Guest Aaltonen

Laivakuvausta...

1 747 viestiä aiheessa

Latailin pitkästä aikaan uuden filmin laivaelämästä juutuubiin:

 

Nyt tuli kyllä sen verran tuttu laivan nimi, että pakko kysyä; Ajatko kalkkirouhetta tms... hiiltä aika-ajoin Naantalin satamaan? Luonnonmaalle tai kantasatamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Villen videoon viitaten, jouduimme toissa vuonna Disney Magicilla Valimerella yllattaen tallaisen kelin keskelle. Video ei ole kuvaamani:

 

 

Ja tassa vahan tuoreempaa Disneyn laivaa -- viime vuonna kuvaamani video uudesta Disney Dreamista. Tanaan onkin sitten lahto kohti Orlandoa ja Port Canaveralia katsomaan uutta Disney Fantasya:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Villen videoon viitaten, jouduimme toissa vuonna Disney Magicilla Valimerella yllattaen tallaisen kelin keskelle. Video ei ole kuvaamani:

 

 

Ja tassa vahan tuoreempaa Disneyn laivaa -- viime vuonna kuvaamani video uudesta Disney Dreamista. Tanaan onkin sitten lahto kohti Orlandoa ja Port Canaveralia katsomaan uutta Disney Fantasya:

 

 

Tuli Disneystä mieleen, että hain itsekin aikoinani heille duuniin. Utelivat mitä special skillsejä löytyy niin vastasin osaavani keskustella Aku Ankan äänellä. Ei tärpännyt.

 

Nyt tuli kyllä sen verran tuttu laivan nimi, että pakko kysyä; Ajatko kalkkirouhetta tms... hiiltä aika-ajoin Naantalin satamaan? Luonnonmaalle tai kantasatamaan?

 

Käymme kyllä suhteellisen säänöllisesti Naantalissa (pari kertaa vuodessa) hakemassa kauraa Saksaan ja Hollantiin.

 

Todennäköisesti kalkkirouheeseen viitaten sekoitat varman aluksen edelliseen Sabinaan(?):

 

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=232447

 

Nykyinen Sabina on tullut Suomeen 2006 ja itse olen ollut siellä förstinä vuodesta 2008 lähtien lukuunottamatta joitain periodeja mm. RG-Linen ja Finnlinesin palveluksessa.

 

^ Miten ihmeessä jollakin kestää pää olla tuommosessa laivassa?! Mulla tuli jo katsomisesta melkein huono olo..  :-[

 

Itse asiassa tuo oli suhteellisen mukavaa kyytiä. Lukuunottamatta että keula kohoilee ja puskee läpi aaltojen, itse aluksen perässä asuintiloissa sitä ei oikeastaan noteeraa. Aluksen kallistelu on elämän kannalta paljon sietämättömämpää, mutta tuossa filmissähän kallistelu on vain parin asteen luokkaa mikä on käytännössä oikeastaan ei mitään. Vertailun vuoksi kannattaa katsoa juutuubi sivulta toinen filmini, missä kyytii sitten onkin kaikkea muuta kuin mukavaa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli Disneystä mieleen, että hain itsekin aikoinani heille duuniin. Utelivat mitä special skillsejä löytyy niin vastasin osaavani keskustella Aku Ankan äänellä. Ei tärpännyt.

 

Tuon taidon lisäksi jos vielä omaisi lättäjalat  :) niin...

 

Vertailun vuoksi kannattaa katsoa juutuubi sivulta toinen filmini, missä kyytii sitten onkin kaikkea muuta kuin mukavaa...

 

Ammatin varjopuolia:

tätä varmaan tarkoitit? ja "hyvin" rullaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuota armeijan suomaa kauko- ja lähiliikennettä aikoinaan niin paljon omaan pätevyyskirjaan, että jäi oma liikenne (Itämeri) lähes väliin... ;D

Nyt tuli skannattua omat negat läpi. Kaikkiaan kolme kansiota. Silppusin negat skannausten jälkehen, jotta ei synny jälkiporua... Olisi lähes painokelvotonta tavaraa tämän päivän maailmassa, joutuisi heti Iltasanomien hampaisiin ja kansilehteen.  ::)

 

No anyway, muutama turkulainen jäi sentään aikoinaan kameran kennolle.

 

Ohjusvene tuli oikealta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Etuajo-oikeus! Ärrän pleksi näkyy alhaalla, eli aika läheltä herrat vetivät lämä tiskissä. Tämä oli muistaakseni vuoden 1994 sotaharjoituksesta...toukokuulta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jossain vaiheessa ohjuspöntöt riisuttiin ja Tuimista tehtiin nopeita miinanlaskijoita.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Voipi olla, että otin kuvat jo miinalaivueen ajoilta vuonna 1995-96 tai sitten Vartiolaivueen ajoilta 1994-95. En enää muista. No, kuva paljastaa "Ärrän" vetenalaisen valvonnan laitteen ahterissa, joten kuva on vuodelta 1994.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvin savuttaapi tämä merivoimien MiG-21.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vartiolaivue 1994

 

Sukellusveneitä jahtaamassa! Hyvin haisi ruuti ohjaamossa. Sisaralus laakasee.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nega-kauden kämmejä filmeille! Raision (54) laakasu ja naatiskelu samalle ruudulle.  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ruissalo (53) ampui näytösluontoisesti jollekin herralle joko vuonna 1992 tai 1993...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Anyway Pohjanmaan brygalta tämän kuvasin, joten tod.näköinen kuvausvuosi on 1992.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vimosia kuvia Ruisalosalosta in action, koska vuonna 1994 Ruissalo oli jo Öbiksen "romuttamolla".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Raisio laakasee presidentti Ahtisaarelle vuonna 1994 Ukin edustalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Meiltäkin lähti terveiset samaan kohteeseen... Hyvin jytkähti rautakansi jalkojen alla, kun suto-raketti lähti ilmaan. JZYMP! JZYMP!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vielä tuplasti vihulaisen sukellusveneelle. Tosin me oltaisiin oltu jo vainata tolla hetkellä ihan oikeesti... ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tampereen/Tapparan mies vetää kahvasta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hetkeä myöhemmin syvyyspommi jytkähtää. Kannattaa omata "myöhäinen" sytytys...  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi 1994 oli muuten tasasen tappavaa "teurastusta". Neljä tuntia vahtia ja vajaa neljä tuntia lepoa. Torjuntavahtia parhaimmillaan maanantaista perjantaihin. Kyllä Pohjanmaalla pääsi helpommalla, kun oli neljä vahtia kahden sijasta. Tosin Pohjanmaalla mentiin sitten putkeen parhaimmillaan yhdeksän viikkoa...

 

Hylsyt lentävät kun "Ärrän" Sergei tulittaa nohevan suomalaisen ampujan tähtäämänä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä kertaa Utin Learjetin ei tarvinnut kääntyä kotio kesken ammuntojen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joskus pojat Pohojanmaan ampuivat liian lähelle itse hinauskonetta... Nyt ropisi kiiluvaiset melkein pussissa asti. ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Köyhän armeijan konstit ovat monet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pollea kk-ampuja Kemistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Virkistäytymishetki sotimisen lomassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Piilossa Suomen ilmavoimien Hawk-piloteilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vartiovene Röytän opistoupseerit Tornion maihinnousun (1944) muistomerkillä Röytän satamassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kukas se siinä pällistelee avo-ohjaamossa... Vahtipäällikköharjoittelijan seuraava alus vahtipäällikkönä näkyy jo taustalla (01, 55, 777) 8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kurssikaverit tulivat moikkaamaan komentoveneellä. Vettä tai dieseliä taisivat hinkua silloin... Janoisia kun olivat, tai siis komentovene oli varsin janoinen yksilö.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuttu mies puikoissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Wanha komentoveneen kippari kyselemässä kuulumisia uudelta komentoveneen kipparilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuoden 1994 taistelupari edessä ja miinalaiva Pohjanmaa takana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vartiovene Röyttä tuotiin kuulemma takaisin Näsijärveltä isommille vesille maanteitä pitkin kuukausi pari sitten.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nykyinen Sabina on tullut Suomeen 2006 ja itse olen ollut siellä förstinä vuodesta 2008 lähtien lukuunottamatta joitain periodeja mm. RG-Linen ja Finnlinesin palveluksessa.

 

Itse asiassa tuo oli suhteellisen mukavaa kyytiä. Lukuunottamatta että keula kohoilee ja puskee läpi aaltojen, itse aluksen perässä asuintiloissa sitä ei oikeastaan noteeraa. Aluksen kallistelu on elämän kannalta paljon sietämättömämpää, mutta tuossa filmissähän kallistelu on vain parin asteen luokkaa mikä on käytännössä oikeastaan ei mitään. Vertailun vuoksi kannattaa katsoa juutuubi sivulta toinen filmini, missä kyytii sitten onkin kaikkea muuta kuin mukavaa...

 

 

 

 

Kolmikymppinen försti!!  Voi jessus miten nykyään tuollaiset nöösipojat ovat muka perämiehinä??  Ei ihme että laivat ajavat karille tai uppoavat. Ilman mitään kokemusta; yliopistopojuista tulee muka perämiehiä vailla mitään täkkärikokemusta. Huh huh!!

Nöösipojat brykällä kyllähän se suuntaus näyttää mitä sitten tapahtuu.

 

Niin ettei tule puheita: olin Effoalla vuosina 1978-1988 täkkärinä ja perämieskoulu käyty vuosina 1982-1985 eli vanhanlinjan skönäri!

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kolmikymppinen försti!!  Voi jessus miten nykyään tuollaiset räkänokat ovat muka perämiehinä??  Ei ihme että laivat ajavat karille tai uppoavat. Ilman mitään kokemusta; yliopistopojuista tulee muka perämiehiä vailla mitään täkkärikokemusta. Huh huh!!

Nöösipojat brykällä kyllähän se suuntaus näyttää mitä sitten tapahtuu.

 

Niin ettei tule puheita: olin Effoalla vuosina 1978-1988 täkkärinä ja perämieskoulu käyty vuosina 1982-1985 eli vanhanlinjan skönäri!

 

Jukka

 

Ei siellä perämieskoulussa mitään sivistäviä aineita opetettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kolmikymppinen försti!!  Voi jessus miten nykyään tuollaiset räkänokat ovat muka perämiehinä??  Ei ihme että laivat ajavat karille tai uppoavat. Ilman mitään kokemusta; yliopistopojuista tulee muka perämiehiä vailla mitään täkkärikokemusta. Huh huh!!

Nöösipojat brykällä kyllähän se suuntaus näyttää mitä sitten tapahtuu.

 

Niin ettei tule puheita: olin Effoalla vuosina 1978-1988 täkkärinä ja perämieskoulu käyty vuosina 1982-1985 eli vanhanlinjan skönäri!

 

Jukka

 

 

 

Nykynuoriso vaan on niin hyväkäytöksistä ja kehityskelpoisia että pääsevät helpommalla ;)

 

Ps. Meitsillä ei ole kokemusta skönärinä olosta, ainoastaan skidinä 70-luvul tsittasin faffan följys tokkal tsiigaamas ku botskeja bygattiin. Hän oli gamla skönari ja seilas skönellä , josta diggas bamlaa meille skideille milloin oli snadisti tinannu. Nykyään hän kasvaa horsmaa Honkiksen graviksella, ja stoorit on jäänyt hogikseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miinalaiva Pohjanmaa (01) Suomenlahdella.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Miinalaiva Hämeenmaa (02) Upinniemessä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tykkivene Turunmaa (03) ankkurissa Upinniemessä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjusvene Turku (61) Ukin edustalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjusvene Oulu (62) Röytän retkellä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rauma-luokan ohjusvene Upinniemen edustalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Hys-Hys"-laiva siirtymässä toiminta-alueelle Turun edustalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Men at work pikkuisella lautallaan. Kauhoivat vettä, jotta pääsisivät etenemään...  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Uusi lasti autoja on taas saapunut Hankoon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Merenkulkuhallituksen Tutka ankkurissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rajojemme vartijat poistumassa partioretkelleen Hangosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuo tommonen vaalea sektori kuvissa johtuu, kuten noissa Vartiolaivue 1994 viestin parissa ekassa on?

 

Kiva että joku laittaa kuvia näistä vihanpitolaivoista in action, kun muuten noita näkee vaan satamissa ja niissäkin harmittavan harvoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamissa kuvissa tuo kameran mekaniikka ei ole toiminut oikein filmin siirron osalta. Yleensä noita häiriöitä on näköjään tapahtunut filmirullan loppupäässä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva että joku laittaa kuvia näistä vihanpitolaivoista in action, kun muuten noita näkee vaan satamissa ja niissäkin harmittavan harvoin.

 

Samaa mieltä, Juutilaisen ja Gröndahlin Villen kuvareportaaseja on mukava aina katsella, lisää odotellaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PILOTTEJA MAAILMALTA

 

Kingston Townin pilotteja Jamaikalta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ponta Delgadan luotsivene.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luotsi nousemassa laivaan luotsitikkaita pitkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luotsin avustuksella päästiin Ponta Delgadan aallonmurtajan taakse suojaan.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Recifen luotsivene.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Väkeä tuli hieman enemmän laivaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomalainen sotilasasiamies fögen juttusilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lissabonin luotsikutteri poistumassa kuvioista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pohjanmerellä, Cuxhavenin edustalla, luotsikutteri vei luotsin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luotsilaivaan odottamaan seuraavaa opastettavaa alusta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kielin kanavassa luotsi vaihtui usein.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luotsilippu lepattaa muiden lippujen seassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edinburghin luotsivene Edinburghin edustalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä alus ei ilmeisesti käyttänyt luotsipalveluja Skotlannnin vesillä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kreikkalainen luotsivene polkee vastapalloon Korintin-kanavan edustalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cherbourgin luotsi ei tarvinnut sateenvarjoa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Thamesilla asiaa ajoi Harbour Master.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja taas vaihteeksi Kielin kanavaan.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kolmikymppinen försti!!  Voi jessus miten nykyään tuollaiset nöösipojat ovat muka perämiehinä??  Ei ihme että laivat ajavat karille tai uppoavat. Ilman mitään kokemusta; yliopistopojuista tulee muka perämiehiä vailla mitään täkkärikokemusta. Huh huh!!

Nöösipojat brykällä kyllähän se suuntaus näyttää mitä sitten tapahtuu.

 

Niin ettei tule puheita: olin Effoalla vuosina 1978-1988 täkkärinä ja perämieskoulu käyty vuosina 1982-1985 eli vanhanlinjan skönäri!

 

Jukka

 

 

 

Kerrotko mulle miten se täkillä oleminen tuo sellaista kokemusta, että se vaikuttaa navigoinnillisiin taitoihin ja tuohon esittämääsi skenaarioon karille ajoista ja uppoamisista?

 

Taitaa enemmän paistaa sun kommentista läpi v***tus toisten urakehityksestä...

 

Ja tuohon ikärasismiin liittyen niin miten lentokoneissakin voi sitten olla  minua nuorempia lentäjiä? Kas kun ne ei rytinällä putoile taivaalta...

 

Ja monessako onnettomuudessa on ollut syyssä nuori kaveri? Kyllä totuus on, että vanhankansan alkoholisti-skönöt ne onnettomuudet aiheuttaa mm. nukkumalla/sammumalla vahdeissa.

 

Viikkarillakin muutama kaveri päässyt päälliköksi jo minua nuoremmalla iällä.

 

Ja se on hienoa, että pelkän iän perusteella arvioit ihmisten edesottamuksia. Mulla on kuitenkin ollu jo tovin merikapteenin pätevyyskirja ja luotsausvapautuksen turvin kulkenut kaikkiin muihin Suomen satamiin paitsi Saimaalle sekä lukuisiin ruotsin satamiin jo monta vuotta. Ihme kun en ole karille missään niissä ajanut... Varmaan tuurilla seilannut? Kipparinkirjan päivät sain kasaan kolmessa vuodessa kun useimmilta menee keskimäärin kuusi vuotta 1:1 vuorottelussa styyrin kirjan ja ekan styyrin jobin saannin jälkeen. Toki sain etua förstin jobista...

 

On sitä tullut panamaxillakin katseltua maailmaa atlantin toiselta puolen ja seilattua filppareiden ja venäläisten kanssa ja vaikka mitä ennenkuin tuli rauhoituttua enemmän pyörimään vaan Itämerelle.

 

Onko tuo sinun aikasi täkillä sitten tuonut jotain niin mestarillista omiin ansioihisi mikä minulta olisi jäänyt mielestäsi puuttumaan?  Mulla kesti kouluopinnot merikapteenipuolella 2,5 vuotta. 4,5 oli varattu aikaan mutta siellä oli niin paljon löysyyttä ja ajanhaaskautta, että itse lukkarin kasaen sain tiivistettyä paketin järkevämmäksi ja tehokkaammaksi. Kysehän onkin siitä, miten aikaansa vuosien aikana haaskaa ja kuinka paljon löytyy motivaatiota ja kunnianhimoa mennä uralla eteenpäin ja missä tahdissa.

 

Ja nykyiseen laivaan palasin takaisin kuukausi sitten kun nykyinen työnantajani niin kovasti pyysi kun hänellä oli ollut vanhempien "kokeneiden kaverien" kanssa ongelmia kun niiden ammattitaidoissa oli puutteita.

 

Että se siitä. Aika ennen oli ennen ja nyt on nyt. Mutta olihan se hienoa että pääsit nyt kommentoimaan ja arvostelemaan mun ammatillista pätevyyttä ilman että ollaan missään seilattu yhdessä.

 

Pitäsikö mun näin vuoroin vieraissa periaatteella leimata sinua tuollaisena "old school" -skönönä, että sä oot sitten varmaan tyypillinen juoppo niin kuin aikakautesi skönöt yleensä? Olisko se susta kivaa? Ja kohtuullista? Näin kun en sinua tunne, mutta jos vain villisti yleistäisin niin kuin sinäkin teit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDINBURGH 1990

 

Edinburghissa tultiin vastaan ahteri edellä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hinausvaijeria tarjosivat, ja tarjous otettiin vastaan, vaikka päällikön mukaan omillakin koneilla olisi päästy laituriin asti, mutta merenkulun pääopettajan mukaan toimitiin nyt maassa maan tavalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten puskettiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ainoa kerta kun minun aikanani mentiin näin laituriin kiinni.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Englantilaisten miinanraivaaja puskettiin samoin laituriin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Amatimiehiä puikoissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pohjanmaa Edinburghissa 1990. Pitkä matka vaan kylille... No, pieni jaloittelu kovalla maalla ei ollut pahasta parin viikon keinumisen jälkeen. Takaisin taidettiin kyllä kävellä taas "keinuen"...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sivistystä päivisin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harmaa kylä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yöllä vähän vilkkaampi.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elisabeth teki vastavierailun Helsinkiin vuonna 1996 kuninkaallisella "purkillaan".  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saatohävittäjänä sopivasti Sheffield-luokan (Type 42) ohjushävittäjä HMS Glasgow.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten siniselle Välimerelle!

 

KORINTIN KANAVA 1991

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Korintin_kanava

 

Taisi nousta fisuja pintaan, kun lokit valloittivat ahterin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pireuksesta seilattiin Korintin kanavaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Historiallinen paikka.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Korintin kanavassa mentiin myös hinaajan vetämänä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olisi saattanut tulla sivukosketuksia omilla koneilla...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sinne muljahdettiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ahtaat paikat Kreikassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alussa riitti väkeä kansille ihmettä ihmettelemään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Höyrykonemestari & Tuimien mies, Topikin, tuli kuvaamaan Korintin kanavaa.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Puolimatkan krouvi meni jo.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tulipahan nähtyä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Väki alkoi harvenemaan kansilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ai, ai kun on ihanan sininen meri alla! Kaukokaipuu iskee heti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Bruggeen mentiin myös pitkin pitkää kanavaa. Samoin Philadelphiaan pitkin Delawarea.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lissabonissa mentiin taas ison sillan alta antennit siltaa hipoen... ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä yksi kuvapläjäys tältä erää.

 

POHJOISMAISET MERIKADETTIPÄIVÄT NORJAN MOLDESSA 1992

 

Aikamoisessa myräkässä mentiin kohti pohjoista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sininen klyyssi jäi maalamatta, kun Karna päätti, ettei aika riitä pohjoisen napapiirin ylittämiseen tuossa kelissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsalaisilta katkesi masto samassa kelissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Samoja vehkeitä mastot kunnossa Kotkassa vuonna 1990, kun silloin Suomessa oli merikadettipäivät.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Convoyssä tultiin pitkin Norjan vuonoja. Ruotsalaisten Älvsborg veti letkaa, Hanö seurasi johtoalusta, Pohjanmaa seuraavana ja tanskalaisten Falster tuli hännillä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Moldessa oli myös ahtaat paikat tarjolla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Porvoolainen vahtipäällikkö puikotteli laituriin.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onneksi ei tuullut.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olisi saattanut muutama vene ruttaantua.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keulaköysi ja springi kiinni! Hopi! Hopi!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Potku keulapotkurilla oikaisi päällikön rautalaivan laiturin suuntaiseksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Asianmukaiset liput ylhäällä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Falsterilla oli myös aika piukat paikat tarjolla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sinnehän se tanskalainen miinalaiva myös muljahti nätisti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pohjoismaiset kadetit riensivät omiin rientoihinsa... (Älvsborgilta sai muuten hyvää laivan nimikko-olutta  :thmbup:).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toimarit ottivat auton alleen, kun herrat juhlivat.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjeita rättisorsille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos! Yksi kerta riitti pelkääjän paikalla. Ei koskaan enää noille teille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Juhlat on juhlittu, ja on aika palata kotisatamiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tanskalaiset tarkkoina irroituksen aikana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Läheltä liippasi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pakitusta väljemmille vesille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Convoyssä lähdettiin poies. Norskien Horten lähti vetämään convoyta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Norskien Horten Kotkassa vuonna 1990.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja ja tunnelmallisia kuvia Jukalta.

 

Tuli mieleen noista kadettien illanviettosuunnitelmista, niin onko nuo vormut toimivia p***umagneetteja? Kauppalaivois kun yleisesti ei käytetä nykyään muita kun niitä vanhoja kuluneita rytkyjä joita ei enää kotona kehtaa käyttää...

 

Noi Korintin kuvat oli hienoja ja kuvauksellisia. Puolialastomat tosin täkillä eivät vastanneet mielikuvaa väkivaltalaitoksen dress codesta paikassa missä saattaa myös olla muita katselemassa aluksen edesottamuksia...

 

Mut jos noissa parissa kuvassa oli jotain koomista, niin tuo tanskalainen kapteeniluutnantti tuossa yhdessä kuvassa viikseineen ja tumminen laseineen oli kyl niin stereotypistä Tom of Finland matskua kuin olla ja voi...  :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Iron Beach" vuosimallia 1988. Pari kertaa taivaalta satoi paskaa auringonpalvojien päälle, kun paskimot täyttyivät, ja joku "huohotusputki" korsteenin vieressä puhalsi sitä itteeään taivaalle... eli suoraan "Iron Beachille"  ;D

 

 

Tuli tutuksi tuo korsteenista valuva mönjä aina kun saavuttiin seuraavaan vierassatamaan ja sitä joutu hinkkaamaan  ;D

Paras tilanne oli se kun Hampuriin oltiin menossa ja varusmiesten yllätykseksi myös skapparit joutuivat osallistumaan Puuhamaan nimikyltin kiillotukseen :)

 

Niin ja Kiitos mahtavista kuvista, tulee omat muistot mieleen. niistä tosin on kulunut aika vähän.. täytyy vähän kaivella omia kuva-arkistoja ja jos vaikka sitä lisäis muutamii kuvii koulutuspurjehdukselta vuodelta 2008.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään