Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 Ajattelinpa laittaa tällaisen topicin pystyyn (odotan kriittistä palautetta). Mutta ainakin meikäläisellä on periaatteena ihan poliittisista syistä, etten matkusta ns. halpalentoyhtiöillä (silloin kun se vaan on vältettävissä). Mielestäni kilpailun vapauttaminen ei tuota välttämättä parasta mahdollista lopputulosta. Lentojen hinnat ovat kyllä tulleet alas, mutta palvelun taso on romahtanut. Tulee mieleen kuinka hyvää palvelua aikoinaan ihan turistiluokassa sai esim. Swissairilla. Nyt ei sellaista firmaa ole. Vapaata kilpailua ei kestänyt myöskään legendaarinen Pan am. Finnair on tehnyt poikkeuksen, mutta se onkin periaatteessa valtionyritys. Kilpailun vapauttaminen on tehnyt myös työntekijöiden asemasta epävakaamman. Lentomatkustus on lisääntynyt, mutta laatu ei. Kerosiinia palaa kokoajan enemmän ja maapallo voi huonosti. Sitten sosiologiaa opiskelleena ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, kuinka konservatiivinen ilmailukulttuuri monilta osin on. Missä muualla ihmisiä laitetaan karsinaan yhtä karkeasti ”luokittain” tänä päivänä? Ja miesten ja naisten stereotypioista on varmaan edes turha mainita mitään: naiset ovat lentoemäntiä korkokengissään ja hameissaan, miehet ohjaavat tikkukädessä ja kravattikaulassa lentokonetta. Onhan tässä tapahtunut muutosta, mutta hidasta se on ollut. Eli tällaiset asiat häiritsevät allekirjoittanutta, niin ilmailun ystävä kuin olenkin ja pidän lentokoneella matkustelusta ja spottailusta. Joskus vaan krapula iskee päälle kun on lukenut liikaa. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 Ikinä en ole lentänyt halpalentoyhtiöillä, mutta kun ajattelen, että parin tunnin lento pitäisi matkustaa jonnekkin Saksaan tjs. niin kyllä istun mielummin sardiinipurkissa ja ostan sen 2€ colan, kun se, että maksaisin 100€ siitä, että olisi vähän enemmän jalkatilaa ja saisin ilmaisen colan ja jonkin sortin ruoan!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 Ja miesten ja naisten stereotypioista on varmaan edes turha mainita mitään: naiset ovat lentoemäntiä korkokengissään ja hameissaan, miehet ohjaavat tikkukädessä ja kravattikaulassa lentokonetta. Onhan tässä tapahtunut muutosta, mutta hidasta se on ollut. Eivätkö stuertit ole kuitenkin miehiä ja kai sitten jonkinlaisia "lentoisäntiä"? Ja onhan jo sentään naiskippareitakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 Kriittinen palaute: Vältä krapulatilaa. Maailma muuttuu, siinä sivussa myös ilmailu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 Pan Am, TWA, Swissair, oi niitä aikoja. Ihan itku tulee Pan Amia ajatellen :'( No aika entinen ei koskaan palaa eikä nähdä Juan T Trippeä koristamassa Clipper nimenä a380 keulaa (tripple olisi varmasti ollut ekä koneen tilaaja eläessään ja yhtiön voidessa paksusti - Ottihan hän rohekasti loppuaikoina busseja firmaan ) No joo, Finski on valtion yhtiö joten kuluja on helppo varmasti upottaa jonnekin jotenkin. Henkilökohtaisesti on aina kiinnostanut Finskin polttoainelasku. Vuosi takaperin Jet A1 maksoi vantaalla muistaakseni jotain 0.75 snt. Mut mitä siitä maksaa Finski isona yhtiönä, jolle löpön toimittaa vielä toinen kotimainen valtion yritys. Tietysti ulkomailta tulee lasku, mutta Suomi kiinnostaisi, koska ainakin, mitä merenkulussa on Fortumin - anteeksi Neste Oilin -kippareita uskominen, tankkereissa ei ole polttoainekuluja, kun se otetaan omista säiliöistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 Notta sehän on niin, ettei Finnair saa hankkia "valtionyrityksenä" polttoainetta yhdeltä löpöfirmalta. Käyttävät siis kaikkia öljyyhtiöitä....... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 Ihan ensiksi pitää kysyä mitä tarkoittaa tämä lause: Finnair on tehnyt poikkeuksen, mutta se onkin periaatteessa valtionyritys Poikkeuksen mihin ja mitä valtion omitusosuudella on tekemistä sen poikkeuksen kanssa? Konservatiivisuudesta sen verran, että kyllä tuntuu matkustajatkin olevan vielä tänä päivänäkin konservatiivisimmasta päästä. Kaikenmaailman matkailu- ja matkustuspalstoja kun lukee niin tulee esiin seuraavia seikkoja: Lentokoneessa pitäisi saada ruokaa niin paljon maksutta, että nälkä lähtee isommaltakin äijältä ja ruoan pitäisi aina olla Mechelin kolme tähteä -ravintolan tasoa. Sen lisäksi pitäisi saada viinaa maksutta sormia näpsäyttämällä tai lasia ylös nostamalla, ts. lentokoneen pitäisi olla vielä baarikin. Ja mikä huviitavinta, eniten ruoasta olen lukenut narinaa lomalentojen asiakkaailta ja matkustajilta, jotka ilmeisesti luulevat, että sillä viikon charter-paketilla Rhodokselle saadaan parasta pöytäään lennättävän lentoyhtiön toimesta. Näiden lisäksi lentoemäntien pitäisi olla hymy korvissa koko ajan ja nöyristellä, kumarrella ja pokkailla jokaiselle asiakkaalle joka koneeseen tulee. Lisäksi lentoemännän pitäisi olla nuori, laiha, hyvännäköinen eli missikisatkin pitäisi olla joka lennolla ravintolan ja baarin lisäksi. Eikä koskaan lentoemäntä saa olla väsynyt tai lentoemännllä ei saa olla huonoa päivää ja tauko työn ohella on heti lorvimista. Lentokoneessa jokaiselle pitää olla palvelu ensiluokkaista ja jos se ei sitä jonkun mielestä ole ollut, niin se kyllä muistetaan kertoa kovaan ääneen. Jokainen turistiluokan viimeisellä penkillä istuva turisti on niin johtajaa kun päästään lentokoneeseen, että heti pitäisi olla molemmilla puolilla oma emo ja kaiken toimittava käden käänteessä eikä minkäänlaisia virheitä saa palvelusssa esiintyä. Hmm...aikamoisia vaatimuksia julkiselta kulkuvälineeltä ja siihen liittyvistä oheistoiminnoista. Kukaan ei ole vielä vastannut kysymykseen jos esitän, että kuinka monta gourmet-ateriaa tai GT-paukkua saat maksutta VR:n junissa tai vaikkapa Viking Linen laivoilla? Tai kuinka monta missin mitat ja ominaisuudet täyttävää myyjää on töissä lähimmässä K-Marketissa jossa teet jokapäiväiset ostoksesi? Tai kuinka kauan Osuuspankin kassalla asiakaspalvelija jaksaa palvella hymy korvissa asiakaspalvelutehtävissä kaikille ja koko ajan? Tai kuka tulee näyttämään sen firman missä ei ole työntekijöillä kahvitaukoa tai muuta taukoa työn ohessa? En tiedä kuinka kauan menee kun saadaan se sukupolvi koneisiin enemmistöksi joka ei tiedä näistä vanhoista päähänpinttymistä lentomatkailun suhteen mitään. Ehkäpä sellainen "ryanair"-sukupolvi on jo kasvamassa tai kasvanut, joka ei oletakaan koneen olevan mikään ravitsemuslaitos tai Eino Makusen mallikierros. Henkilökohtaisesti olen jo itse "hyllyttänyt" lentokoneruoat kokonaan. Syön ennen lentoa kotona tai ravintolassa sitä ruokaa jota haluan ja josta pidän, niin paljon, että tiedän sillä pärjääväni kohteeseen ja lähden siitä olettamuksesta, että koneen ruoka ei ole syötävää. Yleensä se kuitenkin on ja tilanteesta riippuen kauhon siitä sen verran kun jaksan. Jotkut vaan tuntuvat jättävän sen ruokailun järjestämisen lentoyhtiön hommaksi ja jos se sattuukin sitten olemaan pahaa niin haukutaan koko lentoyhtiö ja kaikki on päin pers*ttä. Lentoemännän ikä tai ulkonäkö ei merkitse mitään, homma hoituu kaikenikäisiltä ja kaikennäköisiltä, jos se on hoituakseen. Sen sijaan on hauska nähdä asiakaspalveluammatissa olevasta se, että hän pitää työstään ja että hänellä on jotain annettavaa ammatissaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Se on isossa kuvassa ihan se ja sama kuka meidän nappulaliigalaisen Finnairin omistaa ...niin, islantilaiset tulee ja ostaa pois. Ei vaan. Kyllähän se niin on että jos joillakin lentoyhtiöillä on palvelu huonontunut niin sitten valitaan joku muu millä matkustetaan. Makuasia kai tämäkin. Itselleni on jokseenkin sama kuka aterian tuo "pöytään" ja kaataa kahvin kuppiin. Tosin aina sitä kokee olonsa mukavaksi kun palvelu pelaa. Toisin sanoen valitsee vain lentoyhtiön sen mukaan mistä tykkää, onpahan ainakin vara valita. Lentäjät ja lentoemännät jne. valitsevat itse ammattinsa. (Ehkä ei entisessä DDR:ssä, mutta muissa maissa. ) Jos tässä on selvästi havaittavissa luokittelua niin minun käsitykseni mukaan se ei johdu lentoyhtiöiden tavoista tai säännöksistä. Onhan niitä muitakin ammatteja jotka naiset valitsevat ennemmin kuin miehet ja toisin päin. Minusta sekin on huono systeemi missä määrätään että niin ja niin monta % työntekijöistä tulee olla naisia tai miehiä. Mitä tulee sitten menneisiin lentoyhtiöihin niin niinhän on aina ollut, maailma muuttuu ja niin tulee aina olemaan. Swissair oli varmaankin hyvä, mutta onko Swiss huonompi? Pan amin vei lopullisesti konkurssiin Lockerbien onnettomuus. Onko TWA tänä päivänä huonompi kun koneet lentävät American Airlinesin väreissä? Missä olisi meidänkin Finnair ilman One World alliancea? Kuka muistaa Sabenan? Tai vaikka KarAirin. Ja Aeroflotin kerrotaan olevan ihan hyvä lentoyhtiö... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Minä olen kyllä toivottanut halpalentoyhtiöt tervetulleeksi markkinoille. Lentoyhtiöistä parhaiten tulosta tekevien kärjestä löytyy useampiakin halpis. Tämä jos joku osoittaa IMHO, että halpalentoyhtiöt ovat tulleet täyttämään tyhjiötä. Halpiksella kun lentää, niin todella lause "sitä saa mitä tilaa" pitää paikkansa. Tuskinpa kukaan joka lentää esim. Ryanairilla tai Air Berlinillä odottaa saavansa ilmaisia drinkkejä. Maailma muuttuu ja niin täytyy meidänkin. Kyllähän minäkin kaiholla muistelen aikoja kolmisenkymmentä vuotta sitten, kun ARN-HEL lennolla Air France tarjoili aterian ja vielä viinin kanssa, turistissakin siis. Silloin tuli valittua AF, aina kun se vain oli mahdollista. Mahtaako olla tehty tutkimusta, kuinka moni business/ensimmäisessä luokassa lentävä maksaa lippunsa itse. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2006 Sitten sosiologiaa opiskelleena ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, kuinka konservatiivinen ilmailukulttuuri monilta osin on. Missä muualla ihmisiä laitetaan karsinaan yhtä karkeasti ”luokittain” tänä päivänä? Kyllähän sitä löytää ongelmia ihan kaikkialta jos niitä tahallaan etsii. Miten ihmeessä järjestelmä, jossa saa parempaa palvelua maksamalla enemmän, on epäreilu? Edit: lisäksi Finnairin nimen perässä lukee kyllä ihan vaan OYJ. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla