Jaakko Kuusisto

vetääpä mykäksi jopa ilmailijan

41 viestiä aiheessa

Niinpä.

 

Uusi ilmailuhallinto on luonteeltaan liikelaitos jos oikein ymmärsin.

 

Se - kuten mikä tahansa liikelaitos -tarvitsee siis tietyn määrän rahaa toiminnan rahoittamiseen.

Jos kyseessä olisi oikea aloittava liikeyritys, se saattaisi aluksi toimia lainarahalla, osottain omistajien pääomaisjoituksella ja osittain tulorahoituksella, ja mitoittaisi kiinteät kulunsa minimiin ensi alkuun.

 

Nyt näyttäisi siltä, että kiinteät kulut on "annettu tekijä" joka on määritelty etukäteen ja ne kerätään markkinoilta käytännössä pakkoa käyttäen, koska asiakkailla ei ole vaihtehtoista toimittajaa ja asiakkaiden on pakko ostaa ko. palvelut.

 

Voitaisiin kysyä, vaatiiko palveluiden tuottaminen näin kalliin organisaation?  Olisiko mahdollista tuottaa vastaavat palvelut joko pinemmällä tai halvemmalla organisaatiolla?

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi ilmailuhallinto on luonteeltaan liikelaitos jos oikein ymmärsin.

 

Eikös ilmailuhallinto ole ihan vaan virasto ja kaikki liiketoiminta on jätetty Ilmailulaitokselle.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi ilmailuhallinto on luonteeltaan liikelaitos jos oikein ymmärsin.

 

Se - kuten mikä tahansa liikelaitos -tarvitsee siis tietyn määrän rahaa toiminnan rahoittamiseen.

 

Niin, tästä se alkaa, rekisteröimistodistus tupsahti omistajan vaihdoksen yhteydessä postiin, 150€ + postikulut- olkaa hyvä.

Ei tainnut ennen maksaa noin paljoa...  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi ihan kiva kuulla IH:n omia kommenttejakin asiaan, toivottavasti viimeistään EUT:n talvipäivillä Jyväskylässä 11. -12.3.06.

 

Lieköhän kustannuksiin vaikuttamassa sekin, että ennen vanhaan Lentoturvallisuushallinto pyöri n. 100 hengen voimin, mutta Ilmailuhallintoon siirryttäessä väki kasvoi/kasvaa n. 150:een...

 

Kuten ehkä tiedetäänkin, SIL on esittänyt Ilmailuhallinnolle lausunnon koskien harrastelentämisen kustannuksia: http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=53&a=show&id=112

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossapa tuota, pureskeltavaa.

 

Repikää tuosta toimintaa ja huumoria.

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilmailuhallinto/AsetusIlmailuhallinnonmaksullisistasuoritteista.pdf

 

ja itse maksut:

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilmailuhallinto/Maksutaulukko.pdf

 

Onneksi Malmin lentokenttä on aivan Malmin Hautausmaan vieressä   :o :o

 

Nii-in. Kaikki pysyvät lentoesteet ei ole mainittu AIP:ssa niille tarkoitetuilla sivuilla.....    ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä voi uusimman ilmailun luettuaan kuin repiä taas viimesiä hiuksiaan. Varsinkin Malmin tapaus on häikäilemättömyydessään vertaansa vailla. Herrat ovat ilmeisesti pitäneet saunaillan, kun politiikan kentällä tuli tappio niin tapetaan toiminta viranomaismaksuilla, jonka jälkeen kenttä voidaan rakentaa täyteen kun eihän siellä kukaan lennäkään...

 

Voi kun armeija ottaisi vallan tässä maassa ja tulisi diktatuuri. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tulipahan tuossa uutta Ilmailua lueskellessa mieleen, että ainakin jossain päin maailmaa (kuten tuossa Ruotsissa) laskukierroslentämisestä laskutetaan yhden laskeutumisen hinta, eikä jokaisesta pompusta erikseen. Ilmailussa kerrottiin 10 laskun laskukierroslentämisen maksavan Malmilla noin 400 euroa.

 

Melkeinpä kuitenkin epäilisin että ne 10 laskua olisivat Malmillakin sen 40 euroa. En äkkiseltään löytänyt todistusaineistoa, mutta ainakin toivoisin olevani oikeassa...

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa minäkin ihmettelisin tätä uuden Ilmailuhallinnon touhua.

 

Verkkosivuillaan Ilmailuhallinto sanoo olevansa Liikenne- ja Viestintäministeriön alainen virasto.

 

Ei siis valtion liikelaitos, jolla on voittotavoite.

 

Kuinka moni ministeriön alainen virasto Suomessa kerää kustannuksensa käyttäjiltä perittävillä maksuilla?

 

Jotenkin loogisempaa olisi, että ministeriön alainen virasto saisi toimintarahansa ministeriön budjettivaroista.

 

Lisäksi ihmetyttää, että ILL, liikelaitos, peri suoritteista jopa 6 kertaa alhaisempia korvauksia.

 

Taitaisi olla tarpeen, että joku asiantunteva taho tekisi vertailun vanhoista hinnoista ja uusista hinnoista ja toisi sen julkisuuteen. Ilmailu-lehteä en ole lukenut, mutta asia voisi olla vaikka Hesarissa minun puolestani.

 

Olipa kerran ajat, jolloin lääkärintarkastus Työterveyslaitoksessa ei maksanut mitään, lupakirja ei maksanut käytännössä mitään, Vantaalle sai laskeutua pikkukoneilla ilman ylimääräistä laskeutumismaksua, lentokonevuokrauksessa ei ollut 22 % arvonlisäveroa jne. Missä mennään nyt? Huolestuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä voi uusimman ilmailun luettuaan kuin repiä taas viimesiä hiuksiaan. Varsinkin Malmin tapaus on häikäilemättömyydessään vertaansa vailla.

 

Harmi että siitä Malmi-jutusta jäi vähän asiantuntematon kuva, ei mun mielestäni esim. platan hiekoittamatta jättäminen liity asiaan mitenkään, vaan kuvittelisin että lentokentällä hiekan viskely nyt ei sinänsä ole kauhean käytännöllistä eikä mukavaakaan sen pöllytessä pitkin plattaa potkurivirrassa.. Säästetään tai ei. Kuka haluaa hiekkapuhallettua cessnaa? :-P

 

Toki asia sinänsä on ihan tärkeä, mutta siitä olisi voinut ehkä kirjoittaa hiukan enemmän asiaan paneutuen eikä niin äkkinäisesti ensimmäisiä mieleen tulleita asioita. Tai tuollainen kuva itselleni siitä vähän jäi. Ehkä olen väärässä?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi että siitä Malmi-jutusta jäi vähän asiantuntematon kuva, ei mun mielestäni esim. platan hiekoittamatta jättäminen liity asiaan mitenkään, vaan kuvittelisin että lentokentällä hiekan viskely nyt ei sinänsä ole kauhean käytännöllistä eikä mukavaakaan sen pöllytessä pitkin plattaa potkurivirrassa.. Säästetään tai ei. Kuka haluaa hiekkapuhallettua cessnaa? :-P

 

Toki asia sinänsä on ihan tärkeä, mutta siitä olisi voinut ehkä kirjoittaa hiukan enemmän asiaan paneutuen eikä niin äkkinäisesti ensimmäisiä mieleen tulleita asioita. Tai tuollainen kuva itselleni siitä vähän jäi. Ehkä olen väärässä?

 

//T

 

 

Mielestäni et ole Tuomas lainkaan väärässä. Itse olin oikeastaan aika haavi auki luettuani Ilmailun Malmi-artikkelin. Kaikella kunnioituksella henkilölle, joka on nähnyt vaivaa kirjoittaakseen jutun, mutta kyllä se oli aika asiantuntematon kirjoitus. Liekö enemmänkin "skandaalinhaluinen" juorulehti-osio tms. Platan hiekoitus tai sen puute ei minunkaan käsittääkseni todellakaan ole mikään säästötoimenpide, kaikkea muuta!

Jos Malmin platta hiekotettaisiin, veisin koneeni sieltä pois välittömästi tai ainakaan en sitä talvella sieltä käyttäisi. Potkurihan tuossa menisi alta aikayksikön!!!

 

Se, mikä tuossa jutussa harmittaa eniten, on se, että se näytti olevan kuin Ilmailun virallinen kirjoitus. Mielipidekirjoituksena se vielä olisi voinut mennä, mutta faktana ei kyllä millään.

 

Ovathan ne hinnat nousseet, mutta tuollaisen Anti-Malmi-mainoksen julkaiseminen virallisenoloisena artikkelina oli kyllä suoraan sanottuna hieman älytön veto. Sorry vaan kaima, ei herneitä nenään, ok? :-)

 

Artikkeli sai kentän ja sen hallinnon näyttämään lähinnä kiusantekijöiltä, kun totuus on se, että siellä tehdään kovasti töitä, että saadaan pienillä resursseilla ylläpidettyä kenttää meidän kaikkien käytössä!

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun jutun oli kirjoittanut erittäin asiantunteva ilmailija ja free-toimittaja Kusti Kairikko. En usko, että hän mitään skandaalia on yrittänyt saada aikaan.

 

Jos tuntuu, että jotkin asiat ovat aivan könöllään, niin ei muuta kuin kirjettä meiliin Tuomisen Terolle. Keskustelunavauksena Kustin juttu toimii ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun jutun oli kirjoittanut erittäin asiantunteva ilmailija ja free-toimittaja Kusti Kairikko. En usko, että hän mitään skandaalia on yrittänyt saada aikaan.

 

Jos tuntuu, että jotkin asiat ovat aivan könöllään, niin ei muuta kuin kirjettä meiliin Tuomisen Terolle. Keskustelunavauksena Kustin juttu toimii ainakin.

 

OK, hyvä tietää. Minulle nimi ei ollut tuttu, joten en tiennyt toimittajan taustaa lainkaan.

Keskustelunavaukset ovat aina hyviä asioita....toivottavasti vaan tämäkin tosiaan toimii sellaisena, eikä mene "sukkana läpi faktana". ;-)

 

Tosin en oikein usko, että Ilmailusta löytyy joka numerosta tilaa tällaiselle Malmi-jutulle...joten siinä mielessä keskustelun jatkaminen/vuoropuhelu/vastamielipiteiden esittäminen ei välttämättä toimi.

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

joten siinä mielessä keskustelun jatkaminen/vuoropuhelu/vastamielipiteiden esittäminen ei välttämättä toimi.

 

 

Mutta onneksi meillä on tämä FlightForum tai FSNordic, missä keskustelu kyllä onnistuu. Ja jota myös ilmailuviranomaiset  ja ILL:n väki seuraavat. Jos ei työnsä niin harrastuksensa vuoksi. Näin uskon ja toivon.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heräsinhän tänään minäkin kun selvittelin kausikorttimaksuja Arrowille.

 

Mielenkiintoinen matematiikka on maksujen takana; kausikortin voi ostaa 1,2,3,6 tai 12 kk jaksolle tai näiden yhdistelmälle.

Jos ostaa esim. 8 kuukauden kortin, hinnaksi tulee 6 + 2 kuukauden korttien hintojen summa.  Kuukausihinta toki laskee, mitä pidemmäksi ajaksi kerralla kortin ostaa.

 

Minun koneeni painaa 1134 kg MTOW ja pieni Excel-jumppa osoitti, että maakuntakenttien kausikortin ja Malmin kortin hintaero on kaikissa ketegorioissa suhteessa sama: Malmin kortti maksaa  2.5 x sen mitä ns. maakuntakortti.

 

Edelleen, yksittäinen laskeutuminen Malmille maksaa (meille) 39,00 eur (sis alv) ja oikeuttaa max 2 tunnin pysäköintiin. Ylimenevästä ajasta maksetaan 6,37 €/vuorokausi.  Siis tyypillinen yhden työpäivän mittainen työmatkakäynti Helsingissä maksaa 45,37 e (no, onhan siinä kai päivän mittaan muitankin kuluja).

 

Laskin myös, että jos kuukaudessa käy keskim. 2,5 kertaa Malmilla, kannattaa ostaa saman tien Malmin kausikortti; (jos muuten olisi ns. maakuntakortti) siitä riippumattta, kuinka pitkälle ajalle kortin ostaa.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onneksi meillä on tämä FlightForum tai FSNordic, missä keskustelu kyllä onnistuu. Ja jota myös ilmailuviranomaiset  ja ILL:n väki seuraavat. Jos ei työnsä niin harrastuksensa vuoksi. Näin uskon ja toivon.  :)

 

Toki toki...ja varmasti Ilmailuhallinnon ja ILL:n porukkaa seuraa myös tätä palstaa paljonkin...

 

...se vaan ei varsinaisesti liity tuohon peräänkuuluttamaani vuoropuheluun. Eli tarkoitin tätä Malmi-artikkelia ja sen väitteiden suhteen vastaväitteiden/korjausten esittämistä julkisesti. Sinänsä sillä ei ole mitään tekemistä viranomaisen tai Malmia ylläpitävän liikelaitoksen, tai niiden henkilökuntien kanssa.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä mietittävää. Näin meitä poloisia viedään kuin pässiä narusta.

 

Vielä 15 vuotta sitten jokainen veronmaksaja, ilmailijat mukaanluettuna, maksoi verorahoillaan jokaisen teollisuudenalan infrastruktuurin rakentamis- ja käyttökustannukset sekä alaan liittyvän viranomaistoiminnan.

 

Sitten Ilmailuhallitus liikelaitostettiin. Vuodesta 1990 lähtien ilmailupalvelujen käyttäjät ovat maksaneet oman teollisuudenalansa infrastruktuurin rakentamis- ja käyttökustannukset sekä siihen liittyvän viranomaistoiminnan liikelaitosmaksuina sekä pieneltä osin suorina viranomaismaksuina. Samanaikaisesti nämä samat ilmailijat ja ilmailuyritykset maksavat normaalien verojen muodossa kaikkien muiden teollisuudenalojen infrastruktuurin rakentamis- ja käyttökustannukset sekä niihin liittyvän viranomaistoiminnan.

 

Vuodesta 2006 alkaen ilmailijat maksavat edelleen veroina kaikkien muiden teollisuudenalojen infrastruktuurin rakentamis- ja käyttökulut sekä niihin liittyvän viranomaistoiminnan. Lisäksi ilmailijat ja ilmailuyrittäjät maksavat liikelaitosmaksuina edelleen yhtä paljon, vaikkka (ilmailu)liikelaitos ei enää kustannakaan ilmailualan viranomaistoimintaa. Liikelaitos ei ole ehdottanut perimiensä liikelaitosmaksujen alennusta, vaan haluavat pitää itsellään myös aiemmin viranomaistoimintaan osoitetut rahat sekä lisäksi maksattaa ilmailijoilla toiseen kertaan samat viranomaiskulut suorina viranomaismaksuina. Ilmailijan kannaltahan kyse on koko ajan nollasummapelistä. Ei veroeuroja ole ilmailun viranomaistoimintaan käytetty enää 15 vuoteen. Ne on koko ajan otettu ilmailijoilta ja ilmailupalvelujen käyttäjiltä.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään