Joonas Häkkinen

UV-filttereiden vaikutuksesta kuvanlaatuun

23 viestiä aiheessa

Johdantona kerrottakoon sen verran, että aion maaliskuussa ostaa ulkomailta pari lasia uuteen kameraan ja budjetti on lievästi sanoen kireähkö. Tästä siis kysymys, että vaikuttaako halpa UV-filsu tötterön päässä kuvanlaatuun niin merkittävästi, että alkaa kasvamaan leka ottaan, kun monen valuuttayksikön lasista tulee suttua suojauksessa säästelyn takia?

//basse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Johdantona kerrottakoon sen verran, että aion maaliskuussa ostaa ulkomailta pari lasia uuteen kameraan ja budjetti on lievästi sanoen kireähkö. Tästä siis kysymys, että vaikuttaako halpa UV-filsu tötterön päässä kuvanlaatuun niin merkittävästi, että alkaa kasvamaan leka ottaan, kun monen valuuttayksikön lasista tulee suttua suojauksessa säästelyn takia?

Paljon mahdollista. Laatu se on filttereissäkin, mikä ratkaisee. Itse en niissä kuitenkaan alkaisi säästämään, kun se säästö on kuitenkin maksimissaan vain joitakin kymppejä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mitään "L" tason lasia ei kandee "pilata" millään 20eur filtterillä vaan kyl siitä se 100-150eur kannattaa pulittaa... Kuten mikko totesikin noissa _on_ eroja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon mahdollista. Laatu se on filttereissäkin, mikä ratkaisee. Itse en niissä kuitenkaan alkaisi säästämään, kun se säästö on kuitenkin maksimissaan vain joitakin kymppejä...

Nopeasti B&H:sta vilkaisten: jos kaksi 77mm filtteriä ostan, hintaeroksi halvimman ja kalleimman välillä muodostuu $210, jos jätän kaksi kalleinta (jotain spesiaalivärkkejä) pois laskuista. Sillä saa vaikka järkevän salaman settiin ja tuntuu tällain opiskelijabudjetissa.

Saako UV-filtteristä digillä kuvatessa konkreettista hyötyä? B&H:ssa näyttäisi olevan myös kirkkaita filttereitä (Clear/Protection). Olisiko tuommoisessa ideaa, vai löytyykö UV-filtteristä digissäkin kivoja ominaisuuksia?

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saako UV-filtteristä digillä kuvatessa konkreettista hyötyä?//b

Ainakin se on halvempi (myös digissä) vaihtaa kun naarmuinen linssin etuelementti  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin se on halvempi (myös digissä) vaihtaa kun naarmuinen linssin etuelementti  ;D

Sen takia semmoinen mulla aina onkin linssin päässä. Huonosti kysytty, tarkoitin lähinnä kirkkaan ja UV-filtterin keskinäisiä eroja.

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin kyllä sun pointin. Olis pitänyt modaa tuo tohon ekaan viestiin... ja lasifilttereistä ei ole kokemusta aina ollut UV (ja jossain tais olla SkyLight).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin n. kuukausi sitten kuvaamassa tutun häitä. Linsseissä (kitti ja 50mm) oli uv-filtterit päällä.

Hoyan HMC. Lähes kaikissa kirkossa 50mm:llä otetuissa kuvissa, joissa näky joku valaisin, kuviin

oli tullu mukavat heijastukset. Laitan tähän yhden tökerösti sutatun esimerkin. Kuva on rajaamaton.

[ attachment removed ]

Eli näyttäisi siltä että noista kynttilälampuista tullut valo on kimmonnut linssin pinnasta takaisin suodattimen

takapintaan ja siitä tallentunut kennolle. Näin sen ite päättelin, koska vihreet täplät näyttäisivät projisoituneen

(vai olikos se sellanen sana) kuvan keskipisteen kautta. En ainakaan oikein viisaampaakaan selitystä keksi. Vai

olisiko siinä kyse jostain prisma-ilmiöstä, koska pisteet ovat vihreitä?

Noita kuvia sai jonkun aikaa muokkailla. Samaa ilmiötä ei muuten esiintynyt missään muualla kuin kirkossa

otetuissa kuvissa, eikä kittilinssillä.

Lisäys: Niin siitä kuvanlaadusta. En mä oo huomannu mitään eroa, lähinnä suojina pidän. Jotkut väittää että

maisemakuvissa jonkinmoinen utuisuus vähenisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liiikaaneeennn fiilsuuu.. Siitä johtuu varmaankin, tai johtuu aika todennäkösestikin. Ja kyllä se UV(0) filsu vähän sitä utuisuutta poistaa.. :) Photari rulez.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liiikaaneeennn fiilsuuu...

En usko. Putsailin optiikat aika huolellisesti ennen keikkaa. Yritin olla huolellinen ettei mikään menisi

pieleen. Kuvauksen tilaaja oli kesätyöpaikan pomo ja vaikka se sano että "kunhan nyt jotain räpsit",

niin silti oli vähän enemmän jännitystä pelissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

UV-filtteri suojaa mukavasti obejktiiviä naarmuilta. Tietyissä kirkkaissa olosuhteissa UV-filtteristä todellakin on hyötyä, mutta varsinkin yökuvauksessa pitkillä valotusajoilla on siitä ollut enemmän haittaa kun hyötyä.  Filmijärkkäreissä en niinkään huomanut haittoja, mutta digijärkkäreissä en enää juurikaan käytä niitä, sillä kuviin on tullut outoja heijastuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

UV-filsat pelastaa kyllä kivasti.

nimim. tokkäsi lasinsa lentokentällä piikkilanka-aidan piikkin. Onneksi oli filsa lasin edessä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

UV-filtteri suojaa mukavasti obejktiiviä naarmuilta. Tietyissä kirkkaissa olosuhteissa UV-filtteristä todellakin on hyötyä, mutta varsinkin yökuvauksessa pitkillä valotusajoilla on siitä ollut enemmän haittaa kun hyötyä.

Haittaa heijastumien vai jonkin muun muodossa?

Filmijärkkäreissä en niinkään huomanut haittoja, mutta digijärkkäreissä en enää juurikaan käytä niitä, sillä kuviin on tullut outoja heijastuksia.

Hoya mainitsee kalliimmissa filttereissä käytettävän Digital Multi-Coated -pinnoitusta (Digital multi-coated filters greatly reduce the appearance of lens flare and ghosting caused by reflections). Onkohan tuo kokonaan myyntipuhetta vai auttaako käytännössä?

Nyt kun mietin, niin olen itsekin tainnut joutua UV-filsun heijastuksen uhriksi. Tosin alla oleva esimerkki on kuvattu Nikonin 70-300/4-5.6G-lasilla, enkä yhtään ihmettelisi vaikka se heijastelisi ilman filttereitäkin :D Harmi kun en tajunnut testata kuvata samaa kuvaa ilman filtteriä.

DSC_8606.jpg

Taidanpa päätyä sellaiseen kompromissiin, että ostan toiseen lasiin Hoyan kirkkaan filtterin ja toiseen Saman lafkan Digital Multi-Coated -filtterin, niin pääsee vertailemaan noiden eroja.

//basse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noi vihreät heijastumat on mun ymmärtääkseni sensoriheijastumia, eli kirkkaat valot heijastaa kameran kennolta linssin taaimmaiseen elementtiin ja siitä takaisin kennolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Hoya super hmc pro1 55mm uv(0) filtteri. Kauppias tunki tuon väkisin mukaan silloin, kun kävin kameran ostamassa. Tulee halvemmaksi vaihtaa filtteri, kun koko putki. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noi vihreät heijastumat on mun ymmärtääkseni sensoriheijastumia, eli kirkkaat valot heijastaa kameran kennolta linssin taaimmaiseen elementtiin ja siitä takaisin kennolle.

Aina oppii lisää =) Pitää varmaan seuraavaksi päällystää kenno ;)

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina oppii lisää =) Pitää varmaan seuraavaksi päällystää kenno ;)

Joo, totta, eipä tullut tollanen mieleenkään. Jostain syystä toi ilmiö tapahtui kuitenkin vaan

50mm:llä. Hankin kyllä ton linssin ja uv-filtterin samaan aikaan, enkä oo sillä paljoa kuvannutkaan

ilman filtteriä, mutta silti ajattelin että 50:sen kuperampi etulinssi (verrattuna kittilinssiin) saa noi

valot heijastumaan noin. Täytyy silti vielä etiskellä tietoa tosta sensoriheijastumasta, eikä niellä purematta.

(suoraan googlella muuten tulee puhdas 0)

Entäs selitys siihen miksi heijastumat ovat vihreitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs selitys siihen miksi heijastumat ovat vihreitä?

Ilmeisesti siksi, että sensorikin on (yleensä) vihreä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia havaintoja.

Oletteko muuten tilanneet mitään tuolta BHPhotovideosta? Miten kiikkerästi kama jää tulliin, tuollainen filtterikin taitaa jo yksinään ylittää sen tullausrajan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia havaintoja.

Oletteko muuten tilanneet mitään tuolta BHPhotovideosta? Miten kiikkerästi kama jää tulliin, tuollainen filtterikin taitaa jo yksinään ylittää sen tullausrajan?

Itse en ole mitään tilannut, mutta paikanpäältä ostanut, todella hyvä juutalaisten pitämä putiikki. Palvelu pelaa ja kauppa käy ja hinnat ei oo suolasia ainakaan meidän näkökulmasta. JOS NYCissä käy niin must paikka käydä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole mitään tilannut, mutta sen mitä tutuilta olen kuullut, niin hyvää palvelua ja tulevat asiallisesti. Tulliinhan nuo taitavat jäädä ihan 100% kiinni postitse toimitettaessa. Itse ostin syksyllä Stokkan hulluilta päiviltä lennon Nykiin maaliskuuksi, pääasiallisena kohteena B&H ;)

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole mitään tilannut, mutta sen mitä tutuilta olen kuullut, niin hyvää palvelua ja tulevat asiallisesti. Tulliinhan nuo taitavat jäädä ihan 100% kiinni postitse toimitettaessa. Itse ostin syksyllä Stokkan hulluilta päiviltä lennon Nykiin maaliskuuksi, pääasiallisena kohteena B&H ;)

//b

Minun tietojen mukaan ups tullaa automaattisesti ja laskuttaa jälkikäteen tullit ja alv:t

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään