Guest kallepakkari

Finncomm hakee lentäjiä (Oli: Ilmailutyöpaikkoja)

56 viestiä aiheessa

Kellä tälläiset rahat on :P::)

Kurssimaksut

 

Oppilaat tekevät sopimuksen koulutuksesta Salpauslento Oy:n kanssa ja vastaavat koulutuksen kustannuksista. Kurssin (mukaan lukien Saab-340- tyyppikoulutuksen) kokonaiskustannus oppilaalle on 85 000 € (sisältää ALV 22%).

 

Kurssimaksu suoritetaan Salpauslento Oy:lle.

 

Kurssimaksu on 85 000 €. Se maksetaan kolmessa erässä:

 

 

- kurssin alkaessa 35 000€

 

 

- 5 kuukautta kurssin alusta 25 000€

 

 

- 10 kuukautta kurssin alusta 25 000 €

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellä tälläiset rahat on :P::)

 

Pankilla tai isillä ;)

 

Hakiko muuten joku edelliskerralla tuohon Finncommin koulutukseen? Olisi mukava kuulla kokemuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pankilla tai isillä ;)

 

Hakiko muuten joku edelliskerralla tuohon Finncommin koulutukseen? Olisi mukava kuulla kokemuksista.

 

Kyllä kai sinne jotkut hakivat. Ei vissiin kukaan aktiivikäyttäjistä.

 

Veikkaan että pankin tädillä nousee hymy korviin kun 21v tulee pyytämään puolimilliä vanhaa mummoa lainaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakiko muuten joku edelliskerralla tuohon Finncommin koulutukseen? Olisi mukava kuulla kokemuksista.

 

Joo PPL-lupakirjat on suoritettu niillä joilla sitä ei ollut ennen kurssin alkua. Maanantaina alkaa teoriaopiskelut mittarilentokelpuutusta varten.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellä tälläiset rahat on :P::)

 

Tuota luokkaahan se lentäjäksi kouluttautuminen maksaa, ellei valtio tue kuten SIO:n kohdalla on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota luokkaahan se lentäjäksi kouluttautuminen maksaa, ellei valtio tue kuten SIO:n kohdalla on.

Jep ja outo tilanne ainakin minun mielestä, että jossain koulussa opiskelua tuetaan ja toisessa ei. Vähän sama jos esim. Tampereen ammattikorkeassa opiskelu olisi ilmaista ja Pirkanmaan ammattikorkeassa samat insinöörin paperit maksaisi kymmeniä tuhansia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep ja outo tilanne ainakin minun mielestä, että jossain koulussa opiskelua tuetaan ja toisessa ei. Vähän sama jos esim. Tampereen ammattikorkeassa opiskelu olisi ilmaista ja Pirkanmaan ammattikorkeassa samat insinöörin paperit maksaisi kymmeniä tuhansia...

 

Niin siis valtiohan omistaa ison osuuden Suomen Ilmailuopistosta ja opiston tarkoitus on nimen omaan tuottaa liikennelentäjiä maan lentoyhtiöiden tarpeisiin. Miksi valtio ei siis tuolloin kustantaisi osaa omasta lentäjäkoulutuksesta? Tai toisin sanoen: miksi valtio osallistuisi kaupallisten lentokoulujen tukemiseen, kun sillä on omakin lentokoulu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis valtiohan omistaa ison osuuden Suomen Ilmailuopistosta ja opiston tarkoitus on nimen omaan tuottaa liikennelentäjiä maan lentoyhtiöiden tarpeisiin. Miksi valtio ei siis tuolloin kustantaisi osaa omasta lentäjäkoulutuksesta? Tai toisin sanoen: miksi valtio osallistuisi kaupallisten lentokoulujen tukemiseen, kun sillä on omakin lentokoulu?

 

Erikoista tilanteessa on se, että SIO ei ilmeisesti pysty tuottamaan tarpeeksi lentäjiä maan lentoyhtiöiden tarpeisiin, koska esim. Finncomm tarjoaa omaa kallista ab initio -vaihtoehtoaan. Tai sitten valtion ja SIO:n hallinnoissa maan lentoyhtiöt ovat yhtä kuin Finnair.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoista tilanteessa on se, että SIO ei ilmeisesti pysty tuottamaan tarpeeksi lentäjiä maan lentoyhtiöiden tarpeisiin, koska esim. Finncomm tarjoaa omaa kallista ab initio -vaihtoehtoaan. Tai sitten valtion ja SIO:n hallinnoissa maan lentoyhtiöt ovat yhtä kuin Finnair.

 

Puhut asiaa. Olettaisin kuitenkin, että se syy on lähinnä juuri tuo, että SIO:n kautta lentäjiä ei saada koulutettua tarpeeksi, jolloin pienemmät yhtiöt joutuvat junailemaan omat kanavansa hankkia lentäjiä.

 

Mietiskelin tässä juuri asiaa hakijan kannalta: Jos hakee Ilmailuopistoon saattaa koulutus alkaa vaikka vasta vuoden päästä kurssille hyväksymisestä. Koulutuksen jälkeen jos pyrkii Finnairille, saattaa taas joutua odottamaan jonossa yli vuoden. Kuka tällaista haluaa? Finncommin kautta koulutus alkaa todennäköisesti varsin nopeasti ja se etenee reippaasti. Koulutuksen jälkeen pääsee ilmeisestikin töihin hyvin nopeasti. Näin ollen valinta näiden kahden välillä on vähän ristiriitainen. Toki Ilmailuopiston kautta selviää halvemmalla ja se avaa mahdollisuuden Finnairille, mutta tuolloin tulee olla valmis odottamaan töihin pääsyä kenties pitkäänkin. Finncommilta taas tienaa todennäköisesti vähemmän ja edut ovat huonommat, mutta pääseepähän lentämään kohtuu pian. Nythän siellä on varsin mukavat konetyypitkin luvassa.

 

Käytännössähän nuo Ilmailuopiston odotusajat eivät sinällään ole ongelma, jos löytää sopivan työn noille ajoille. Jos hakija on kuitenkin valmistunut esim. yliopistosta, saattaa oman alan kunnon töitä olla vaikea löytää määräajaksi tietäen, että lähtö tulee kuitenkin jossain vaiheessa. Samoin esimerkiksi kaupan kassalle päätyminen ei varmastikaan kuulosta DI:stä tai maisterista järin houkuttelevalta. Mutta nämä ovat tällaisia pohtimista vaativia asioita ja jokainenhan päättää näistä asioista oman tilanteensa ja halujensa mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kai sinne jotkut hakivat. Ei vissiin kukaan aktiivikäyttäjistä.

 

Mä hain nyt 2005 vuoden haussa, ja olin viime viikolla niissä ensimmäisissä testeissä. Sitä olen jäänyt miettimään että kuinkahan moni kurssille haki?

SIO:hon oli 2005 syksyllä hakijoita jotain 960 tms.

 

Anyways...täällä joku kyseli raha-asioitten perään.

 

85000€ on vielä kohtuullisen edullinen hinta siitä diilistä minkä Finncomm oppilailleen tarjoaa. Pelkkä koulutus SL-Flightilla maksaa sen 85tonnia, sen jälkeen Finncomm kustantaa ATR tyyppikoulutuksen (noin 25 000€).

Tämän jälkeen on edessä melkoisella varmuudella työllistyminen, sillä nopea kierto ja uudet koneet muodostavat välittömän tarpeen lentäjistä. Tätä taustaa vasten on hyvä muistaa 2 vuoden bondi-sopimus, joka velvoittaa Finncommin palkkaamaan uudet lentäjät, näistä koulutetuista.

 

Palkka ei ole alussa päätä huimaava - noin 2000€/kk, mutta jo muutaman vuoden jälkeen, 1500h rajan rikkouduttua, on aivan realistista odottaa noin 3000+€ kuukausipalkkaa. 4-5 vuoden sisällä on realistinen mahdollisuus päästä koneen kapteeniksi, ansiotasolle 5000+€/kk.

 

Mutta tuskin kukaan työskentelee Finncommilla lopun ikäänsä. Nyt on jo jonkun aikaa ollut puheita, ettei SIO mitenkään pysty tuottamaan tarpeeksi lentäjiä pelkästään Finnairin tarpeisiin seuraavan 5 vuoden aikajänteellä. Nyt koulutuksen Finncommilla aloittavat (toivottavasti myös minä :) ) ovat 4 vuoden päästä (2 vuotta koulua + 2 vuotta työssä) saaneet alleen noin 1500-1700h tiimaa, ja bondi ei enää sido, joten ollaan silloin aika hyvää kalaa Finnairin lentäjäpulaan, puhumattakaan muista kotimaisista yhtiöistä. Ottaen huomioon ATR:n suosion nykypäivänä, yli 2 vuoden työkokemus ja 1500h ko. konetyypistä on vahvaa valuuttaa (lähi)tulevaisuudessa.

 

Kaikella on hintansa, ja jos ei mitään osta ei juuri mitään saakkaan. Kyseessä on unelma-ammatti niille jotka siihen pyrkivät ja jokaisen unelmalla on hintansa. 85000€ saa pankista, ja Finncomm lupaa vielä auttaa siinä jos tulee tarvetta. Ja takaisin sen saa tulevaisuuden palkkatasolla maksettua alle 10 vuodessa.

 

tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaa kuitenkin että ilmailualalla ehtii tapahtua neljässä vuodessa hyvin paljon, enkä ainakaan Tuomon tilanteessa itse suunnittelisi mitään niin pitkälle. Toki on hyvä tietää mahdolliset optiot, mutta kun asennoituu siten ettei kouluun pääse eikä saa koskaan töitä niin ei voi tulla kuin positiivisia yllätyksiä (=allekirjoittaneen motto) ;).

 

Siitä huolimatta onnea jatkoon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaa kuitenkin että ilmailualalla ehtii tapahtua neljässä vuodessa hyvin paljon, enkä ainakaan Tuomon tilanteessa itse suunnittelisi mitään niin pitkälle. Toki on hyvä tietää mahdolliset optiot, mutta kun asennoituu siten ettei kouluun pääse eikä saa koskaan töitä niin ei voi tulla kuin positiivisia yllätyksiä (=allekirjoittaneen motto) ;).

 

Siitä huolimatta onnea jatkoon!

 

Pääseekö tuolla asenteella sitten minnekkään? Itse olen ollut aina sellainen hieman ylioptimistinen, mutta realisti eri tavoitteiden suhteen, ja olen saanut isoja haluamiani juttuja, kun on tarpeeksi kauan yrittänyt ja uskonut itseensä.

 

Ja uskantaisiko sitä kukaan ottaa 85tontun lainaa, ja ajatella ettei kuitenkaan saa duunia etc.? :)

 

Kiitos onnitteluista...uskon että pystyn toteuttamaan unelmani...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääseekö tuolla asenteella sitten minnekkään?

 

Arvasin että tuo ymmärretään heti väärin... En tarkoittanut sitä että pitäisi jotenkin yrittää vähemmän ja lopettaa itseensä uskominen. Tekee parhaansa ja katsoo mihin se riittää, eikä odota positiivisia tuloksia. Silloin ei tule pettymyksiä ja elämässä jaksaa paremmin. Osaa iloita sitten niistä hyvistä jutuista, mutta ei tarvitse masentua kun hommat meneekin pieleen.

 

Opin tämän intissä, kun kurssin johtaja sanoi kerran lomatiedusteluihin, että "lähtekää siitä ettette pääse koskaan lomille niin ei tule kuin positiivisia yllätyksiä" :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä palkkaan tulee, niin ainakin sen TESin mukaan, jonka minä olen nähnyt, palkka on jotain muuta kuin 2000e/kk...

 

Kumpaan suuntaan TESissä?

Varsin usein kuulee mainittavan, että "kyllä sen (koulutuksen hinnan...~€80 000) sitten nopeasti saa palkassa takaisin". Onhan näistä palkoista ollut puhetta aiemminkin, mutta jotenkin varauksella suhtaudun tuohon "nopeasti" osuuteen vaikken alalla itse olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpaan suuntaan TESissä?

Varsin usein kuulee mainittavan, että "kyllä sen (koulutuksen hinnan...~€80 000) sitten nopeasti saa palkassa takaisin". Onhan näistä palkoista ollut puhetta aiemminkin, mutta jotenkin varauksella suhtaudun tuohon "nopeasti" osuuteen vaikken alalla itse olekaan.

 

Aina täytyy muistaa että yleensä kun ihminen saa vakityöpaikan niin tulee hommattua yli 100k euron kämpän ja 20k euron auto+kulut ja siihen kun mätkäistään 80k euroa "työpaikkalainaa" plus muutenkin elintason noususta kulut nousee niin siinä alkaa olla 3000euron bruttopalkallakin maksamista.

 

Edit: En halua kritisoida tuota kurssin itse maksamista vaan kannattaa aina laskea ja miettiä realistisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä jos 100k eurolla saisi jotain kämppiä.

Ehkä jostain Kiteeltä tai kainuusta mutta pääkaupunkiseudulta ei tuolla rahalla ainakaan mitään perhekämppää osteta.

 

Tietenkin jos asuu mamman helmoissa niin saahan tuollaisen 80.000 eskoa aika nopeasti kuitattua takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ppjn.com puhuu Finncommilla 800 euron pohjapalkasta. Lieneekö miten kaukana totuudesta?

 

-Tero-

 

Niin siis se peruspalkka oli Finncommin edustajan mukaan juuri tuo 800 € /kk. Erilaisten lisien kanssa summa nousee tuohon 2000 euroon kuukaudessa. Tämä on siis suoraan Finncommin edustajan suusta, eli pitänee paikkansa. Mitä tulee siihen työllistymiseen, niin edelleen sama herra sanoi niin, että Finncomm ei palkkaa ketään ulkopuolista lentäjää töihin ennen kuin kaikki nyt valittavat henkilöt on työllistetty. Itse ymmärtäisin tämän niin, että Finncomm nimen omaan sitoutuu ottamaan kaikki nyt valitsemansa henkilöt töihin. Ja miksi ei sitoutuisi kun kerran on käyttänyt oppilaat hakuprosessin läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis se peruspalkka oli Finncommin edustajan mukaan juuri tuo 800 € /kk. Erilaisten lisien kanssa summa nousee tuohon 2000 euroon kuukaudessa. Tämä on siis suoraan Finncommin edustajan suusta, eli pitänee paikkansa. Mitä tulee siihen työllistymiseen, niin edelleen sama herra sanoi niin, että Finncomm ei palkkaa ketään ulkopuolista lentäjää töihin ennen kuin kaikki nyt valittavat henkilöt on työllistetty. Itse ymmärtäisin tämän niin, että Finncomm nimen omaan sitoutuu ottamaan kaikki nyt valitsemansa henkilöt töihin. Ja miksi ei sitoutuisi kun kerran on käyttänyt oppilaat hakuprosessin läpi.

 

Minusta finncomm ei sitoudu ottamaan töihin vaan antaa VIP:n eturiviin, mutta jos he eivät tarvi uusia pilotteja niin bondilainen on joko työttömänä tai muissa töissä.

 

Oikeasti tuo 2000e/kk on minusta aika vähän :-\

 

Ilkka: Joo tuo oli tarkoituksella alahinta. Tallinnastakaan ei taida enään tuohon hintaan saada asuntoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta finncomm ei sitoudu ottamaan töihin vaan antaa VIP:n eturiviin, mutta jos he eivät tarvi uusia pilotteja niin bondilainen on joko työttömänä tai muissa töissä.

 

Oikeasti tuo 2000e/kk on minusta aika vähän :-\

 

Jaahas, Finncomm koulutus on kirvoittanut mukavasti keskustelua, ja hyvä niin. Itselläni on hieman kaksijakoinen mielipide näiden palkka-asioiden ja muiden suhteen. Yksi tärkeä asia tuntuu helposti kirjoittajilta, ja erityisesti kriittiseen tapaan kirjoittavilta, on se että kyseessä ei ole vain "tavallinen työpaikka" jossa käydään että ansaitaan rahaa.

Tällä hetkellä itse istun toimistoduunissa, isossa yrityksessä, ja pidän työstäni aivan valtavasti. Työni on haasteellista, kiireellistä ja saan paljon vastuuta osakseni. Pomo ei ole hengittämässä niskaan kun hommat hoituvat tyylikkäästi ja hyvin, ja palkkakin on kiinteä. Ja kaikenlisäksi vielä selvästi enemmän kuin Finncomm pilotin palkka. Miksi sitten haluaisin vaihtaa tämän työn, opiskeluun ja siitä duuniin jossa on 800€ pohjapalkka?

 

Intohimo

 

Intohimo lentämistä kohtaan ja haave lentäjän ammatin toteuttamisesta on niin iso asia vaakakupissa että vaikka valinta tuntuukin järjettömältä, niin silti se on tehtävä. En edes usko että Finncomm tulee olemaan mikään työpaikkojen taivas vaikka työpaikka onkin taivaalla. Duuni on varmasti kovaa puurtamista, ja siitä maksettava palkkio ei ole millään parempi kuin mitä palkkani olisi nykyisessä yrityksessä 2 vuoden kuluttua. Mutta en minä sinne rahan takia olekkaan menossa vaan intohimon ja määrätietoisen uravalinnan takia. Okeiokei - tiedetään että se on haihattelua, ja haaveista ja pilvilinnoista on tapana tulla rytinällä alas, mutta elämä on täynnä valintoja ja ainakin omalla kohdallani olen periaatepäätöksen valinnastani tehnyt.

 

Muistanpa vielä erään kommentin www.jetcareers.com sivustolta, joka on erään jenkkiläisen lentäjän ylläpitämä saitti, joka kertoo melkoisen yksityiskohtaisesti miten lentäjäksi voi päästä ja millaista itse työ on. Siteeraan:

Every pilot who is living a life in the air, is living a dream

 

Vaatiihan se järjettömyyttä maksaa kymmeniä tai jopa satoja tuhansia euroja ammatista, jossa palkka on sama tai pienempi kuin vaikkapa talous tai myyntijohtajalla, jonka koulutus ei välttämättä maksa mitään (Suomessa).

 

Mitä sitten tulee Samin kommenttiin VIP-jonossa olemisesta, niin asia on todellakin niin, ettei mikään työpaikka ole varmaa. Kuitenkin olemme ns. VIP-jonossa, tai pudotuspeliviivan yläpuolella, josta meidät ensisijaisesti töihin valitaan. Jos Finncommilla alkaa mennä huonosti, tai koneita ei ole niin sitten ei ole työtäkään. Ja kaksi vuotta sinun pitää bondin mukaan olla Finncommin käytettävissä.

Toisaalta jos järkeä hieman käyttää niin hullumpikin tajuaa että potentiaalia ja henkilöstön tarvetta uusille Atikoille on. Nykyiset Saab miehet eivät ATR:iin ole koskemassa pitkällä tikullakaan joten kaikki ATR-pilotit ovat uusia joten työtä on varmasti tarjolla. Mikään ei kuitenkaan ole yhtä varmaa kuin epävarma  :P

 

Mutta joo...minut on muuten hyväksytty seuraavalle testikierrokselle Finncommin koulutukseen :) Toivottavasti pääsen eteenpäin, ja kohta saattaa olla edessä todellisen valinnan hetki...katsotaan kestääkö kantti ;)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

85000€ saa pankista, ja Finncomm lupaa vielä auttaa siinä jos tulee tarvetta. Ja takaisin sen saa tulevaisuuden palkkatasolla maksettua alle 10 vuodessa.

 

Miten Finncomm lupaa auttaa jos tulee tarvetta? Yritin vuosi sitten lähettää sinne sähköpostia, mutta vastaus oli kovin niukka. Itse jäin käsitykseen, että apuja ei juuri heru.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Finncomm lupaa auttaa jos tulee tarvetta? Yritin vuosi sitten lähettää sinne sähköpostia, mutta vastaus oli kovin niukka. Itse jäin käsitykseen, että apuja ei juuri heru.

 

Finncomm auttaa lainan takauksessa. Lentotoiminnan johtajaa suunnilleen siteeraten:

 

Älkää antako raha-asioiden olla esteenä, löydämme siihen yhteistyössä ratkaisun

 

Oletan että tarvittaessa Finncomm tulee apuun lainaneuvotteluissa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyiset Saab miehet eivät ATR:iin ole koskemassa pitkällä tikullakaan joten kaikki ATR-pilotit ovat uusia joten työtä on varmasti tarjolla. Mikään ei kuitenkaan ole yhtä varmaa kuin epävarma  :P

 

Mutta joo...minut on muuten hyväksytty seuraavalle testikierrokselle Finncommin koulutukseen :) Toivottavasti pääsen eteenpäin, ja kohta saattaa olla edessä todellisen valinnan hetki...katsotaan kestääkö kantti ;)

 

-tuomo

 

Ööh ??? Miksi eivät olisi koskemassa? Kyllä varmasti suomalaisia kiinnostaa lentää moderneilla ja tuliterillä koneilla ja kun vielä saisi pysyä kotimaassa.

 

Tsemppiä testeihin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään