Ilkka Mäkelä

Cessna 120 ?

11 viestiä aiheessa

Huomasin yllättäen puutteen ilmailutiedoissani, enkä löytänyt palstan hakutoiminnon avulla:

 

Vv. 1945-1949 Cessna on näköjään valmistanut C-140 ja C-140A-mallien rinnalla myös mallia Cessna 120.

 

Kone on käytännössä samannäköinen kuin C-140, mitä nyt taaemmat sivuikkunat näyttävät puuttuneen. Runko oli metallia, siipipinnat ensin kangasta, sittemmin (modifioitu) metallisiksi.

 

Kysymys: Oliko niitä koskaan yhtään Suomessa?

 

Malliksi kuva "rättisiipisestä" C-120:sta: http://www.airliners.net/open.file/961070/L/

 

Ohessa muutama C-120/C-140/C-140A-ohjaamokuva ajoilta, jolloin tosimies ei esim. turhia hyrrämittareita tarvinnut, ja ratti oli ratti:

 

http://www.airliners.net/open.file/932080/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/622030/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/619688/L/

 

vekkuli radio: http://www.airliners.net/open.file/424396/L/

 

Vrt. kotimainen C-140, jossa ADF, VOR, hyrräkompassi, keinohorisontti ja muuta "tarpeetonta" tavaraa:

 

http://www.airliners.net/open.file/350723/M/

 

Käytetyn näyttäisi saavan jenkeistä hintaan 25000 USD. Maksoi uutena 2500 USD silloista rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysymys: Oliko niitä koskaan yhtään Suomessa?

 

 

Vastaus: ei ollut. Yksi J. Laukkanen-niminen mies varmaan osaa kertoa ihan tarkkaan 120:n ja 140:n erot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa muutama C-120/C-140/C-140A-ohjaamokuva ajoilta, jolloin tosimies ei esim. turhia hyrrämittareita tarvinnut, ja ratti oli ratti:

 

...

 

Vrt. kotimainen C-140, jossa ADF, VOR, hyrräkompassi, keinohorisontti ja muuta "tarpeetonta" tavaraa:

 

Jep, jos nyt pilkkua aletaan nyplätä niin eikös noissa kaikissa ole yksi hyrrämittari? :)

 

Yksi kiintoisa kone muuten on Legend Cub, www.legend.aero (edit: jahas, on sitten sivut nurin - no, tässä on kuva: http://www.airliners.net/open.file/936390/L/ ) - Eri sorttisten Piper Cub -versioiden pohjalta suunniteltu täysin uusi, perinteisellä tavalla mutta modernein työkaluin ym rakennettu Cub. Ei ole Piper, mutta selkeästi näkyy kyllä mitä hommassa ajetaan takaa. Harmi vaan että hintakin on kova. Kelpaisi mulle kyllä - sitä mitä en tosin tajua on että miksi tuotakin pitää saada EFIS-lasiohjaamonintendolla? :) Ei voi tajuta..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhan mainitsemasta syystä satakakskymmpinen ei ole meillä yhtä tunnettu kuin deluxemalli 140. Molemmat olivat sodanjälkeisessä siviili-ilmailussa uutuuksia; runko oli itsekantava puolikuorirakenne, niitattu alumiinilevyistä perinteisen putki-rätti-ratkaisun sijaan. Eräät lähteet mainitsevat, että Cessna olisi hieman kopioinut yksityiskohtia Don Luscomben mallista 8, mutta omasta mielestäni maailman tunnetuimman pienkonevalmistajan menestys perustuu oikeaan aikaan tehtyy härskiin plagiointiin.

 

Molemmissa oli metallirunko, ja kangaspäällysteinen metallisiipi, joka oli tuettu sisäisin virityslangoin. Jotkut yksilöt (kuten OH-CSX jolla lensin oman PPL:ni) on jälkikäteen päällystetty peltisiiveksi. Laskuteline taas oli nerokas teräsjousiteline, joka sekin oli kopioitu jostakin.

Malli 120 oli proleversio, jossa ei ollut laippoja, ei takasivuikkunaa (joskus asennettu jälkikäteen) eikä äärettömän eksoottista sähköjärjestelmää vakiovarusteena kuten mallissa 140. Sähkömalleissa oli moottorina Continental C-95-12F, kun mekaanisissa oli C-85-8F, kumpikin 85 hevosvoimaisia voimanpesiä.

 

Lisäksi 140:ssa oli laipat, tosin mallia linnunpaskalauta, joilla säädetään lähinnä suhinoita. Tehokkaammat ja Cessnalle tunnusomaiset Para-Lift-fowlerlaipat tulivat tuotantoon vasta 140:stä pullautetussa 4-paikkaisessa mallissa 170B.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi 140:ssa oli laipat, tosin mallia linnunpaskalauta, joilla säädetään lähinnä suhinoita.

 

Hupaisa ilmailumuisto: tyyppilennolla OH-CSX:llä jäi ko. suhinansäätölappujen vipstaaki käteen. Ope-Onska oli huvittunut: "No ny sä sen rikoit"...  On se huonoa kun ei laippavipu kestä kuin 55 vuotta ja sitten jo metalli väsyy. Eipä hätää - vipstaaki irti, lentokonehitsaajalle mars ja vipstaaki entistä ehompana takaisin paikalleen alle parin tunnin päästä. Kestääpähän ainakin seuraavat 55 vuotta.

 

CSX:llä sitten tuli enimmäkseen lenneltyäkin, kunnes se vaihtoi taannoin omistajaa. Harmin paikka... paljon hauskempi kapistus se oli kuin 150.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, jos nyt pilkkua aletaan nyplätä niin eikös noissa kaikissa ole yksi hyrrämittari? :)

 

Onhan noissa useampikin noissa ohjaamoissa... muttei yhtään turhaa hyrrämittaria ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyttemmin ADF on poistettu varustuksesta, mutta jotkut käyttävät Garmin GPSMap 196 pysyäkseen kartalla  :-[

 

On muuten tuossa kuvan yksilössä varsin mukavasti sijoitettu osa mittareista, kuten jengakello, nopeus- ja korkeusmittari. Radiot ovat eksoottisessa paikassa.

 

Mitenkäs tuo ratti istuu käteen? Vastaavilla lentäneillä lienee kokemuksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitenkäs tuo ratti istuu käteen? Vastaavilla lentäneillä lienee kokemuksia...

 

No jos tarkoitat CSX:n rattia, niin eihän siinä ole mitään erikoista, samalla tavalla se istuu käteen kuin C150/152:n rattikin. Noista C120:n sydämenmuotoisista rateista taitaakin sitten harvemmilla olla kokemuksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos tarkoitat CSX:n rattia, niin eihän siinä ole mitään erikoista, samalla tavalla se istuu käteen kuin C150/152:n rattikin. Noista C120:n sydämenmuotoisista rateista taitaakin sitten harvemmilla olla kokemuksia...

 

Ei kai CSY:ssä ole sellaiset? En muista, mutta ainakin ovat erilaiset kuin CSX:n.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai CSY:ssä ole sellaiset? En muista, mutta ainakin ovat erilaiset kuin CSX:n.

 

 

Ei ole sydänratit, vaan tangosta alaspäin roikkuvat ~soikiot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään