Guest laurindo

Ketään ylppäreihin 06 osallistujaa

147 viestiä aiheessa

Huomenna alkaa koitokset pitkien kielten kuulunymmärtämiskokeilla. Millä fiiliksillä fs:n porukat on lähdössä matkaan? Keskustelua tänne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eipä minulla enää mitään kuunteluita ole... Syksyllä kirjoitin enkun (ja reaalin). Nyt jälellä enää äikkä ja matikka, ruotsia en meinaa kirjottaa :P. Että minun osalta kirjoitukset alkaa siinnä maaliskuun puolessavälin. Matskaa pitäis kyllä vähän treenailla, äikkä onkin sit vähän tuuripeliä ::). Onnea vaan kaikille ensi viikon kuunteluihin :). Ja sit torstaina laivalle 8).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna pitkän saksan kuuntelu, ylihuomenna B-ruotsin.  Huomista Saksan kuuntelua hermoilen ehkä eniten, koska tavoitteeseen (M) päästäkseni tulee kuuntelun mennä nappiin.

Nyt onkin keväällä ihan hyvä urakka. Peräti kuusi ainetta kirjoitan (Englanti meni jo syksyllä)

Onnea FSN:n porukoille!

Janne

(btw. Ketkä lähtee Mariellalle 17.2)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, syksyllä tuli kirjoitettua reaali, enkä sitä enää jaksa uusia. :)

Tänään oli enkun kuuntelu, huomenna ruotsi. Tuossa lontoonkielen kokeessa kolmas osuus kerotoili biotekniikasta joten se meni lotoksi. Avotkaan eivät sopineet minun makuun.  Ensimmäinen, jostain koirankasvattajasta kertova juttu oli mukava

Mites se kakkosen eka kysymys meni (kohta 11)? Siinä selitettiin sukeltajista, jotka silittivät vaatteitaan vedenpohjassa tehdäkseen maailmanennätyken josta saa rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen. Ja  kysymys oli, mitä sukeltajat tekivät. Silittivätkö  vaatteita vai keräsivätkö rahaa hyväntekeväisyyteen. ::) Ota siitä selvää...

Tästä se kevään urakka lähtee. Toivottavasti toukokuussa on pitkä englanti ja pitkä matematiikka, reaali sekä äidinkieli ja vapaaehtoisena ruotsi kirjoitettuna ja saa hienon lakin.

Onnea matkaan kaikille kannsakärsijöille tasapuolisesti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä laitoin siihen sukelluskysymykseen, että ne silitti vaatteita siellä, koska nehän vasta jälkeenpäin päätti lahjoittaa rahat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä melko hankala kuuntelu, koko ajan piti keskittyä täysillä. Sukelluskysymykseen vastasin että silittelivät vaatteitaan siellä, kun en ymmärtänyt sitä kolmatta kohtaa.  :-[ Ensimmäiseen avoonkin laitoin paikaksi Kuuban, vaikka kyseessä oli Vatikaani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä laitoin siihen sukelluskysymykseen, että ne silitti vaatteita siellä, koska nehän vasta jälkeenpäin päätti lahjoittaa rahat.

Sama, sama syy.

Oli kyllä melko hankala kuuntelu, koko ajan piti keskittyä täysillä. Sukelluskysymykseen vastasin että silittelivät vaatteitaan siellä, kun en ymmärtänyt sitä kolmatta kohtaa.  :-[ Ensimmäiseen avoonkin laitoin paikaksi Kuuban, vaikka kyseessä oli Vatikaani.

;D Ei se mitään. minä en saanut siitä mitään tolkkua, niin laiton että se sijaitsee Michel Angelon (näin kirjoitettuna) suunnittelemassa talossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullakin alkoi tänään lakkikisat. Huomenna ruotsi, jota en ole vuoteen lukenut yhtään. :P

Mites se kakkosen eka kysymys meni (kohta 11)? Siinä selitettiin sukeltajista, jotka silittivät vaatteitaan vedenpohjassa tehdäkseen maailmanennätyken josta saa rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen. Ja  kysymys oli, mitä sukeltajat tekivät. Silittivätkö  vaatteita vai keräsivätkö rahaa hyväntekeväisyyteen. ::) Ota siitä selvää...

Nää enkun kuuntelut on kyllä välillä ihan arsesta. Vaikka ymmärtäisi kysymyksen täysin, joskus kysymykset ovat luokkaa: Kissa on a)eläin b)nelijalkainen c)karvainen. Tuohon silityskysymykseen vastasin, että keräsivät rahoja hyväntekeväisyyteen, koska ensimmäisessä vastausvaihtoehdossa luki, että he silittäisivät omia vaatteitaan, eikä missään kohtaa muistaakseni sanottu, että nämä silitettävät olisivat juuri heidän omia vaatteitaan. Toinen samanlainen oli kokeen loppupuolella, kun kysyttiin kuinka kauas siitepöly lentää. Yksi vaihtoehto oli, tyyliin "too far" ja toinen joku "just over ten miles away". Ensin setä sanoi nauhalla, että kenen tahansa heinänuhaa kärsivän mielestä se lentää liian kauas, mutta tieteellisten testien mukaan noin tusina mailia. Eli pilkunnussinnaksi menee taas.

(btw. Ketkä lähtee Mariellalle 17.2)

Meidän lukio 18.2. Jättäkää se hyvään kuntoon. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, nuo kysymykset oli kyllä todella syvältä. Voisivat joskus kysyä jotain suoraan nauhaan liittyvää asiaa eikä mitään mitä pitäisi tulkita. Kysehän on loppujenlopuksi ymmärryskokeesta, ei tulkinta/analyysikokeesta. Parempi koemalli olisi esim. että pitäisi tehdä jokin referaatti kuulemastaan tekstistä. Olen varma, että suurin osa kokeeseen osallistuvista(incl. minä) ymmärtää puhutun asian ja osaisi suomentaa sen opettajalle, mutta pisteet karisevat epämääräisten vastausvaihtoehtojen takia.

Joillakin oppilailla on vielä paha tapa jäädä miettimään vastausvaihtoehtoja joten vastausaika loppuu auttamatta kesken. 

Minä laitoin siihen Pietarin kirkkoon liittyvään kysymykseen, että se kahvila/baari sijaitsee jollain ihmeen kupolin terassilla.

Siitepölyhommeli oli kanssa aika kinkkinen. Itse mustasin sen "too far" kohdan koska se oli ainoa, jonka mies sanoi suoraan. Päätöstäni tuki se, että siinä oli muina vaihtoehtoina että " dozens of miles away" tjsp ja jokin muu vaihtoehto, jota en muista. Muistelin, että nauhalla sanottiin että se pöly saattaa lentää  one dozen miles away mutta ei dozenS. Pilkunviilausta siis.

Meidän koulun abiristeily on muistaakseni 16. tai 17 helmikuuta Mariellalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siitepölyhommeli oli kanssa aika kinkkinen. Itse mustasin sen "too far" kohdan koska se oli ainoa, jonka mies sanoi suoraan. Päätöstäni tuki se, että siinä oli muina vaihtoehtoina että " dozens of miles away" tjsp ja jokin muu vaihtoehto, jota en muista. Muistelin, että nauhalla sanottiin että se pöly saattaa lentää  one dozen miles away mutta ei dozenS. Pilkunviilausta siis.

Meidän koulun abiristeily on muistaakseni 16. tai 17 helmikuuta Mariellalla.

Eiköhän se oikea ole kuitenkin se bit over ten miles, koska se sanoi että tusina mailia. Toinen vähän samanlainen oli se että mitä ne hanhet tekee siellä vankilan pihalla, laitoin sen mikä oli suurin piirtein sounds the alarm tms. ja se oli ilm. oikein.

Niin ja abiristeilylle perjantaina Romantikalla.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä miltä tmän päivän lyhyen ruotsi kuuntelusta? Minun mielestä tarinat olivat helppoja, mutta kysymyksitä ei saanut selvää. Ja avoisssa oli tolkuttoman lyhyet tauot. Mikä ihmeen banaanilaji? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruotsin kuuntelu oli mun mielestä aika normaalitasoa, avot jopa helppoja. Avoimissa kysymyksissä tauot olivat tosiaan todella lyhyitä, mutta ehdin kuitenkin kirjoittaa kaiken. Banaanilajit olivat jälkiruokabanaani ja jauhobanaani (mjölbanan).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruotsi oli ihan ookoo. Vähän epävarma fiilis. Mielestäni koko tarinassa oli todella lyhyet tauot. Hyvin kyllä ehti vastata avoihin siinä 8 minuutin extra-ajalla. Tarinat oli kyllä melko helppo ymmärtää, mutta ne vaihtoehdot olivat taas sitä sun tätä. Mutta ei voi mitään. Huomenna vielä ranska.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Banaanilajit olivat jälkiruokabanaani ja jauhobanaani (mjölbanan).

No voe. Mite ihmeessä sinä ne ymmärsit?  :o Minä laiton, että raakana syötävä banaani ja keitettävä banaani :-[

Kylläpä ottaa päähän kun englannista tuli 69 pistettä. Eipä varmaan koskaan ole mennyt noin huonosti >:(

Hannu

No jos koko suomella meni samaan tapaan pisterajat tulevat varmaan vastaan. Omat pisteet saa ehkä huomenna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Musta A-enkku oli aika kompia täynnä.. tai just tuo vähän yli kymmenen mailii.. kyllä sen tajusin mut pelotti et niit olis ollut paljon lisääkin. Mut oli musta aika vaikeee kuuntelu.. ykkös ja kolmos kohta meni ihan hyvin ja kyllä se Avoimetki ihan hyvin meni .. must  niis oli vaaan liian vähän kirjoitus tilaa..

B-ruotti ei silleen ollu vaikee mut just toi banaani juttu . . Vastasin ,että Ruoka ja jälkiruokabanaaneja .. mutta tiedä siitä..

Kovaa saa nyt lukee yo:hon ku kirjotan nyt syksyllä 6 ainetta.. en tiedä oliko viisas valinta ,mutta ei auta itku markkinoilla.. Pakollisina : EA,AI,MA,HY vap,eht YH,RB

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovaa saa nyt lukee yo:hon ku kirjotan nyt syksyllä 6 ainetta.. en tiedä oliko viisas valinta ,mutta ei auta itku markkinoilla.. Pakollisina : EA,AI,MA,HY vap,eht YH,RB

Mun mielestä nyt on kevät? :P Lyhyt vai pitkä matikka? Eikö se mene sillä, että ruotsi kokeillaan, kuka nyt äikkään lukis ja enkku menee yleistiedolla. :D Juuri tämän takia otin reaalin alta pois syksyllä. Olisit sinäkin kirjoittanut sen silloin, niin olisit selvinnyt viidellä aineella. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä nyt on kevät? :P Lyhyt vai pitkä matikka? Eikö se mene sillä, että ruotsi kokeillaan, kuka nyt äikkään lukis ja enkku menee yleistiedolla. :D Juuri tämän takia otin reaalin alta pois syksyllä. Olisit sinäkin kirjoittanut sen silloin, niin olisit selvinnyt viidellä aineella. :)

Joo kevättä tietenkin tarkoitin .. :) .. Pitkä matikka.. eiköhän tosta ihan kunnialla selvitä..  Äikässä pitää vaan toivoo ,et tulee mielenkiintoiset aiheet.. sit seki menis varmaan tosihyvin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitkä englanti ja äidinkieli  kirjoitetaan. Englannin kuuntelun monivalinnasta 25/30 oikein

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli enkun monivalinnoista 20/30 oikein koska menin ns. sudenkuoppiin. Jotkin niistä oli aivan uskomattomia esim. yhdessä kohdassa sanottiin, että the men were ironing underwater(=siis silittivät (vaatteita) veden alla, mikä jo itsessään on ihan uskomaton juttu) and then donated the revenues to charity. Kysymys kuului: What did the men do? Ja vaihtoehdot a) Ironed clothes underwater ja b) Donated money to charity. Itse laitoin vastaukseksi a):n mutta b) oli oikein koska nauhalla sanottiin että they were ironing underwater, ei siis sanottu että they were ironing clothes. Mitä muutakaan he olisivat silittäneet, elleivät vaatteita, sillä eikös to iron nimenomaan tarkoita että ´silittää vaatteita`. Ihan uskomaton kohta kertakaikkiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli enkun monivalinnoista 20/30 oikein koska menin ns. sudenkuoppiin. Jotkin niistä oli aivan uskomattomia esim. yhdessä kohdassa sanottiin, että the men were ironing underwater(=siis silittivät (vaatteita) veden alla, mikä jo itsessään on ihan uskomaton juttu) and then donated the revenues to charity. Kysymys kuului: What did the men do? Ja vaihtoehdot a) Ironed clothes underwater ja b) Donated money to charity. Itse laitoin vastaukseksi a):n mutta b) oli oikein koska nauhalla sanottiin että they were ironing underwater, ei siis sanottu että they were ironing clothes. Mitä muutakaan he olisivat silittäneet, elleivät vaatteita, sillä eikös to iron nimenomaan tarkoita että ´silittää vaatteita`. Ihan uskomaton kohta kertakaikkiaan.

Ei, vaan vaihtoehdoissa oli että "They were ironing THEIR clothes".

Eivät he omia vaatteitaan silittäneet. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla tuli 75/90, varmaan kannattaa olla ihan tyytyväinen. Huomenna Mariellalle.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna alkaa äikällä. Millä fiiliksillä ollaan menossa? Äikästä voisi tulla M, jos saa kirjoitusvirheet karsittua ja löytyy mukava aine.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivon tosiaankin, että tulisi mukavat aiheet. Munkin pitäisi karsia noita pilkku- ja muita pikkuvirheitä. Olen todella tyytyväinen jos tulee 75 pistettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus minun aineistoaineet tahtovat muistuttaa Pohjois-Korean uutisointia: Kimjunmikäsenytolikaan sitä tätä ja tota; Kimjun vilahtelee joka toisessa lauseessa. ;). Ainakin tuntuu siltä, kun yrittää väkisin viitata pohjatekstiin. ;D Just luin yhden vanhan aineen, joka oli tätä puhtaimmillaan. 77p. ja kommentti, että aineisto hyvin mukana. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään