Ilkka Portti

A340 sisustuksista (OLI: Re: Airliners.netistä poimittua)

24 viestiä aiheessa

http://www.airliners.net/open.file?id=0997834 Minä, kun olet luullut, että kaikissa A340 on kaikilla omat telkkarit, mutta kuinka paljon näitä "köyhiä" versioita on liikkeellä? Kun ensimmäinen kuva koneesta on vuodelta 2004 niin ei kone kovin vanha ole?

 

Ehei, kaikki A340:set suinkaan ole niin tuoreita että niissä olisi näitä töllöjä ja  lufthansa on pihtaillut koneita hankkiessaan.

OS:llä ei ole myöskään kolmessa 340-koneessaan PTV:tä.

 

Ja tuollainen köyhä malli Finnairillekin on ilmeisestikin tulossa nyt tässä kesällä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuollainen köyhä malli Finnairillekin on ilmeisestikin tulossa nyt tässä kesällä. ::)

Onko se nyt sit 100% varmaa, että eka 340 tulee tänä kesänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä vinairin 340:sestä ei ole vielä varmaa tietoa milloin, mikä ja mistä ym. Neuvottelut ovat nyt kännissä. ;D

 

AirbusiAnne :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten näyttää, että tuossa SAS:n busineksessa on pitkä matka istuimelta tuohon omaan ruutuun kun se on seuraavan tuolin selkämyksissä. Onko vain visuaalista harhaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä kuvia olen katsonut 340 näyttää aika ahtaalta ja aneemiselta sisältä päin; sisustuksesta riippumatta. Ja nuo SAS:in versio vasta tukalta näyttääkin.

 

Kyllä mielummin olisi katsellut vanhaa yhtätoista kun vanhaa viiden APU:n petrolibussia. 8)

So do I. Ei ole 11:sen voittanutta. Mutta eikö tämäkin ole parempi, kuin joku perusttylsä ja persoonaton tumppi 767? 340:sessä on kuitenkin ulkoista tyyliä ja kokoa! ;) Jos tämmöinen rimpula tulee jo ensi kesänä Suomeen, voin vaikka lyödä vetoa että (ennustamiseen tarvitaan vain Murphyn laki):

1) Se tulee Juhannuksen jälkeen

2) Olen silloin päässyt vapaaehtoisena armeijaan.

Pistän sitten keväällä sanan, jos tiedän olevani menossa, niin tämäkin selviää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
kuin joku perusttylsä ja persoonaton tumppi 767?

 

Kyllä tämä on myönnettävä. B767 ja B737 ovat sellaisia koneita joita ei jaksa edes vaivautua katselemaan, samaa perussettiä kun joku A320-sarja.

767 menee niilä rajoilla, että onko edes laajarunko, niin kapea putki.

 

Mutta katsellaan minkä vekottimen se AY tuo jostain. Vuokralle triplaseiska tai 345/6 niin sitten aletaan puhumaan jo katsomisen arvoisista koneista jos ei ole MD-11.

 

Mutta kohtahan saa Ilmailulaitos alkaa parturoimaan puita Helsinki-Vantaalla kiitoteiden päästä ja louhimaan Lemminkäisen kalliota pois kun tulee nuo diesel-340:set. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tuo MD11 koskaan saavuttanut moista hegemoniaa täälläkään jossei Finnair sillä operoisi...epäilenpä vahvasti ;)

 

Taidat olla osittain oikeassa, että osalla ykstoistasen statuksessa voi olla AY-lisää. Mutta silti ykstoistasessa on sitä jotain, mitä heavy-koneessa kuuluu olla, kantoi mitä tarroja tahansa (vaikka Americanin oli hienoja...) Vasta sinä päivänä minä huolestun ja uskon sinua tosissaan kun A32X-sarjalaiset nostetaan jalustalle. Ja mikä vika triplaseiskassa. Siinä on harvinaisen tyylikäs kone?! Ihan niinkuin 330 tai 340 (vaikkei niitäkään ihan puhtaiksi laajarungoiksi kehtaa sanoa, 3+4+3 se olla pitää)! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä kuvia olen katsonut 340 näyttää aika ahtaalta ja aneemiselta sisältä päin; sisustuksesta riippumatta. Ja nuo SAS:in versio vasta tukalta näyttääkin.

 

Ai näyttää? no kait se on katsojan silmässä... minusta 340 antaa ihan hyvän kyydin vaikka matkustamo economyssä tosiaan tuntuu ja on 747:aa pienempi, melkein voisi sanoa näinkin, että AINA kun kone (mikä tyyppi tahansa) on aivan täysi, on siellä ahdasta,tympeää ja tukalaa, sit taas päin vastoin, tyhjässä koneessa matka sujuu aina mukavasti...

Kolmesta kokeillusta SAS:llä oli PTV:t , Lufthansalla sekä TAP:lla ei ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tuo MD11 koskaan saavuttanut moista hegemoniaa täälläkään jossei Finnair sillä operoisi...epäilenpä vahvasti ;)

Henkilokohtasesti allekirjoitan kylla tuon. Kylla se Finnairin teksti ja varitys on minulle tuonut sen plussan 10 paalle. Kiitoksia vaan edesmenneelle Gunnar Korhoselle, joka kovaa kritiikkia vastaan "toi" MD11 Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskaa on myös kommentit maailmalla Finnairin MD11 koneista, jostain syystä niitä pidetään lähes järjestään antiikkisina ja jopa koko Finnairia ollaan valmiit arvostelemaan huonoksi sen takia että lentävät niillä (hiukan eroa täkäläisiin asenteisiin...) ...siihen on aina hyvä täräyttää että kuis vaikka 747 tai 767, nehän on sitten liki esihistoriallisia?

 

Tähän otetaan esimerkiksi niin monen taivaisiin kehuma Thai Airways.

Koneet on kunnoltaan ja päivitykseltään kuin 70-luvulta; on jumboja ja ykstoistasia missä ei ole edes firstissä PTV:tä. On vaan projektorikangas mistä kaikki katsoo kiltisti samat ohjelmat.

Koskaan en ole Thain koneessa ollut mutta kuvista päätellen koneet (747, vanhat bussit, MD-11) ovat täydellisesti tehtaalta tulleessa varustuksessa. Penkit vanhat, penkinpäällisiä ei vaihdettu koskaan.

Kumma jos Finnairia pidetään antiikkisena vrt. esim Thai. Thailla lentää vieläkin A300-600:sia, tulleet tehtaalta vuonna 1985, vanhimmat jumbot on vuodelta 1987.

Jos laitetaan Finnairin vanhin laajarunko LGA vuodelta 1990 ja tuorein eli LGE vuodelta 1998 niin ei mitään hävettävää AY:llä.

Kabiinitkin on sentään uusittu tasaisin väliajoin.

 

Jenkkiyhtiöistä ei sitten viitsi edes oikein mainita samassa postauksessa mitään.

esimerkiksi AA: vuoden 1998 A300:sia, 767:sia vuodelta 1987 jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta henkilökohtaisesta mielestäni Honeywellin tekniikka ohjaamon puolella on kyllä mahtavaa - ja jotenkin vain selkeän kaunista. Ja runko leveempi kuin esim tripla seiskan saati sitten airbussin tuotteiden. MD11 rulettaa. Sitten kun vielä huomioidaa se seikka, että markkinoinnin poikien mielestä dc-10 aikoina samainen runko oli leveydellisesti penkitetty vainb 2+4+2 ja 34 tuuman pitchillä. Nythän koneet on esim. Finskillä peräpäässä 3+4+3 konfiguraatiolla ja 32 pitchillä. 2 tuumaa on jo viisi senttiä ja ajatelkaa, kuinka paljon hartia leveyttä tulee lisää kun kaksi reilu 40 senttistä tuolia jätetään pois ja hyöty käytetään muiden istuinten selkänojaan. Kun MD11 pitkän matkan koneena olisi penkitetty vain 8 rinnan ja esim jollain 36 pitchillä niin kyllä olis mukava suomalaisenkin matkustaa yli 8 tunnin lentoja. Lipusta jo maksaisikin hieman enemmän jo matkustusmukavuuden nimissä. mUt eihän se herroille käy, kun paikkakohtainen polttoainekulu kasvaisi ja kapasiteetti pienenisi, mutta kyllä jäis rahtitonneille lisää tilaa kun matkustajien massa pienenisi.

 

Mitä tulee Finnairin politiikkaan, niin olen onnellinen, että he päätyivät aikoinaan 11:seen.  Tietenkin oli ikävää, että Finski ei meinannut 90-luvun alussa päästä kympeistä eroon, jolloin kaupasta tavallaan tuli tavallaan kallis... Sitten tietysti MD:n kohtalo oli ikävä. Ilman Boeingia, meillä voisi olla tarjolla joku MD-X tällä hetkellä. Tietysti SIA:n ja SAS:sin poisjäänti alkupoissa MD11 aikaan oli paha takaisku, vaikkakin ER versio täyttikin SIA:n vaatimukset.

 

Mutta olisiko kenties talouden kannalta hienoin ratkaisu ollutkin, jos MD olisi tarjonnut heti alusta alkaen ideaa kymppien päivittämiseksi MD10 versioiksi? Boeing toi ratkaisun markkinoille 90-luvun lopussa. Toistaiseksi tietääkseni ainoastaan FedEx on kyseistä päivitystä käyttänyt. Tällöin periaatteessa olisi yksi konesukupolvi voitu sijoittaa ja keskittyä suoraan 2000 luvulle konehankinnoissa. Nythän MD11 käyttöikä jää suhteellisen lyhyeksi. Varsinkin kun huomioidaan, miten tiukasti Northwest on pitänyt vanhoista kympeistään kiinni euroopankin lennoilla. Koneillahan on ikää jo 30 vuotta.

 

http://www.airliners.net/open.file/0965166/M/

 

Harmi, ettei se suuri lottopotti osunut kohdalle. Friscoon vaikka olis ollu kiva avata oma reitti käytetyllä MD:llä... Finskikään kun ei tuosta länsirannikosta näytä hirveen kiinnostunut olevan. Olgagin on vasta 15 vuotias. Näin ollen vuonna 2012 sillä on vielä kymmenisen vuotta tehokasta käyttöikää jäljellä jos ei nirsoksi ala. LGE:kin olisi vasta sisäänajettu...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu ja finskilläkin keskimmäisessä cabiinissa. Se onkin mielestäni ehdoton maksimi siihen käytettävissä olevaan leveyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mul on jossain kuva, kun kymppi (oisko iso-antti) on vielä sinapin keltaisessa  :o verhoilussaan ja siinä kuvassa ei tainnu olla kuin 2-4-2. En oo varma. Pitää alkaa kaivelee kuvaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä vinairin 340:sestä ei ole vielä varmaa tietoa milloin, mikä ja mistä ym. Neuvottelut ovat nyt kännissä. ;D

 

AirbusiAnne :laugh:

 

 

 

Mitä itse olen kuullut niin vielä ei ole päätetty tuleeko LGH vai joko seuraava on A340.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Katsotaan minkä vastaanoton A343 saa MD:n "rakettikyytiin" tottuneilta, se kun lähdee täydessä rahti/kerosiinikuormassa työntämään kiitorataa Vantaalla niin nuo Ilkan mainitsemat metsätyöt tulevat tarpeeseen :)

 

Huh huh.

Tänään saatiin taas rakettikyytiä kun kapteeni Ahde tai co-pilot, kumpi konetta sitten luotsasikaan, näytti Ivalosta (AY468) lähdettäessä miten LGD lähtee 62:lla matkustajalla. :o

Menin sanattomaksi ja kylmät väreet kulki pitkin selkää. 8)  Ei voi kun ihastella voiman määrää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh huh.

Tänään saatiin taas rakettikyytiä kun kapteeni Ahde tai co-pilot, kumpi konetta sitten luotsasikaan, näytti Ivalosta (AY468) lähdettäessä miten LGD lähtee 62:lla matkustajalla. :o

Menin sanattomaksi ja kylmät väreet kulki pitkin selkää. 8)  Ei voi kun ihastella voiman määrää.

 

Panitko merkille, että näkyikö yhtään bongaajaa kentällä? ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,49452.0.html

 

Edit: Näköjään panit merkille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siellä myös käsinojassa ruutu.

 

 

Kasinojassa on ruutu vain matkustamon ensimmaisella rivilla. Muilla riveilla se on edellisen istuimen takaosassa. Myos mm. Lufthansalla ruutu on edellisen istuimen takaosassa eika se ole yhtaan liian kaukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole montaa vuotta kun Finnairillakin oli se takaosasto 2+4+3.

 

 

 

 

Finnairilla on takaosasto aina ollut joko 2-5-2 (LGA, LGB, LGC, LGD)) tai 3-4-3 (LGA & LGD)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla taisi vähän mennä rekkarit tuossa yllä solmuun, tarkennetaan sen verran kuitenkin myös tuota virheellistä tietoa tuosta:

 

Myös A-D ovat jo jonnin aikaa olleet 3-4-3 konffissa takana, eka karjaloossi riveillä 21-29 tms. on kaikissa koneissa ollut 3-4-2 - ja on siis yhä tänään. Jos olen oikein tulkinnut, niin sama istuinkartta tulee karjan osalta jatkamaan kaikissa seitsemässä koneessa myös meneillään olevien remonttien jälkeen. Paikkojen kok. määrä toki muuttuu muutamalla, mutta varsinaiseen pläniin ei tule muutoksia...

 

 

 

 

 

Joo, tarkoitinkin sita karjaloossia ennen nykyista konfiguraatiota. Eli, ennen nykyista muutosta keskimatkustamo oli 3-4-2 ja takamatkustamo 2-5-2. Sittemmin takamatkustamo muutettiin 3-4-3 -konfiguraatioksi, kun Finnair halusi maksimoida tulonsa ja minimoida matkustusmukavuuden...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään