Ismo Lehikoinen

De-icing Venäjällä?

10 viestiä aiheessa

Olen useasti lentänyt talviaikaan Venäjältä, sekä Moskovasta että Pietarista kotiin, ja enimmäkseen sikäläisellä kalustolla, Pulkovolla tai Aeroflotilla. Mm. viime talvena eräänä iltana lähdimme Pietarista Pulkovon TU-154:llä. Pakkasta oli - 26 astetta. Bussilla terminaalista koneelle. Tupolev odotti kauttaaltaan jäisen huuruisena, mitään de-icingiä ei oltu tehty ennen boardingia eikä sitä tapahtunut koneeseen lastauduttuamme... Enkä missään muuallakaan kentällä nähnyt lähteviä koneita lumesta ja jäästä sulatettavan. Ei vain vähän ihmetyttänyt, etten sanoisi - hirvittänyt, kun jäinen koneemme rullasi lähtöön. Kanssamatkustajani kommentoi ihmetystäni sanomalla, että "te siellä lännessä olette niin sensitiivisiä"...  ???

Siiskö: Tupolevit ym. idän lennokit eivät kovimmillakaan pakkasilla kaipaa minkäänlaista lämmikettä hipiäänsä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siiskö: Tupolevit ym. idän lennokit eivät kovimmillakaan pakkasilla kaipaa minkäänlaista lämmikettä hipiäänsä?

 

Kyllä kaipaavat. Samat fysiikan lait niihinkin pätee siellä idässä. Tosin jos joku tuosta reissusta selvisi jälkipolville kertomaan, niin ilmeisestikään kone ei ollut jäässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki on kiinni vallitsevasta sääolosuhteesta.Ilman lämpötilan ja kastepisteen suhde merkitsee. Pakkasta voi olla vaikka 44 astetta, mutta jäänpoistoa ei välttämättä tarvitse.

 

Vai olenko aivan hakoteillä????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen myös useasti lentänyt Venäjällä ja muuallakin ent Neuvostoliiton alueella, ja todennut, että siellä toimii kaikenmoinen talvilentämiseen liittyvä puuhastelu, kuten de-icing ja koneiden lämmittäminen, suorastaan erinomaisesti. Ilmasto-olosuhteiden johdosta on syytä tietysti toimiakin. Ainakin Pietarin Pulkovossa ja Moskovan Sheremetjevossa on käytössä varsin moderni ja länsimainen de-icing kalusto.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa hieman sivuten; tehdäänkö sotilaskoneille koskaan de-icingia? En ole itse nähnyt koskaan, että esim. Hornet-kalustolle tehtäisiin mitään jäätymisenESTO-toimenpiteitä. Mitään jäätähän niissä tuskin onkaan ennen lentoonlähtöä, koska taitavat sisätiloissa niitä säilyttää.

 

Mutta mistä johtuu, että mitään ainetta ei levitellä, jotta jäätymistä ei tapahtuisi lennon aikana (kuten siviilikoneille?). Kyllähän militaarikoneetkin lentää aika jäätävissä olosuhteissa ja korkealla, eikös juu? Johtuuko tämä siitä että sotilaskoneiden lennot ovat yleensä aika lyhyitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mistä johtuu, että mitään ainetta ei levitellä, jotta jäätymistä ei tapahtuisi lennon aikana (kuten siviilikoneille?). Kyllähän militaarikoneetkin lentää aika jäätävissä olosuhteissa ja korkealla, eikös juu? Johtuuko tämä siitä että sotilaskoneiden lennot ovat yleensä aika lyhyitä?

 

Ei ymmärtääkseni siviilikoneisiinkaan maassa levitellä mitään aineita lennolla tapahtuvan jäätymisen ehkäisemiseksi. Jäänestosysteemit on koneissa ihan erikseen. Tosin joskus kauan sitten itsekin levittelin kyllä Citationin jäänpoistokumeihin jotakin tököttiä, jonka piti estää jään tarttumista niihin, tai edistää sen poistumista. Teho taisi olla samaa luokkaa kuin kaljunpoisto- ja peniksenjatketuotteilla. Tosin noista käytän vain BMW:tä, eikä sekään tunnu auttavan. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin noista käytän vain BMW:tä, eikä sekään tunnu auttavan. ???

 

Suosittelen että vaihdat Corollaan. Itse vaihdoin siihen enkä sen jälkeen muuta ole tarvinnut ;)  ;D

 

Meniköhän kertaheitolla riittävän off-topikiksi..?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen että vaihdat Corollaan. Itse vaihdoin siihen enkä sen jälkeen muuta ole tarvinnut ;)  ;D

 

Meniköhän kertaheitolla riittävän off-topikiksi..?  ;D

 

OT: osanottoni ;D.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ymmärtääkseni siviilikoneisiinkaan maassa levitellä mitään aineita lennolla tapahtuvan jäätymisen ehkäisemiseksi. Jäänestosysteemit on koneissa ihan erikseen. Tosin joskus kauan sitten itsekin levittelin kyllä Citationin jäänpoistokumeihin jotakin tököttiä, jonka piti estää jään tarttumista niihin, tai edistää sen poistumista.

 

Aha. No mä käsitin siis väärin, eli sillä ainella mitä koneisiin levitellään, ainoastaan poistetaan jo siinä olevaa jäätä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha. No mä käsitin siis väärin, eli sillä ainella mitä koneisiin levitellään, ainoastaan poistetaan jo siinä olevaa jäätä...

Tuon poistamisen lisäksi estetään sen uudelleen syntymistä. Mutta vain maassa ollessa, nuo nesteet lähtevät lentoonlähdön yhteydessä pois koneen pinnoilta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään