-akkuja (elikkä ei parhaita mahdollisia tosiaankaan). Ja tuohan tuntuu niitä akkuja lataavan suoraan kun lykkää sen verkkopiuhan skanneriin kiinni. Tuo mainostus akusta ja laturista voi tosiaan olla siihen nähden vähän harhaanjohtava, että jollakin putiikilla näky tulevan pakettiin mukaan erillinen NiCD/NiMH-akkulaturi. Myös suomenkieliset ohjeet tuli pakettiin mukaan.

Itse putiikki vaikutti asialliselta ja tilaus tuli niin pian kuin posti ehti sen toimittaa. Sama sen tilanteen toki pitäisi muillakin firmoilla olla, mikäli tuotetta vaan on varastossa.

Asustelen tietä pitkin mitattaessa n. 20 kilometrin päässä Oulunsalosta, mitä se nyt sitten mahtaisi olla linnun tietä. Kenties 15 kilometrin luokkaa. Kävin paikallisesta elektroniikkaliikkeestä ostamassa skannerin antenniliittimeen passaavan SMA-liittimen ja juotin siihen muutaman metrin ihan perus ohkasta kytkentälankaa, ja vein piuhan toisen pään ikkunasta pihalle parvekkeelle roikkumaan. Kuuluvuus parani selvästi, kun muuten välissä on paksuhko betoniseinä. Tarvittaessa siis saat (skanneriin kuin skanneriin, jos liitäntä löytyy) tehtyä 0 euron budjetilla "antennin" jos vain löydät jotakin ylimääräistä piuhaa ja tökkäät kiinni.

Tuolla patentilla tosiaan kuuluu Oulun torniin yhteyttä ottavat koneet täydellisesti, kuin myös lennonjohto pääsääntöisesti hyvin. Sillon tällöin säästä riippuen kohisee vähän. Rovaniemen aluelennonjohto kuuluu ilmassa olevien koneiden osalta myös pääsääntöisesti hyvin, mutta lennonjohdon puheet useimmiten ovat vähän turhan kohinaisia.

Jos lähellä on sähkölaitteita, kohinataso nousee voimakkaasti. Mulla hurisee vieressä kannettava tietokone ja sen ollessa päällä voi sillon tällön olla hankaluuksia ottaa selvää tapahtumista, mutta koneen ollessa sammuksissa ovat sanomatkin selviä.

Kentän laidalla en itse asiassa ole toimintaa vielä edes koittanut. Menee tulevaisuuteen, jahka ehtii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maycom AR-108 halvimmillaan löytyy ehkäpä täältä (kts tarjous) ja  täältä.

Paremmaksi antenniksi kuin alkuperäinen kelpaa vanhasta jouluvalosarjasta 60 cm pituinen johto(puolikas). Menee parhaimmillaan vireeseen 125,000MHz (noin alueen keskellä).  Poista vain originaali antenni, kuori johtoa 5 -6 mm, taita kaksinkerroin ja laita johdonpää antennipistokkeen keskellä olevaan reikään. Kotioloissa voit käyttää 5/8 aallon antennia, jonka pituus on 150 cm. Kuuluvuus paranee pari pykälää. Mitä korkeammalla antenni on, sen parempi kuuluvuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiiä sitten pitäisiköhän tätä mainita, mutta sanotaan nyt kuitenkin että nykylain mukaan skannerilla lennonjohdon kuuntelu on kiellettyä. Tähän tuskin missään puututaan, mutta ihan sillä ajattelin mainita että ei välttämättä kannata jokaiselle vastaantulevalle virkavallan edustajalle mainostaa skanneriaan.

Hannu

Viitsisitkö esittää sen lakipykälän, jossa kuuntelu kielletään? Tästähän on parikin kertaa ollut käden vääntöä täällä foorumilla, että onko se kiellettyä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viitsisitkö esittää sen lakipykälän, jossa kuuntelu kielletään? Tästähän on parikin kertaa ollut käden vääntöä täällä foorumilla, että onko se kiellettyä...

Tästä oli threadi joo, ja joku kysyi ficoran tyypeiltäkin tätä ja kyllä se nykyään kiellettyä. Uuden viestiliikennelain mukaan siis joka tuli voimaan viimevuoden alussa. Ilmailupuolelta varmaan vieläkin on se thread tallessa, kannatta etsiä.

EDIT: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,44934.0.html

Tuossahan tuo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kuinka se on kiellettyä jos Rovaniemen Lennonvarmistustekniikan päällikkö tuli minulta kysymään, että voiko minun radiolla(Maycom AR-108)puhua, kun olin kuuntelemassa tutkan jaksoa kentän kahvilassa. Kerroin että se on vain skanneri ja mies vain totesi että "selvä" ja lähti pois. Luulisi tällaisen henkilön kieltäneen sen, jos se kerta on kiellettyä. Tai sitten minua ei pidetty tarpeeksi "vaarallisena"  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kuinka se on kiellettyä jos Rovaniemen Lennonvarmistustekniikan päällikkö tuli minulta kysymään, että voiko minun radiolla(Maycom AR-108)puhua, kun olin kuuntelemassa tutkan jaksoa kentän kahvilassa.

Lentoaseman kahvilassa yms. julkisella paikalla skanneri mielummin taskuun ja nappikuuloke korvaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä tässä Pekka Lehtisen innoittaman rupesin iteki kattomaan noita teleskooppiantenneja. Asun itsekin joku 20km kentästä ja ois kiva tornia kuulla. Vakioantennilla ei kuulu kun jotkut koneet tornin jaksolla satunnaisesti. No itse asiaan... Mitä eroa on BNC-HELIX antennilla ja BNC-teleskooppiantennilla? Molemmat maksaa 25e ja patukat näyttää ihan samanlaisilta. Voiko jomman kumman ruuvailla vaan tohon skanneriin kiinni, niin kuin ton vakioantenninkin? Vai tarviiko molemmat jotain BNC-Adaptereita? Mitä ne on?  ::) Tuleeko ne antennin mukana? Tällaista tällä kertaa.. Kiitos etukäteen!

Ja tästä osoitteesta noita antenneja kattelin: http://www.hamradio.fi/tuotteet/icr5.htm (eli omistan Icom RC-5 skannerin jossei joku ymmärtänyt  :P )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä tässä Pekka Lehtisen innoittaman rupesin iteki kattomaan noita teleskooppiantenneja. Asun itsekin joku 20km kentästä ja ois kiva tornia kuulla. Vakioantennilla ei kuulu kun jotkut koneet tornin jaksolla satunnaisesti. No itse asiaan... Mitä eroa on BNC-HELIX antennilla ja BNC-teleskooppiantennilla? Molemmat maksaa 25e ja patukat näyttää ihan samanlaisilta. Voiko jomman kumman ruuvailla vaan tohon skanneriin kiinni, niin kuin ton vakioantenninkin? Vai tarviiko molemmat jotain BNC-Adaptereita? Mitä ne on?  ::) Tuleeko ne antennin mukana? Tällaista tällä kertaa.. Kiitos etukäteen!

Ja tästä osoitteesta noita antenneja kattelin: http://www.hamradio.fi/tuotteet/icr5.htm (eli omistan Icom RC-5 skannerin jossei joku ymmärtänyt  :P )

Oma antenni on nimeltään DIAMOND RH-205 ja löysin sillä nimellä linkinkin. Jos tämä yhtään auttaa siis.

http://www.rfparts.com/diamond/rh205.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarvitsee SMA/BNC adapterin niinkuin antamassasi linkissä sanotaan.

Ja kuvissahan on selvästi eroa noiden antennien kesken. Helix on siis semmoinen patukka ja ton teleskoopin voi vetää pitkäksi.

Kuuluvuudesta en osaa sanoa, mutta varmasti kummallakin parempi kuin vakioantennilla. Ehkä teleskoopilla hiukan paree kuuluvuus pitkänä mutta Helixiä on mukavampi kuljetella mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni käytössä Uniden UBC-3000XLT.

Ostin huuto.netistä liki käyttämättömänä hintaan n.100€. Itsellä tulee kuunneltua kotona n.20km kentältä, ja hyvin pelittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään