Eero Lumme

Mitkä ohjelmistot käytössä

27 viestiä aiheessa

Koska digikuvien editointi hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi on aika haasteellista

niin kiinnostaisi tietää mitä ohjelmistoja / ohjelmistoyhdistelmiä käytätte?

Olen käyttänyt Elementsin eriversioita ja uusin 4 ei oikein kiehdo, ovat jättäneet browserin pois

ja käyttö tosi hidasta ja hankalaa. Raw kuvien käsittely myös voisi olla parempi,

muut editointiominaisuudet ok,kuten ennenkin.

C1 LE  ja RawShooterin joku versio ilmeisesti suurinpiirtein samanhintaiset, vaan kumpi parempi.

Samoin kiinnostaa arkistointiohjelmat ja muut mahdolliset apu/plugin softat.

Toivottavasti aihe kiinnostaa muitakin?

t.

eero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RawShooter Premium 2006, Satunnaisia tapauksia varten Neatimage ja loppusilausta (croppaukset, resize jne) varten jo joidenkin mielestä vanhentunut PSP7.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska digikuvien editointi hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi on aika haasteellista

Jep, näin se on. Kuitenkin mitä sun kuvia oon kattonut esim a.netissä tuntuu suurin ongelma olevan epärealistinen värimaailma joko voi viittaa saturaatiohulluuteen (yleensä aivan liian väririkkaita) tai sitten monitoriin (näyttöön) joka on vanha ja huonosti kalibroitu etc. Ihan vain spekulointina, koska sama "ongelma" on tuntunut olevan jo aika kauan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kun aloin kuvaamaan ihan tosissani joitakin vuosia sitten niin oli pakko ostaa photoshop.

nyt on CS2 mäkille.

arkistointiin iPhoto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän RSP:tä ja Photoshop Elements 3:a. Tosin photarin käyttö on huomattavasti vähentynhtt RSP:n myötä.

Jonne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RAW Shooter premiun 2006, photarilla kroppi, resize, usm ja tarvittaessa vielä levels/curves. Neatimagella kohinat pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RAW Shooter premiun 2006, photarilla kroppi, resize, usm ja tarvittaessa vielä levels/curves. Neatimagella kohinat pois.

Öööh miksi et tee noita kaikkia RSP:llä? Kohinat tietysti Neat:lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öööh miksi et tee noita kaikkia RSP:llä? Kohinat tietysti Neat:lla.

Tottumiskysmys. ::)

RSP:n hankin jokunen aika sitten, enkä ole päässyt vielä kunnolla sinuiksi ohjelman kanssa, joten teen osan muokkauksista photarilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iView Multimedia pro 3 arkistointiin.

Capture One RAWien säätöön.

Photoshop yleiseen viilailuun.

Varmaan tässä ajan myötä iView Multimedia pro 3 ja Capture One vaihtuu Adoben uuteen Lightroomiin kunhan se hieman kehittyy. Aperturekaan ei poissuljettu vaihtoehto ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

clip..

Capture One vaihtuu Adoben uuteen Lightroomiin kunhan se hieman kehittyy.

clip..

Joko Lightroomista on tullut julkinen beta Windowsille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RawShooterPremium 2006 ja Photoshop elements 3.0. Postissa on tulossa CS2.

RSP on kaikin puolin mainio, mutta saan sillä jotenkin väreiltään liian kylmän ja kalpean tuloksen vaikka kuinka säädän sävyjä ja lämpöja yms. :-\ Olisinkin kysynyt onko muilla vastaavaa ongelmaa RSP:n kanssa. Jotenkin tuntuu kuin väriprofiili 20D:lle olisi jotenkin outo. Camera RAW tuottaa paljon luonnollisemman väriavaruuden mun otoksiini ko. 20D:llä. Onko kukaan kokeillut Color Engine lisuketta RSP:hen? Ajattelin, että siitä ehkä olis apua väriongelmiini. Tilasinkin sen testiversion juuri, huomenna täytyy testata sitä itse.

Perusprosessit teen RSP:llä ja vain pienet viimeistelykorjailut elementillä.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RawShooterPremium 2006 ja Photoshop elements 3.0. Postissa on tulossa CS2.

RSP on kaikin puolin mainio, mutta saan sillä jotenkin väreiltään liian kylmän ja kalpean tuloksen vaikka kuinka säädän sävyjä ja lämpöja yms. :-\ Olisinkin kysynyt onko muilla vastaavaa ongelmaa RSP:n kanssa. Jotenkin tuntuu kuin väriprofiili 20D:lle olisi jotenkin outo. Camera RAW tuottaa paljon luonnollisemman väriavaruuden mun otoksiini ko. 20D:llä. Onko kukaan kokeillut Color Engine lisuketta RSP:hen? Ajattelin, että siitä ehkä olis apua väriongelmiini. Tilasinkin sen testiversion juuri, huomenna täytyy testata sitä itse.

Perusprosessit teen RSP:llä ja vain pienet viimeistelykorjailut elementillä.

Kai

Itsellänikin on ollut tarkoitus kysyä vähän samasta aiheesta.

Ongelma, jos sitä nyt voi sellaiseksi sanoa, koskee juuri värien vähäisyyttä, kun kuvat avaa RSP:hen.

Ensimmäistä kertaa avattaessa kuvat on sen näköisiä, kuin ne on kuvattaessa tarkoittanutkin, mutta hetkisen päästä RSP ilmeisesti vääntää ne jonkinlaiseen RAW-tilaan ja värit ja kontrastit lähtee.

Saan kyllä helposti ne väännettyä takaisin, mutta työtähän se tietty vaatii.

Tosta CS:stä kokemuksena voin sanoa, että sen RAW-konvertteri ei mun mielestä pärjää RSP:lle.

Käytössä siis 5D ja 20D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellänikin on ollut tarkoitus kysyä vähän samasta aiheesta.

Ongelma, jos sitä nyt voi sellaiseksi sanoa, koskee juuri värien vähäisyyttä, kun kuvat avaa RSP:hen.

Ensimmäistä kertaa avattaessa kuvat on sen näköisiä, kuin ne on kuvattaessa tarkoittanutkin, mutta hetkisen päästä RSP ilmeisesti vääntää ne jonkinlaiseen RAW-tilaan ja värit ja kontrastit lähtee.

Saan kyllä helposti ne väännettyä takaisin, mutta työtähän se tietty vaatii.

Tosta CS:stä kokemuksena voin sanoa, että sen RAW-konvertteri ei mun mielestä pärjää RSP:lle.

Käytössä siis 5D ja 20D.

Joo, kyllä kuvan laatu tulee RSP:llä paremmaksi kuin Camera Raw:lla, mutta en vaan saa aikaan niin hyviä värejä CR:llä. Kokeilin muuten tota Color Engineä, siinä tuli parempi väriprofiili 20D:lle, värit täyteläisemmät ja kuva ei enää niin kalpea. Tosin on aika kova hinta tollaisesta hienoisesta muutoksesta, mutta täytyy vielä tutkia onko se sen arvoinen. Täytyy vielä testata CS2:n uudempi Camera Raw versio kunhan saan sen koneeseen asennettua :P 8)

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öööh, olenko mä ainoa, joka käyttää Nikon Capture 4:sta? Tuota olen nyt opetellut, mutta lisää täytyy vielä oppia... :(

Et ole. Itselläkin on tuo mutta aika vähän käytössä, lähinnä 10,5mm fisheye:n kuvan suoristukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testasin Capture 4:sta mutta vaikutti aika vaativalta muistin määrän suhteen. 512MT ei tuntunut oikein riittävältä.

Käytössä on :

- Capture One

- PS CS2

- Neat Image

- Nikon View arkistointiin/selailuun, tähän kyllä haussa parempi vaihtoehto...

-mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään