Antti Hyvärinen

Finnairin DC-8-62 OH-LFZ..

38 viestiä aiheessa

Vastaus Offtopiciin:näkö pitää olla molemmissa silmissä erikseen vähintään 1.0, ilman laseja tai niillä korjattuna, suurin sallittu likinäköisyyskorjaus Medical 1:tä varten on 3.0 Diopteria eli ei hirveästi ole korjausvaraa

Täältä löydät kaikki Medical-tasojen vaatimukset:

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3a3.pdf

 

2 (a) Luokka 1. Jos taittovirhe on enintään [±5] dioptriaa, ilmailulääketieteen jaos voi harkita luokan 1 kelpoisuustodistuksen myöntämistä edellyttäen, että:

(1) merkittävää sairautta tai vikaa ei voida osoittaa;

(2) [optimaalinen taittovirheen korjaus on otettu huomioon.]

 

...Lisäksi laserleikkaus sallitaan luokan 1 medikaalin saavuttamiseksi jos silmien taittovirhe on ollut ennen leikkausta maksimissaan -5 diopteria. Toki esimerkiksi Finnair ei palkkaa laserleikkauksessa käyneitä, mutta kyllähän maailmassa on muitakin lentoyhtiöitä.

 

 

Toisekseen Cessnailuun ei tarvitse luokan 1 medikaalia vaan luokka 2 riittää aivan hyvin.. Luokkaan kaksi riittää jopa -8 diopterin taittovirheellä varustetut silmät :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki esimerkiksi Finnair ei palkkaa laserleikkauksessa käyneitä, mutta kyllähän maailmassa on muitakin lentoyhtiöitä.

 

Ja tähän on syynä se, että silmät kuivuvat erittäin helposti aluksi ja myöhemmin voi esiintyä muitakin vaivoja.

Kiitos että tarkensit asiaa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tähän on syynä se, että silmät kuivuvat erittäin helposti aluksi ja myöhemmin voi esiintyä muitakin vaivoja.

Kiitos että tarkensit asiaa  :)

Kiitoksia vastauksista.

 

Juu ikäähän minulla vasta 12, mutta ihan mielenkiinnolla kysellä jos aikuisena vielä kiinnostaa ja turhaako edes haaveilee. :P

Taittovikaa minulla on ja olen ollut ainakin yhdessä leikkauksessa pienenä ja lasit niin mietityttää.

Pitänee ensikerralla lääkärintarkistuksessa kysäistä noista miten pahaa on.

 

-Jori

 

E: Ai senkö takia silmäni aina vuotavatkin pyöräillessä aamulla. Opin sis kaksikin uutta asiaa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tunnu löytyvän kasista kuvia Airborne Expressin väreissä, siis fox zulusta, toisaalta en ole aiheesta surffannut vasta kun neljä tuntia :P Kone on ollut Airborne Expressillä tunnuksella N804AX.

Yhtiön kuvia laavatessani kiinnitin kuitenkin yhteen seikkaan huomiota. Yhtiöllä on DC-9-41 sarjaa rahtikoneina, ilman rahtiovea ? Mitenkähän ne oikein kuormataan ?

 

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=540816

 

Jos ne lastaa taka ovesta???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ne lastaa taka ovesta???

 

Hyvä ehdotus, mutta ei ole oikein uskottava tapa nykypäivän länsimaisessa lentorahtiliikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa sittenkin kysymysketjun sijaan tänne:

 

Mitä ihmettä? Nasan testikoneessa seisoo "Finnair" kyljessä?

p241.jpg

Kuvateksti:  NASA experimental treated nacelle mounted on McDonnell Douglas DC-8 airplane. [NASA]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkei siinä kuitenkaan lue Finnair?  En tosin tiedä mitä siinä lukee, mutta tämä voisi kenties olla vaikka N717NA (cn 46082) Ex Alitalia & Braniff.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kone tuli Nasalle myöhemmin, 1986, ja lentää yhä. Kuvassa vuosi on 1969, ja siihen sopisi Braniffin DC-8:n vanhempi väritys:

 

http://www.braniffinternational.org/galleries/dc8b.html   (ylärivissä 2. oikealta)

http://www.braniffpages.com/1965/1965.html

 

Kuva asiayhteydessään:

 

http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-468/ch10-3.htm

 

http://www.worldcatlibraries.org/wcpa/top3mset/f460e1cdc3f93638.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tähän on syynä se, että silmät kuivuvat erittäin helposti aluksi ja myöhemmin voi esiintyä muitakin vaivoja.

 

Nuo yo. vaivat ovat kyllä aika tapauskohtaisia; itse leikkauksen läpikäyneenä en pahempaa kuivumista huomannut. Toki ensimmäinen kk leikkauksen jälkeen piti käyttää tippoja mutta sekin oli enemmän tulehduksien ehkäisyyn. Aino sivuvaikutus oli n. vuoden jatkunut "halo-ilmiö", eli pimeässä esim. katulamput saivat sädekehän (mikä oli aika hieno efekti ;D). Nykyään mulla on ns. 0-näkö tai kuten täälläpäin maailmaa sanotaan 20/20. Todella tyytyväinen olen valintaani vaikka toisaalta ihmettelen miksi esim. Finnair ei palkkaa LASIK-potilaita. No, kuten todettu, onhan niitä muitakin firmoja olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlettamalla löytyi tietoa että LFZ lensi viimeiset vuotensa n. 84-86 sittenkin Karairin väreissä riippumatta siitä kuka "defacto" koneen omisti, mitähän varten?

Kuvia löytyi aikin Farosta ja STO-ARN:sta.

Kyllähän ne Karairin logot tosin aika "aneemiset" olivat.

Olikos aikoinaan AY-KR yrityskaupassa säädös että jotakin KR:ää piti säilyttää, muutakin kuin LPR reittitunnus, liittyisikös tämä LFZ juttu siihen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlettamalla löytyi tietoa että LFZ lensi viimeiset vuotensa n. 84-86 sittenkin Karairin väreissä riippumatta siitä kuka "defacto" koneen omisti, mitähän varten?

 

Sen kummemmin taustoja tuntematta voisin kuvitella, että LFZ:lla korvattiin Karairin DC-8-51 OH-KDM, joka poistettiin rekisteristä helmikuussa 1985. OH-LFZ siirtyi Karairin omistukseen saman vuoden joulukuussa, ja myytiin USAan helmikuussa -87.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Varmaan DianaMaikin korvaaminen kävi näin, mutta saatoin ilmaista itseni huonosti, kun kukaan ei kommentoinut osiota, miksi näin toimittiin. Oliko jokin KR/AY yrityskauppaan liittyntyt sopimus josta ei suuremmin elämöity. Ei kai se DC8-51 niin kovin paljon vanhanaikaisempi ollut kuin DC8-62 että sen takia operaatio olisi tehty.

Tietääkö joku muuten KDM:n myöhäisemmistä vaiheista kuin "myytiin USA:han"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Varmaan DianaMaikin korvaaminen kävi näin, mutta saatoin ilmaista itseni huonosti, kun kukaan ei kommentoinut osiota, miksi näin toimittiin. Oliko jokin KR/AY yrityskauppaan liittyntyt sopimus josta ei suuremmin elämöity. Ei kai se DC8-51 niin kovin paljon vanhanaikaisempi ollut kuin DC8-62 että sen takia operaatio olisi tehty.

Tietääkö joku muuten KDM:n myöhäisemmistä vaiheista kuin "myytiin USA:han"?

 

Ei myyty USA:han KDM:ää, vaan Belgiaan, jossa se paloiteltiin varaosiksi. Edelleenkään en tiedä asian taustoja, mutta vaikuttaa siltä, että ko. kone oli vain tullut tiensä päähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään