Juha Ritaranta

Kaksi huonoa kuvaa tunnistettavaksi

11 viestiä aiheessa

Tässä hiljattain reissunpäällä otettuja kuvia kaksi kappaletta tietäjien tunnistettavaksi. Kuvia yhdistää se, että ne on molemmat otettu pokkarilla ikkunan läpi vasten valoa, joten jälki on sen näköistäkin. Kohteet vaan on hiukan kummallisempia, ehkä joku tietää kertoa niistä enemmänkin.

 

Ensimmäinen, hyvin maastoo  sopiva kone

[ attachment removed / expired ]

 

Ja toinen parhaaat päivänsä nähnyt liikennekone

[ attachment removed / expired ]

 

Jos joku ei satu huomaamaan, niin eri kentillä otettu nuo kuvat. Tässä kohdassa on pakko myöntää, etten ihan täysin varma ole itsekään kummankaan koneen tarinasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eka lienee Tu-22.. Toisesta ei tietoa.

 

Niin minäkin kuvittelisin, joku versio Tu-22:sta lienee kyseessä. Tämä seisoo Tripolin Mitigan kentän päässä pusikossa, joko sinne vietynä, taikka sitten pitkäksi menneenä ja niille sijoillensa jätettynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole Iljushin tämä....

 

Antennit rungon päällä on kuin DC-3:lla ja kone näyttää nelimoottoriselta Convairilta... :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kone on vanha JAT:n Convair 440, retusoimattomassa kuvassa näkyy tunnus YU-ADO. Olisi mukava tietää miksi siinä on neljä moottoria. Tai ainakin näyttää olevan neljä moottoria. Muistan ihmetelleeni tuota laitetta Belgradin kentän reunalla jo noin 20 vuotta sitten, ja samoilla sijoilla se seisoo edelleenkin, 180 astetta käännettynä vain. Onko kyseessä joku jugoslaavien modifikaatio, vai onko konetta ehkä käytetty jossakin elokuvassa  markkeeraamassa nelimoottorista konetta? Tietääkö joku?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kone on vanha JAT:n Convair 440, retusoimattomassa kuvassa näkyy tunnus YU-ADO. Olisi mukava tietää miksi siinä on neljä moottoria. Tai ainakin näyttää olevan neljä moottoria. Muistan ihmetelleeni tuota laitetta Belgradin kentän reunalla jo noin 20 vuotta sitten, ja samoilla sijoilla se seisoo edelleenkin, 180 astetta käännettynä vain. Onko kyseessä joku jugoslaavien modifikaatio, vai onko konetta ehkä käytetty jossakin elokuvassa  markkeeraamassa nelimoottorista konetta? Tietääkö joku?

 

Tietoa löytyy, että JAT osti koneen vuonna 1968 Lufthansalta CV-440:senä.

 

http://www.jat.com/r/2a14.php?Jezik=en

 

Ja poistettu käytöstä 1971.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19710599-0

 

http://aviation-safety.net/photos/displayphoto.php?id=19710599-0&vnr=1&kind=PC

 

EDIT: Löysin listan Euroopassa "säilössä" olevista Konnista:

 

CV-240 51-7899 USAF, stored Duxford, airfield

CV-240 red c/l, cockpit section only, on display at FRA

CV-440 3C-JJO Sotip, stored Evora

CV-440 N8042W stored Malaga, airport

CV-440 G-CONV Air Atlantique, stored Coventry

CV-440 MM61833 Italian AF "31-01", used as restaurant Rome, inside restaurant 'Convair'

CV-440 LN-KLK preserved Stavanger, airport, Flyhistorik Museum

CV-440 OH-LRB Finnair, preserved Helsinki-Vantaa, Finish Aviation museum

CV-440 SE-CCX Linjeflyg, derelict Stockholm-Bromma

CV-440 YU-ADO JAT, very faded c/s stored Belgrade, airport

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin minäkin kuvittelisin, joku versio Tu-22:sta lienee kyseessä. Tämä seisoo Tripolin Mitigan kentän päässä pusikossa, joko sinne vietynä, taikka sitten pitkäksi menneenä ja niille sijoillensa jätettynä.

 

Kyseessä on Tuplev Tu-22 Blinder eli Tu-22 koneperheen alkupään tuotantoa. Konehan suunniteltiin sittemmin täysin uusiksi ja Tu-22M2 ja Tu-22M3 ovatkin aivan erinäköisiä koneita (eri konetyyppejä) ja tottelevat NATO:n koodia Backfire.

 

Tätä alkupään Tu-22 Blinderia toimitettiin Irakin lisäksi myös Libyalle.

 

http://www.milavia.net/aircraft/tu-22/tu-22.htm

 

http://www.globalaircraft.org/planes/tu-22_blinder.pl

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kyseessä joku jugoslaavien modifikaatio, vai onko konetta ehkä käytetty jossakin elokuvassa  markkeeraamassa nelimoottorista konetta? Tietääkö joku?

 

Töissä en pääse kurkkaamaan Convair-kirjaani, mutta... nuo sisemmät moottorit näyttävät vähän siltä, ettei niihin olisi oikeasti mahtunut minkäänlaista potkuria. Elokuvaveikkaus ei ole minusta huono...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään