Guest Aaltonen

Laivakuvausta...

1 747 viestiä aiheessa

Nestevarustamon ensimmäinen tankkeri   SS NESTE.  noin 16000 tonninen.

terv. risto

Tuossa löyty tarkempaa tietoa ja oikea valokuva..tosin näyttäs olevan vielä D/T Torborg

http://www.sjohistorie.no/skip/t/torborg__aar_1932?distrikt=None

Markku

p.s tässä vielä hyvä laivakuvasivusto (linkkiä ei liene täällä ollut?):

http://www.photoship.co.uk/Search%20Links%20Ship/

Tuolla on "riittävästi" laivakuvia, kumma kyllä Torborg / Neste aiheesta ei

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa löyty tarkempaa tietoa ja oikea valokuva..tosin näyttäs olevan vielä D/T Torborg

http://www.sjohistorie.no/skip/t/torborg__aar_1932?distrikt=None

Markku

p.s tässä vielä hyvä laivakuvasivusto (linkkiä ei liene täällä ollut?):

http://www.photoship.co.uk/Search%20Links%20Ship/

Tuolla on "riittävästi" laivakuvia, kumma kyllä Torborg / Neste aiheesta ei

 

 

Kiitos infosta/linkistä.

 

risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tätä asiaa joskus tuolla "tyhmät kysymykset" ketjussa ihmetellyt, mutta nyt kun ollaan päästy jo vähän käsiksi tuohon konttien sielunelämään suon tyhmälle kysymykselle uusinta esityksen. Kun kontin kyljessä lukee vaikka Hanjin tai Evergreen, onko kontissa oleva tavara nimen omaan tämän yrityksen kuljetuksessa? Vai käyttääkö kaikki kaikkien kontteja, sen mukaan kuinka monta konttia on järjestelmään kustantanut.

 

Itse olen ollut käsityksessä, että kontit henkivät - jos henkivät - tilaajansa värejä (ensimmäisen omistajansa). Tällöin siis niissä voi olla jonkun ison tunnetun firman logo tai yksinkertaisesti vain jokin väri mikä just sillä hetkellä on sattunut maalarilla olemaan. Kontit vaihtavat usein elämänkaarensa aikana omistajaansa. Niitä ostetaan, myydään, vuokrataan  ja vaihdetaan kysynnän ja tarjonnan mukaan.

 

Tyypillisesti uudet 20 jalan kontit maksavat vähän varustetasostaan (peruskontit, kylmäkontit, etc.) hintahaarukassa 1000-4000 dollaria. Isommat 40 jalan kontit maksavat sitten jotain 1500-6000 dollaria. Käytetyt sitten pyörivät jossain 1000-4000 dollarin luokassa näissä isommissa. Lisäksi siis näitä vuokrataan. Kun vuokrasopimus on pitkä, on hintakin kohtuullinen, yleensä jotain 75-150 taalan luokkaa per kuukausi, lyhyissä diileissä hinnat ovat päiväkohtaisia ja pyörivät 5 dollarin luokassa +- pari dollaria.

 

Sitten kun siihen konttiin haluaa sen logonsa, niin se sit voi maksaa maalarilla jotain 50-150 dollaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tätä asiaa joskus tuolla "tyhmät kysymykset" ketjussa ihmetellyt, mutta nyt kun ollaan päästy jo vähän käsiksi tuohon konttien sielunelämään suon tyhmälle kysymykselle uusinta esityksen. Kun kontin kyljessä lukee vaikka Hanjin tai Evergreen, onko kontissa oleva tavara nimen omaan tämän yrityksen kuljetuksessa? Vai käyttääkö kaikki kaikkien kontteja, sen mukaan kuinka monta konttia on järjestelmään kustantanut.

 

Karkeasti asia menee seuraavasti: Monella varustamolla on tytäryhtiönään konttien vuokraus/myyntifirma. Sen jälkeen kun asiakas hommaa kontin jostain, se on periaatteessa aivan sama millä paatilla sitä kuskataan. Tätä peruskuviota sekoittavat sitten monet erilaiset poikkeukset, kuten välillä varustamolla saattaa olla lisäksi huolintayhtiö ja markkinointia, jolloin luonnollisesti pyrkivät kuljettamaan omilla laivoilla.

 

Itse edustamallani firmalla (eräs melko suuri huolinta/logistiikkayhtiö) on esimerkiksi Preferred Carrierinä (eli meidän globaali pääsopimus) Maersk, mutta kontteja otetaan millon mistäkin ja monesti asiakas hankkii sen itse. Eli itse emme omista ainuttakaan konttia, niissä ei lue meidän nimeä, emmekä välttämättä näe koko konttia koskaan. Mutta Maerskilla ne pyritään kuljettamaan.

 

Vähän sama homma on esimerkiksi Finnair Cargolla, jonka kuormista luultavasti noin 95% on esimerksi DHL:n, UPS:n, Schenkerin tai K+N:n tilaamia. Tietääkseni esimerkiksi tämä Norjan lohi, jota Aasiaan pääosin kuskataan ei ole Finnairin oma sopimus.

 

Eli vastaus kysymykseesi: Yleensä kontissa lukevalla nimellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuka tavaran kuljetuksen suorittaa. Kontin vuokraaja yleensä saa päättää. Tällöin kontteja ei myöskään käytetä "ristiin", sillä mitään globaalia "poolia" ei ole olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laivoja tässäkin ja telakka miljöötä Aurajoen suulta. Kuva vuodelta 1960-1970 (?)

 

Melkoisesti muuttunut maisema. Oliskohan tuo valkoinen laiva Ilmatar?

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laivoja tässäkin ja telakka miljöötä Aurajoen suulta. Kuva vuodelta 1960-1970 (?)

 

Melkoisesti muuttunut maisema. Oliskohan tuo valkoinen laiva Ilmatar?

 

Ilmatar valmistettiin Wärtsilän Helsingin telakalla. Eikä tuo autolauttamainen ahteri mielestäni, muistuta Ilmattaren vastaavaa.

Mutta  kyseessä voisi olla Finlandian ja Finnpartnerin sisaret, M/S Prins Hamlet:  http://www.faktaomfartyg.se/prins_hamlet_1966.htm

tai M/S Boheme: http://www.faktaomfartyg.se/boheme_1968.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Holmia jäissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turust, isot sukellusveneet jonakin juhlapäivänä vasemalta lähtien: Iku-Turso, Vesihiisi ja Vetehinen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskakohan saamme ihailla Alluren kuvia  :thmbup:

Parit sille, keli ei ollut aivan niin hyvä kuin vuosi sitten Oasiksen lähtiessä

 

Sieltä tulee ...

[ attachment removed / expired ]

 

... ja sinne menee, ihan mukavasti oli porukkaa jättämässä jäähyväiset "merten viettelykselle"

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskakohan saamme ihailla Alluren kuvia  :thmbup:

 

No sitä saa mitä tilaa:

 

Havuja Prkl!!

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mikäköhän virka tuolla edustalla viilettävällä paatilla on? Oli mukana myös kun Allure palasi koeajolta

[ attachment removed / expired ]

 

 

Täällä taas oli mukavasti mäntyjä jättämässä hyvästit. Niin ja yksi kettukin kävi kurkkaamassa

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten hieman lähempää

[ attachment removed / expired ]

 

Niin kuin eräs pikku poika bussissa kerran totesi tullessani intistä lomille "Kato äiti Suomen armeija"

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kohti toivottavasti aurinkoisempaa Floridaa

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyl laivoista mitään ymmärrä, mutta nuo pelastusveneet on paljon alempana kuin mitä olen tottunut näkemään. Kunnon myräkkä, niin aallot hakkaa ne irti? Vai onko ne mittasuhteet sellaiset että vaan näyttää siltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla mittasuhteiden aiheuttamaa. Ja ovathan nuo pelastusveneetkin kai aika suuria, jostain muistan lukeneeni että vetoisuus on 370 matkustajaa / vene  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyl laivoista mitään ymmärrä, mutta nuo pelastusveneet on paljon alempana kuin mitä olen tottunut näkemään. Kunnon myräkkä, niin aallot hakkaa ne irti? Vai onko ne mittasuhteet sellaiset että vaan näyttää siltä?

 

Mielenkiintoinen kysymys. Taitaa mittasuhteet kuitenkin tehdä tepposen? Nopealla haulla ei faktaa löytynyt mutta yksi kuva toisella forumilla josta voisi hieman arvailla...

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1182765

 

Toivotaan ainakin ettei suomalainen laivanrakennus ole moista kämmiä tehnyt ;)

A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo kuvakulma lyhentää alusta reippaasti, toisaalta ihan sama missä nuo pelastusveneet ovat, tositilanteessa niihin pääsevät/löytävät vain nuoret ja hyväkuntoiset, loput lähtee kipparin seuraks. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa Tallinkin sillalta viikko sitten perjantailta (22.10)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa Tallinkin sillalta viikko sitten perjantailta (22.10)

 

Mikä mahdollisuus saada "kulkea" ohjaamo? Sinulla erikoinen lupa?

 

Cathy

 

 

Edit: Kuvalainaukset pois / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori Topi lainaus, Kuuluvat  varmaankin yhteen nää  ,,ei niin ajallisesti mut kuvallisesti kuitenkin meinaan  ??? , tai sit ei  :(

 

Kuvallisesti tulkittuna Riston fotossa on, Crichton-Vulcan Oy:n telakalla Turussa, vesillelaskettavana Laivaston tilaama viimeinen "iso sukellusvene", Iku-Turso, päivämäärällä 5.5.1931.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyl laivoista mitään ymmärrä, mutta nuo pelastusveneet on paljon alempana kuin mitä olen tottunut näkemään. Kunnon myräkkä, niin aallot hakkaa ne irti? Vai onko ne mittasuhteet sellaiset että vaan näyttää siltä?

 

Hämeenmaahan antaa tuossa hyvän vertailukohdan. Pelastusveneet ovat osapuilleen Hämeenmaan komentosillan korkeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahdollisuus saada "kulkea" ohjaamo? Sinulla erikoinen lupa?

 

Meidän ryhmälle oli järjestetty mahdollisuus käydä sillalla matkalla Tallinaan. Vierailusta päätti kai viime kädessä kapteeni lähdön jälkeen.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään