Guest Aaltonen

Laivakuvausta...

1 747 viestiä aiheessa

Aloin taas funtsimaan että miten nuo betonipalkit tms asetellaa aluksen alle? Lasketaanko vettä pois sen verran että alus vielä kelluu ja sitten laitellaan nuo tuet alle vai miten?

Kyllä nuo telakointituet asetellaan paikalleen laivan piirustusten mukaan, altaan ollessa tyhjä. Sitten täytetään allas ja uitetaan laiva päälle. Laiva kohdistetaan oikealle kohdalle esim käyttäen altaan poikki viritettyjä vaijereita joihin on merkattu keulan ja perän keskikohdan paikat. Sitten vaan vesi pois.

 

AW

 

PS Hieno kuva vesikosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuussa 2002 oli huollossa jäänmurtaja Apu.

Mikä on tekniikassa tai tyylissä muuttunut, että vanhemmissa murtajissa on keulassa potkurit, mutta uudemmassa laitoksessa ei näyttäisi enää käytettävän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on tekniikassa tai tyylissä muuttunut, että vanhemmissa murtajissa on keulassa potkurit, mutta uudemmassa laitoksessa ei näyttäisi enää käytettävän?

 

Lähes täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella sanoisin että azipodit on muuttaneet asian?  8)

 

Asiaa etäisesti sivuten... jokunen vuosi sitten ( oiskohan ollut -05 ) oltiin käymässä Galvestonissa, ja eksyimme miten ollakaan irkkupubiin kylillä. Siinä tiskillä aikamme istuttuamme ja luonnollisesti ääneen hyviä ellei jopa erinomaisia juttuja höpöttäessämme, kuului tiskin toisesta päästä selvällä suomen kielellä:

 

" Jaa niin mistäs laivalta TE nyt sitten oikein ootta?? "

 

Botnican konemiehistö se siellä oli vapaapäiväänsä kuluttamassa. Kesti jonkun tovin ( ja tuopin ) selvittäessämme asiaa puolin ja toisin eli mitä jäänmurtaja teki Meksikonlahdella kevättalvella, ja että olimme tulleet tosiaankin paikalle autolla eikä laivalla  ::)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella sanoisin että azipodit on muuttaneet asian?  8)

 

Otsossa ja Kontiossakaan ei ole keulapotkureita vaan ilmahuuhtelu, vaikka niissä ei ole azipodeja. Ja nuo uusimmathan ovat monitoimimurtajia, eli niissä on tehty enemmän kompromisseja. Käsittääkseni oikein paksussa jäässä nuo etenevät parhaiten peruuttamalla, mistä päätellen potkurihuuhtelu ei ole vieläkään mitenkään turha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atsihpodi :D Orvo, mitä se jäänmurtaja teki siellä Meksikonlahdella?  :)

 

Öljynporauslauttojen huoltohommat oli kuulemma kannattavampia kuin jäänmurto Suomenlahdella  8)

 

EDIT: sitä vaan joskus jäljestäpäin mietin että tuommoisen ajaminen Atlantin yli on mahtanut olla melkoista kyytiä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öljynporauslauttojen huoltohommat oli kuulemma kannattavampia kuin jäänmurto Suomenlahdella  8)

 

Noin voi olla, ainakin jos tekee kunnon sopimukset? http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/merenkulkulaitoksen-lahjustuomiot-jaavat-voimaan/2004/06/301376 toisin kuin nämä herrat aikoinaan tekivät.

Johtajien todettiin ottaneen vastaan matkoja ja muita lahjuksia 1990-luvulla aikana, jolloin norjalaisella DSND-varustamolla oli miljoonien eurojen maksurästit maksamatta merenkulkulaitokselle. Hovioikeuden mukaan virkamiehillä ei ole oikeutta lähteä pelaamaan vapaasti liike-elämän säännöillä edes silloin, kun kyseessä on monitoimimurtajien vuokrauksen tapainen muusta virkamiestyöstä eroava liiketoiminta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Tässä vähän Azipodia. On kyllä törkeen iso laitos vieressä seistessä  :o

[ attachment removed / expired ]

 

Yllä oleva azipodi meni siis kahtena kappaleena venäläiseen monitoimimurtajaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeet atsipodit Janin kuvissa. Olen katsellut tuota Vitusta monta kertaa ohi kulkiessani syksyn aikana ja täytyy sanoa, että vähintäänkin erikoisen näköinen paatti siitä tulee.

 

Faijavainaan arkistoista taas pari skannausta.

 

S/S Eira Hanasaaressa joskus 50-60 lukujen vaihteessa.

[ attachment removed / expired ]

 

S/S Viking oletettavasti Korppossa tai Paraisilla 60-luvun alussa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Tässä vielä yksi kännyräpsy Vituksen siskosta Alekseista NB-507.

[ attachment removed / expired ]

 

Vitus Bering on tehnyt viime torstaista lähtien ahkerasti merikokeita Helsingin edustalla. Vituksen luovutus SCF:lle on Joulukuun 17.

[ attachment removed / expired ]

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloin ne meinaa maalata sen? Nythän se on vielä aika hutiloiden maalattu. Tietysti onhan tässä vielä 20 päivää aikaa, mutta aika viime tippaan jätetään.

 

Maalaavat allashallissa yö-aikaan tässä parin viikon sisällä ennen luovutusta.

Huomisesta alkaen Vitus ja Aleksei on altaassa samaan aikaan ja kummassakin paiskitaan hommia kellon ympäri. Aleksein luovutus on joskus keväällä.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas muutama Kantvikin kävijä:

 

Angelina viime sunnuntailta

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kaapelilaiva Pleijel

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ei mikään varsinainen laiva, mutta sarjassa talvi yllätti...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jontte

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvi saapui saimaan kanavalle. :) Alkaa jäänmurtajiakin näkyä laivojen edellä täälläpäin. Tai hinaajiahan ne taitaa olla suurimmaksi osaksi.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvi saapui saimaan kanavalle. :) Alkaa jäänmurtajiakin näkyä laivojen edellä täälläpäin. Tai hinaajiahan ne taitaa olla suurimmaksi osaksi.

 

Juu niin alkaa näkyä. Olin tänään tulossa juuri tuota Merel Veetä kuvaamaan, mutta en sitten kerennyt jäädä odottelemaan sen tuloa Mustolaan. Samalla sitten lähti tämä Iso-Pukki Mälkiältä kohti Saimaata.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun täällä näyttää pyörivän noita oikeesti laivoista ymmärtäviä, niin kysyisin että mikä ihme tämä vempele on? Tuollaisia oli useita rivissä (kuten näkyy) brasilialaisen risteilijän laidalla. Tuo "kuokkaosa" on siis umpilevy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkonäön perusteella Brittien ns K-Gun. Joissain risteiljän kokoisissa kipoissa varusteena mutta tuo asennus on tyypillinen jenkkien saattohävittäjissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla edellisellä sivulla on kuva syvyyspommiheittimestä, tässä on nyt koko laiva.

 

CTE Bauru (ex USS McAnn) on Cannon luokan saattuehävittäjä 40-luvulta. Vuokrattu 1944 Brasilian laivastolle ja myyty samalle instanssille 1953 - käytössä vuoteen 1982, jolloin siirrettiin Rio de Janeiron merivoimamuseoon.     

[ attachment removed / expired ]

 

Etukannelta

[ attachment removed / expired ]

 

21" Torpeedo tasavalkoista taivasta vasten.

[ attachment removed / expired ]

 

Tykki

[ attachment removed / expired ]

 

It-Tykki

[ attachment removed / expired ]

 

It-kk

[ attachment removed / expired ]

 

762:sia

[ attachment removed / expired ]

 

Laivan "ohjaamo", komentosilta oli tuossa yläpuolella, en näemmä muistanut ottaa kuvaa sieltä.

[ attachment removed / expired ]

 

Naapurissa makaillut suklari, tuosta kuvia ehkä joskusmyöhemmin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Curaçao, Willemstad 2011

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään