Jani Nissi

Gps-vastaanotin!

13 viestiä aiheessa

Morjens!

 

Olen tässä jo pidemmän aikaa harkinnut tälläistä kannettavaa gps-laitetta, joka sopisi retkeilyyn, autoon ja tulevaisuudessa myös purjekoneeseen mukaan otettavaksi. Osaatteko suositella jotain hinta/laatusuhteeltaan hyvää laitetta joka täyttäisi nämä ehdot. Budjetti tähän on 0-600€.

 

Erityisesti olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja näistä Garmin:in laitteista, että onko ne hintansa väärtejä? Erityisesti tämä malli kiinnostaa: http://www.hamradio.fi/gps/map60cs.htm

 

Kiitos avusta jo nyt. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Petrin laite taitaa olla pelkkä "dummy" gps-vastaanotin mikä ei itsessään tee muuta kuin lähettää sitä paikkatietoa.

 

Garminin GPS III Pilot on ihan hyvä ja varmaan edullisimpia ilmailugepsejä. http://www.garmin.com/products/gpsIIIPilot/ - nyt garminilla on myös niitä värinäyttöisiä uudempiakin malleja, mutta perustoiminnot niissä on aika pitkälti samat. Tuo GPSIIIPilot ei ole enää tuotannossa, joten sen saattaa saada suht edullisesti. Jeppesenin navidataa siihen varmaan saa vielä suht kauan koska niitä on maailmalla hirmuinen märää.

 

Noissa Garminin gepseissähän on se, että on ilmailugepsit ja sitten "marjastajan gepsit" ja automallit. Näissä on se ero että vain ilmailugepsiin saa Jeppesenin ilmailudataa, missä näkyy ilmatilojen rajat ym jutut ja lentokentät. Toki tavalliseen gepsiin voi esim. lentokentät uploadata itse, ja lisätä sinne muitakin pisteitä, mutta tuo ero kannattaa muistaa. Toki tavallisellakin pärjää, koska kartta on kuitenkin mistä voi sitten katsoa ilmailulliset asiat kun gps kertoo missä ollaan.

 

Ilmailuversioita, ainakin tuota GPS III Pilot:ia ja GPSMap 196:ta voi käyttää simun kanssa sillä sarjaporttipiuhalla GPSOut.dll:n kanssa harjoitteluun (eli se näyttää missä simussa mennään) Mulla on tuo GPSMap 196, jos haluat voit tulla MIKiin katsomaan sitä vaikka pursiteorian jälkeen joku ilta, ilmoita vaan niin tiedän olla paikalla ja ottaa tuon härvelin mukaan.

 

Purjelentäjät käyttävät myös IPaq-kämmentietokoneita missä on gps laajennusportissa, niihin saa kaiketi jotain softaa mikä toimii purjelentäessä hyvin - kysäise kurssin opettajilta josko tietävät jotain? Tai kenties joku purjelentäjä osaisi täällä vastata tähän?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaustisen Petri kaupitteli osta/myy-palstalla jonkinlaista vastaanotinta: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,48926.0.html

 

 

Toi ei kyllä varmaan vastaa tarkoitusta, sillä se on pelkkä vastaanotin ilman näyttöä. Eli se pelkästään

työntää paikkatiedot digitaalisena johtoon, mistä ne pitää sitten jollain lukea ja näyttää, yleensä näitten

kanssa käytetään kannettavaa tietokonetta ja karttaohjelmistoa.

 

 

Muuten en kyllä oikeen osaa neuvoa näissä jutuissa, kun en ole noita enää lähiaikoina seuraillut.

 

Itellä on Lowrancen Ifinder pro. Ihan hyvä peli, mutta ongelmana on että lowrancen/eaglen käyttämiä

.lcm karttapohjia ei pysty muuntamaan kuin Lowrancen omalla Mapcreate-ohjelmalla. En ainakaan ole

mitään ratkaisua löytänyt. Eli nyt mulla näkyy karttapohjassa vaan maitten rajat. Karttapohjia saa ostaa myös

valmiiksi ladattuna korteille tai sitten niitä pitää muuntaa just tolla MC-ohjelmalla. Kumpikin vaihtoehto

taitaisi kustantaa ainakin 100e.

 

Tämä siis vaan omakohtaisena kokemuksena n. 2 vuotta vanhasta laitteesta. Kyllä niissä kaikissa

nykysin on jo varmaan paremmat karttapohjat valmiina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työkaveri viime viikolla kehui kyseisen vekottimen vanhempaa C-versiota. Jos tuttuja menossa jenkkeihin niin sieltä kannattaa ostaa kun hinta on about 300euroa  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työkaveri viime viikolla kehui kyseisen vekottimen vanhempaa C-versiota. Jos tuttuja menossa jenkkeihin niin sieltä kannattaa ostaa kun hinta on about 300euroa  >:(

Joo, Konekorhosella maksoi tuo sama GPSMap 196 mikä Tuomaksellakin on 900€ ja jossain jenkkiverkkokaupassa vajaa 600€! :o

 

jos haluat voit tulla MIKiin katsomaan sitä vaikka pursiteorian jälkeen joku ilta, ilmoita vaan niin tiedän olla paikalla ja ottaa tuon härvelin mukaan.

Sopisiko ensi tiistai tai torstai? Olisin mielelläni tulossa. :) Tuolla teoriassa opettajat ovat kertoneet, että se gps kannattaa olla silloin, kun lennetään matkalentoa, joten sitä silmällä pitäen pitäisi vähän syksymmällä olla tuo gps, ettei jää vain tuo lentäminen siinä kentän ympärillä pyörimiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens!

 

Olen tässä jo pidemmän aikaa harkinnut tälläistä kannettavaa gps-laitetta, joka sopisi retkeilyyn, autoon ja tulevaisuudessa myös purjekoneeseen mukaan otettavaksi. Osaatteko suositella jotain hinta/laatusuhteeltaan hyvää laitetta joka täyttäisi nämä ehdot. Budjetti tähän on 0-600€.

 

Erityisesti olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja näistä Garmin:in laitteista, että onko ne hintansa väärtejä? Erityisesti tämä malli kiinnostaa: http://www.hamradio.fi/gps/map60cs.htm

 

Kiitos avusta jo nyt. :)

Hinta ois nyt 500. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,45125.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Konekorhosella maksoi tuo sama GPSMap 196 mikä Tuomaksellakin on 900€ ja jossain jenkkiverkkokaupassa vajaa 600€! :o

Sopisiko ensi tiistai tai torstai? Olisin mielelläni tulossa. :) Tuolla teoriassa opettajat ovat kertoneet, että se gps kannattaa olla silloin, kun lennetään matkalentoa, joten sitä silmällä pitäen pitäisi vähän syksymmällä olla tuo gps, ettei jää vain tuo lentäminen siinä kentän ympärillä pyörimiseen.

 

Tiistai käy hyvin. Eli joskus puoli yhdeksän maissa? Pistellään privaviestiä tässä vielä lähemmin.

 

GPS on kätevä, mutta oikeasti tässä on yksi pointti mitä ei ole vielä mainittu - se kartalta suunnistaminen kannattaa oikeasti opetella ensin kunnolla. Siitä taidosta on näet hyötyä. Ja jos sulla on joka lennolla mukana GPS, ei sitä tule ikinä opittua  hyvin. Sitten joku päivä sitä gepsiä ei tulekaan mukaan, tai sen patterit loppuu, tai jotain muuta.

 

Ja varsinkin purjelentäessä (näin olen kuullut kerrottavan, ehkä ensi kesänä totean sen itsekin käytännössä) on hirmuisen tärkeää että seuraa sitä ympäröivää ilmatilaa koko ajan, koska termiikeissä lennetään aika lähekkäin, samoin kenttien lähellä on paljon koneita nostoissa. Tuollaisesta elektronisesta vempeleestä tulee hirveän helposti oikea huomiomagneetti mitä tulee seurattua ihan liikaa tarkkaavaisuuden kustannuksella.

 

Mutta toki se oikein käytettynä on hyvä apuväline olemassa, en sitä kiellä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pihin miehen ratkasu on ostaa Garminin marjastajamalli (ja sekin jenkeistä, kuten ite tein ;D) ja tehdä siihen ite tarvittavat ilmatilakartat. Garminin kepsut on siinä mielessä suositeltavia, että niihin saa netistä freeware softia, joilla voi tehdä omia karttoja. En ole kuullut, että muille merkeille olisi vastaavia ilmaissoftia olemassa. Toki tuo sitten vaatii aikaa ja vaivaa, mutta budjettiratkasuna ihan ok.

 

Näistä kyllä sitten puuttuu se protokolla, jolla saisi laitteen keskustelemaan simun kanssa, joten kotiohjaamorakentajille tollanen ilmailugps on parempi vaihtoehto.

 

[ attachment removed ]

 

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPS on kätevä, mutta oikeasti tässä on yksi pointti mitä ei ole vielä mainittu - se kartalta suunnistaminen kannattaa oikeasti opetella ensin kunnolla. Siitä taidosta on näet hyötyä. Ja jos sulla on joka lennolla mukana GPS, ei sitä tule ikinä opittua  hyvin. Sitten joku päivä sitä gepsiä ei tulekaan mukaan, tai sen patterit loppuu, tai jotain muuta.

 

Joo, kyllä ne opettajat painotti karttasuunnistuksen tärkeyttä ja sanoivat, että gps:llä voi sitten täydentää suunnistamista. Ja ei edes teorioista pääse läpi, jos ei kartalla osaa suunnistaa, saati sitten, että pääsisi kesällä sen lentojakson läpi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on GPSmap 60C (sama kuin 60CS, paitsi ilman magneettikompassia ja ilmapuntaria). Kyllä se metsä-, fillari- ja autokäytössä on minusta hyvä kompromissi kannettavuuden ja luettavuuden välillä. Mulla on siihen sekä Vapaa-ajan kartta että CitySelect. Ensimmäisessä on maastodataa enemmän ja jälkimmäinen osaa reitittää teitä pitkin. Jos noilla malleilla on edelleen mainittava hintaero, niin kannattaa harkita 60C:tä. Sekin kertoo kulkusuunnan yleensä jo yhden askeleen jälkeen, ja näyttää se korkeudenkin, tosin ei yhtä tarkasti. Jos S ei maksa paljon lisää, niin sitten tietty. Vehje on vesitiivis ja kestää luultavasti vasaranakin. Sen saa näppärästi kiinni autoon, fillarin tankoon, tai repun viilekkeeseen sopivilla kiinnitysosilla. Autokäytössä se "haulipussi" on yllättävän pätevä. Ei tarvitse liimata mitään kojelautaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

clipeti....

 

Purjelentäjät käyttävät myös IPaq-kämmentietokoneita missä on gps laajennusportissa, niihin saa kaiketi jotain softaa mikä toimii purjelentäessä hyvin - kysäise kurssin opettajilta josko tietävät jotain? Tai kenties joku purjelentäjä osaisi täällä vastata tähän?

 

//Tuomas

 

 

Ipaqiin löytyy purjelentoa varten muutamia kaupallisia softia, Winpilot ja Seeyou Mobile kai niistä eniten käytetyt, sekä joitakin ihan toimivia shareware softia, minulla itselläni GPS_LOG, joka ei-kilpailevalla passaa varsin hyvin. Toimivat muuten myös simujen kanssa, jolloin on helppo opetella myös softan käyttö.

 

Täytyy varmaan tässä todeta, että ilman gepsua pärjää vallan hyvin pitkään ja haasteita riittää kurssin jälkeen runsaasti esim termiikkien etsiskelyssä ja niissä pysymisessä, joten kiirettä sen hankinnassa ei kannata välttämättä pitää  ;).

 

t: Veli-Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään