Tuomas Pirttimäki

Air Berlinin lennot

11 viestiä aiheessa

Kun tuossa helsinki-vantaan sivuilta katselen aikataulu osastoa ja Air berlinin lentoja, niin lähdöt Saksaan tapahtuvat kotimaan terminaali t1:stä. Mutta miksi? Eikö se ole kotimaanlennoille ja t2 ulkomaan lennoille?! Kiitos jos valotatte kysymystäni! :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän HK:lla ole edes mitään kotimaan terminaalia? Se oli silloin kun Kekkonen hallitsi Suomea :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos katsot Ilkka helsinki-vantaan sivustolta aikatauluja, ja etsit: kohde= Dusseldolf ja yhtiö= ab  niin varmasti tulee, että lähtö: kotimaan terminaali (t1)  Siitä en tiedä, että onko mitään kotimaan terminaalia ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se on typo joltain.

 

En kyllä tiedä itsekään missä menee kotimaan terminaalin ja ulkomaan terminaalin raja nykyään? Eipä sellaista taida enää olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin tuo on typo. Tänään portiksi oli ainakin etukäteen merkitty 23, joka on selvästi "ulkomaanterminaalin" puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin tuo on typo. Tänään portiksi oli ainakin etukäteen merkitty 23, joka on selvästi "ulkomaanterminaalin" puolella.

 

Mikäs portti ei enää ole selvästi ulkomaan puolella? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemmin mainittiin jako kotimaan/ulkomaan terminaaleihin on Kekkosen kauden aikaista touhua. Siellä esim. huomenna Blyyvan lähdössä Ouluun portilta 21.

Niin ja olihan ne väliovet kotimaan terminaaliin kiinni viime kesänä MM-kisojen aikaan eli siinä voi pitää halutessaan jonkinlaista rajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko noista apua:  Yhä voimassa ... ;)

 

Tarmo Häme

 

    Re: Embraer 170 putkessa EFHK:lla

« Vastaus #10 : 20.08.05, 18:53 »   

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Koneiden pysäköinti suunnitellaan pitkälti lähtevän lennon mukaan, Kokkolan kone voi siis tulla vaikka Jenkkiterminaaliin jos ko. lentokoneen jatkoreitti suuntautuu schengenin ulkopuolelle. Joka aamu ei schengeniin meneviä Ameriikan (AY006) matkustajia vievät koneet pysäköityy ei schengen terminaaliin tullessaan aamun ekoilta kotimaan reissuilta ja matkaajat kuljetetaan ko. tapauksissa busseilla oikeisiin terminaaleihin.

 

 

Porttisysteemi ei oo sekaisin sen kummemmin kun nykyään schengenin ja kotimaan matkustajat ovat samanarvoista sakkia kiitos Osaman , joka kehitti meille 100 % turvatarkastuksen. EFHK:lla kotimaahan voi tulla ja mennä matkustajasiltapaikkojen osalta porteilta 12-25 ja schengeniin voi tulla ja mennä porteilta 16-29A (29A=kone on putkessa 30). Siis portit 16-25 ovat käytössä sekä että ,schengen ja kotimaan lennot. Kotimaisilla yhtiöillä on niin paljon kotimaa - ulkomaa tai toisinpäin kääntyviä koneita että matkustajienkin kannalta tällä voitetaan monta bussimatkaa. (Niin se BLÅ1:n aamun tulo Oulusta jatkaa melkein aina Tukholmaan kun "ulkomaan" puoli ihmetytti jotakuta.)

 

Yleisurheilukisojen aikana kun rajat oli "suljettu" oli tilanne toinen , oli kotimaan terminaali portit 12-15,schengen portit 16-29A ja ei schengen 30A-33 (30A= kone putkella 29). Nyt taas kun kisat on ohi ei mikään estä lentoa Ivaloon ,kuten esim. MD11 lentoja lähtikin talvella koneen tultua aina kaukoreitiltä, lähtemään esim. portilta 29 tai esim. Tukholman lentoa lähtemästä portilta 12.

 

Niin tai estää kyllä , virkamiehet ovat päättäneet että tällaiset ovat rajat mutta ne ovat vaan paperilla joita pysäköinninsuunnittelijat noudattavat.

 

 

Tuossa vielä selvennykseksi eräs kirjoittamani lainaus porteilta 29-30 ,kirjoitettu 09.03.05 : "Matkustajasiltojen 29-30 kohalla on sellainen lasi"häkkyrä" jonka sisällä ovia avaamalla ja sulkemalla saadaan matkustajat kulkemaan haluttuun osoitteeseen , tehty käsittääkseni hyvinkin pitkälti siksi kun Finnairin koneenkäyttö määrää koneen liikkeet niin että esim. yksi kone tulee Pariisista ja jatkaa Lontooseen ja taas toinen kone tulee Lontoosta ja jatkaa Madridiin. Silloin esim. tässä esimerkissä elleivät laskeudu aivan peräkkäin pystytään matkustajat mennentullen ohjaamaan oikeisiin terminaaleihin ja taas lähtevät matkustajat koneisiin eikä tarvitse lentomatkustajan linja-autolla matkustaa."

 

-    -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Schengenin tulon jälkeen kotimaa-ulkomaa-jaottelu EFHK:lla on hälventynyt, mutta kyllä siellä yhä virallisestikin on olemassa kotimaan- ja ulkomaanterminaalit.

Kun Helsinki-Vantaalla puhutaan kotimaanterminaalista (T1) ja ulkomaanterminaalista (T2), meinataan yleensä sitä, missä lähtöselvitys tapahtuu (T1=lähtöaula 1, T2=lähtöaulat 2, 3 & 4), check-inin kun voi vielä jakaa ulkomaahan ja kotimaahan, toisin kuin portit. Kuten aiemmin sanottu, porttien suhteen ei ole schengenin aikana periaateessa ulkomaan ja kotimaan välistä jaottelua, eli Oulun kone voi lähteä portilta 30 (29A) ja Laspalmasilainen portilta 12. Noissa pyritään kuitenkin käyttämään jonkinlaista järkeä, eli esimerkiksi KLM:n, SAS:n ja Lufthansan lennot käyttävät usein portteja 26-28, koska näiden yhtiöiden lähtöselvityksestä (aulassa 3) on lyhyin matka portille.

 

P.S. Ilmailulaitoksen sivuilla ilmoitetaan tosiaan, että Air Berlinin lähtöselvitys tapahtuisi kotimaassa, mikä on virheellinen tieto. Sen hoitaa Servisair lähtöaulassa 3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään