Guest Aaltonen

Laivakuvausta...

1 747 viestiä aiheessa

Laitetaanpa videopatka eilisesta Regal Princess -risteilyaluksen vesillelaskusta italialaiseen tapaan. Parempi puoliskoni oli valittu aluksen kummitadiksi. Valitettavasti oma osallistumiseni peruuntui sairauden ja sairaalakeikan takia:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistojen kätköistä bittimaailmaan skannattuja.

 

MS Pomerania ja MS Silvia Regina eteläsatamassa joskus 80-luvun puolivälissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tuntematon njeuvostoliittolainen(?) paatti Jugoslavian Dubrovnikissa elokuussa 1987.

[ attachment removed / expired ]

 

MS Finlandia eteläsatamassa toukokuussa 1988.

[ attachment removed / expired ]

 

MS Bastia Bonifaciossa korsikalla keväällä 2002.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helmikuun lopulta muutama kuva:

 

Tässä ankkurinkäsittelyalus Brage Viking

[ attachment removed / expired ]

 

Brage vetää perässään Harry proomua ja lastina alimmat suurlohkot öljynpumppauslautta Eldfisk 2/7S:ään

[ attachment removed / expired ]

 

Ja suuntana Stordin telakka Norjassa

[ attachment removed / expired ]

 

Lasti tosiaan Pernon telakalta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Heitänpä tähän kyssärin, josko täältä löytyisi vastaus.

Tallinnanlaivalla sivukorvalla kuulin keskustelun jossa puhuttiin Suomenlahden liikennemääristä jne.  Keskustelu ajautui jossakin vaiheessa myös turvallisuuteen.

Eräs kohta jäi askarruttamaan. Nimittäin öljytankkerin pysähtymismatka black out-tilanteessa. Puhuivat noin 60 km.

Kommentteja ja kannanottoja. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Heitänpä tähän kyssärin, josko täältä löytyisi vastaus.

Tallinnanlaivalla sivukorvalla kuulin keskustelun jossa puhuttiin Suomenlahden liikennemääristä jne.  Keskustelu ajautui jossakin vaiheessa myös turvallisuuteen.

Eräs kohta jäi askarruttamaan. Nimittäin öljytankkerin pysähtymismatka black out-tilanteessa. Puhuivat noin 60 km.

Kommentteja ja kannanottoja. Kiitos.

 

60 km kuulostaa noin äkkiseltään hiukan liian pitkältä matkalta, mutta ei se kaukana todellisuudesta ole. Ison laivan pysähtymismatka (jos ei oteta mukaan sähköisillä ruoripotkureilla varustettuja) saattaa olla normaalissakin tilanteessa useita maileja. Laivassa on myöskin, niin paljon tuulipinta-alaa ja sen verran syväyttä, että sen pysäyttäminen  kokonaan ilman hätäankkurointia black out-tilanteessa on melkein mahdotonta. Tuuli ja virta vie...

 

terv. ex merimies

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viittä vaille valmis...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutta laivaa pukkaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

aka. NB-508

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pituus: 252 m, Leveys: 32.2 m Paino, vetoisuus: 71 300

(mikähän on oikea termi...?)

Jarmo J

 

Englannin kielinen termi, jota ilmeisesti haet, on displacement, joka kääntyy suomeksi uppoumaksi tai uppouman painoksi..

 

Myös termejä bruttovetoisuus ja nettovetoisuus käytetään (eng. Gross Tonnage, GT ja Net Tonnage NT) ja sitten on vielä kuollut paino (DWT).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tuoma & Teijo, maakrapuna seison valistettuna.  :)  Kiinnostus heräsi: Björn Landströmin LAIVA kirja valaisi vielä hieman lisää, laivan tyyppi näemmä määrännee aluksen "painon" joka voi olla myös aluksen tilavuus! Lainaus kirjasta "Bruttotonnimäärä merkitsee aluksen koko tilavuutta ja sellainen >>tonni>> vastaa sataa kuutiojalkaa. Tämä tonnimäärä ilmoitetaan useimmiten matkustajalaivoissa." Tämä matematikka pitänee minut edelleen maakrapuna....   ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla Björn Landströmin kirja ihan ajan tasalla, ainakaan vetoisuuden uusien määritelmien suhteen. En väitä, että suomalainen Wiki olisi tässä kohtaa kovin hyvin kirjoitttu, mutta jotain ideaa noista saanee:

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laiva#Laivan_koon_ilmoittaminen

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vetoisuus

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uppouma

 

Laajempia selityksiä englannin kielellä:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Displacement_%28ship%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Deadweight_tonnage

http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_tonnage

http://en.wikipedia.org/wiki/Tonnage

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MS Pomerania ja MS Silvia Regina eteläsatamassa joskus 80-luvun puolivälissä.

MS Finlandia eteläsatamassa toukokuussa 1988.

Onko tuo St Peter Line paatti jompi kumpi näistä vanhoista Helsingin linjan Siljoista ?

Toinen taisi olla Englannin ja Hollannin välillä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo St Peter Line paatti jompi kumpi näistä vanhoista Helsingin linjan Siljoista ?

Toinen taisi olla Englannin ja Hollannin välillä ?

 

Princess Maria on entinen Finlandia ja Silvia Regina liikennoi nykyaan Stena Saga -nimisena Stena Linen vareissa Oslon ja ja Frederikshavnin valilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintoinen paatti tuo Quantum. Vaikuttaa hyvin "suljetulta" alukselta vaikka Oasikseen verrattuna, mutta ilmeisesti risteilyt lähtevät New Yorkista, joten ihan ymmärrettävää. Näköjään kohderyhmänä hieman laadukkaampaa risteilyä haluavat ja jopa vilpoisemmilla vesillä.

 

Tilauksen menettäminen viime senteillä on kyllä erittäin kuvaava termi, valitettavasti. No eiköhän sitä taas pian rakennella jotain kivaa pientä RCL:lle  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilauksen menettäminen viime senteillä on kyllä erittäin kuvaava termi, valitettavasti. No eiköhän sitä taas pian rakennella jotain kivaa pientä RCL:lle  :thmbup:

 

Huolestuttavalta näyttävät telakan viimeiset metrit nykyomistuksessa:

Hallitus varautuu STX Finlandin toiminnan keskeytykseen Yle Uutisten tietojen mukaan mm. oikeuskansleria on jo pyydetty selvittämään ministerien vastuukysymyksiä.
http://yle.fi/uutiset/hallitus_varautuu_stx_finlandin_toiminnan_keskeytykseen/6586589

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen tuosta STX:n tilanteesta, että voisi laittaa sisä- ja vähän ulkokuviakin Allure of the Seasilta, jossa syyskuussa tuli vietettyä viikko risteillen.

 

Central park yläkannelta katsottuna

[ attachment removed / expired ]

 

Minigolf kenttä

[ attachment removed / expired ]

 

Flow rider

[ attachment removed / expired ]

 

Boardwalk yläkannelta kuvattuna

[ attachment removed / expired ]

 

Hyttimme viikon ajan

[ attachment removed / expired ]

 

US coast guard veti hienon shown ennen lähtöä, pillit soiden ja konekiväärit tanassa :)

[ attachment removed / expired ]

 

Made in Finland

[ attachment removed / expired ]

 

Kylkeä

[ attachment removed / expired ]

 

Allasosastoa

[ attachment removed / expired ]

 

Toiseen suuntaan oli porealtaat joissa vesi jotain 40 asteista

[ attachment removed / expired ]

 

Royal promenade

[ attachment removed / expired ]

 

Promenaden mersu

[ attachment removed / expired ]

 

Royal promenade toisesta suunnasta

[ attachment removed / expired ]

 

Laivan jäähalli :)

[ attachment removed / expired ]

 

Takakannen amfiteatteri, juuri esiintyjä hyppäämässä 18 metristä tuohon pikkualtaaseen

[ attachment removed / expired ]

 

Allasaluetta yövalaistuksessa

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Central parkia

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rising tide bar

[ attachment removed / expired ]

 

Boardwalkin karuselli

[ attachment removed / expired ]

 

Boardwalk karusellin vierestä kuvattuna

[ attachment removed / expired ]

 

Laivan perä Phillipsburgin satamassa

[ attachment removed / expired ]

 

Pienoismalli Alluresta

[ attachment removed / expired ]

 

Laivan casino joka taisi olla isompi kuin Helsingin vastaava :)

[ attachment removed / expired ]

 

Laiva koko komeudessaan Nassaun satamassa

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo on melkoinen laiva tuo Allure :o. Oli varmasti mieleenpainuva risteily ... Tämmöistä tänään Saimaan kanavalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kai nää tähän menee, vaikka ovatkin ilmakuvia sumupaateista Suur-Saimaan suuntaan...

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiliseltä.

 

Vision of the Seas edessä, AIDAmar takana.

[ attachment removed / expired ]

 

Costa Pacifica.

[ attachment removed / expired ]

 

Mistral.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään