Sami Puro

Kuopio / EFKU

28 viestiä aiheessa

Lentoaseman tiedot

 

Kuopio

ICAO-koodi: EFKU

IATA-koodi: KUO

 

Lentokentäntie 275

70900 Toivala

Vaihde: (017) 477 211 (24h)

 

www-osoite

http://www.ilmailulaitos.fi/lentoasema_kuopio

 

Kiitotiet:

15/33 (2800x60 m)

 

Radiotaajuudet:

APP 130.600 MHz

PAR 128.700

TWR 120.150

ATIS 113.000 (VOR)

 

 

 

Yleistietoa

 

Kuopion lentokenttä on kohtuullisen hyvä paikka lentokoneiden kuvaamiseen ja katseluun. Kuvauspaikat ovat hankalia, mutta liikennettä on kohtuullisen hyvin.

 

Paikan paras spottailupaikka oli ehdottomasti terminaalista löytyvän ravintola Suihkarin terassi, josta sai hyvän näkymän platalle ja kiitotielle. Terassi on turvallisuusmääräysten kiristyessä suljettu, joten tätä hienoa spottailupaikkaa ei voi enää käyttää.

 

Kuopioon liikennöi Finnairin lisäksi Blue1 ja vilkkaimillaan vuoroja taitaa olla kymmenkunta päivässä. Talvisaikaan charter-lennot vilkastuvat myös, säännöllisimmin Spanair kaksi kertaa viikossa. Myös Bulgarialaiset lentoyhtiöt ovat lisänneet lentojaan Kuopiosta. Kentällä toimii tietysti myös Karjalan Lennosto, jonka kalusto on Kuopiossakin "homogeenistunut" viimeaikoina Vinkojen ja Hawkien siirryttyä muualle. Hornet-toiminta on tietysti vilkasta, kuten ennenkin.

 

Maantieteellisesti kenttäalue on hieman hankala. Kentällä pääsee kuvaamaan käytännössä vain yhdestä suunnasta, eli kiitoradan länsipuolelta, koska kiitoradan toisen puoliskon alueet on varattu sotilastoiminnalle, ja kyseinen alue rajoittuu itäpuolellaan Juurusvesi-järveen. Kentän ollessa pohjois-etelä -suuntainen, varsinkin kesäaikaan joutuu odottamaan yli puolen päivän, jos haluaa kuvata myötövaloon. Käytännön kokemuksesta sanoisin, että noin klo. 13 jälkeen alkaa olla valo selän takana, varsinkin jos kuvaa pitkäaikaisparkin kulmalta.

 

Vaikka Kuopio on sotilaskenttä, ei mitään varsinaisia kieltoja kuvaamiselle ole. Asiaa Lennostosta tarkistellessani, sain aika yksiselitteisen vastauksen, jonka ydinsanoma oli: "Niin kauan kun pysytte aitojen ulkopuolella, emme estä teitä kuvaamasta". :) (tämä ei ole ihan aina toteutunut, mutta siitä myöhemmin)

 

Myöskään Ilmailulaitoksen suhtautumisessa lentokoneiden kuvaamiseen en ole kokenut mitään negatiivista. Platalla kuvaamiseen tarvitaan lentoaseman päällikön lupa.

 

 

 

Kuvauspaikat

 

efku_spottaus.jpg.7327f1a3da4a90a72d0002ee68a669ce.jpg

 

 

1. Pitkäaikaisparkki

Tämä on ehkä kentän suosituin ja paras spottailupaikka nykyään. Parkkialueen kulmalta avautuu näkymä koneisiin niiden laskeutuessa  33:lle, sekä myös niiden rullatessa ja platalle ja rullaustietä pitkin. Pitkällä putkella (>400mm) ylettää kosketushetkeen asti koneiden laskeutuessa, muuten lyhyempikin optiikka riittää. Koneiden rullatessa platalle, aivan loppuvaiheessa näkymä estyy yleensä platan reunalla jököttävien portaiden takia. Paikalla on myös korkeahko aita ja sen päällä vielä piikkilankaa, joten korkeat tikkaat on must, lukuunottamatta pokkarilla kuvaavia, jotka saavat varmaankin linssin aidan reidistä läpi. Parkkialue on myös nykyään puomitettu ja maksullinen, mutta muutaman tunnin spottailusta ei köyhdy kuin pari euroa.

 

 

 

 

2. Kiitotie 15:n pääty

Kiitotie 15:n päässä, ennen Ritarien siltaa on pieni aurattu alue, josta on hyvä kuvata 15:lle laskeutuvia koneita. Ikävä kyllä järven reunassa kasvava pusikko alkaa olla jo niin korkeaa, että oksat tunkevat kuviin väkisellä. Silloin harvoin kun kiitotie 15 on käytössä ja keli on hyvä, kannattaa ehdottomasti käydä kuvaamassa.

 

paikka2.jpg.dab8b2037cf0572a18642f139f661d09.jpg

 

 

 

3. Rullaustien aita

15:lle vievän rullaustien varressa oleva aita on korkean penkan päällä. Aidan tuntumaan meneminen vaatii hieman ponnisteluja, koska varsinkin talvella joutuu ylittämään ojan jossa on lunta PALJON. Toisaalta tietyissä olosuhteissa paikalta saa hyviä kuvia rullaavista koneista, varsinkin terminaalin suuntaan kuvattaessa. Tältä paikalta on kerran tultu häätämään, perusteella "liian lähellä rullaustietä".

 

p> 

 

 

4. Kiitotie 33:n päädyn maasto

Joensuu-Kuopio -tieltä, Jännevirran kaupan kulmalta lähtee hiekkatie, joka lopulta johtaa lähestymislinjan alitse kentän itäpuolelle. Lähestymislinjan alue on sotilasaluetta ja sinne ei ole asiaa ilman asianmukaista lupaa. Koneita voi ainakin ulottuvalla putkella kuvata myös sotilasalueen ulkopuolelta. Ennen sotilasalueen rajaa on peltoaukea, johon auton parkkeeraamalla voi ihan laillisesti kuvata koneita niiden tullessa laskuun. Kuten sanottua, paikka vaatii jonkin verran ulottuvuutta kalustolta, eikä ihan pienkoneita kannata lähteä tuolta kuvaamaan.

 

paikka4.jpg.1a7c85958b04022ad61d417993b55422.jpg

 

 

 

Sanomattakin on selvää, että lähestymislinjalta saisi mielenkiintoisia kuvia, kannattaa kysyä lennoston päävartiosta jos sallivat kulkemisen alueelle.

 

 

 

Tiedot ja kuvat toimittanut Tero Lähdesmäki.

>paikka1.jpg.e308b73b7c9ad6f03aaea67aa494cc98.jpg

p>paikka3.jpg.fc4020f4ef747487a6e443325c81eeb6.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisätään tähän vielä, että yksi paikka napsaista kuvia 33:lle laskeutuvista koneista on Jännevirran kaupan piha. Ainakin isompiin koneisiin millit riittää lyhyemmälläkin polttovälillä ja kauppa on lähestulkoon suoraan lähestymislinjalla.

 

 

Tässä yksi kuvaa juurikin tuosta kaupan pihasta otettuna:

 

 

img_3861.jpg.af36b7695827fadf08222407d66f0626.jpg

 

Kauppahan on Kuopiosta tultaessa heti ennen siltaa, vasemmalla puolella.

 

 

P.S. ainakin teoriassa noilta paikkeilta, ehkä sillan toiselta puolelta on ainoa paikka saada myötävalokuvia aamupäivän aikana. Itseltäni tuo on vielä testaamatta, mutta jos joku paikallinen on sen kokeillut niin kuvia esille!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös myös talvisaikaan voi kuvata järven jäältä, ainakin kun 15 on käytössä? Moottorikelkallahan sinne ajaisi vaikkapa Kuopiosta n 1.5h

 

Ei kait sinne nyt sentään puoltatoista tuntia aja? Jäätä pitkinhän se taitaa olla matka ihan samoissa lukemissa, kuin tietä pitkin autolla? Ja jos mulla menee Petoselta 20min autolla, niin ei kait kelkalla saa 1,5h kulumaan?

 

Niin joo, sinne jäälle kun menee, niin kannattaa pistää vedenpitävät kengurut jalkaan. Muuten voi popo kastua, kuten tänään olisi tehnyt, jos ei olisi ollut maiharit jalassa. Siinä on 10cm lunta, mutta sen alla 10-15cm ihan sulaa vesisohjoa...

 

[ attachment removed ]

 

Mutta ihan OK kuvia sieltä saa...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toden totta, en minäkään usko että täältä Petoselta 1,5h menee?

 

Onko Mikko Perjantai hyvä päivä käydä valokuvaamassa? Kaverin 757 suuntaa 2 viikon päästä kohti Kanariaa, ja ajattelin K. Goldsteinsin kanssa mennä paikan päälle. Onko siis hornettia luvassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Mikko Perjantai hyvä päivä käydä valokuvaamassa? Kaverin 757 suuntaa 2 viikon päästä kohti Kanariaa, ja ajattelin K. Goldsteinsin kanssa mennä paikan päälle. Onko siis hornettia luvassa?

 

En minä tiedä, onko se perjantai sen kummempi päivä, kuin mikään muukaan arkipäivä. Samat ritsat samoihin aikoihin siellä pyörii. Ja Ilmavoimien liikenteestä nyt ei tiedä etukäteen mitään. Lentävät jos ovat lentääkseen. Tosin aika monesti perjantai on ollut se viikon hiljaisin päivä, mitä nyt itse olen pistänyt merkille...

 

Mutta mikäs toi 757 on? Ei mulla vaan ole tiedossa, että sinne kukaan 757 olisi lähiaikoina lentämässä. Spanairin bussit sitä väliä sahaa perjantai- ja sunnuntai-iltaisin. Mutta kuvauksen kannalta ne on tähän aikaan vuodesta mahdottomiin aikoihin, kun Kuopiossa ei pääse tällä hetkellä mistään kuvaamaan platalle niin, ettei olisi mitään portaita tjsp. edessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä tiedä, onko se perjantai sen kummempi päivä, kuin mikään muukaan arkipäivä. Samat ritsat samoihin aikoihin siellä pyörii. Ja Ilmavoimien liikenteestä nyt ei tiedä etukäteen mitään. Lentävät jos ovat lentääkseen. Tosin aika monesti perjantai on ollut se viikon hiljaisin päivä, mitä nyt itse olen pistänyt merkille...

 

Mutta mikäs toi 757 on? Ei mulla vaan ole tiedossa, että sinne kukaan 757 olisi lähiaikoina lentämässä. Spanairin bussit sitä väliä sahaa perjantai- ja sunnuntai-iltaisin. Mutta kuvauksen kannalta ne on tähän aikaan vuodesta mahdottomiin aikoihin, kun Kuopiossa ei pääse tällä hetkellä mistään kuvaamaan platalle niin, ettei olisi mitään portaita tjsp. edessä...

 

Eiku juu, Spanairin lentohan se olikin. Sorry, my problem.

 

Mutta entä hornetit. Näkyykö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornetteja taitaa ainakin näkyä korvieni kuuleman perusteella klo 10, 12 ja 14 aikoihin. Kaamea jyty ainakin kuuluu, voisi olla 33:nen käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornetteja taitaa ainakin näkyä korvieni kuuleman perusteella klo 10, 12 ja 14 aikoihin. Kaamea jyty ainakin kuuluu, voisi olla 33:nen käytössä.

 

Kuten sanoin, ei niistä Hornettien lennoista tiedä etukäteen. Lentävät milloin lentävät, jos lentävät. Joskus lentävät kaksi kierrosta päivässä, joskus neljä. Ja melkeinpä mihin aikaan vaan 9:n ja 16:n välillä.

 

Mutta tänään tulivat tosiaan hieman ennen yhtätoista lenkiltä ja lähtivät seuraavalle reilun tunnin päästä siitä. Sitten kahden aikoihin uudelleen ja palasivat kolmen jälkeen. Mutta aika hyvä veikkaus on tosiaan, että jos on kentällä klo12 +/-2h molempiin suuntiin, saattaa herhiläinenkin vilahtaa. Mutta toisaalta ei kannata ihmetellä, jos ei vilahdakkaan :)

 

Niin ja käytössä oleva rata tuntui olevan kiinni vähän milloin mistäkin tänään. Ainakin mitä kuuntelin muualla ollessani, niin välillä lähtivät 15:lta ja välillä 33:lta ja sama homma laskujen kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli joku ystävällinen sielu käynyt tamppaamassa pulkan kanssa polun samasta paikasta, josta eilen yritin. Ja päivän aikaan se oli jäätynyt niin, että kesti kävellä. Säilyy kengätkin kuivana :)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tuosta saa kuvattua 15:sta laskeutuvat koneet, kun meillä on Goldsteinsin kanssa hieman ongelmaa, rappuset puuttuvat. Emme siis pysty aidan läpi hänen järkkärillään kuvaamaan. Tuo olisi siis hyvä vaihtoehto.

 

Kuinka paljon tuolta jäältä koneilla on vielä korkeutta, eli saako minun pokkarillakin suhteellisen hyviä kuvia pienellä zoomilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tuosta saa kuvattua 15:sta laskeutuvat koneet, kun meillä on Goldsteinsin kanssa hieman ongelmaa, rappuset puuttuvat. Emme siis pysty aidan läpi hänen järkkärillään kuvaamaan. Tuo olisi siis hyvä vaihtoehto.

 

Kuinka paljon tuolta jäältä koneilla on vielä korkeutta, eli saako minun pokkarillakin suhteellisen hyviä kuvia pienellä zoomilla?

 

Mitähän sillä olis korkeutta, ehkä joku 30 metriä? Mutta siinä kun pääsee niin lähelle kuin huvittaa ja tarvittaessa allekin, niin pienemmälläkin zoomilla pärjää :)

 

80mm

hn1.jpg.ed50624aef25243d29cfdaaf362e78ed.jpg

 

18mm

 

18mm

hn3.jpg.81c2604df18d37cac5c87c460802796c.jpg

 

200mm

p> 

300mm rannalta

hn5.jpg.63235c35407eb4bcf6bd2270d3c7d839.jpg

>hn2.jpg.44d414ac3298b63c8f396ed8ade0de11.jpg

p>hn4.jpg.c29d09d60cfc1efbf194d0d2ee8a5a82.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nämä ohjeet vieläkin ns. valideja, ei ole mitään paikkaa muutettu niin ettei pääse nykyään enää kuvaamaan?

 

Viikon päästä sunnuntaina pitäis näillä main taivastella pari päivää, ja tämän tyylisiä kuvia olisi mukava saada:

 

width=800 height=531http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=102849.0;id=313110;image[/img]

 

Jollain kuopiolaisella hyviä vinkkejä tälläisiin, ns. "vesitaustalla" oleviin kuviin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nämä ohjeet vieläkin ns. valideja, ei ole mitään paikkaa muutettu niin ettei pääse nykyään enää kuvaamaan?

Viikon päästä sunnuntaina pitäis näillä main taivastella pari päivää, ja tämän tyylisiä kuvia olisi mukava saada:

Jollain kuopiolaisella hyviä vinkkejä tälläisiin, ns. "vesitaustalla" oleviin kuviin?

 

Ovat vielä valideja, kaikkiin pääsee kuvaamaan. Ota kuitenkin huomioon että mikäli aiot 33:n päähän (paikka 4:stä kentälle päin), niin puolustusvoimien alueelle ei ole ilman lupia asiaa, eli luvat kuntoon Karjalan Lennoston päävartiosta jos sinne haluaa mennä...

 

Vesitaustaisia kuvia saa vaan sillon, kun baana 15 on käytössä, eli todella harvoin. Jos kuitenkin sattuu 15 olemaan käytössä, niin paikka 3 ja tikapuut mukaan ovat ns. "avain onneen".

 

Eikä kannata mitään ruuhkaa odotella, taitaa sunnuntain ainoa vuoro olla tuo iltapäivän flybe  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat vielä valideja, kaikkiin pääsee kuvaamaan. Ota kuitenkin huomioon että mikäli aiot 33:n päähän (paikka 4:stä kentälle päin), niin puolustusvoimien alueelle ei ole ilman lupia asiaa, eli luvat kuntoon Karjalan Lennoston päävartiosta jos sinne haluaa mennä...

 

Vesitaustaisia kuvia saa vaan sillon, kun baana 15 on käytössä, eli todella harvoin. Jos kuitenkin sattuu 15 olemaan käytössä, niin paikka 3 ja tikapuut mukaan ovat ns. "avain onneen".

 

Eikä kannata mitään ruuhkaa odotella, taitaa sunnuntain ainoa vuoro olla tuo iltapäivän flybe  ;D

Joo, siis olen Kuopiossa su-ti, varmaan ma ja ti ovat järkevämpiä vaihtoehtoja  :)

Jännittävää muuten että tuota 15:ta ei käytetä, siitähän olisi suorempi lähteä vaikkapa Helsinkiin. Melu-haitat vissiin on se syy?

Miten noiden lupien kuntoon hommaaminen käytännössä tapahtuu? S-postilla vai ihan jotenkin muuten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siis olen Kuopiossa su-ti, varmaan ma ja ti ovat järkevämpiä vaihtoehtoja  :)

Jännittävää muuten että tuota 15:ta ei käytetä, siitähän olisi suorempi lähteä vaikkapa Helsinkiin. Melu-haitat vissiin on se syy?

Miten noiden lupien kuntoon hommaaminen käytännössä tapahtuu? S-postilla vai ihan jotenkin muuten?

 

Joo, ma ja ti ovat fiksumpia. Arkena on todennäköisesti noitakin häätäjiä liikenteessä päivällä.

 

Kyllä sitä 15:sta käytetään nousuihin, mutta lähes poikkeuksetta koneet rullaa baanalle bravosta jolloin tuo paikka 3 ja siten vesikuvat ei onnistu. Huonosti ilmaistu tuossa aiemmin  ;D Eli koko baana on oltava käytössä että noita vesikuvia saa.

 

Siitä on jo aikaa kun soiteltiin tuonne, mutta parhaiten yhteyden varmaan saa kun soittaa PV:n vaihteeseen (0299800) ja pyytää Karjalan Lennoston päävartioon josta vartiopäällikköltä voipi kysellä.

 

KarLsto yhteystiedot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomautuksena sen verran, että tuo kuva on otettu kaiken hyvän lisäksi aitojen sisäpuolelta joskus muinoin ja muistaakseni jopa lentokoneesta rullauksen aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, enköhän mä jonkun paikan löydä tuolta :) Sellaisen, missä ois myötävalo..

 

Kunhan kello kääntyy iltapäivään, niin kaikilta kartassa merkatuilla paikoilla on myötävalo :) Tuolla toisella puolella taas on PV:n aidoilla suljettu alue, eli sinne ei pääsekään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan kello kääntyy iltapäivään, niin kaikilta kartassa merkatuilla paikoilla on myötävalo :) Tuolla toisella puolella taas on PV:n aidoilla suljettu alue, eli sinne ei pääsekään.

Aivan, aivan. Tämä kenttä on niin "väärinpäin" Oululaisen näkökulmasta että oli vähän hankala hahmottaa auringon suuntia :) Hyvä homma, m-valo on parempi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään