Erkki Mikola

Finnairilla edessä uusi saneeraus?

29 viestiä aiheessa

Oletteko sattuneet jo lukemaan uusinta Talouselämää

http://www.talouselama.fi/index.jsp

Siellä on Finnairin uuden toimitusjohtajan haastattelu sivulla 24

otsikolla "Edessä uusi saneeraus"

 

Tällaisen maallikon silmään pisti lauseet: "Finnairin 9000 työntekijästä vain 3500 lentää. Suhde voisi olla vielä paljon parempi. Hienonen on kaikissa antamissaan haastatteluissa korostanut, että kustannusjahti jatkuu Finnairissa vielä ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Tämä pitää varmasti paikkansa."

 

Mutta mikä olisi lentoyhtiön lentävän henkilökunnan optimimäärä suhteessa koko henkilöstön kokoon? Minä ymmärsin tuon lauseen niin, että Hienonen näkee erityisesti "maahenkilöitä" olevan liikaa. (Vaikka itsekin on sellainen  ;) )

Mitä mahtavat ajatella asiasta Finnairin lentävät ammattilaiset? Ja mitä ajattelevat tämän foorumin lukijat. Onhan paljon puhuttu ettei tulevaisuudessa tarvita lentäjiäkään, vaan automatiikka hoitaa kaiken.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mikä olisi lentoyhtiön lentävän henkilökunnan optimimäärä suhteessa koko henkilöstön kokoon? Minä ymmärsin tuon lauseen niin, että Hienonen näkee erityisesti "maahenkilöitä" olevan liikaa. (Vaikka itsekin on sellainen  ;) )

 

Optimimäärä on niin lähellä nollaa kuin mahdollista.  Monessa firmassa on varmasti sadoittain henkilöitä, joista ei ole mitään hyötyä.  Minä en ainakaan halua asiakkaana maksaa heidän palkkojaan Finnairilläkään.

 

Jos nyt otetaan vaikka esimerkkinä lentojen varaukset, niin siellä puhelimen päässä istuvat ihmiset ovat täysin turhia.  Heillä on tylsä työ, jonka voisi korvata kokonaan tietokoneella.  Lisäksi palvelu jopa paranisi, mikäli kaiken voisi hoitaa itse, eikä sinne täytyisi soittaa.  Kaikki voittavat.  (Jos kaikille ihmisille ei löydy töitä, se on kansantalouden ongelma, ei Finnairin.)

 

Suurin este tällä hetkellä on ainoastaan se, ettei Finnairin nykyisillä nettisivuilla ole tarpeeksi toimintakykyä kattamaan kaikki tarpeelliset toiminnot.  Pelkkä ostotapahtuma ei vielä ole tarpeeksi, vaan asiakkaan pitäisi pystyä helposti hallitsemaan koko "profiiliaan" yhden käyttöliittymän takaa, mukaanlukien lippujen ehtojen sallimat muutokset.  Lähetin jopa heille palautetta asiasta pari viikkoa sitten.

 

Monet vanhemmat ihmiset varmasti haluaisivat silti puhua ihmisen kanssa, mutta siitä voisi veloittaa tuntuvan minuuttimaksun, etteivät muut asiakkaat joutuisi tukemaan sitä.  Toki ongelmatilanteissa pitäisi myös olla ihminen helposti käsillä.

 

Ja mikäli ajatellaan tätä itse firmojen kannalta, niin paras (ainoa?) tapa kilpailla halpalentoyhtiöitä vastaan on kustannusten laskeminen palvelua huonontamatta.  Ne ovat hyvin äkkiä liemessä, mikäli paremmat yhtiöt saavat hintansa edes melkein samoille tasoille.

 

Edit: ja ennen kuin flametatte minut kuoliaaksi, niin miettikääpä kuinka moni teistä lentää halpalentoyhtiöllä vain sen takia, että Finnair sattuu olemaan kalliimpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka pitkälle esim. lentokoneiden huoltotoiminnot voidaan ulkoistaa ja kilpailuttaa, mutta pitää silti turvallisuustaso luotettavana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tervetuloa bisnes-elämään. Tämähän on tuttua kauraa jo vuosien ajan muissa firmoissa. Kaikki ulkoistetaan mitä ulkoistettavissa on. Sitten potkitaan porukkaa pihalle. Kohta huomataan että ne osaajatkin jotka haluttiin pitää lähti omin voimin. Aikansa kun karsii niin ei tarvi enää odotella tunnustuspalkintoja hyvästä palvelusta yms.

 

Minusta finnairin yksi valtti juuri on se että siellä on se puhelintyttö jolle muorit ja myös nuoremmat voi soittaa ja kysyä.

 

Jari: En usko että huoltoa ulkoistavat koska se taitaa olla niin hyvä bisnes.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artikkelissa muistaakseni mainittiin huoltotoiminnat niille konetyypeille, jolla Finnair ei enää itse lennä (DC-9, DC-10, olikohan ATR myös) ja joiden käyttöasteessa on kenties nostovaraa. Myös mm. varaosavarastot sitovat huomattavan pääoman.  Kokenut tavaranpyörittäjä Hienonen varmasti tietää miten tällaiset vaikuttavat tulokseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa bisnes-elämään. Tämähän on tuttua kauraa jo vuosien ajan muissa firmoissa. Kaikki ulkoistetaan mitä ulkoistettavissa on. Sitten potkitaan porukkaa pihalle. Kohta huomataan että ne osaajatkin jotka haluttiin pitää lähti omin voimin. Aikansa kun karsii niin ei tarvi enää odotella tunnustuspalkintoja hyvästä palvelusta yms.

 

Erittäin hyvin sanottu Sami!

Mutta Jens kirjoitti samoin hyvin.

 

Moderni business-elämä on todellakin mysteeri, jonka harva firma taitaa kunnolla. Maailmalta löytyy molempien "äääripääkoulukuntien" edustajia....(siis niitä, jotka ulkoistavat ja tehostavat firmansa kuoliaaksi sekä niitä, jotka vannovat menneen ajan malliin eivätkä suostu muuttumaan). Molemmat näistä kaivavat vaan omaa kuoppaansa.

 

Menestyjiä tulevat olemaan/ovat ne, jotka tajuavat hakea jotain kultaista keskitietä.

 

t. tero

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artikkelissa puhuttiin paljon Tekniikasta ja sen huonosta kannattavuudesta. Syksyllähän Tekniikka taisi julkaista uusia huoltosopimuksia muutaman päivän välein ja silloin sai sen kuvan, että rahaa hommasta tulee kuin saavilla kantamalla. Eikö sinne myös nimetty joku uusi henkilö kasvattamaan Tekniikan myyntiä? Nyt Hienosen haastattelusta saa ihan toisen kuvan sen kannattavuudesta. Taitaa olla YT:t edessä?

 

 

Edit;

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200505020000028826.html

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200507010000031827.html

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200508020000032971.html

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200508260000033994.html

 

No ei ihan päivittäin, mutta kuitenkin (mitä siellä rivien välissä lukee).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Optimimäärä on niin lähellä nollaa kuin mahdollista.  Monessa firmassa on varmasti sadoittain henkilöitä, joista ei ole mitään hyötyä.  Minä en ainakaan halua asiakkaana maksaa heidän palkkojaan Finnairilläkään.

 

Toimintojen ulkoistaminen on aikamme muoti-ilmiö. En oikeastaan ajatellut sitä lainkaan, kun kysyin mielipidettänne lento-yhtiön tai lentomatkoja tuottavan "teollisuuden" henkilöstön jaosta lentävään ja maahenkilöstöön. Voihan lentäjätkin vuokrata jostain reppufirmasta tai toiselta lentoyhtiöltä ja pyörittää lentotoimintaa ilman ainuttakaan omaa lentäjää. (Vai kieltävätkö ilmailumääräykset sellaisen?)

Eikös Ahvenanmaalla toimi joku virtuaalinen lentoyhtiö, joka ostaa lentoja ja myy niille lippuja?

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,33602.0.html

Ilmeisesti lähes kaiken voi siis ulkoistaa. Herääkin kysymys, mitä asioita Finnairin tai minkään suuren lentoyhtiön - edes halpalentoyhtiön - ei kannata ulkoistaa. Mikä on lentoyhtiön liiketoiminnan ydinosaamista ja ydinaluetta, mistä se saa tuottavuutensa. Muistaen, että ulkoistettujakaan palveluksia ei saa ilmaiseksi, vaan niistä pitää maksaa.

 

Ja palataanpa alkuperäiseen kysymykseen: Paljonko on lentoliikenteeseen tarvittavan lentävän henkilöstön ja maahenkilöstön optimisuhde, jotta matkustajat ja se lentävä henkilöstö luottavat saavansa riittävät maapalvelut, jotta ylipäänsä uskaltavat lentää.

 

Toki tässäkin pitää vetää raja jonnekin: Sanotaan, ettei lentokoneteollisuutta lasketa mukaan, eikä polttoaineiden valmistusta ja kuljetusta lentokentille, eikä matkalippujen myyntiin (muualla paitsi lentokentillä) tarvittavaa henkilökuntaa. Mutta paljonkohan mahtaa olla optimisuhdeluku lentävien ja lentokentillä työskentelevien ihmisten välillä.

 

Ja jos palataan menneisiin: Ei ole kauan siitä, kun Finnair vielä koulutti omat lentäjänsä nykyisessä Suomen Ilmailuopistossa.

Mutta moniko teistä tietää, mistä toiminnoista yhtiö huolehti Malmilla 1930-luvulla? Ote Lönnrothin kirjasta s.75:

--------------------

Lentoaseman liikenteellinen hoito on nykyään lokakuun 3. päivänä 1936 tehdyllä sopimuksella toistaiseksi uskottu Aero O/Y:lle, joka valtion sijaisena ja valtion antamien määräysten ja ohjeiden mukaisesti hoitaa eräitä lentoliikenteen yhteydessä olevia tehtäviä lentoasemalla, valvoo kaikkea lentotoimintaa ja järjestystäasemalla, veloittaa ja perii valtiolle aseman käyttämisestä tulevat maksut, laatii tarvittavat lentoliikennetilastot, hoitaa lentoaseman ravintolanpidon, järjestää lentokonehuollon sekä yleisen poltto- ja voiteluainehuollon, pitää puhtaana sille itselleen luovutetut tai yleiseen käytäntöön tarkoitetut rakennukset, huoneet ja irtaimiston, jonka on velvollinen myös palovakuuttamaan, ja valvoo lentoaseman kuntoa, tehden ilmoitukset havaitsemistaan puutteellisuuksista. Näiden tehtävien hoitamista varten yhtiö on asettanut lentoasemalle valtion hyväksymän asemapäällikön, apulaispäällikön ja lentojohtajia, jotka samalla toimivat yhtiön liikennelentäjinä, sekä toimiston hoitajan ja tarpeellisen määrän toimisto- ja palvelushenkilökuntaa, jotka hoitavat myös yhtiön varsinaisesta liikennöimisestä johtuvat työt.

Korvaukseksi lentoaseman liikenteellisestä hallinnosta saa yhtiö vuokratta kaikki tarvitsemansa työ- ja konttorihuoneet sekä ilmaiseksi kaiken sähkövirran, lämmön ja veden, mutta sensijaan ei yhtiölle mainittujen tehtävien hoidosta makseta erikoista rahallista avustusta. Lentokentän, lentokonesuojan ja kenttävalaistuslaitteiden käyttämisestä yhtiö suorittaa samat liikennöimismaksut kuin muutkin lentokentän käyttäjät.

...

Lentokentän ja siihen kuuluvien rakennusten ja teknillisten varusteiden varsinainen hoito ja kunnossapito samoin kuin lentoaseman ensiapu- ja palosuojelupalvelu on annettu tie- ja vesirakennushallitukselle...

-----------------------

(Korostin tuosta tekstissä kohdan, joka kertoo, mikä Malmin lentoasemalla on kaikkein keskeisintä. Nykyisin kun Helsingin kaupunkisuunnittelijat väittävät, että Museovirasto tarkoitti v.1993 lentoasemaan kuuluvan vain rakennukset, ja että asema voidaan siis suojella ja säilyttää ilman kenttääkin.)

 

Että aika monta maatoimintoa yhtiö on jo onnistunut ulkoistamaan  :)

Mutta mikä lienee lopullisena tavoitteena? Milloin alkaa myös lentotoimintojen ulkoistaminen?

 

 

Ja mikäli ajatellaan tätä itse firmojen kannalta, niin paras (ainoa?) tapa kilpailla halpalentoyhtiöitä vastaan on kustannusten laskeminen palvelua huonontamatta.  Ne ovat hyvin äkkiä liemessä, mikäli paremmat yhtiöt saavat hintansa edes melkein samoille tasoille.

 

Niinpä niin. Itse olen vanhahkona miehenä sitä mieltä, että pilkkomalla, eriyttämällä ja ulkoistamalla kaikki tarpeelliset toiminnot pieniksi palasiksi maailmalle, ajaudutaan helposti itsepetokseen. Kuvitellaan, ettei palvelu siitä huonone, vaikka ne kaikki ostetaan muualta. Ja toki me kuluttajat olemme valmiitakin palvelujen huononemiseen, jos saamme lentomme halvemmalla. Mutta emme kuitenkaan halua, että lentoturvallisuutemme olennaisesti heikkenee. Tämä kannattaa kaikkien kustannusten karsijoiden pitää mielessä. (Eikä palvelutkaan saisi heiketä niin paljoa, että matkatavarat häviävät, tai että niiden etsimiseen, paimentamiseen ja odottamiseen menee enemmän aikaa kuin itse lentomatkaan.  :( )

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ahvenanmaalla toimi joku virtuaalinen lentoyhtiö, joka ostaa lentoja ja myy niille lippuja?

 

Eikä tuota virtuaaliyhtiötäkään tarvise hakea Ahvenanmaalta saakka, lähin löytyy Vantaalta.Viittaan tietysti Soderiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin. Itse olen vanhahkona miehenä sitä mieltä, että pilkkomalla, eriyttämällä ja ulkoistamalla kaikki tarpeelliset toiminnot pieniksi palasiksi maailmalle, ajaudutaan helposti itsepetokseen.

 

En minäkään kyllä ulkoistamista puoltaisi ihan heti.  Eikä varsinkaan tekniikkaa, vaikka se ei olisikaan täysin kannattavaa - katsokaa vaikka mitä tapahtui SASille äsken.  Olen lähinnä sitä mieltä, että hyödyttömiä töitä ei pitäisi teettää kenelläkään, ja että asioita voisi muutenkin tehdä paljon tehokkaammin.

 

Minusta finnairin yksi valtti juuri on se että siellä on se puhelintyttö jolle muorit ja myös nuoremmat voi soittaa ja kysyä.

 

Jos jotain asiaa pitää kysyä ihmiseltä, nettisivut eivät ole tarpeeksi hyvät.  Minusta se ei ole valtti, vaan haitta, sillä puhelimessa asiointi on aina tylsempää, hitaampaa ja kalliimpaa.  (Toisessa ääripäässä olevat firmat ovat tietysti vielä pahempia.  Mikään ei ole pahempaa, kuin puhelinnumeron puuttuminen vikatilanteessa.)

 

Off topic: Miksi ihmeessä kaikissa puhelinjonoissa tulee 10 sekunnin välein ääni kertomaan että "olette vielä jonossa"?  Jos siellä olisi ainoastaan musiikkia, voisi keskittyä johonkin muuhun samalla kun odottaa ihmisäänen ilmaantumista.  Sen typerän ilmoituksen kanssa sen sijaan säpsähtää joka kerta ja joutuu tuomaan huomion takaisin kuuntelemaan onko se viimeinkin vastaus, vai vain se nauhoitus.  Ja kenen mielestä tuo oli hyvä idea?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta olen kyllä hiukan eri mieltä. Kyllä HEL-NRT-HEL lennon netistä klikkailee, varailee paikat ja tilailee kasvispöperöt lapsikin. Koetapas joskus buukata samalle lipulle vaikka 10 legiä 4-5:llä eri yhtiöllä (vaikka siis saman allianssin sisällä jolloin homma hoituu lentoyhtiön kautta ja matkatoimistoa ei tarvita) niin jo alkaa mennä vaikeaksi.

 

Niin mutta tuohan on nimenomaan sellainen asia, josta puhuin.  Nettisivujen pitäisi olla niin hyvät, että tuokin olisi vaivatonta.  Sillä matkatoimistovirkailijalla on ainoastaan parempi käyttöliittymä edessään, ei muuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä firman netistä sä saat varattua samalla istumalla koko ko. allianssin lennot? Ei netistä saa mitään itseisarvoa tehdä, ei se kaikkeen sovellu, vaikka nykynuorisolla (valitettavan) usein semmoinen käsitys onkin.

 

Miksi ei sovellu?  Se ihminen siellä matkatoimistossa ei tee mitään muuta, kuin käyttää näppäimistöä sinun puolestasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei sovellu?  Se ihminen siellä matkatoimistossa ei tee mitään muuta, kuin käyttää näppäimistöä sinun puolestasi.

 

Eli jokaisella joka haluaa matkustaa lentokoneella on oltava internet ja vielä osattava käyttää sitä?

 

--Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en jaksa tästä vääntää pidemmälle, elämä opettakoon, kuinka monta RTW matkaa olet onnistuneesti saanut varattua ilman että tarvitset siihen muuta kuin nettiselainta?

 

Enhän minä edes ole väittänyt, että onnistuisi:

Suurin este tällä hetkellä on ainoastaan se, ettei Finnairin nykyisillä nettisivuilla ole tarpeeksi toimintakykyä kattamaan kaikki tarpeelliset toiminnot.

 

 

Eli jokaisella joka haluaa matkustaa lentokoneella on oltava internet ja vielä osattava käyttää sitä?

 

Joo, juuri noinhan minä sanoin:

Monet vanhemmat ihmiset varmasti haluaisivat silti puhua ihmisen kanssa, mutta siitä voisi veloittaa tuntuvan minuuttimaksun, etteivät muut asiakkaat joutuisi tukemaan sitä.  Toki ongelmatilanteissa pitäisi myös olla ihminen helposti käsillä.

 

 

 

Miten esimerkiksi saa varattua AA:n jenkkien sisäiset lennot jos kerran matkatoimistot ja virkailijat ovat tarpeettomia?

 

Öh, AA:n nettisivuilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sun kommenteistasi vain huokuu:

 

1. Pitäisi onnistua, mikä ei ole realistista (siis monimutkaisten ITN:ien varaaminen)

2. Juuri Finnairin webbisivut olisivat jotenkin erikoisen syvältä vs. yleinen taso markkinoilla tässä asiassa

 

1. Jospa sinä mieluummin kertoisit minulle, minkä takia se ei ole realistista.  En jaksa koodata demoa, eikä minulla ole pääsyä Amadeukseen.

 

2. Käytän Finnairin sivuja esimerkkinä, ja kritisoin niitä ideaaliin tilanteeseen verrattuna, eikä yleiseen tasoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnoitteluun ja aikatauluihin liittyy niin paljon muuttuvia tekijöitä että ajantasalla olevan tietokannan pitäminen on lähes mahdotonta, yhdensuuntaisissa lipuissa on usein erittäin monimutkaisia rajoituksia ja niiden tsekkaaminen vaatii aina jossakin vaiheessa manuaalista tarkistusta. Ennakko-osto rajat vaihtelevat maanosittain, joihinkin maihin ei voi matkustaa jos samalla lipulla käy jossakin toisessa (esim. Kuuba tai Isreal ovat esimerkkejä moisista).

 

Miten matkatoimisto sitten pystyy ylläpitämään sitä tietokantaa?  Ei siellä voi olla paperilla postin kautta tulleita rajoituksia koko maailman yhtiöille.

 

Samankin allianssin sisällä osa saattaa käyttää Amadeusta, osa Sabrea, osa jotain muuta...tuossa nyt muutama fakta reaalimaailmasta...monessa tapauksessa ko. lippujen re-issue esimerkiksi on prosessi joka vie jo 1-2h jopa osaavan agentin kanssa...ei siinä ihan pelkästä käyttöliittymästä ole kyse.

 

Tuo onkin suurempi ongelma, mutta tietokoneohjelma osaisi silti käyttää molempia rinnakkain.  Toteutus vain vähän vaikeutuisi, mutta niinhän se aina on kun firmat ei ikinä pysty sopimaan standardeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on vain siitä että se ei ole realismia ja sillä saavutettava taloudellinen hyöty on nykytilanteessa olematon = kukaan ei tee sitä. Asiakaspalvelusta kun ei voi luopua Ryanair:kaan. Se riittää kun väki saa Rhodos-reissunsa ja Milanon ostosmatkan äkkilähdöt netistä ilman että kenekään tarttee tehdä muuta kuin katsoa sivusta kun raha tulee sisään.

 

Nojoo, minä taas olen sitä mieltä, että taloudellinen hyöty voisi olla suurikin.  Varsinkin ensimmäisille yhtiöille, sillä se toisi varmasti uusia asiakkaita.

 

Taidan hakea valmistumisen jälkeen Finnairille töihin ajamaan tätä juttua läpi ;D .

 

Edit: Jos nyt edes saisi kesätöitä ensin, prkl...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilepa Suomessa asuvana varata AA:n sivuilta. ;)

 

No okei, sekään ei toimi.  Vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten matkatoimisto sitten pystyy ylläpitämään sitä tietokantaa?  Ei siellä voi olla paperilla postin kautta tulleita rajoituksia koko maailman yhtiöille.

 

Ei noita ylläpidäkään mikään yksittäinen matkatoimisto, vaan tiedot löytyvät mm. Amadeuksesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei noita ylläpidäkään mikään yksittäinen matkatoimisto, vaan tiedot löytyvät mm. Amadeuksesta

 

Aivan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttumatta tähän kinasteluun ;) sanon vain oman näkemykseni Finnairin nettivarauskoneesta:

 

- Miksei ole mahdollista varata paluulentoa eri kaupungista? Suuri osa varausluokista sallii open-jaw'n. Ja suurimmalla osalla lentoyhtiöistä tuntuu olevan netissä "multi-stop"- tai "return from a different city" -optio.

 

- Miksi osa code-share-kohteista puuttuu varauskoneesta kokonaan? (Kapkaupunki, Johannesburg, Sapporo...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Miksi osa code-share-kohteista puuttuu varauskoneesta kokonaan? (Kapkaupunki, Johannesburg, ...)

 

Noi on poistuneet sieltä ihan lähikuukausina.

Aikatauluissa näkyy vielä olevan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistänpä lusikkani soppaan  :P

 

Tuolla aiemmin Erkki pohti maahenkilökunnan optimimäärää suhteessa lentävään henkilökuntaan. Tehokkain on luonnollisesti 0 (nolla) maatyöntekijää, lentäviä kohden. Tylsää? Niinpä. Mutta siitä voidaan vetää selkeästi johtopäätös... jos tehokkain malli on nolla, optimaalinen on silloin mahdollisimman lähellä nollaa.

Tämän asian joku mainitsi jo aiemmin.

 

Mitä tulee sitten asiakaspalveluihmisten tarpeeseen, ymmärrän Jensin pointin, mutta en ole itse samaa mieltä.

 

Hyvä juttu on tietysti se jos 100% asioinnista voisi hoitaa netin kautta, mutta se ei oikeastaan ole mahdollista, jos jotakin yllättävää tulee vastaan tai matkustaja ei osaa toimia itsenäisesti. Täytyy muistaa että iso osa lentomatkustajista on niinsanottuja kerta tai satunnaismatkailijoita, jotka ovat enemmän tai vähemmän ymmällään, kun pitäisi varata lentoliput vaikkapa Lanzarotelle :) Sitten kun liput tulee mailiin, ja se on vielä aika sekavan oloinen tekstinippu, niin siinä menee vähemmän orientoitunut matkustaja "paniikkiin".

Nämä ihmiset saavat suunnatonta turvallisuuden tunnetta kun on koko ajan joku jolta kysyä. Oli sitten kyse lipun varauksesta, maksuista, lentokentällä suunnistamisesta tai mistä tahansa. Tällöin matkustus on miellyttävää kun on olemassa yhtiö joka tarjoaa asiakkaalleen ihmisen.

Voisin jopa väittää sen olevan kustannustehokasta, pitkällä aikajänteellä. Itse omassa liiketoiminnassani korostan palvelun laatua ja henkilökohtaisuutta, joka poikii lisää tilauksia ja asiakkuuksia. Hyvä palvelu on parasta ja se pitää maksavat asiakkaat yhtiössä ja antaa hyvän maineen joka poikii uusia asiakkuuksia.

 

Asioita täytyy siis katsoa huomattavasti pidemmällä aikajänteellä, kuin tässä ja nyt. Mitä tapahtuu Finnairille jos heidän huippuosaava henkilökunta puolittuu eikä ole enää ketään keneltä kysyä? Asiakkaat menevät yhtä huonon palvelun halpalentoyhtiöön, jossa palvelu on yhtä huonoa mutta lipun hinta alhaisempi, tai yhtiön maine halvempana vetää ostajat sinne.

 

Mitä sitten tulee Finnairin huoltotoimintaan, niin Talouselämän artikkelin lukeneena, ymmärsin että huoltobusiness ei ole niin kannattavaa että sitä olisi syytä pitää yllä konetyypeille jota Finnair ei käytä.

 

PS. Mistä Jens vetää noita lainauksia, kun ainakaan minä en löytänyt threadista niihin viittavaa alkuperäistä postia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään