Mikko Sokero

Millainen lentokoneen ohjaussauvan tulisi olla?


25 viestiä aiheessa

Kysymys on todella makuasia, joten perusteluita kaivataan... Jos tulee mieleen muita hyviä vaihtoehtoja, kuin nuo "todella" kuvaavasti selostetut ohjaussauvatyypit, kertokaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mitä pienkoneita on vähän kokeillu ja isojen poikien simuja kanssa kokeillu sanoisin että ehkä airbussin tikku tuntui loogisimmalta/parhaalta tavalta ohjastaa konetta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilma-aluksen päällikön oikealla kädellä hallittava sivusauva, josta on suora mekaaninen yhteys ilma-aluksen ohjainpintoihin. Paras mahdollinen ergonomia, käden luonnollinen paikka istuessa, mekaaninen yhteys takaa täydellisen tuntuman lentämiseen. Dösän sauva ei kelpaa, väärällä puolella ja tuskin välittyy korkeusperäsimen osittaisesta sakkaamisesta aiheutuva tärinä.

 

Tiukan paikan tullen menettelee jalkojen välissä oleva sauva.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla jinjalla Kimmon kanssa...

Tuo hauskatikku siellä sivussa menee vähän kauaksi Airbussista kun ajattelee esimerkiksi Icarus ultraa.... ;D

Minulla sopii kuin nenä nyrkkiin(...eiku) se että sauva on sivussa... selkä ei kierry, hartia ja käsilinja ovat luonnollisia, joten asento on erittäin levollineeeeennnnh krooooh..... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni paras sauvatyyli on super/mini

sytkyn sivutikku.

Kaasukahvana on oltava kunnollinen kahva vasemmalla, eikä mitään CFS (kehna) tyylistä kaasuvaijerin päätettä.

Taitolentoon ottaisin kuitenkin jalkojen välissä oleva sauvan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän riippuu. Ylhäältä lastattavassa urheilukoneessa oikea sauva on ihan jees. Sivultaladattavassa koneessa, varsinkin vesillä, ratti on käytännöllisempi.  Olisko kompromissinä Y-sauva ehkä sittenkin paras.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemuksesta en osaa sanoa, mikä käytettävyydeltään olisi paras, mutta nyky-Embraereiden moponsarvet näyttävät kyllä mielenkiintosilta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän riippuu. Ylhäältä lastattavassa urheilukoneessa oikea sauva on ihan jees. Sivultaladattavassa koneessa, varsinkin vesillä, ratti on käytännöllisempi.  Olisko kompromissinä Y-sauva ehkä sittenkin paras.

 

Y = oikea sivusauva päällikölle. Eli hyvä. Löytyy onneksi Hinusta. Ja välittää osittain sakkaavan korkeusperäsimen tärinän pilotille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Y = oikea sivusauva päällikölle. Eli hyvä. Löytyy onneksi Hinusta. Ja välittää osittain sakkaavan korkeusperäsimen tärinän pilotille.

 

Tässä Mikaelin tutkielma aiheesta. Vastaava sauva on myös Leivossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko ihan väärin, kun muistelisin, että jossain koneversiossa on ollut ohjaussauva/rattiyhdistelmä, joka voitiin tarvittaessa kääntää kipparin puolelta co-pilotin puolelle tai päinvastoin? Vai untako näen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko ihan väärin, kun muistelisin, että jossain koneversiossa on ollut ohjaussauva/rattiyhdistelmä, joka voitiin tarvittaessa kääntää kipparin puolelta co-pilotin puolelle tai päinvastoin? Vai untako näen?

 

Vanhoissa Beecheissa (Bonanza, Baron) ainakin on sellainen "heittoratti". Ja varmaan jos en aivan väärin muista, niin olen nähnyt sellaisia esim. Beavereissa...

 

EDIT:

 

Vanha Baron 58: http://www.airliners.net/open.file/0779296/L/

 

Vanha Bonanza 35: http://www.airliners.net/open.file/0606682/L/

 

Mmmm, nice Beaver: http://www.airliners.net/open.file/0676648/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoissa Beecheissa (Bonanza, Baron) ainakin on sellainen "heittoratti". Ja varmaan jos en aivan väärin muista, niin olen nähnyt sellaisia esim. Beavereissa...

 

Ja kun mennään oikein vanhoihin "rotiskoihin", niin ilmeisesti joissakin varhaisissa Junkers Ju 52-versioissakin oli sellainen, muistaakseni myös Aeron "Sampossa". Kuvan ohjaamo koneesta SE-ADR:

 

http://www.preservedaxisaircraft.com/Luftwaffe/junkers/images/Ju%2052%20SE-ADR.jpg

 

http://hem.bredband.net/b128732/SE-ADR.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se sauva kuuluu laittaa sinne, missä käsi lepää.

Y-sauva saa vankkumattoman suosion täältäkin.

Jossakin lentotoiminnassa se ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto.

Käyttötarkoituksen mukaan.

Hinussa on sauva osunut juuri sinne, missä sen olla pitää silloin kun paljon lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitähän minäkin, että onhan niitä puolelta toiselle heitettäviä ratteja olemassa.

 

Itse asiassa kätsä systeemi...

 

Kun 90-luvulla luin läpi Ilmailumääräyksiä niistä punaisista kansioista, tuli eteen sellainenkin kohta, että jos esim. C-152:n pelkääjän puolelle otetaan matkustaja, jolla ei ole voimassaolevaa lupakirjaa, senpuolinen kaksoisohjain olisi pitänyt poistaa.

Se irroittaminen ei muuten ole vaikeata...yksi pultti-mutteriyhdistelmä irti, ja ratti irtoaa.

 

Enpä kyllä muista, että näin olisi kertaakaan tehty, eikä kukaan laitoksen tarkastajakaan tästä säännöstä huomauttanut.

 

No, on sellainen määräys olemassa tai ei, niin yhden ohjaajan miehityksellä sillä vieressä istuvalla ei näissä yllämainituissa koneissa ole edessään rattia, mihin tarttua esim. paniikin yllättäessä.

 

Sellainen tapaus nimittäin osui kerran kohdalle, että matkustaja sai hysteerisen kohtauksen ja jopa yritti irroittaa minun (kipparin) käsiä omasta ratista...Onneksi ei mitään sattunut, koska matkustaja tuli järkiinsä nähdessään, että järven pinta lähestyy, ja irroitti otteensa.

 

Ei, en ottanut enää toista kertaa kyytiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun 90-luvulla luin läpi Ilmailumääräyksiä niistä punaisista kansioista, tuli eteen sellainenkin kohta, että jos esim. C-152:n pelkääjän puolelle otetaan matkustaja, jolla ei ole voimassaolevaa lupakirjaa, senpuolinen kaksoisohjain olisi pitänyt poistaa.

 

OPS M1-10 puhuu nykyään vain ansiolentotoiminnasta:

3.1 Suoritettaessa henkilökuljetuksia tai yleisölennätyksiä ansiotarkoituksessa on kaksoisohjainten oltava poistettuina tai suojattuna, mikäli perämiehen paikalla on matkustaja.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneissa on kaiketi jalkojen välissä sojottava tikku lähes ilman kilpailijoita.

Mutta ei sääntöä ilman poikkeusta

http://www.dianasailplanes.com/DIANA%204.jpg

 

Johtuuko tuo siitä. että Dianan keulassa on niin vähän tilaa lentäjälle, ettei tikku sovi jalkojen väliin, vai ovatko suunnittelijat ajatelleet että pilotin on helpompaa ja tarkempaa lentää, jos tikku on siellä missä ohjaava käsikin eli keskiviivan oikealla puolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sauvaohjaus on paras, sellanen suora ja jämäkkä.

 

Pistänpäs pikkutuhman vastaukseni.

Silloin kun lentokoneita ohjastivat vain miehet, oli sauva jalkojen välissä.

Kun naiset alkoivat ajaa lupakirjojaan, asennettiin koneisiin rattiohjaimet.  ::)

Eipä mennyt kaksi asiaa sekasin  :-[

 

Ilkan heittoon, koskien kaksoisohjainten poistoa:

Kyllä me irroitimme aina kaksoisohjaimen, kun lennätimme maallikkoa.

jopa neljäsatasesta irroitettiin ratti ja asennettiin suojalevyt polkimien eteen.

 

Nykyisin tuota käytäntöä ei kukaan tunnu noudattavan, ihmettelimmekin tätä muutama viikko sitten Malmilla

 

Parasta opettajan silmiin on, sauvakone ja esittelylennolla olevalla kapea mekko päällä.

Ohjainten liikeratojen kokeilu aiheutti erilaisia reaktioita, kummassakin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, että mitä eroa on airbus pilotilla ja dc-9 pilotilla? No, airbus pilotilla ei ole mitään jalkojensa välissä.  ;D

 

Itse pidän sivusauvasta tai sitten jalkojen välissä. Mutta sauva kuitenkin sen pitää olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratti irroitettiin ennen muinoin aina matkustajan puolelta.

 

Koska rike on jo vanhentunut, niin kerron erään tapauksen. Lensin 60 luvun puolella oppilaana lippa päässä mittarikoululentoa. Koneena oli Cessna C-172. Varttitunnin lennettyämme opettajani Juhani Ikonen huomasi, että hänen puolellaan ei ole rattia. Matkustajan ratti oli irroitettu edellisellä lennolla. Jussi ryhtyi heti asentamaan omaa rattiaan paikalleen. Pitkä mies oli aika solmussa kädet kojelaudan alla. Mietin, että jos nyt sattuisi jotakin, niin tutkijalautakunnalla olisi pohtimista.    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikilla on hyvät ja huonot puolensa. Yksi itselleni tärkeä asia on että kone on lennettävissä sekä oikealla että vasemmalla kädellä, siksi äänestin hävittäjätyyppistä polvien välissä olevaa sauvaa.

 

Kaasukahvana on oltava kunnollinen kahva vasemmalla, eikä mitään CFS (kehna) tyylistä kaasuvaijerin päätettä

 

Olen samaa mieltä tästä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen määritelmään kuuluu sauva jalkojen välissä ja kannuspyörä. Siitä ihan lähetään...

 

Unohdit kuomuohjaamon :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan C-195:ssa ollut ns. heittoratti. Tai sitten se repsikan Y-sakara on irrotettava.

 

Näyttäisi vähän siltä, että se vänkärin ratti on irroitettava:

 

http://www.airliners.net/open.file/0501139/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/0963768/L/

 

C190, mutta taitaa olla sama systeemi:

 

http://www.airliners.net/open.file/0303358/L/

 

 

 

Noita kuvia etsiessä törmäsin tällaiseenkin. T-prop 195 :P

 

http://www.airliners.net/open.file/0745334/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään