Jani Salo

Jäätynyt WWII lentäjä tunnistettu...suomalaiseksi.

8 viestiä aiheessa

Tuossa syksyllä kävin läpi useita sodan jälkeen Suomesta poistuneiden henkilöiden elämäkertoja. Siellähän on kerrassaan ällistyttävän monenlaista tarinaa... nuorista pohjoissuomalaisista naisista internoituihin merimiehiin... asiallisiin ja ryhdikkäisiin tiedustelun tai "asekätkennän" kanssa tekemisissä olleisiin ammattisotilaisiin (Aakkula, Keravuori, Paasonen jnpp)... ja nykyhymistelyn suursankareiksi tekemiin kusipäihin.

Mutta.

Tietääkö kukaan, oliko tässä porukassa (sodan jälkeen maasta häipyneissä) yhtään lentäjää? Katsoiko yksikään lentäjä silloin aiheelliseksi - syystä tai toisesta - karistaa Suomen pölyjä niskastaan?

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan oli v. 2004 tässä threadissa jossa myös lista löytämistäni suomensukuisista lentäjistä.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,30419.0.html

Martille nostan hattua tekemästäsi duunista, olet kyllä perehtynyt sota-ajan koneisiin ja lentäjiin.

Vaikka itse olen lukenut ja googlettanut vaikka mitä tietoa,muttei ole Maran voittanutta näissä asioissa ???

Sinusta tulee vielä jotain, olet asialinjalla!

Ja Silon Jormalle:

- En itsekkään muista lukeneeni suomalaisien lentäjien "muuttamisesta" ulkomaille.

Kaukopartiomiehiähän kyllä lähti ulkomaille,mutta luultavasti jopa sissilentäjät jäivät Suomeen?

Varma en ole, ennemminkin epävarma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Martille nostan hattua tekemästäsi duunista, olet kyllä perehtynyt sota-ajan koneisiin ja lentäjiin.

Kiitos, mutta eipä tuossa mitään vaikeata ole, kunhan jaksaa käydä läpi netistä löytyviä USA:n ilma-armeijoiden lentäjäluetteloita läpi ja poimia niistä suomalaiset sukunimet.

Olen tekemässä internetistä löytyvien tietojen & kuvien pohjalta isompaa luetteloa. Tulevaisuudessa toivottavasti ilmestyy sitten jossain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään