Guest Xilex81

Miten muuttaa IRQ lukua koneessa?

6 viestiä aiheessa

Terve!

Tuli tämmönen kysymys. Kysymys liittyy myös midi musiikin tekoon. Olen huomannut ongelman kun sekvensseriin äänitetty midi raita takaisin soitettaessa soikin paljon edempänä, kun miten sen alunperin äänitin tarkasti metronomia seuraten. Myös ohjelman editorissa äänet näkyvät edempänä kuin itse tahtiviivat. Eräs tuttava kertoi, että ongelma saattaa johtua tietokoneen IRQ luvusta, koska se ei täsmää äänikortin (EMU) irq lukujen kanssa. Kaikenlaisia latenssi asetuksia olen kokeillut, mutta ei auta  :( Miten siis IRQ lukua voi koneessa muuttaa ja onko siinä jotain omia riskejä koneen toimivuuteen liittyen?

PeteR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En juuri tiedä midistä ja siihen liittyvistä softista ja musiikinteosta, mutta IRQ:n (interrupt request) kanssa olen joutunut aika ajoin painiskelemaan. Päinvastoin kuin tuttavasi, en kykene näkemään yhteyttä kuvailemasi ongelman ja koneen IRQ -asetusten välillä. Jos IRQ rintamalla on matoja se yleensä heijastuu koneen vakauteen. Löytyiskö apua jostain "midifoorumista"?

Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymys liittyy myös midi musiikin tekoon. Olen huomannut ongelman kun sekvensseriin äänitetty midi raita takaisin soitettaessa soikin paljon edempänä, kun miten sen alunperin äänitin tarkasti metronomia seuraten. Myös ohjelman editorissa äänet näkyvät edempänä kuin itse tahtiviivat. PeteR

Ja tämä ei johdu sekvensserin liian tiukasta kvantisointiasetuksesta? (Quantization).  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siis jos äänikorttiajurisi ei käytä samaa keskeytystä (IRQ) kuin äänikortti, äänet eivät toimi ollenkaan. Nykyään niitä ei käytännössä joudu koskaan määrittämään manuaalisesti. Käyttis ja rauta osaavat varata ne dynaamisesti tarpeen mukaan. Käsisäädöillä saa vain lisättyä ongelmiaan. Parikymmentä vuotta sitten irkkujen kanssa taisteleminen oli arkipäivää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Parikymmentä vuotta sitten irkkujen kanssa taisteleminen oli arkipäivää.

ja eihän niitä muistaakseni lennossa saanut vaihdettua mitenkään, vaan lisäkortissa valittiin yleensä kahdesta vaihtoehdosta sopivampi jumpperilla, tai jos jumppereita ei ollut, tutustuttiin kortin sielunelämään hiukan paremmin ja "tinattiin" tai "puukotettiin" sopiva IRQ, mut se oli jo pellepelottoman hommia...

nimim.  sivusta seurannut

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ei se taidakkaan tuo irq sitten olla...mutta taidanpa sitten ihan quantizella äänittää kun niin ainakin on tosi tarkka  :P

Kiitos kuitenkin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään