Guest laurindo

Ketään ylppäreihin 06 osallistujaa

147 viestiä aiheessa

Tänään matikassa (laaja) oli varsin helppo koe. Vastasin tehtäviin 1,2,3,4,5,6,7,8,10 ja 11.

Aika hyvin, mulle viisi oli ehdoton maksimi, enempää en olisi osannutkaan. Tosin meillä yksi uusi pitkän matikan, koska edellisestä ei tullut täysiä pisteitä, parka jätti vastaamatta yhteen b-kohtaan ja menetti kaksi pistettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllättävän hyvin tuntui menevän tuo (pitkä)matikka, siihen nähden että lukulomalla ei tullut käytännössä juurikaan luettua. Kymmenen tehtävää sai ihan kohtuella tehtyä. E jos tulee niin olen tyytyväinen.

Reaalista olisi tulossa opettajan arvioinnin mukaan 40 pistettä, harmittavasti jää luultavsti parin pisteen päähän L.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyhyt matikka tuli nähtyä. Ja yllättävän huonosti meni. Oma taso ois ollu L/E, mutta kun ei tule mieleen, ni ei tule. Hesarin sivujen ratkaisuja kattelin ja jotain 35-39 pisteen välillä tulossa.. Jännäksi vetää, riittäisi nyt tuohon E:hen, vaikkei M:kään kuolema olisi. Mutta silti. Harmittavaa.

Maanantaina enää enkku ja siitä olisi tarkoitus kyllä L napata. Edes siitä ;D Kuuntelun pohjalta (83p) on kyllä hyvä lähteä, toivottavasti vaan ei iske paniikki niin kuin voi käydä  ??? Realistisempi arvio enkusta on kyllä E..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On kyllä hyvät fiilikset. Matikka meni hyvin (tai ainakin tuntui siltä). Historiasta tulossa L/E (luultavasti) ja muutenkin on mennyt hyvin. Enää Englanti jäljellä. On kyllä vähä tyhjä olo ,kun on viime aikoina mennyt tosi paljon aikaa lukemiseen ja nyt ei sit oikeen osaa ees olla ,kun ei oikeen tiedä mitä tekis :)

Joo pakko myöntää ,että Lukio on ollu tosi hyvää aikaa. Sinulle ,joka olet menossa lukioon. En tiedä kuka sinua on pelotellut ,mutta lukio on oikeesti ollut tosi mukavaa aikaa. Lukiossa on ylä-asteeseen verrattuna paljon rennompi ilmapiiri ja ei se oikeesti oo silleen yhtään sen haastavampaa ,kuin ylä-astekkaan. Aika outoo muutenki että ollaan peloteltu Lukiolla . Oon kyllä kuullu armeija pelotteluu ,mut toi on aivan uutta.

Mitä porukka täällä aikoo nyt tehdä ,kun lukio päättyy ?? Opiskelemaan heti ? vai Inttiin ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On kyllä vähä tyhjä olo ,kun on viime aikoina mennyt tosi paljon aikaa lukemiseen ja nyt ei sit oikeen osaa ees olla ,kun ei oikeen tiedä mitä tekis :)

Mitä porukka täällä aikoo nyt tehdä ,kun lukio päättyy ?? Opiskelemaan heti ? vai Inttiin ?

Jos tuuri käy kesällä inttiin, ja voisi yrittää onneaan, josko pääsisi vaikka tekulle; vaikka en ole keksinyt mitä Mikosta tulee isona. Seuraavat kolme kuukautta otetaan niin rennosti, kuin voi ottaa. Johtuuko tyhjä olo siitä, että 12v. sinulle on kerrottu mitä tehdä, mutta enää ei ole ketään kertomassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tuuri käy kesällä inttiin, ja voisi yrittää onneaan, josko pääsisi vaikka tekulle; vaikka en ole keksinyt mitä Mikosta tulee isona. Seuraavat kolme kuukautta otetaan niin rennosti, kuin voi ottaa. Johtuuko tyhjä olo siitä, että 12v. sinulle on kerrottu mitä tehdä, mutta enää ei ole ketään kertomassa?

Ite kelasin eka nyt hakea jonnekkin. Varmaan Treen teknilliseen ylipölistöön ja Tammikuu 2007 Kajaani :)

Oon kyllä sitä mieltä ,että sit ku enkku on ohi niin meen makaamaan mun huoneenlattialle viikoks ja syljeskelen kattoon.

Ja kevään suurin projekti tulee olemaan ,kun meen parturiin jossa en ole käynyt 3 vuoteen  ;) Saa hippitukka lähteä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo pakko myöntää ,että Lukio on ollu tosi hyvää aikaa. Sinulle ,joka olet menossa lukioon. En tiedä kuka sinua on pelotellut ,mutta lukio on oikeesti ollut tosi mukavaa aikaa. Lukiossa on ylä-asteeseen verrattuna paljon rennompi ilmapiiri ja ei se oikeesti oo silleen yhtään sen haastavampaa ,kuin ylä-astekkaan. Aika outoo muutenki että ollaan peloteltu Lukiolla . Oon kyllä kuullu armeija pelotteluu ,mut toi on aivan uutta.

Itsekin pitäny lukiosta. Lukio on korkeintaan siinä vaiheessa hankalinta, jos ei jaksa ollenkaan kirjoja avata - edes koetta varten. Muuten yhtä mukavaa kuin yläastekin. Mun mielestä lukio on kyllä ollu jopa helpompaa ja ehdottomasti mukavampaa kuin yläaste, koska lukiossa ei enää niin pahasti haittaa ne murrosiän kiukkuilut  :laugh:

Kannattaa ehdottomasti käydä, jos siltä tuntuu. Eikä varmasti kannata jännittää, koska lukiossa kyllä autetaan jne. Itsekin jännitin paljon esim. näitä kirjotuksia, mutta eipä nää nyt mitään kauheita edes ole niin kuin ei ole lukio muutenkaan ollu :)

Jatko-opiskelut taitaa mulla suuntautua amk:n puolelle. Yliopistokin olisi mahdollinen, mutta amk:sta saan sopivimman jatkokoulutuksen. Omat suunnitelmani ovat aika hyvin selvillä, joten ehkä siksi ei ole kauheeta tyhjyyttä iskenyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jjjep, sellanen pitkän matematiikan ylioppilaskoe. Itse stressasin myös vielä edellisiltana ja aamullakin vielä että pääsenkö edes läpi mutta eikös tuo aika hyvin mennyt, tossa laskeskelin oikeita vastauksia kateltaessa et ihan omaan tavoitteeseen olisi mahdollisuudet. Muutenkin meni tämän kevään osalta ylppärit ihan ok paitsi tuo historia. Prelin perusteella odottelin jotain M/E tasoista ja mielestäni siihen pystyn mutta kanslistin sanelema pisterivi oli karu: "3,2,3,2,1,1". Onneks kysyin vasta matikan jälkeen etten ennen, muuten ois menny koko koe kun tuo olisi harmittanut! Mutta eiköhän tuollakin läpi pääse eli lakki saataisiin keväästi, syksyllä voi sitten uusia jos siltä tuntuu. Toki se uusiminen vaatisi minun osalta intin lykkäämistä puolella vuodella ja mielellään töitä siihen väliin puoleksi vuodeksi...

Ja tosiaan, lukioon vaan kaikki ehdottomasti! Vaikka kovasti valitettaisiin että kuinka rankkaa se on jne, niin loppujen lopuksi luonnehtisin ainakin omaa lukioaikaani varsin mukavaksi! Oikeastaan 2. lukuvuoden kevät on sitä kaikkein kiireisintä ja raskainta aikaa, sen jälkeen alkaa kirjoituksiin valmistautuminen ja ainakin itselläni 3 vuosi oli tyyliin 15-20h/viikko eli ei kovin rankkaa touhua. Sen neuvon silti haluan sanoa, että käyttäkää se lukuloma järkevästi! Vaikka tuntuu tyhmälle lukea ihan älyttömästi eikä tekisi mieli niin lukekaa! Silloin ei tule kirjoituksissa sitä oloa et "voi vitsit ku en lukenut, ois pitäny." Itselläni kävi näin, luin ~2h/päivässä ja senkin panostin kaiken historiaan. Edes 4h/päivässä olisi jo siedettäviä, mutta normaalin työpäivän mittaiset lukusessiot ollee tehokkaimpia. Lisäksi siinä voittaa sen, ettäkun kerralla lukee ylppäreihin hyvin -> saa hyvät arvosanat -> ei tarvitse välttämättä lukea seuraavan koulun pääsykokeisiin lainkaan tai vähemmän kuin huonot pisteet lukio-opinnoista saanut.

Lukioon vaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo lukio on ihan jees :). Eikä se mitään raatamista ole (itse tuli nää 3 vuotta vietettyä melko löysästi ::)). Kannattaa tosiaan mennä, kun sen kuiteskin aika helpolla läpi menee...

Nyt lukion jälkeen... no lomaa 8) ja toivottavasti kesätöitä jostain... ja sitten ens tammikuussa inttiin. Sen pidemmälle en ole miettinyt... sinne olisi tarkoitus jäädä, jos hommat siellä edelleen kiinnostaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki se uusiminen vaatisi minun osalta intin lykkäämistä puolella vuodella ja mielellään töitä siihen väliin puoleksi vuodeksi...

Ja tosiaan, lukioon vaan kaikki ehdottomasti! Vaikka kovasti valitettaisiin että kuinka rankkaa se on jne, niin loppujen lopuksi luonnehtisin ainakin omaa lukioaikaani varsin mukavaksi! Oikeastaan 2. lukuvuoden kevät on sitä kaikkein kiireisintä ja raskainta aikaa, sen jälkeen alkaa kirjoituksiin valmistautuminen ja ainakin itselläni 3 vuosi oli tyyliin 15-20h/viikko eli ei kovin rankkaa touhua. Sen neuvon silti haluan sanoa, että käyttäkää se lukuloma järkevästi! Vaikka tuntuu tyhmälle lukea ihan älyttömästi eikä tekisi mieli niin lukekaa! Silloin ei tule kirjoituksissa sitä oloa et "voi vitsit ku en lukenut, ois pitäny." Itselläni kävi näin, luin ~2h/päivässä ja senkin panostin kaiken historiaan. Edes 4h/päivässä olisi jo siedettäviä, mutta normaalin työpäivän mittaiset lukusessiot ollee tehokkaimpia. Lisäksi siinä voittaa sen, ettäkun kerralla lukee ylppäreihin hyvin -> saa hyvät arvosanat -> ei tarvitse välttämättä lukea seuraavan koulun pääsykokeisiin lainkaan tai vähemmän kuin huonot pisteet lukio-opinnoista saanut.

Lukioon vaan!

Kyllähän armeijasta pääsee uusimaan yo-kokeita, eri asia on tietenkin että pystyykö samalla valmistautumaan kunnolla.

Ilmeisesti kursien jaksotus vaihtelee melko paljonkin, kun minulla 2. vuoden kevät oli lukion helpointa aikaa, 5. jaksossa oli koulua 14h/viikko ja viimeisessä ei ollenkaan pienten järjestelyjen ansiosta. Ja tuosta lukulomasta sen verran että aloittakaa lukeminen ajoissa, kannattaa aloittaa jo ensimmäisellä viikolla. Itsellä tosin jäi tuo lukeminen tosi vähälle, luin ehkä jotain 15 tuntia, yhteensä.

Siihen nähden meni kyllä tuo matikka enemmän kuin hyvin, näyti kaikki vastaukset olevan oikein, tosin perusteluja näytti puuttuvan muutamista ja lisäksi suppenevan sarjan tehtävästä jäi x=0 vaihtoehto käsittelemättä.

Tekikö muuten kukaan tehtävää 12, siinä piti määrittää likimäärin f'(2) kun funktion arvot pisteen läheisyydestä tiedettiin, eikö se ollut aivan liian helppo ja yksinkertainen tehtävä tehtäväksi numero 12?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän armeijasta pääsee uusimaan yo-kokeita, eri asia on tietenkin että pystyykö samalla valmistautumaan kunnolla.

Ilmeisesti kursien jaksotus vaihtelee melko paljonkin, kun minulla 2. vuoden kevät oli lukion helpointa aikaa, 5. jaksossa oli koulua 14h/viikko ja viimeisessä ei ollenkaan pienten järjestelyjen ansiosta. Ja tuosta lukulomasta sen verran että aloittakaa lukeminen ajoissa, kannattaa aloittaa jo ensimmäisellä viikolla. Itsellä tosin jäi tuo lukeminen tosi vähälle, luin ehkä jotain 15 tuntia, yhteensä.

Siihen nähden meni kyllä tuo matikka enemmän kuin hyvin, näyti kaikki vastaukset olevan oikein, tosin perusteluja näytti puuttuvan muutamista ja lisäksi suppenevan sarjan tehtävästä jäi x=0 vaihtoehto käsittelemättä.

Tekikö muuten kukaan tehtävää 12, siinä piti määrittää likimäärin f'(2) kun funktion arvot pisteen läheisyydestä tiedettiin, eikö se ollut aivan liian helppo ja yksinkertainen tehtävä tehtäväksi numero 12?

Hannu

Eikös se 12 ollut vähän samanlainen ku 15, käytännössä suoraan MAOLista kaava ja siihen sijoitukset?-) Ainakin kattelin et sillä tavoin oikeat vastaukset sain :D

Mut tosiaan, toinen vaihtoehto sit lienee et jaksottaa sen toisen vuoden kevään löysäksi niin tasottuu vähän. Mulla oli päämääräsesti eka ja toka vuosi aivan täyttä, kolmannella sit sieltä täältä kursseja sen mukaan et mikä kiinnosti.

EDIT: Voissaakura! Keräsin sit kaikki lukiokirjat tohon hyllyyn, tossa ois 51 kirjaa. Hintaa varmaan ~15e/kirja kun uusina noi ostin.... Lukio-opinnot muka ilmaisia! :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Voissaakura! Keräsin sit kaikki lukiokirjat tohon hyllyyn, tossa ois 51 kirjaa. Hintaa varmaan ~15e/kirja kun uusina noi ostin.... Lukio-opinnot muka ilmaisia! :D

Ite huomasin samaa, ku järjestelin kirjoja kaappiin. On kyllä kohtuullisen paljon kirjoja kolmessa vuodessa tullut. Ja mikä ikävintä, voi olla myyminenkin vähän hankalaa, ku nykyisillä ykkösillä on aika pitkälti uudet kirjan opetussuunnitelman takia. Voihan nakki!  No onneks meidän lukiossa sai ekana vuonna 80 euron stipendin, jos oli saanut kahdessa jaksossa 8 kurssia suoritettua. Sillä ostikin sit yhden jakson kirjat  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onneks meidän lukiossa sai ekana vuonna 80 euron stipendin, jos oli saanut kahdessa jaksossa 8 kurssia suoritettua. Sillä ostikin sit yhden jakson kirjat  8)

Mitäh, toihan tekee 4 kurssia per jakso, ja se on vähemmän mitä keskimäärin tarvitaan vaadittavan kurssimäärän suorittamiseen 3:ssa vuodessa. Ihmeellistä :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäh, toihan tekee 4 kurssia per jakso, ja se on vähemmän mitä keskimäärin tarvitaan vaadittavan kurssimäärän suorittamiseen 3:ssa vuodessa. Ihmeellistä :o

Ei mitenkään ihmeelistä, kun meilläkin on sama homma.  ??? Vähän muunneltuna vaan. Jos ekassa jaksossa suoritettu 4 kurssia niin saa stipendin.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jyväskylän Lyseon lukiolla on kyllä varannot muutenkin niin vähissä että ei minkäänsortin bonuksia ole eikä ole ollut tiedossa missään vaiheessa moisista  "suorituksista". Opetuksen taso on onneksi kuitenkin ollut Suomen parhaimmistoa (Mtv3-vertailu), joten eiköhän niissä (toivottavasti  8)) kohtuuhyvissä YO-arvosanoissa ole palkkiota tarpeeksi.

Pitkään matikkaan päättyi oma uurastus, ja hyvinhän se tuntui menneen. Erittäin helpon oloisen fysiikan kokeen olin jotenkin onnistunut häseltämään aivan E:n ja M:n rajamaille, ei voi ymmärtää miten näin pääsi epäonnistumaan  :-\.

Ruotsin ja äikän alustavia odotellessa.. :)

Ohi on!

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellänikin on nyt lukiouurastus takana. Ylppärit tuli ja meni, ja ihan hyvä maku niistä jäi suuhun, vaikka se kemian painovirhe vähän pakkaa sekoittikin. Itse kirjotin nyt äidinkielen, fysiikan, pitkän ruotsin, kemian ja pitkän matematiikan. Äikästä emme ole vielä varsinaisia tuloksia saaneet, mutta ensimmäinen aine ainakin olisi alustavasti L:nä lähdössä lautakuntaan. Fysiikka lähti 50 pisteellä ja ruotsi 280 pisteellä eli varsin varmoina laudatureina. Kun lisäksi kemia ja matematiikka tuntuivat menevän aika hyvin putkeen, niin eipä ylppärit hirveästi paremmin olisi voineet mennä.  :) Omasta mielestäni perjantain pitkän matematiikan koe oli helpohko, vaikka muutamat meidän koulusta (Ressun lukio) pitivät koetta keskivertoa vaikeampana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomen lähtis sitten pitkän englannin taidot testiin.....

Viimeinen ponnistus. (luinkohan kielioppia tarpeeksi :P) Sen jälkeen tämä on toivottavasti ikuisesti ohi! Lukiko kukaan muuten NYT-liitteen juttua jonkun abin lukulomasta? Sen jälkeen tunnen itseni hikipingoksi, kun olen pyrkinyt lukemaan 4/5h päivässä 8). No minun urakkaani helpotti, kun ei reaalia tarvinnut enää lukea, meni syksyllä kunnialla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeinen ponnistus. (luinkohan kielioppia tarpeeksi :P) Sen jälkeen tämä on toivottavasti ikuisesti ohi! Lukiko kukaan muuten NYT-liitteen juttua jonkun abin lukulomasta? Sen jälkeen tunnen itseni hikipingoksi, kun olen pyrkinyt lukemaan 4/5h päivässä 8). No minun urakkaani helpotti, kun ei reaalia tarvinnut enää lukea, meni syksyllä kunnialla.

Meikäkin luki tuon NYT-liitteen jutun. Oli kyllä niin päinvastaista kuin mulla. En tosin lukenut mitenkään hullulla tavalla, mutta en todellakaan ollut pitkin kyliä koko "lomaa". Tosin sama täällä kuin Mikolla, että syksyllä tuli jo reaali mukavasti kirjoiteltua, niin nyt oli helpompi lukea. Suosittelen tulevillekin kirjoittajille reaalia kirjoitettavaksi jos syksyllä, sehän se kaikista pahin luku-urakka on!

Jeejee, enää enkku ja toivotan kaikille onnea kokeeseen, toivottavasti tulee lentokoneaiheisia tekstejä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Semmoinen oli se enkku. Ihan perus kauraa mielestäni. Mielenkiintoiset ja vaihtelevat jutut, eikä mitenkään pilkkua viilaavat kysymykset. Kokeen sain valmiiksi siinä puoli yhdeltätoista, aineen sain viimeisteltyä viisi yli yksitoista ja puoli kahdeltatoista olin saanut kokeen tarkistettua. Viisitoista vaille kaksitoista tuli tarjoilu, siinä se ajankäyttö petti... Tee oli nimittäin kuumempaa kuin odotin ja sen takia en päässyt lähtemään kokeesta kuin vasta kahta yli kaksitoista..  :'(

Keskiviikkona vielä ranskan koe, ajattelin että voisi ottaa sinne evääksi viinipullossa punaista mehua ja patongin :D

Tuli muuten tässä mieleen, että kuinka moni täältä osaa suomentaa nuo arvosanat. Itseltä luonnistuu, olenhan käynyt kolme kurssia latinaa. En kyllä siellä kursseilla niitä oppinut, mutta opettajalta pystyi kysymään.  :P

Improbatur

Approbatur

Lubenter approbatur

Cum laude approbatur

Magna cum laude approbatur

Eximia cum laude approbatur

Laudatur?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Semmoinen oli se enkku. Ihan perus kauraa mielestäni. Mielenkiintoiset ja vaihtelevat jutut, eikä mitenkään pilkkua viilaavat kysymykset.

Aikalailla samanlaisia tuntemuksia. Yksi niistä luetunymmärtämisjutuista oli suomeksikin tuttu, joten se meni tosi helposti. Aineeseenkin sain tungettua sellaista spesiaalisanastoa, ettei opettaja varmana ymmärrä ilman sanakirjaa. Kirjoitin siitä viimeisestä, asevelvollisuudesta. Meinasi vaan tulla liian pitkä. :P Mukava koe, eikä jäänyt juuri mitään epäselvyyksiä. Ja nyt se on ohi, toivottavasti lopullisesti. Relax! Lukion aikana oli tarkoitus miettiä, miksi isona, mutta enpä tiedäkkään.

Keskiviikkona vielä ranskan koe, ajattelin että voisi ottaa sinne evääksi viinipullossa punaista mehua ja patongin :D

;D ;D ;D Ja baskeri päähän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli sitten enkunkin koe rähmittyä läpi. Tuntu olevan ihan mukava koe. Sitä oli jopa hauska tehdä. Ainakin kun vertaa ruotsiin, niin tätä oli mukava lukea. Saas nähdä mihin riittää, kun en aio veikata mitään. Matikka menikin jo sitten selvästi tason alle. en taida jaksaa uusia. Ei se oo 40 euron arvoista. Eikä se ollu se tärkein aine mulle. Nyt vaan oleskelua ja sitten töitä, jihuu. Onnea vielä muille viimeiseen kokeeseen. Eikä pahempia pettymyksiä ole tullut, ainoastaan matematiikka. Toivottavasti enkku menisi vielä hyvin..  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lukiko kukaan muuten NYT-liitteen juttua jonkun abin lukulomasta?

Lukaisinpa äsken huvikseni. Muistuttaa aivan mun lukulomaa! Piti kyllä lukea, kun otin töistäkin viikon vapaata sen takia, mutta vähän joka aineessa meni siihen viimeiseen iltaan. Ei nimittäin kiinnosta yhtään tuleeko sieltä L:ää vai A:ta. Siinä työelämässä, johon minä haluan, ei ketään kiinnosta millaisia ylioppilasarvosanoja saan. Muutenkin on vituttanut niin pahasti koko lukio. Onhan sieltä tullut todella hyviä kavereita, ruoka on ollut ilmaista ja lukuisilla risteilyillä ja koulun bileissä on ollut hauskaa, mutta muuten on kasvanut koko laitoksesta vain iso ***** ottaan.

Noh, onneksi näyttää lakkiskabat menneen kunnialla läpi, eli ei tarvitse siellä syksyllä enää naamaansa näyttää. Keskiviikkona vielä espanja. Voisi kokeilla tuota mitä Ollikin, korvataan vaan viinipullo vesipullolla, jossa on tequilaa. Valvojat saattaisivat tosin vähän ihmetellä mun sitruuna-suolakikkailuja kun otan huikan vettä. Mutta "so not", ainakin aineeseen tulisi kovaa tekstiä. :P

T: Kuuden ällän oppilas

(Lusmuten Läpi Lukion Lunkisti Lientä Lipittäen)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enkku oli kyllä ihan mukava, ei mitään spesiaalijekutushommeleita eikä tiivistelmiä. Ranska vielä jäljellä  :) Bon courage...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään