Jukka Nisula

Mitä tapahtui OH-164:lle Kauhavalla -75?

67 viestiä aiheessa

"Arkistostani" löytyy alla oleva kuva PIK-3b OH-164 (ex OH-YKC). Tietääkö kukaan koneen tuhoutumisesta ilmassa Kauhavalla 27.4.1975, kuten koneen historia kertoo. Mitä oikein tapahtui? Hajosiko kone ilmassa vai oliko kyseessä yhteentörmäys toisen koneen kanssa? Henkilövahingoilta ilmeisesti kuitenkin vältyttiin. Olisi myös mukava tietää, missä ja milloin tuo kuva on otettu, torni taustalla varmaan kertoo jollekin jotain.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

(edit: poistin "Kanttikolmonen"-nimen, koska PiK-3a oli sen niminen, ei tämä b-malli)

 

http://pik.tky.fi/piksarja.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menkijärveksi veikkaisin minäkin.

Kone hajosi ilmassa "itsestään" kesken kovan noston. Ohjaaja hyppäsi laskuvarjolla ja koneen romut putosivat mäenpäähän.

Huhujen ja huononäköisten silminnäkijöiden mukaan koneella saatettiin lentää myös taitolentoa (selällään) jonka johdosta siipi olisi katkennut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos listaa tehdään, niin:

OH-PAB (PIK-5) 270248, Inekroinen, Martti Kahva. Taitolentoesityksen alussa vasen siipi taittui ylös ja kone meni hurjaan kiertoliikkeeseen. Ohjaaja sinkoutui koneesta ulos ja avasi varjon.

OH-MAB (Komar) 200855 Tampereen Kauppi, Teuvo Temonen, kone hajosi ukkosrintamassa 3 km korkeudessa hajoten neliökilometrien alueelle

OH-YTA (PIK-13) 260356 Malmi, Jorma Jalkanen, ohjaussauva murtui alapäästään

OH-YKZ (PIK-3c) 280858 Korso, Urpo Salo, hajosi pilvilennolla ylikuormituksen takia

OH-XVA (PIK-16b) 150662 Vesivehmaa, Matias Wiitanen, kone hajosi flutterissa ylinopeudella

OH-KRA (Rhönlerche II) 280762 Utti, Pentti Heikkilä+ Jaakko Vuorento+, taitolennon aikana joutui flutteriin ja hajosi, varjot eivät ehtineet aueta

OH-YKK (PIK-3c) 190766 Härmälä, Aake Tupala+, vasemman siivekkeen ohjauslinja murtui, varjo ei ehtinyt aueta

OH-RTG (K-8b) Markku Paavilainen ja OH-RSV (Ka-6CR) Raimo Kesälä, 101066 Hyvinkää,  törmäsivät toisiinsa 700 metrin korkeudessa kaupungin päällä. Molemmat pelastautuivat varjolla.

OH-LKA (KK-1E Utu) 150468 Hyvinkää, Olli Haavisto+,  ohjasusauvan alapää irtosi, teki hyppypäätöksen, ei ehtinyt poistua koneesta

OH-TIA (PIK-17b) 290968 Nummela, Mauri Määttänen, siipi hajosi flutteriin ja lentojarrun aiheuttamaan äkilliseen vääntöön

OH-YKT (PIK-3c) 170769, Hyvinkää, Antero Ala-Kihniä, törmäsi termiikissä OH-YKY:n kanssa

OH-RSV (Ka-6CR) 310572 Hyvinkää, Erkki Rynö+, salama iski vintturihinauksessa, sivuperäsinvaijeri katkesi, varjo ei ehtinyt aueta

OH-164 (PIK-3b) 270475 Kauhava, Erkki Rahnasto, hajosi ylikuormitukseen

OH-566X (PIK-20E) 260683 Vihti, Kari Ruutu, törmäsi yhteen OH-607:n kanssa termiikissä

OH-726 (LS6-a) 310586 Räyskälä, Tapani Uoti, ohjausjärjestelmä hajosi, tod.näk. puuskasta seuranneen siivekeflutterin takia

OH-654 (AS-K21) 200687 Hyvinkää, Esa Leskinen+ Hannu Järvelä+, törmäsi OH-558:n kanssa, varjot eivät ehtineet aueta

OH-777 (AS-W20BL) 230794, Timo Jokinen, Tammela, pilvilennolla koneen kone hajosi ylikuormitukseen

 

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se moottorikonehyppy

OH-YHE (PIK-15) Porin lentoasema, 240169, ilmavoimien lentäjä Martti "Muksu" Mäkelä hyppäsi, kun kone oli syöksykierrekoelennolla mennyt lattakierteeseen eikä oiennut.  Muksun poistuminen aiheutti impulssin, joka muutti koneen lentotilaa ja jonka seurauksena ohjaaja Tapio Kilpinen sai oikaistua koneen.

 

Hra Papa varmaan täydentää puuttuvat tiedot ylläoleviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Jounille tarkennuksena tähän: Pik-3b OH-164 (vai 175??) ohjaajana oli nyt jo edesmennyt Erkki Rahnasto, ns. yhdeksän hengen mies..

164, tottakai! Kiitos tiedosta. Meilläkinpäin on samanlaisia ilmailijoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Jounille tarkennuksena tähän: Pik-3b OH-164 (vai 175??) ohjaajana oli nyt jo edesmennyt Erkki Rahnasto, ns. yhdeksän hengen mies..

Tämän Kauhavan onnettomuuden jälkeen (silminnäkijä kentältä tosiaan näki taitolentoliikkeitä) Erkki oli mukana myös Tuulia onnettomuudesssa. Kauhajoella ? lentonäytöksessä ohjaaja aloitti silmukan liian matalalta (ja liian pienellä nopeudella). Korkeus ei riittänyt oikaisuun ja Tuulia tuli maahan lievässä syöksyssä. Ohjaaja (jonka nimeä en nyt millään muista, Alajärven Ilmailukerhon silloisia aktiiveja) loukkaantui vakavasti, kone hajosi ohjaamon ympäriltä jotakuinkin täydellisesti ja kyydissä ollut Erkki Rahnasto nousi loukkaantumattomana romujen seasta kaikkien ihmetykseksi (ja onneksi). Muistelen, että muitakin vastaavia onnettomuustapauksia hänelle oli sattunut, siitä ilmeisesti yo. lempinimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais hajota pilvilennon aikana. Tarkastan asian.

 

Onkos siinä Futar ja Utu taustalla. Veikkaisin Mänkijärveä.

Paikka on Menkijärvi ja taustalla näkyvät koneet ovat Kk-1e UTU (OH-341) ja Super Futar R22S (OH-196), joilla molemmilla olen lentänyt kymmeniä tunteja. Kanttikolmosella en ehtinyt lentää, sillä tuhon hetkellä olin vielä kurssilla (ko. päivänä 23. ja 24. koululento) ja ensimmäiseen yksinlentoon oli vielä 12 päivää aikaa. PIK-3b olisi sitten ollut se ensimmäinen yksipaikkaistyyppi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikka on Menkijärvi ja taustalla näkyvät koneet ovat Kk-1e UTU (OH-341) ja Super Futar R22S (OH-196), joilla molemmilla olen lentänyt kymmeniä tunteja. Kanttikolmosella en ehtinyt lentää, sillä tuhon hetkellä olin vielä kurssilla (ko. päivänä 23. ja 24. koululento) ja ensimmäiseen yksinlentoon oli vielä 12 päivää aikaa. PIK-3b olisi sitten ollut se ensimmäinen yksipaikkaistyyppi.

 

Kiitos tiedoista. Menkijärvi itsellänikin kävi ekana mielessä, koska kuvan olen saanut Henry "Nakke" Laaksoselta, eräältä Vaasan Lentokerhon purjelentäjä-veteraanilta. Olisiko kuva -60-luvun lopulta vai -70-luvun alusta? Tunnukset muuttuivat kirjaimiksi 1972.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnukset muuttuivat kirjaimiksi 1972.

 

Jukka

 

Viilataan nyt pilkkua ponnella, mutta tunnuksethan muuttuivat kirjaimista numeroiksi ko. vuonna ;)

 

hannu - huoh..lomallakin näillä palstoilla - hualestuttavaa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viilataan nyt pilkkua ponnella, mutta tunnuksethan muuttuivat kirjaimista numeroiksi ko. vuonna ;)

 

hannu - huoh..lomallakin näillä palstoilla - hualestuttavaa... :)

 

No perhana, väsyksissä kirjoitin mitä sattuu. No ajatus oli oikea kuitenkin. ;D.Kiitti viilauksesta...

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se moottorikonehyppy

OH-YHE (PIK-15) Kauttua?, 240169, Martti Mäkelä hyppäsi, kun kone oli syöksykierrekoelennolla mennyt lattakierteeseen eikä oiennut.  Mekaanikon poistuminen aiheutti impulssin, joka muutti koneen lentotilaa ja jonka seurauksena ohjaaja Tapio Kilpinen sai oikaistua koneen.

 

Hra Papa varmaan täydentää puuttuvat tiedot ylläoleviin.

Hra Papa ei ole kerännyt tietoja tapauksista, joissa ei ole menetetty ihmishenkiä; nekin kerätyt ovat vielä pieneltä osin puutteellisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hra Papa ei ole kerännyt tietoja tapauksista, joissa ei ole menetetty ihmishenkiä; nekin kerätyt ovat vielä pieneltä osin puutteellisia.

 

No motorikoneilla ei oman tietämäni ole muita tapauksia, mutta jos noihin purstikkakaputteihin saisi apuva. Täällä ei kellään muulla taida olla yhtä paljon tietoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos listaa tehdään, niin:

 

OH-YTA (PIK-13) 260356 Malmi, Jorma Jalkanen, ohjaussauva murtui alapäästään

OH-YKZ (PIK-3c) 280858 Korso, ? , hajosi pilvilennolla ylikuormituksen takia

OH-XVA (PIK-16b) 150662 Vesivehmaa, Matias Wiitanen, kone hajosi flutterissa ylinopeudella

OH-KRA (Rhönlerche II) 280762 Utti, 2+, taitolennon aikana joutui flutteriin ja hajosi, varjot eivät ehtineet aueta

OH-YKK (PIK-3c) 190766 Härmälä, Aake Tupala+, vasemman siivekkeen ohjauslinja murtui, varjo ei ehtinyt aueta

OH-LKA (KK-1E Utu) 150468 Hyvinkää, Olli Haavisto+,  ohjasusauvan alapää irtosi, teki hyppypäätöksen, ei ehtinyt poistua koneesta

OH-TIA (PIK-17b) 290968 Nummela, Mauri Määttänen, siipi hajosi flutteriin ja lentojarrun aiheuttamaan äkilliseen vääntöön

OH-YKT (PIK-3c) 170769, Hyvinkää, Antero Ala-Kihniä, törmäsi termiikissä OH-YKY:n kanssa

OH-RSV (Ka-6CR) 310572 Hyvinkää, Erkki Rynö+, salama iski vintturihinauksessa, sivuperäsinvaijeri katkesi, varjo ei ehtinyt aueta

OH-164 (PIK-3b) 270475 Kauhava, Erkki Rahnasto, hajosi ylikuormitukseen

OH-566X (PIK-20E) 260683 Vihti?, Kari Ruutu, törmäsi yhteen OH-607:n kanssa termiikissä

OH-726 (LS6-a) 310586 Räyskälä, Tapani Uoti, ohjausjärjestelmä hajosi, tod.näk. puuskasta seuranneen siivekeflutterin takia

OH-654 (AS-K21) 200687 Hyvinkää, Esa Leskinen+ Hannu Järvelä+, törmäsi OH-558:n kanssa, varjot eivät ehtineet aueta

OH-777 (AS-W20BL) 230794, Timo ?, Tammela, pilvilennolla koneen kone hajosi ylikuormitukseen

 

Hieman osaan lisätietoa antaa. Minun tietojeni mukaan  OH-KRA:n tapauksessa lentäjien nimet olivat  Pentti Heikkilä ja Jaakko Vuorento.  OH-654:n ja OH-558:n yhteentörmäyksessä harjoituskonetta lensi Juhani Kivinen, joka ei pystynyt hyppyä yrittämäänkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman osaan lisätietoa antaa. Minun tietojeni mukaan  OH-KRA:n tapauksessa lentäjien nimet olivat  Pentti Heikkilä ja Jaakko Vuorento.  OH-654:n ja OH-558:n yhteentörmäyksessä harjoituskonetta lensi Juhani Kivinen, joka ei pystynyt hyppyä yrittämäänkään.

 

Kiitos tiedoista. Tuota Kivisen Jussia en tarkoituksella laittanut, kun lähtö oli tullut heti.

Tässä kuva kun olin lentoturvahallinnon kesäteekkarina kokoamassa romuja tutkintaa varten. Tuossa takana Ahon Arin pikkuveli Eero sekä Esko Keskinen.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista. Menkijärvi itsellänikin kävi ekana mielessä, koska kuvan olen saanut Henry "Nakke" Laaksoselta, eräältä Vaasan Lentokerhon purjelentäjä-veteraanilta. Olisiko kuva -60-luvun lopulta vai -70-luvun alusta? Tunnukset muuttuivat kirjaimiksi 1972.

 

Jukka

Kanttikolmonen peruskorjattiin joko talvella 72-73 tai 73-74, joten kuva on keväältä -73 tai -74. Ja voisinpa kuvitella, että toukokuun lopulta Tinttirallin yhteydestä. Björn "lanka" Brörklund oli muutamia vuosia aiemmin aloittanut ko. purjelentokisan, joka edelleen järjestetään Menkijärvellä vuosittain. Nyttemmin kuitenkin heinäkuun ensimmäisenä tai toisena pidennettynä viikonloppuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä heräsi kysymys: kuinka monta kertaa on Suomessa siviilipuolella onnistuneesti käytetty pelastuslaskuvarjoa?

 

Vielä löytyi yksi Petteri Patolinnan toimittamasta, mielestäni erinomaisesta Hyvinkään IK:n historiakirjasta Hyvin lentää:

101066 Hyvinkää, OH-RTG (K-8b) Markku Paavilainen ja OH-RSV (Ka-6CR) Raimo Kesälä törmäsivät toisiinsa 700 metrin korkeudessa kaupungin päällä. Molemmat pelastautuivat varjolla.

 

Hmmm... Hyvinkäällä on näkojään sattunut ja tapahtunut paljon tälläista laskuvarjotoimintaa ja törmäyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas taas löytyi tiedonjyvä, jota en aiemmin ollut noteerannut:

OH-MAB (Komar) 200855 Tampereen Kauppi, Teuvo Temonen, kone hajosi ukkosrintamassa 3 km korkeudessa hajoten neliökilometrien alueelle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos listaa tehdään, niin:...

 

Lista on varsin kattava, mutta jos tarkoituksena on listata suomalaisille (myös ulkomailla) tapahtuneet purjekoneiden hajoamiset ilmassa, niin sinne voisi lisätä Uvalden MM-kisoissa v. 1991 tapahtuneen ikävän yhteentörmäyksen

-----------------

Fatality

Anssi Passila from Finland was involved in a

midair collision in a large gaggle of sailplanes

on the first leg of a long task. Some estimated

twenty–five or more sailplanes were in this

gaggle. The wreckage of the two sailplanes

could have struck other sailplanes causing

an even greater disaster. The other pilot bailed

out successfully. Anssi was only 26 years old,

and a promising competition pilot. The towns

people of Uvalde took charge of the candlelight

ceremony held that evening. It was impressive.

-------------------

http://www.wgc.mb.ca/sac/freeflight/92_01.pdf

 

Tapaus on ollut esillä täällä aiemminkin http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?PHPSESSID=516e03447792800309ad186c9ffe1bb0&topic=22434.25

mutta jos paikalla olisi nyt uusia tietäjiä?

 

Ko. kisoista ja yhteentörmäyksestä on pitkä artikkeli myös täällä

http://www.ssa.org/USTeam/adobe%20pdf/1991%20WGC.pdf

 

Onkohan vastaavia yhteentörmäysonnettomuuksia sattunut purjelentokilpailuissa (suomalaisille?) muulloin?

 

Samoin kiinnostaisi lukea purjelentohistoriamme varhaisemmista onnettomuuksista, joiden takia on tai olisi pitänyt hypätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lista on varsin kattava, mutta jos tarkoituksena on listata suomalaisille (myös ulkomailla) tapahtuneet purjekoneiden hajoamiset ilmassa, niin sinne voisi lisätä Uvalden MM-kisoissa v. 1991 tapahtuneen ikävän yhteentörmäyksen

 

Onkohan vastaavia yhteentörmäysonnettomuuksia sattunut purjelentokilpailuissa (suomalaisille?) muulloin?

 

Samoin kiinnostaisi lukea purjelentohistoriamme varhaisemmista onnettomuuksista, joiden takia on tai olisi pitänyt hypätä.

 

Tuo listahan oli niistä tapauksista kun pelastusvarjohyppyä oli yritetty - onnistuttu siinä ( ) tai ei (+). Kisoissa olivat tapahtuneet tuon Ala-Kihniän ja myöhemmin onnettomuustutkijana tunnetuksi tuleen Seppo Hämäläisen törmäys Kajavilla ja myöhemmin Ruudun ja Meskasen törmäys PIK-20E:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä yksi: Jämin 70-vuotisjuhlissa herrat Jorma Jalkanen ja Kai Mellen muistelivat, että PIK-5:lle olisi tapahtunut hajoaminen ilmassa, josta nyttemmin edesmennyt "Hantaaki" oli hypännyt. Ja näin asia olikin: OH-PAB, 27.02.1948, Martti Kahva, Inkeroinen.  Hantaaki oli irroittanut taitolentoesitykseen ja työnsi vauhtia. Vetovaiheessa vasen siipi taittui ylös ja kone meni hurjaan kiertoliikkeeseen. Kahva sinkoutui koneesta ulos ja avasi varjon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään