Tuomas Kuosmanen

"Lasiohjaamot" pienkoneissa..

21 viestiä aiheessa

Tuossa on tullut mietittyä miten hyvin nuo Garminin G1000 ja Avidynen vastaavat härvelit toimivat käytännössä..

 

Pari kiintoisaa linkkiä tuli vastaan: http://www.da40g1000.com/ - muutama lainaus:

 

the Heading Box (HDG) on top of the Primary Flight Display (PFD) started acting up at Carlsbad. Immediately upon taxiing on to the runway “cleared for takeoff”, the HDG lit up with a large “X” accross the face. We aborted the takeoff. After taxiing back to the tie-downs, powering down and up, and having the indicator come back, we decided to try again. Another failure. Upon takeoff the indicator came back and remained on. Worrisome.

 

The G1000 remains a work in progress. Very slow progress.

Garmin needs to get its act going.

 

Diamond is recommending that the airplane be flown in day VFR conditions only until an issue within the Garmin avionics is inspected and, if required, fixed.

 

Onkos joillain muita kokemuksia / kuulopuheita / tietoa aiheesta?

 

Tuntuu että kaikki tää lasiohjaamohuuma otetaan vastaan aika kritiikittä eikä noiden vehkeiden käyttöergonomiaa tai käyttöliittymän näppäryyttä olla kauheasti kommentoitu missään, puhumattakaan bugeista mitä noissa on. Avidynen lasiohjaamo esim. ilmeisesti pyörii Windows NT:n päällä, Garminista en tiedä. Kaikissa softissa on bugeja, joten onko jollain aiheesta enempää tietoa? Olisi kiva vähän tietää enemmän noista - jossain vaiheessahan niitäkin meille rantautuu..

 

Tuommoinen oli kanssa: http://blogs.law.harvard.edu/philg/2006/01/12#a12351

 

//Tuomas

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos joillain muita kokemuksia / kuulopuheita / tietoa aiheesta?

 

 

Sama asia on tässä askarruttanut. Lähinnä olen nähnyt havaintoja että näiden laitteiden käytön oppiminen ei ole mikään varttitunnin asia, vaan puhutaan jopa 20 lentotunnin periodista ennen kuin käyttö sujuu turvallisesti. Lehdissähän näkee myös käyttöseminaareja mainostettavan.

 

Toisessa linkissä esiintyvä Philip Greenspun, valokuvaus- ja SW-piireissä ei täysin tuntematon hahmo, ei pidä vanhempien Garmin 430/530-laitteiden käyttöliittymää mitenkään loistavana http://philip.greenspun.com/flying/garmin-gps. Tässä hän kertoo Avidyne-kokemuksistaan: http://philip.greenspun.com/flying/cirrus-sr20

G1000:ssa on ilmeisesti samantyyppisiä piirteitä. Ei liene sattuma että Garmin on nyt tuonut markkinoille "Ready-Pad" nimisen erillisen FMS-tyyppisen näppäimistön, tiedonsyöttöä helpottamaan.

 

Laitteet siis edellyttänevät kunnollisen käyttökoulutuksen, mikä on etenkin kerho- ja vuokrakonekäytössä muistettava.

 

Just my €0.02

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garminin GNS430/530 -laitteista hieman käyttökokemusta hankkineena täytyy myös yhtyä Nilsin linkissä esitettyyn kritiikkiin Garminin käyttöliittymää kohtaan. Vaikka olen "nappula-aikakauden" lapsi ja duuniakin on tullut tehtyä varsin paljon erilaisten atk-laitteiden parissa niin silti tuo Garmineiden käyttöliittymä tuntuu olevan harvinaisen hitaasti päähän tarttuva ja epälooginen.

 

Sinänsä nuo mainitut Garminin laitteet kyllä tarjoavat paljonkin hyödyllistä tietoa ihan vastaanotettavassa muodossa ja se paljon puhuttu "situational awareness" ohjaamossa paranee kun tuollaisia laitteita on katseltavana. Ja varmasti on parempi Garminilla kuin ilman. Mutta se käyttöliittymä...

 

Etkö sä Tuomas ole jonkinlainen käyttöliittymäguru? Laita mr. Garminille emailia ja kysy, että pääsisitkö duuniin? ;)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etkö sä Tuomas ole jonkinlainen käyttöliittymäguru? Laita mr. Garminille emailia ja kysy, että pääsisitkö duuniin? ;)

 

 

Heh, tommosia tulee kylla mietittya :) Tuollaiseen varkkiin saadaan tungettua ihan uskomaton maara tietoa nykyaan - mutta jos vehje on hankala kaytossa, sen hyoty on vahan kyseenalainen. Siita puhumattakaan etta vehje voi olla jopa vaarallinen jos tieto on esitetty huonosti.

 

Vaikka tossa GNS430:ssa onkin parantamisen varaa, on se silti huomattavasti parempi kuin tuo mun gpsmap 196. Molemmissa on sama informaatio, mutta tossa kannettavassa on vaan joka asiassa tehtava enemman napin painamista etta purkki tekee mita haluan.. Eika kumpikaan sillai huono ole, huomaa vaan etta kehitysta tapahtuu.

 

Selkeesti noi yrittaa  kylla parantaa noita, mut aika haastavaa hommaa toi toki on.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dassaulthan on haastanut Honeywell:in oikeuteen EASy-ohjaamoissa esiintyneistä ongelmista ja siitä että tuotetta oli mainostettu käyttövalmiiksi vaikka oli vielä kehitysasteella. Tosin Falconeja ei ihan pienkoneiksi voi lukea...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dassaulthan on haastanut Honeywell:in oikeuteen EASy-ohjaamoissa esiintyneistä ongelmista ja siitä että tuotetta oli mainostettu käyttövalmiiksi vaikka oli vielä kehitysasteella. Tosin Falconeja ei ihan pienkoneiksi voi lukea...

 

Ei ihan voi. Ja ovat jo sopineetkin riitansa ilman oikeudenkäyntiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäslainen vekotin on tulossa ja kenelle ?  ;)

Ainakin nämä:

Da42 OH-STS on tulossa ja on 100% varmasti g1000 varustettu.

Da40 OH-??? huhutaan olevan g1000 (tulee korvaamaan OH-FDA:ta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flying-lehden tammikuun 2006 numerossa on artikkeli, jossa lehden reportteri koelentää Mooneyn Ovationilla, jossa on lasi-Garmin. Nappeja näkyy olevan riittämiin...

 

Mooney antaakin kurssitusta höyrymittareista lasiohjaamoon siirtyville piloteille.

 

Jutussa Garminin hyvistä puolista ja puutteistakin jonkin verran osviittaa.

 

http://www.mooney.com/pdfs/Mooney_Flying.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami: Eipä siinä FDA:ssa olisi oikein mitään muuta syytä "pistää vaihtoon" muuta kuin avioniikka, sehän on ihan tuliterä vehje vielä.. :) Ku olis rahaa ni toi olis hyvä vehje kyllä..

 

Kyllähän noiden lasiohjaamoiden hyödyt on ihan sinänsä selkeitä, mutta tässä just kiinnostaa eniten se, mitä ei noissa mainoksissa ja esitteissä lue - tuntuu että missään ei oikein puhuta ääneen noista bugeista ym ongelmista mitä noissa ihan takuulla esiintyy. Ja se toki on toinen kiintoisa puoli, miten hyvin eri valmistajat onnistuvat esittämään sen kaiken hirmuisen määrän informaatiota järkevällä tavalla. Kiinnostavaa on nähdä minkälaisia lasiohjaamot ovat esim 10 vuoden päästä.

 

Toinen asia sitten on myös se, mitä noihin maksaa datapäivitykset? Tuollaisilla ei paljon ole järkeä ajaa vanhoilla datoilla, tuosta tulee vielä iso iso bisnes. Jeppesenin navdata, Nexrad-säätutkakuvat ja metar-tiedot, xm-satelliittiradio matkaviihteen osalle jne.. noista tulee kuukaudessa aika muheva summa. Kuka tietää edes mitä G1000:n tai Avidynen Entegraan maksaa päivitykset? Niiden hintoja ei ole missään kai näkyvillä?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightinternational:in vuoden 2004 joulukuun jossain numerossa (voisi olla 14-20) on juttua noista näyttöpohjaisista paneeleista ja ongelmista koneissa joita ei aina lennä ammattilaiset monien satojen tuntien kokemuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselle tulee vaan mieleen että jos tuommoinen G1000 tai Avidyne tyrkätään GA koneeseen niin tuleeko sitä vain tuijotettua sitä näyttöä ja unohtuuko tärkeä VFR asia eli ulos katsominen ? Itse luulen että olen niin "nappula-hullu" että tulisi vain ruuvailtua tuota vehettä ja lentämisestä ei tulisi mitään...  ;D Onhan tuo varmaan tulevaisuudessa vaan hyväksyttävä että nuo putkinäytöt koneisiin tulevat, kunhan saavat käytettävyyden sille tasolle ettei peruslentäjän turvallisuus vaarannu. Noiden laitteiden käyttöähän voi harjoitella erillaisilla ohjelmilla  ja koulutusvideoiden avulla. Project Magentalta on muuten tulossa softaa jolla kerhotasollekkin voisi kohtalaisella kustannuksella rakentaa harjoittelulaitteen. 

 

Johan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenpa jo nähnyt livenä Suomessa aivan uudentyyppisen amfibioultran, jonka mittaritaulussa ei ollut yksi ainut näyttö korvaamassa muut mittarit. Jos saan luvan, saatan laittaa jopa kuvia tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenpa jo nähnyt livenä Suomessa aivan uudentyyppisen amfibioultran, jonka mittaritaulussa ei ollut yksi ainut näyttö korvaamassa muut mittarit. Jos saan luvan, saatan laittaa jopa kuvia tänne.

 

Se Brasilialainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Parisen vuotta sitten ko. koneet kävivät esittelyssä Malmilla Avidynen näytöillä varustettuna.

 

Avidynen näytöt Malmilla:

[ attachment removed / expired ]

 

Monitorien tuijottamisesta voi kuulema saada riesakseen niskavaivoja. Paitsi jos muistaa välillä nousta ylös ja hiukan vetreyttää lihaksiaan...

Gentlemen, Start Your Engines  :P

[ attachment removed / expired ]

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään