Guest laurindo

Ketään ylppäreihin 06 osallistujaa

147 viestiä aiheessa

Haittaa se sen verran että jos koe on yleisesti ottaen erittäin helppo, korkeimpiin arvosanoihin tarvitaan myös erittäin korkea pistemäärä. Silloin ei laudaturin haluaville jää käytännössä varaa pieneenkään lipsahdukseen. Jos koe on taas yleisesti ottaen ollut vaativa, parhaat arvosanat voi saada vaikka esim. yksi tehtävä menisi aivan mönkään.

Öhh.. pyydän anteeksi käyttäessäni väärää ilmaisu tapaa "helppoja tehtäviä kokeessa".  ;) Siis tarkoitin lähinnä, että ei varmaan niitä haittaa, että helppo jokeritehtävä kokeessa, jotka sen osasivat(olisivat osanneet). Siis esim. minä ja eräs toinen, joka ihmetteli edelläni tehtävän helpohkoutta.

Sehän on tietenkin selvää, että jos kokeessa on helppoja tehtäviä, niin piste rajat nousee.

No mikä minä sitten olen arvostelemaan koetta, jota en edes itse tehnyt... :P Mutta tuntui vaan helpolta kokeelta nyt kun takana on 6 kurssia. Noh noh.. ei aleta leijjumaan sillä arvosanalla.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äidinkieli 2 oli sitten tänään. Muutamia ihan mielenkiintoisia aiheita, tosin ne valmiit otsikot olivat sellaisia joista minä en olisi saanut sivuakaan kirjoitettua.. Valitsin sitten aiheen 23, vaikka en historiaa varsinaisesti kirjoitakaan. Tuo oli siis se aihe mikä käsitteli 1800- ja 1900 lukuja ja niiden vaihdetta yms. Meni mielestäni paremmin kuin ykkös aine ellei sitten mennyt sensoreiden mielestä aiheen ohitse.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äidinkieli 2 oli sitten tänään. Muutamia ihan mielenkiintoisia aiheita, tosin ne valmiit otsikot olivat sellaisia joista minä en olisi saanut sivuakaan kirjoitettua.. Valitsin sitten aiheen 23, vaikka en historiaa varsinaisesti kirjoitakaan. Tuo oli siis se aihe mikä käsitteli 1800- ja 1900 lukuja ja niiden vaihdetta yms. Meni mielestäni paremmin kuin ykkös aine ellei sitten mennyt sensoreiden mielestä aiheen ohitse.  ::)

Siinähän oli vaikka mitä kivaa: tasa-arvosta, rockmusasta, nuorisomuodista, kotisivuista. Mielestäni yllättävän nuorekkaita vaihtoehtoja. Monesta olisi saanut kirjoitettua helposti. Lopuksi mietin sen saman historiajutun (liian monimutkainen, olisi tullut romaani), sodankäynnin muutoksen (muutoksen määritelmä oli surkea, en jaksanut kumota sitä) ja Toisin silmin-otsikon välillä. Päädyin siihen Toisin silmin otsikkoon ja rupesin pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää, kun arvosanatavoite saavutettiin jo ekalla kirjoituskerralla. Tuloksena oli neljä sivua aiheesta EU liittovaltioksi ja heti (kyllä, se sopii otsikkoon  ::)). Tästä kerrasta tuleekin joko jackpot tai täydellinen mahalasku. Sainpahan rakentaa vapaasti haluamani tyylisen tekstin -yleensä olen ollut parhaimmillaan niissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höh, porukkahan näyttää ylistävän noita aiheita. Mun mielestä aiheet oli todella huonot. Päädyisn lopulta kirjottamaan aiheesta 30 eli susista ja karhuista. Tuli aika heikko teksti  :-\

Edit: Ruotsin luetunymmärryksistä 23/25 ja kieliopista 18/30. Ihan okei, olisi paremminkin voinut mennä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en pystynyt oikein mistään aiheesta kirjoittamaan, mutta aiheesta 31 sain sentään kolme sivua

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli luettua koko threadi läpi. Aij helv**** kun jäskättää ens vuosi :)

Ei se elmämää ihmeempää ole. Rennolla asenteella pääsee pitkälle. Koejärjestelyt voivat ensimmäisellä kerralla tuntua oudolta, jos ei missään ole tottunut moiseen, mutta ainakin meillä ne menevät sujuvasti, eikä valvonnan alla oleminen häiritse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu en minä ainakaan pahemmin stressaa.. ehkä pitäisi jopa hieman enemmän.  :P

Meidän koulussa tuota kirjoitustilannetta on harjoiteltu preliminäärikokeiden avulla, matikka, äikkä ja kielet minulla. Lisäksi olemme tehneet täällä niitä kielten yo -vihkoja koko lukioajan jo niin monta kaikissa kielissä että ne menee jo rutiinilla ja kaikki mahdolliset tehtävätyypit on tuttuja. Kielten kokeista odotan helppoja ja nopeita tehdä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu en minä ainakaan pahemmin stressaa.. ehkä pitäisi jopa hieman enemmän.  :P

Meidän koulussa tuota kirjoitustilannetta on harjoiteltu preliminäärikokeiden avulla, matikka, äikkä ja kielet minulla. Lisäksi olemme tehneet täällä niitä kielten yo -vihkoja koko lukioajan jo niin monta kaikissa kielissä että ne menee jo rutiinilla ja kaikki mahdolliset tehtävätyypit on tuttuja. Kielten kokeista odotan helppoja ja nopeita tehdä.

Juuri näin. Lukiossa hinkataan niitä tehtävätyyppejä niin kauan, että ne osaa unissaankin. Lähinnä koetilannejännityksellä tarkoitin sitä, kun on sata ihmistä salissa ja opettajat kyttäämässä joka puolella niskaan. Eikä kuuteen tuntiin saa liikkua ilman lupaa. Minulle tiukka kontrolli ei tullut uutena asiana, joten en pysty sanomaan miltä se tuntuu, heittelempä  vaan arvauksia. Ei sitä kuitenkaan pidä jännittää, tai no pieni pelko on aina hyväksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä on itseasiassa aika rento meininki koetilanteessa. Perjantaina ruotsin kokeessa jonkun kännykkä alkoi soimaan vaateröykkiössä(meillä ulkovaatteet ja reput heitetään kasaan salin nurkkaan). Opettajat (ja oppilaat) vain hymyilivät toisilleen. Tietenkään ei saa mennä minnekään ilman lupaa eikä puhua, mutta minut yllätti se, että salissa on kuitenkin tiettyä pohjameteliä esim. jatkuva ravaus vessassa, papereiden kahina jne. Kuitenkin ekalla ja tokalla luokalla oli tottunut siihen että salin ulkopuolella ei saa kulkea ettei ulkopuolelta kuulu ääniä sisälle. Mutta että meteli tulee sisäpuolelta! Ennen viime viikon äikän kokeeseen menoa luulin että salissa vallitsee ehdoton hiljaisuus. Eli että heti jos vähänkin pudottaa eväspaketin kannen lattialle niin opettaja tulee torumaan. Mutta eihän se niin ollutkaan....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli että heti jos vähänkin pudottaa eväspaketin kannen lattialle niin opettaja tulee torumaan. Mutta eihän se niin ollutkaan....

Ei sitä kantta kuitenkaan itse saa nostaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sitä kantta kuitenkaan itse saa nostaa?

Ei niin, tai se vähän vaihtelee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt on sitten työläin osuus kirjoituksista takana, nimittäin reaali. Itselle se oli ainakin kirjoitettuun tekstimäärään nähden työläin, yhteensä tuli kirjoitettua varmaan noin kymmenen sivua tekstiä. Onneksi maantiedon kysymykset olivat helpohkoja eikä niihin vastaamiseen tarvinnut nippelitietoa. Vastasin kysymyksiin 3,4,5,6,8B ja 9. 3 oli mukava selittämistehtävä, 4:ssä piti yhdistää valtio ja siihen liittyviä tietoja. 5 tehtävässä piti selostaa otsonikato ja siihen liittyviä asioita, 6 tehtävä oli normi peruskarttatehtävä, piti selvittää tiettyjen paikkojen maalajit sun muita perusjuttuja. 8B tehtävä oli ihan mukava, piti selittää paikannusjärjestelmien toiminta ja antaa kaksi esimerkkiä missä paikkatietojärjestelmiä käytetään. 9 tehtävä oli jokeri ja siinä piti selvittää lapin metsien hakkuiden vaikutuksia paikalliseen talouteen ja kulttuuriin yms. Ei varmaan tullut 9 pisteen vastausta mutta jos 5 saisi niin olisi hyvä. Yleisesti ottaen olen kyllä tyytyväinen, ainakin vielä ennen kuin tiedän tulokset.. :P

Oli muuten paha moka sattunut lautakunnalle kemian kokeen kohdalla. Säännöissähän sanotaan että kemiassa vastataan kahdeksaan kysymykseen. Tehtäväpaperiin oli kuitenkin lipsahtanut että pitäisi vain kuuteen vastata. Saivat sitten mokomat kemistit tehdä kaksi tehtävää vähemmän kuin kuuluisi!  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli muuten paha moka sattunut lautakunnalle kemian kokeen kohdalla. Säännöissähän sanotaan että kemiassa vastataan kahdeksaan kysymykseen. Tehtäväpaperiin oli kuitenkin lipsahtanut että pitäisi vain kuuteen vastata. Saivat sitten mokomat kemistit tehdä kaksi tehtävää vähemmän kuin kuuluisi!  :o

Mutta lopulta todennäköisesti ne häviää tuossa, koska ensinnäkin L:n vastauksista varmasti viilataan pilkkua ihan infernaalisia määriä että saadaan jotain eroja aikaan ja pisterajat kanssa heittää häränpyllyä kun liian moni kirjoittaa liian hyvin tuon takia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mäkin kirjoitin mantsan. Vastasin tehtäviin 1-5 ja sitten tein tehtävän +10 jossa piti pohtia maaseudun ongelmia kehitysmaissa ja teollisuusmaissa. Yksi puoliarkki tuli täyteen, eli ei ole tulossa 9 pistettä koska kirjoitin melko epäolennaisista asioista. Mitä laitoitte tehtävään 4 maiksi, itse taisin laittaa että 1=chile, 2=etelä-korea, 3=turkmenistan, 4=tanska, 5=kanada, 6=costa rica.

edit: ruotsin produktiivisesta aukkotehtävästä ja avoista molemmista täydet 10 pistettä. Olen tyytyväinen....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta lopulta todennäköisesti ne häviää tuossa, koska ensinnäkin L:n vastauksista varmasti viilataan pilkkua ihan infernaalisia määriä että saadaan jotain eroja aikaan ja pisterajat kanssa heittää häränpyllyä kun liian moni kirjoittaa liian hyvin tuon takia...

Voi kyllä olla liiankin totta..

Lauri: juu noin ne maat kai menivät. Olisin vastannut tuohon ykköseen, mutta se  c) kohta ei kyllä tuonut mitään mieleen. Miten maan rakenne ja sen osien vaihtumiskohdat on saatu selville?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maan pintakerroksia on porailtu ja syvemmälle ollaan päästy maanjäristysaalloilla. P eli primääriaallot kulkevat sekä nesteessä että kiinteässä aineessa mutta S eli sekundääriaallot kulkevat vain kiinteässä eli ne eivät läpäise Maan ulkoydintä joka on nestemäinen. Kirjoittelin vielä jotain ihme stooreja jostain tiheyksistä mutta en todellakaan saanut mitään pitkää esseetä aikaiseksi. Kokeessa taisin yhteensä kirjoittaa seitsemälle puoliarkille ja sitten vähän alle puolet konseptipaperista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on kyllä aivan totta, että kun koko lukioaika treenataan noita ylppäreitä varten, niin eipä niitä sen kummemmin kannata jännittää. Mä en lukenut kuin englantia varten. Sekin siksi, että syksyn (2001) kirjoituksista sain hämmästyttävästi vain magnan vaikka lähdin vähintään hyvää eximiaa tavoittelemaan. Sainhan sitten kuitenkin sen laudaturin keväällä.  :) Ylipäätänsä koko lukioajasta on erittäin hyvät muistot, se oli mahtavaa aikaa se.

EDIT:

Juuri tämän takia ei ole olemassa "helppoja" kirjoituksia. Jos on "helppo" koe, niin pisterajat nousee taivaisiin. Jos on löysä, niin sitä pilkkua viilataan sitten toden teolla. Joillekin tietty sopii tämän takia helpot/vaikeat hieman paremmin. Itselle on kuitenkin toi -01 syksyn englanti ihan mysteeri, kuinka siinä niin pahasti kämmäilin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä kovin hyvin mennyt matikka, vain ykkös ja kakkos tehtäviin sain käytännössä varmat 6 pistettä. Tosin sillä pääsee jo melkein läpi ja läpi pääsyä tultiin hakemaankin.. Oma vikani tosin kun en laskenut tarpeeksi lukulomalla niin rutiini pääsi hieman lipsumaan.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli etukäteen hirvee ahistus tosta matikasta (lyhyt :P), ku tajusin, ette osaa juuri muuta ku jotain 2. asteen yhtälöä pyöritellä... Oli fiilis et meneeköhän ees läpi... Mutta yllätyinkin, ku vaikutti aika helpolta :). Vastasin ekaan kahdeksaan tehtävään ja tuntu menevän ihan jees... Nyt on koko urakka ohi 8).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylipäätänsä koko lukioajasta on erittäin hyvät muistot, se oli mahtavaa aikaa se.

Tuo oli mukava kommentti, kun ensi syksynä on lukioon meno edessä ja odottaa h*lvettiä mikä on pakko kokea, että saa sen lakin päähänsä.

Toivottavasti siellä lukiossa olisikin kivaa 8) Opiskeleeko kukaan tältä forumilta Helsingin luonnontiedelukiossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan mukava tämä pitkän matikan koe: sain tehtyä kohtuullisella varmuudella viisi ensimmäistä, mikä olikin tavoitteeni. Vain siinä prosenttilaskutehtävässä oli havaittavissa käsittämätöntä jumitusta; sain sen ratkaistua vähän ennen kahta, vaikka oli tosi helppo. Jopa logaritmien sievennys onnistui, kiitos MAOL:in. 8)

Lisäksi yritin kahdesta oudosta tehtävästä (7,8) hakea irtopisteitä, katsotaan, jos muutama heruisi.

Tuo oli mukava kommentti, kun ensi syksynä on lukioon meno edessä ja odottaa h*lvettiä mikä on pakko kokea, että saa sen lakin päähänsä.

Toivottavasti siellä lukiossa olisikin kivaa 8) Opiskeleeko kukaan tältä forumilta Helsingin luonnontiedelukiossa?

Ei se lukio elmää pahempaa ole; jos hoitaa hommat kunnolla ja muistaa välillä ottaa lunkisti. Vapautta on ihan kivasti, opettajat eivät joka käänteessä ole hegittämässä niskaan; kääntöpuolena oma vastuu on iso. Abivuosi on paras, opet kohtelee aikuisina, melkein tasa-arvoisina. Ja kun täytät 18v. niin ainakin minun koulussa voi itse vääntää nimmarin poissaoloselvityksen perään. 8) Aivan kuten Oskari jo totesi.; mukavaa aikaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omalta osaltani matskun koe(lyhyt) meni ihan per'eelleen. Sain lasketuksi joku 5 tehtävää joista puolet on ehkä oikein. Eli huonosti meni, ei ole asiaa SIO:n. Ja uusimaanhan en lähde. Toisaalta voin syyttää vain itseäni. En harjoitellut yhtään, ei ole oikein motivaatiota tuohon matikkaan, hyödytön aine kun on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuh, vielä saksan koe maanantaina ja sitten alkaa minun lukio olemaan pulkassa. Tänään matikassa (laaja) oli varsin helppo koe. Vastasin tehtäviin 1,2,3,4,5,6,7,8,10 ja 11. Tein jopa 11 tehtävää ja piti valita yksi jota en jätä arvosteltavaksi. Tietysti ruksasin ylitse juuri sen kuuden pisteen vastauksen.  >:( Toivottavasti ei pisterajat nouse pilviin kokeen helppouden takia. Kyllä tästä abivuodesta ihan hyvät fiilikset jäi.

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään