Tuomas Pirttimäki

laskut kesäisin (04r ja 04l)

10 viestiä aiheessa

Mietiskelin, että kun laskut suoritetaan kesällä 04r:lle ja/tai 04l:lle niin kumpaa käytetään useammin? Miksi?

 

Kysymykseni saattaa olla typerä :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietiskelin, että kun laskut suoritetaan kesällä 04r:lle ja/tai 04l:lle niin kumpaa käytetään useammin? Miksi?

 

Kysymykseni saattaa olla typerä :-[

Hölmö on vain se joka ei kysy...

Mitään tilastoa ei minulla ole, mutta uskoisin kaikkien tekijöiden lisäämisen jälkeenkin, että 04R:lle tulee enemmän, koska sieltä on lyhyempi rullausmatka terminaalille. 04L:tillä taidetaan tasata ruuhkahuippuja ja käyttää laskuihin, jos 04R:ltä on paljon nousevaa liikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips!

 

Taitaapi kesäisin yleisimmin olla käytössä laskuihin tuo 15 (luultavasti lentomelunkin vuoksi ja tietenkin tuulen suunnan),kuten myös lyhyehkö rullausmatka terminaaleihin.

 

Ja samaan aikaan koneet pääsevät jouhevasti matkaan 22R:ltä.Myös rullausmatka,tuulensuunta ja tietty

se että saapuvien ja lähtevien reitit eivät tuolloin kohtaa toisiaan liian läheltä.Siinä ehkä niitä muutamia syitä... :o

 

-Jukka :D

 

Ps.Ihan amatöörin päättelyä vaan!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips!

 

Taitaapi kesäisin yleisimmin olla käytössä laskuihin tuo 15 (luultavasti lentomelunkin vuoksi ja tietenkin tuulen suunnan),kuten myös lyhyehkö rullausmatka terminaaleihin.

 

Ja samaan aikaan koneet pääsevät jouhevasti matkaan 22R:ltä.Myös rullausmatka,tuulensuunta ja tietty

se että saapuvien ja lähtevien reitit eivät tuolloin kohtaa toisiaan liian läheltä.Siinä ehkä niitä muutamia syitä... :o

 

-Jukka :D

 

Ps.Ihan amatöörin päättelyä vaan!!

 

No viime kesänä 15 oli käytössä niin usein vain siksi, että 04R/22L oli remontissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No viime kesänä 15 oli käytössä niin usein vain siksi, että 04R/22L oli remontissa.

 

15 on kylläkin ensisijainen kiitotie laskuihin (ja 22R nousuihin).. Tietysti tuulen suunta ja nopeus sen lopullisesti määrää, mutta jos olosuhteista ei ole kiinni niin 15 silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kyllä ärsyttävää, että kun koneet laskeutuvat 15:sta, niin kun md-11 tulee, niin se kyllä ohjataan 22l:lle! Ja jos sen haluaa laskussa nähdä on vaihdettava paikkaa >:( Ei se paikan vaihtaminen nyt kuitenkaan katastrofi ole, mutta lähinnä hain sitä, että se on vähän ikävää, mutta tietty ymmärettävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kyllä ärsyttävää, että kun koneet laskeutuvat 15:sta, niin kun md-11 tulee, niin se kyllä ohjataan 22l:lle! Ja jos sen haluaa laskussa nähdä on vaihdettava paikkaa >:( Ei se paikan vaihtaminen nyt kuitenkaan katastrofi ole, mutta lähinnä hain sitä, että se on vähän ikävää, mutta tietty ymmärettävää.

 

On se kummallista joo, kun koneet eivät tottele valokuvaajien toiveita  ;) Itselleni kävi viimeksi juuri päinvastoin, eli kiivettyäni mäen huipulle kaksi seuraavaa MD11-konetta laskeutuivatkin 15:lle  :P

 

Selitykseksi tuolle MD11-koneiden 22:n käytölle voisin kuvitella että silloin vältytään rullaamasta koko asematason ohitse, jolloin Ground-lennonjohdon työ helpottuu, kenties huomattavastikin jos sillä hetkellä on paljon rullaavaa liikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kummallista joo, kun koneet eivät tottele valokuvaajien toiveita  ;) Itselleni kävi viimeksi juuri päinvastoin, eli kiivettyäni mäen huipulle kaksi seuraavaa MD11-konetta laskeutuivatkin 15:lle  :P

 

Selitykseksi tuolle MD11-koneiden 22:n käytölle voisin kuvitella että silloin vältytään rullaamasta koko asematason ohitse, jolloin Ground-lennonjohdon työ helpottuu, kenties huomattavastikin jos sillä hetkellä on paljon rullaavaa liikennettä.

 

Ahaa, olenkin miettinyt, että miksi md-11 koneille 22l laskeutumiseen. Mutta asia saatta tosiaan olla noin kun sanoit...Eihän se sentään kiitoradan pituudesta voi johtua! :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selitykseksi tuolle MD11-koneiden 22:n käytölle voisin kuvitella että silloin vältytään rullaamasta koko asematason ohitse, jolloin Ground-lennonjohdon työ helpottuu, kenties huomattavastikin jos sillä hetkellä on paljon rullaavaa liikennettä.

 

Luulen, että kyseessä on pelkästään rullausmatkan lyhyys. 15:ltä on MD-11:llä rullausmatkaa non-Schengen -terminaaliin parisen kilometriä kun taas 22L:ltä vain muutama sata metriä.

 

Sama juttu myös 04-ratojen ollessa käytössä: MD-11:t pyritään ottamaan laskuun 04R:lle rullausmatkan lyhyyden vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Noista rullausmatkojen pituuksista tulikin mieleeni sellainen kysymys,että tuommoinen Finskin esim.Bangkokista juuri laskeutunut MD-11....

 

..niin minkähän verran se mahtaa kuluttaa noin suunnilleen rullatessaan portille esim.tuollaisen kilometrin matkan.Olisi aika mielenkiintoista tietää. :P

 

Ja samaten esim.täydellä kuormalla vaikkapa nyt 22R päähän rullaava MD-11,kuinka paljon se mahtaa kuluttaa.Tuo rullausmatka kai lienee himpun yli 1.5 kilometriä?

 

Tai vaikka tuo sama matka sillä tyhjällä koneella.

 

Kulutusta kertyy kuitenkin varmaan reilusti yli tonnin...

 

...Eipä ole hajuakaan,mutta laittakaapa tietoa te joilla tietoa asiasta löytyy.

 

...Simulaattorillahan siitä nyt jotain mutua ehkä saisi.... 8)

 

Kiitos tiedosta etukäteen!

 

T.Jukka :D


Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään