Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Juu,sivuseikka maksoi markan ilman lantrinkia...... Sai muuten myös tuplana Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Skandian paikka tänään 32.38.9 N och 19.09.3 W,syvyyttä en tiedä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Missä kuvattu? [ attachment removed / expired ] M/S SKANDIA. Vykort från Peter Asklanders samling. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Veikkaisin, että Paraisilla, mikä se satama nyt sitten olikaan nimeltään, Stormälö, Lillmälö? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Missä kuvattu? Junnu Vainion sanoin : Mää en muista mittäännnn, mää en...... , vaan oiskos kuitenkin Norrtälje stä tää. Ennen kun putos möljältä oli katottava jotain Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Stormälö. En väitä vastaankaan, ei liene mahdotonta, mutta Wikin mukaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line Paraisilta olisivat liikennöineet ainoastaan M/S Holmia, M/S Botnia Express ja (Skandian sisaralus) M/S Nordia. Norrtälje se ei kyllä ole, sehän on kapean lahden päässä kaupungin keskustassa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Olisiko Langnas? Kuva otettu 1961,eikös liikenne Långnäsin alkanut myöhemmin? http://www.faktaomfartyg.se/skandia_1961.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 En väitä vastaankaan, ei liene mahdotonta, mutta Wikin mukaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line Paraisilta olisivat liikennöineet ainoastaan M/S Holmia, M/S Botnia Express ja (Skandian sisaralus) M/S Nordia. Norrtälje se ei kyllä ole, sehän on kapean lahden päässä kaupungin keskustassa! Maiseman perusteella olen liikkeellä, en siis perusta faktaan. Oikessa laidassa on saari, joka on(olisi) stormälön ja Lillmälön välissä. Sopii vaan niin hyvin yksiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 "Och då komde M/S Skandia, lika stor och samma trad" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Niin, tiedä sitten, voiko tuosta Norrtäljestäkään laittaa päätään pantiksi , mutta kovin erilainen se nykyään on: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Ship_ss_norrtelje_20050826_001.jpg Vanha terminaalirakennus taitaa näkyä tuon ison nosturin alta, lauttasataman laituri taas ei näy, se on noiden isojen siilojen takana. Tai, tuon Ollen laittaman ilmakuvan mukaan, laituri taitaa oikeastaan olla terminaalirakennusten takana. Miksikäs muuten tuossa (keskustelun lähtökohtana olleessa) Skandia-kuvassa porukka kuvan vasemmassa laidassa seisoo jonkinlaisessa muodossa, miehistöä, sotilaita? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2010 Juu ja Stormälö se ei oo. Siellä ei oo ollut tuommoista laituria. http://www.simplonpc.co.uk/Silja2.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2010 Kristina Reginan viimeistä kesää viedään. Alus oli tänään saapunut talven jälkeen Helsinkiin. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2010 Kristina Reginan viimeistä kesää viedään. Alus oli tänään saapunut talven jälkeen Helsinkiin. Kaunis matkustajalaiva, haikeeksi vetää. topi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2010 Kaunis matkustajalaiva, haikeeksi vetää. topi Niin vetää. Muutamalle risteilylle on vielä tilaa jos wanhan rouvan haluaa vielä kokea. Itse olen varannut jo viime lokakuussa tälle kesälle jäähyväisreissun Vaikka moni varmaan historian tunteekin, niin tässä aluksen tarinaa toisella kotimaisella. http://www.faktaomfartyg.se/bore_1960.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2010 Ahven-luokan koulutusveneet ja Kalle 6:n Merisotakoulun laiturissa -82. Käsittämätön juttu miten sotalaitoksen tiukan hankintapolitiikan ja yksityiskohtaiset laatukriteerit sisältävän tilauksen lopputulos voi epäonnistua niin totaalisesti kuin kävi näiden Ahvenien kohdalla. Veneet olivat lähes upouusia, muistaakseni Valmetin tekeleitä, ja loistovarustein: 4 punkkaa, sisävessa, keittiö, Webasto ajastinkellolla, tutka ja kaikuluotain. Moottorina oli turboahdettu Valmetin diesel ehkä 150 hv. Jo vajaalla puolella kaasulla perä painui niin syvälle, ettei tehoa tarvittu yhtään enempää. Vene ei myöskään mennyt hetkeäkään suoraan, ruoria piti koko ajan veivata oikealta vasemmalle. Veneen suunnittelija ei selvästikään ollut tiennyt mitä oli tekemässä. Ahvenet olivat kyllä osittain merikelpoisia siinä oli suunnittelija kai puolittain onnistunut. En muista mikä oli venetyypin tuulirajoitus, mutta koeponnistimme tämän rajan omin lupinemme Mauri-myrskyssä A 6:lla -Husunkivelle ja takaisin. Vene otti hienosti vasta-aallokon, joka oli kunnioitettavan kokoista. Käännöskin onnistui, paluumatkalla perän takaa vyöryneet aallot nostivat huonon suuntavakauden potenssiin kymmenen +. Oli vaikea osua Suomenlinnan ja Särkän väliseen aukkoon, mutta läpi siitä vaan tultiin ja vielä niin ettemme tästäkään tempusta saaneet mitään kovennettua putkapalvelua. Tietääkö kukaan mitä näille veneille tapahtui myöhemmin? Kauanko ne olivat palveluksessa ja onnistuttiinko ajo-ominaisuuksia koskaan parantamaan? Kuvastakin voi päätellä, että veneen perästä puuttuu reilun parin metrin pätkä lujitemuovia. jk. Raivausveneinähän näitä olisi tositoimissa käytetty, ehkä ominaisuudet oli suunniteltu sen mukaan että perässä roikkuva raivain hoitaa puuttuvan pituuden aiheuttamat ongelmat ohjattavuudessa. [ attachment removed / expired ] topi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2010 Merivoimien edustusalus Pikkala. Miehistö: palkattu päällikkö ja konemestari, varusmies koneenhoitaja ja kokki. Kerran kesällä toinen varusherroista kärsi poskiontelotulehduksesta, jomotus oli kova ja lääkäriin olisi päässyt vasta maanantaina. Liekö kiinnivetänyt viikonloppu vai mikä saanut aluksen ilmapiirin kiristymään jostakin, joka tapauksessa potilas sai lauantai-illan päätteeksi yllättäen kokin luuvitosesta kovan tällin keskelle otsaa. Rähinä ja paine poskionteloissa loppuivat samanaikaisesti, tärähdys punkteerasi paisuneen pääkopan tyhjäksi ylimääräisestä eritteestä. Kokki valahti kalpeaksi tekonsa seuraukset havaitessaan, luuli uhrin aivojen valuvan messin lattialle, konemies taas oli niin kiitollinen hoitotoimenpiteestä ettei ottanut siitä sen enempää nokkiinsa. Kosmeettisena haittana puoskaroinnista oli mustuneet silmät, mutta se ei tätä Tikkurilan Kipinän pokraajaa pahemmin häirinnyt. [ attachment removed / expired ] T:topi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Viimeinen kuva kyseisestä Täällä kun kaikki tiedetään . Kysäisen: mikähän mahtanee olla kyseisen laivan nimi / uppoamispaikka (itse en tiedä) ? Kuvattu laiva on uppoamassa , Saaristomeren merivartiointialueella / aluevesirajan läheisyydessä, (ulkopuolellako,kenties), mut,ei silti aavan meren tuolla, vaan tällä puolen..... Harmi että tuo vaijeri estää selkokielisen tunnistuksen . Isäni kuvaama 1965-69 . [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Risto Ps: Jos täällä ei kyseistä tiedetä/ selvitetä, on pakko ottaa yhteyttä hulkypaikka-asiantuntioihin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Aivan kuin nimessä lukisi lopussa GOLD. vaikea mennä sanomaan tarkkaan. Tuossa olisi yksi linkki, josta voi selailla josko jotain löytyisi. http://www.hylyt.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Aivan kuin nimessä lukisi lopussa GOLD. vaikea mennä sanomaan tarkkaan. Tuossa olisi yksi linkki, josta voi selailla josko jotain löytyisi. http://www.hylyt.net/ Jeps, tuon saman olin myöskin tuossa näkevinäni ja sillä perusteella tuolta samaiselta sivustolta kyseistä etsin, vaan tuloksetta Risto Edit: muutama "etunimen" kirjainkin on aika selvä..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Ahven-luokan koulutusveneet ja Kalle 6:n Merisotakoulun laiturissa -82. Käsittämätön juttu miten sotalaitoksen tiukan hankintapolitiikan ja yksityiskohtaiset laatukriteerit sisältävän tilauksen lopputulos voi epäonnistua niin totaalisesti kuin kävi näiden Ahvenien kohdalla. Veneet olivat lähes upouusia, muistaakseni Valmetin tekeleitä, ja loistovarustein: 4 punkkaa, sisävessa, keittiö, Webasto ajastinkellolla, tutka ja kaikuluotain. Moottorina oli turboahdettu Valmetin diesel ehkä 150 hv. Jo vajaalla puolella kaasulla perä painui niin syvälle, ettei tehoa tarvittu yhtään enempää. Vene ei myöskään mennyt hetkeäkään suoraan, ruoria piti koko ajan veivata oikealta vasemmalle. Veneen suunnittelija ei selvästikään ollut tiennyt mitä oli tekemässä. Hauki-luokan Houtskär oli kanssa samanlainen että jos takaa puhalsi niin ruoria piti veivata 3 kierrosta vasempaan ja heti taas saman verran korjausta oikeaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Hauki-luokan_yhteysalukset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Hauki-luokan Houtskär oli kanssa samanlainen että jos takaa puhalsi niin ruoria piti veivata 3 kierrosta vasempaan ja heti taas saman verran korjausta oikeaan. Riga-luokan fregatit olivat myöskin aikas veikeitä tyyrättäviä , varsinkin myöhäis-syksyisessä takatuuliaallokossa, mikäli tyrskyt edelle pääsivät ,,,, harvemmin pääsivät Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Pannaas tännekin kun tuli oikein laivoja varta vasten kuvattua! On ne vaan komeita peltipurkkeja! Birka Paradise saapuu Tukholmaan. [ attachment removed / expired ] Kinderella vetää käkkäriä satamassa. [ attachment removed / expired ] 3 purkkia samas kuvas! [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla