Jaakko Kuusisto

vetääpä mykäksi jopa ilmailijan

41 viestiä aiheessa

No niih, kukas sitten on jo maksanut tämän vuoden simulaattorimaksut ;D

 

Pikaisesti vilkaistuna aikamoinen määrä erilaisia maksuja valtio kerää itselleen lentotoiminnasta. Nyt voisi joku asiantuntija kertoa, että kuinka paljon esim. MIK joutuu vuodessa pulittamaan tällaisia kiinteitä kuluja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niih, kukas sitten on jo maksanut tämän vuoden simulaattorimaksut ;D

 

Pikaisesti vilkaistuna aikamoinen määrä erilaisia maksuja valtio kerää itselleen lentotoiminnasta. Nyt voisi joku asiantuntija kertoa, että kuinka paljon esim. MIK joutuu vuodessa pulittamaan tällaisia kiinteitä kuluja?

 

Hyvä kysymys. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti vilkaistuna aikamoinen määrä erilaisia maksuja valtio kerää itselleen lentotoiminnasta. Nyt voisi joku asiantuntija kertoa, että kuinka paljon esim. MIK joutuu vuodessa pulittamaan tällaisia kiinteitä kuluja?

 

Nuo taitaa kyllä pääosin mennä kaupallisten firmojen ja koulujen maksettavaksi. Ja tietysti yksittäisen ilmailijan, kun pitää jo lähes ryöstöhinnalla lunastaa medikaalia, lupakirjaa ja kaikenlaista lappua. Mutta kerho-organisaatiolle ei tuosta listasta kovinkaan moni taida osua. Pikaisella selauksella lähinnä nimikkeiden "kansallinen koulutuslupa" alta..

 

 

Niin.. Ja kaikki varmaan huomasivat että ILL:n teoriakokeetkin sitten maksavat tästä lähtien. Kuin myös lentokokeet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niih, kukas sitten on jo maksanut tämän vuoden simulaattorimaksut ;D

 

Pikaisesti vilkaistuna aikamoinen määrä erilaisia maksuja valtio kerää itselleen lentotoiminnasta. Nyt voisi joku asiantuntija kertoa, että kuinka paljon esim. MIK joutuu vuodessa pulittamaan tällaisia kiinteitä kuluja?

 

MIKin simulaattoria ei ole hyväksytty koulutuskäyttöön, joten siitä ei makseta mitään viranomaismaksuja. Tosin katselin tässä yksi päivä JAR STD 3A:ta ja tuo meidän projektimme täyttäisi FNPT I:n speksit aika kevyesti. Sillä voisi silloin kouluttaa PPL-lupakirjaan varten 5 tuntia perusmittarilentoa ja mittarikelpuutukseen 20 tuntia. Toki MIK:issä tai missään muussakaan suomalaisessa ilmailukerhossa ei ole koulutuslupia mittarilentokelpparia varten, joten tuon sertifiointi ei ole järkevää - ja toki se maksaisi vähintään tuon 4700e + 2400e vuodessa. Plus luultavasti vieläkin enemmän koska tuo on ainoa laatuaan maailmassa, itse tehtynä ei ole missään JAR-maassa toista samanlaista joka olisi jo hyväksytty koulutuslaitteeksi - se voisi vaatia viranomaisen pään rapsuttelua normaalia enemmän.

 

MIKille, kuten kaikille muillekin koulutusorganisaatioille tulee toki noita muita lentokoulutukseen liittyviä maksuja - lento-oppilaan näkökulmasta voi huomata esim tosiaan teoriakokeiden olevan maksullisia 10e/aine (mikä sinänsä lienee hyvä motivaatio lukea niihin kunnolla) sekä oppilaskortti maksaa muistaakseni muutaman kympin. Tarkkari 300e jne. Medikaali kustantaa myös jotain.

 

Toki noista tulee hintaa, mutta se kyllä niinkin että esim. PPL:n hinnasta nuo ovat vain suhteellisen pieni osa edelleen, suurin kuluerä on se vähintään 45 tuntia lentämistä mitä lupakirjakurssiin kuuluu. Ei ilmailu tähän kaadu, vaikka tietenkään kenenkään mielestä lisämaksut eivät varmasti ole mukava asia. Onhan esim. Englannissa vastaavia maksuja ollut jo pitkään, näin muistelisin jostain lukeneeni?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plus luultavasti vieläkin enemmän koska tuo on ainoa laatuaan maailmassa, itse tehtynä ei ole missään JAR-maassa toista samanlaista joka olisi jo hyväksytty koulutuslaitteeksi - se voisi vaatia viranomaisen pään rapsuttelua normaalia enemmän.

 

Ainakin Embraer simun kohdalla viranomainen ilmoitti että heidän työtänsä helpottaa se että Sveitsissä on hyväksyttynä CAE:n rakentama Embraer simu. Eli valmistaja-konetyyppi yhdistelmä on testattuna ainakin kertaalleen. Tosin se ei tada vaikuttaa tarkastushintaan...

 

Onhan esim. Englannissa vastaavia maksuja ollut jo pitkään, näin muistelisin jostain lukeneeni?

 

Jep, ainakin simujen kohdalla näin on ollut. Hinnat ovat myös samalla pallokentällä. Kuitenkin hyppy nollasta 15000 e/vuosi/simu on aika reipas  :-\

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tarkkari 300e jne. Medikaali kustantaa myös jotain."

 

No HUH HUH, tarkastin tuossa ihan muistiostani että itse lensin ppl-tarkkarin 5.7.2001 (Malmilla) ja silloin maksoin tasan 300mk.

Eli hinta on on 6-kertaistunut 5:ssä vuodessa, eipä voi kyllä kun ihmetellä kun näin äkkiseltään ajateltunua palvelut

eivät ole tainneet paljon tuossa ajassa parantua!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ainakin simujen kohdalla näin on ollut. Hinnat ovat myös samalla pallokentällä. Kuitenkin hyppy nollasta 15000 e/vuosi/simu on aika reipas  :-\

 

Joo, ja varsinkin kun se hyppäys tapahtui ihan kaikissa hinnoissa kun ilmailuhallinto perustettiin. Efekti on aika raju kun ne tulivat kaikki samaan aikaan.

 

Toisaalta, sen enempää noita hintoja pohtimatta kuulostaa ihan viisaalta että ilmailua valvova viranomainen ja sillä alalla toimiva liikelaitos ovat erilliset tahot.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muttamutta.. Mitenkäs muissa maissa tämä on toteutettu? Englannissa on ainakin myös aika suolaiset maksut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kai viimeinen osa sitä sitä suunnitelmaa, millä pyritään tappamaan harrasteilmailu suomesta.

 

Ilmailu on.............

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

 

Just kokemusta on jo nyt. Pieni poikkeuslupa anomus käsiteltiin heti siten, että vastauksessa ilmoitettiin anomuksen käsittelyn maksavan 100€. Tuli mieleen pokerin peluu, satasella katsotaan päätös :-\

No maksettu on, katsotaan menikö Finavian kaivoon.

Håkan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

 

Just kokemusta on jo nyt. Pieni poikkeuslupa anomus käsiteltiin heti siten, että vastauksessa ilmoitettiin anomuksen käsittelyn maksavan 100€. Tuli mieleen pokerin peluu, satasella katsotaan päätös :-\

No maksettu on, katsotaan menikö Finavian kaivoon.

Håkan

 

Se nyt kuitenkin sattuu olemaan Ilmailuhallinto, valtion virasto. Finavia eli Ilmailulaitos on aivan eri putiikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIKin simulaattoria ei ole hyväksytty koulutuskäyttöön, joten siitä ei makseta mitään viranomaismaksuja. Tosin katselin tässä yksi päivä JAR STD 3A:ta ja tuo meidän projektimme täyttäisi FNPT I:n speksit aika kevyesti. Sillä voisi silloin kouluttaa PPL-lupakirjaan varten 5 tuntia perusmittarilentoa ja mittarikelpuutukseen 20 tuntia. Toki MIK:issä tai missään muussakaan

 

Tulipa mieleen muuten että olisikohan helpompi hyväksyttää tuo simu jos siinä olisi ne "Professional versiot" mittareista ? Rakenteeltahan ne ei poikkea tavallisesta versiosta, mutta tulevat kasattuna&testattuna ja jotain ylimäärästä lippua ja lappua mukana (eli normaali hinta x 10)  ;D .

 

J

 

 

Lyhennetty lainausta, sp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se nyt kuitenkin sattuu olemaan Ilmailuhallinto, valtion virasto. Finavia eli Ilmailulaitos on aivan eri putiikki.

 

Kaivo kuiteskii näyttäis olevan samalla tontilla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksujen nousu, ilman että mitään oleellista parannusta esim. palveluissa tapahtuu, on kyllä pelkästään huono asia. Yksittäisen ilmailijan näkökulmasta esim. 1. luokan medikaalin ja ME/IR:n ylläpito alkaa olemaan tolkuttoman kallista. Voi vähän syödä esim. sellaista nuorta kaveria, joka odottelee perämiehen paikkaansa kaupan kassalla tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleen muuten että olisikohan helpompi hyväksyttää tuo simu jos siinä olisi ne "Professional versiot" mittareista ? Rakenteeltahan ne ei poikkea tavallisesta versiosta, mutta tulevat kasattuna&testattuna ja jotain ylimäärästä lippua ja lappua mukana (eli normaali hinta x 10)

 

Noiden FNPT-simujen hyväksynnässä suuri (ellei suurin) merkitys on sillä laitteiston sisäisellä testiohjelmistolla ja kaikella paperilla mikä mukana toimitetaan. Papereista käy ilmi periaatteessa osan tarkkuudella laitteiston kokoonpano ja lisäksi täytyy olla selvitettynä mm. lentomallin suunnitteluperusteet ja tärkeimpänä asiana JAR-STD:n ehdot täyttävät QTG-testit.. Näillä testeillä varmistetaan, että laitteisto ja lentomalli ovat oikein ja että järjestelmä vastaa softaltaan sitä miksi se on suunniteltu, ja nämä testit pitää pystyä toistamaan samoin arvoin aina.

 

Eli pelkät laitteistovaatimukset täyttävän harjoittelulaitteen tekeminen ei olisi isokaan homma (perusvaatimukset FNPT I laitteeseen itsessään ovat melko olemattomat, edes visuaalia ei vaadita), mutta "kotikonstein" tehdyn laitteen hyväksyttäminen on käytännössä melko mahdotonta tuon kaiken paperityön takia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden FNPT-simujen hyväksynnässä suuri (ellei suurin) merkitys on sillä laitteiston sisäisellä testiohjelmistolla ja kaikella paperilla mikä mukana toimitetaan. Papereista käy ilmi periaatteessa osan tarkkuudella laitteiston kokoonpano ja lisäksi täytyy olla selvitettynä mm. lentomallin suunnitteluperusteet ja tärkeimpänä asiana JAR-STD:n ehdot täyttävät QTG-testit.. Näillä testeillä varmistetaan, että laitteisto ja lentomalli ovat oikein ja että järjestelmä vastaa softaltaan sitä miksi se on suunniteltu, ja nämä testit pitää pystyä toistamaan samoin arvoin aina.

 

Mistähän löytyisi lisää luettavaa (=tarkempaa tietoa) noista vaatimuksista ? Ihan mielenkiinnosta olisi kiva lukea.

 

Johan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen teksti löytyy tuolta asetuksesta:

 

"Lupaa tai hyväksyntää koskevaa hakemusta jättäessään hakijan on maksettava etukäteen 50 prosenttia siitä maksusta, mikä hakijalta peritään luvasta tai hyväksynnästä. Etukäteen suoritettava maksu ei koske lupaa tai hyväksyntää, josta perittävä maksu on alle 1 000 euroa. Etukäteen suoritettavan maksun ylittävä osuus peritään, kun päätös toimitetaan hakijalle. Jos 1 momentissa tarkoitettu hakemus peruutetaan tai jätetään täydentämättä taikka johtaa kielteiseen päätökseen, hakijalle palautetaan etukäteen maksetusta maksusta se osuus, joka ylittää hakemuksen hyväksi tehdyn työmäärän."

 

Kiitos Tero

Itse asiassa emme ole vielä maksaneet mitään, vaan lupasimme tulla maksamaan anomuksen käsittelykulut 100€. Muuten asia ei olisi edennyt

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotetaan että palataan 2 askelta taksepäin. Perustetaan taas Ilmailuhallitus (IH) joka hoitaa viranomaistoiminnan sekä kaiken muun mahdollisen.  Ja antaa lupakirjat ilmaiseksi. ihan kuin ennen vanhaan pahaan aikaan.

 

Tämä nykytilanne on silkkaa LAILLISTETTUA ROSVOUSTA. 

Jos kustannuksia nostetaan tällä tavoin määrävää markkina-asemaa törkeästi hyväksi käyttäen, on kyse lähinnä kiristyksestä. 

 

Muistan useitakin tapauksia lähihistoriasta kun joku iso yritys olisi ollut fuusioitumassa toisen kanssa ja saavuttanut ns. määräävän markkina-aseman (= monopoli). 

No way, sanoi viranomainen koska uusi tulokas olisi kyennyt määräämään tahdin markkinoillailman mitään kilpailua.

 

Mikäli kysymys olisi mistä muusta busineksesta kuin ilmailusta, mikä hyvänsä kilpailuviranomainen olisi jo puuttunut tällaiseen ryöstöhinnoitteluun jo aikoja sitten. 

 

Hmmm....

 

 

Asiakkaan kannalta ei nousevilla kustannuksilla saada vastineeksi niin minkäänlaista lisäarvoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tarkkari 300e jne. Medikaali kustantaa myös jotain."

 

No HUH HUH, tarkastin tuossa ihan muistiostani että itse lensin ppl-tarkkarin 5.7.2001 (Malmilla) ja silloin maksoin tasan 300mk.

Eli hinta on on 6-kertaistunut 5:ssä vuodessa, eipä voi kyllä kun ihmetellä kun näin äkkiseltään ajateltunua palvelut

eivät ole tainneet paljon tuossa ajassa parantua!

 

    No tuosta vielä 10v taaksepäin, niin tarkkarista selvisi pullakahveilla Malmin Hopealinnussa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotetaan että palataan 2 askelta taksepäin. Perustetaan taas Ilmailuhallitus (IH) joka hoitaa viranomaistoiminnan sekä kaiken muun mahdollisen.  Ja antaa lupakirjat ilmaiseksi. ihan kuin ennen vanhaan pahaan aikaan.

 

Tämä nykytilanne on silkkaa LAILLISTETTUA ROSVOUSTA. 

Jos kustannuksia nostetaan tällä tavoin määrävää markkina-asemaa törkeästi hyväksi käyttäen, on kyse lähinnä kiristyksestä. 

 

Muistan useitakin tapauksia lähihistoriasta kun joku iso yritys olisi ollut fuusioitumassa toisen kanssa ja saavuttanut ns. määräävän markkina-aseman (= monopoli). 

No way, sanoi viranomainen koska uusi tulokas olisi kyennyt määräämään tahdin markkinoillailman mitään kilpailua.

 

Mikäli kysymys olisi mistä muusta busineksesta kuin ilmailusta, mikä hyvänsä kilpailuviranomainen olisi jo puuttunut tällaiseen ryöstöhinnoitteluun jo aikoja sitten. 

 

Hmmm....

 

 

Asiakkaan kannalta ei nousevilla kustannuksilla saada vastineeksi niin minkäänlaista lisäarvoa.

 

Aika lailla samaa mieltä. Siemenet nykyiselle tilanteelle kait kylvettiin kustannuusvastaavuusperiaatteen myötä.

 

Kuka tietäisi mihin ILL:n ylijäämää käytetään?

Valtion tulo-ja menoarvio: "Ilmailulaitoksen tulostavoitteeksi 17,0 milj. euroa vuonna 2006. Voitontuloutustavoite on 50 % voitosta, kuitenkin vähintään 5 milj. euroa." Jääkö tämä tulos liikenneministeriön käyttöön vai tuetaanko sillä muita, kustannusvastaamattomia hallinnonaloja? Jos viisi miljoonaa käytettäisiinkin viranomaismaksujen kohtuullistamiseen.... ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nykytilanne on silkkaa LAILLISTETTUA ROSVOUSTA. 

Jos kustannuksia nostetaan tällä tavoin määrävää markkina-asemaa törkeästi hyväksi käyttäen, on kyse lähinnä kiristyksestä. 

 

Pidetään kuitenkin mielessä että uudet, korkeat hinnat johtuvat siitä ettei Ilmailuhallinnon toiminnalle ole osoitettu (juuri) minkäänlaista valtionosuutta. Ei tässä kukaan ole rahaa takomassa, vaan jostain ne tulot on vain saatava. Muutenhan tässä puhutaan ihan asiaa, nuo hinnankorotuksethan ovat aika järkyttäviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään