Guest Rikuuho

Mikä toi sinut tänne? Siis yleensäkkin milloin ja miksi kiinnostuit ilmailusta?

67 viestiä aiheessa

Tuli vaan tällanen tässä unisilmässä mieleen.

 

 

Itse näin vaan serkun CD hyllyssä fs98 jokunen vuosi sitten, ja totta kai lainaan. No näyttihän se tosi hienolta kun kuvaruutu "täynnä" mittareilta. Mitäään niistä ei kuitenkaan ymmärretty. Ja suunnistaminen kävi täysin koordinaattien perusteella, ja eka lento simulla taisi olla Oslosta Tukholmaan. No tottakai lasku onnistui melkein hyvin. No ekan lennon jälkeen kysyin täältä että miten tuo oikeasti tapahtuu, ja Arttu tunki osoitteensa (oliskohan ollut www.arttula.com) ja sieltä EFHK-EFTU lentoa kokeilemaan. No näyttihän se fs2002 huomattavasti hienommalta kuin tuo fs98. Siitä sitten vaan vähän opettelemaan simulla lentämistä, ja muutaman viikon päästä itsekkin päätin ostaa tuon fs2002sen. Nyt sitä ollaan jo jonkun verran opittu ja tietenkin liitytty paikalliseen ilmailukerhoon, mutta lentäjäksi en enää pääse. Harmi.. pahuksen epilepsia. No ei auta surkuttelu, pääseehän sitä aina ilmailukerhon koneen takapenkille :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkihan sai alkunsa FS3:sta... Myöhemmin FS5:ssa kun en tuota suunnistusta ym. hallinnut, niin tapanani oli nousta Meigsiltä ja lentää Learjetillä sinne tänne ja laskeutua nurmikolle tai lentokentälle. FS98:n aikoina taidot olivat jo hieman kehittyneet ja aloin lentää reittilentoja ja Samin & co:n tekemä adventure EFHK-EFRO oli sitä jotain! (vai olikohan se FS5:ssa?)

Tuosta sitten simut on kehittyny ja taidot sitä myötä.

 

Ilmailu on kiinnostanut oikeastaan pienestä asti, mutta varsinaisen kipinän sain, kun Concorde vieraili Ivalon kentällä vuosina 1997 ja 1998. Luonnollisesti olen SIL:n ja paikallisen ilmailukerhon jäsen tänä päivänä...

 

Notta semmoista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moi

 

FSNordicciin taisin muistaakseni tulla ensimmäisen kerran vuonna 1999 silloin wanhan voorumin aikoihin.

 

Ilmailukärpänen taisi purra jo pienenä vaahtosammuttimen kokoisena ensimmäisen Finnairin DC-9 lennon jälkeen Helsingistä Lappeenrantaan. Muistan kun aina viikonloppuisin piti pyytämällä pyytää että faija veisi Helsinki-Vantaalle bongailemaan koneita. Muutenkin sitä on tullut lennettyä todella paljon eri maanosissa ja yhtiöillä.

 

Ensimmäisen kerran lensin FS3:lla joskus 80-luvulla. FS5:sta lähtien kaikki versiot löytyvät pelihyllystä. Myös muutkin simulaattorit kiinnostavat kuten sota-simut ym.

 

Niin ja myös harrastuksiin kuuluvat meri-liikenne, wanhat ja uudet laivat sekä pienoisrautatiet ja pienoismallit.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen FS jota lensin taisi olla FS5, mutta vasta "vakavammin" aloitin FS2002:sta, jonka sain kaveriltani. Hän kertoi sitten muutaman sivuston, joista sai imutettua koneita ja sceneryitä, joista en tiennyt alkuunkaan. Kävin kaikki sivustot läpi mm. flightsim.com, avsim.com ja tietenkin nordic. Keskustelualueelle liityin vasta myöhemmin, mutta sen jälkeen olen täällä ollut miltei päivittäin.

 

Ilmailu itsessään on ollut pikkupojasta asti mielenkiintoinen asia. Reagoin lastenrattaistakin lentokoneeseen voimakkaammin, kuin pikkupojat yleensä autoon. Ensimmäinen vakavasti kiinnostava "ilmailu"kohteeni oli linnut :) Niitä kiikaroin miltei 12h päivässä :D Sen jälkeen alkoi hiljalleen teräslinnut kiinnostaa ja sillä tiellä ollaan vieläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin tänne, koska kaveri sanoi että täällä näkyy tissejä 8)

 

No, vaikka ei tissejä ole näkynytkään, niin kait se tuo kiinnostus ilmailuun on se syy, miksi täällä ollaan vieläkin. Ja syyn kiinnostukseen ilmailua kohtaan voi helposti päätellä siitä, että isän lupakirja on kutakuinkin saman ikäinen kuin minä itse. Itseasiassa pari vuotta vanhempikin. Eipä siihen sen kummempia selityksiä taida tarvia...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se lentäminen jotenki pienestä asti jo kiinnostanut, ketäpä ei? (paitsi lentopelkoisia :P ) Sitten vielä sattui vanhalla 286:lla olemaan joku FS, en kyllä kuollaksenikaan muista sitä, monesko osa oli kyseessä, mutta eipä tuo 286:lla kovin uusi mahtanut olla :P

Kaverilta oli joskus hupina lainassa 98 jne. Nyt sitten vihdoinkin suostuin raottamaan kukkaron nyörejä ja ostamaan Century Of Flightin ja sitä onkin ihan kunnialla tahkottu.

Aika noviisihan tässä on, kun ei tuo kärsivällisyys ja aika tunnu musiikkihommilta sun muilta aina pitempiin lentoihin riittävän mutta sellaista rentouttavaa ajankulutustahan tuo on ^^

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailusta kiinnostuin kunnolla vasta ensimmäisen MD11 lennon jälkeen ja tässä sitä ollaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä mua kuulema skidinä kiinnosti aina katsella valokuva-albumissa ollutta kuvaa pusikkoon tipahtaneesta Rallyesta. Ja joka kerta samat kysymykset, että mitä kävi? Ja faija lensi nuorena purtsikalla (melkein kurssin loppuun ja paperit taskuun) ja kertoili juttuja. Joten innostus on pedattu jo aikaisin...

 

Soloflight oli ensimmäinen kosketus lentosimuihin. Ja siitä on aikaa. Mittareissa häiritsi, kun siihen oikeaan laitaan oli muistaakseni tungettu kauhea määrä numeroita ja jotain muuta sälää, joka ei edes toiminut (eipä!). Jossain vaiheessa oli jotain muitakin simuja kai, mutta sitten ne jäi.

 

Pari-kolme vuotta sitten hommaan rupesi taas löytymään jostain uutta intoa. Faija kävi verestämässä muistoja parilla pursikeikalla ja lupasi ottaa mut seuraavalla kerralla mukaan. Sitten se rupesi puhumaan, että uuteen tietokoneeseen pitäisi saada joku simu, niin voisi lentää. Synttärilahja olikin sitten helppo valita. Faija ei tosin ole sillä oikeastaan yhtään lentänyt :-\

 

Miten päädyin faktisesti tänne FSNordiciin? Jaa, en tiedä. Olisinkohan googlettanut sopivasti :)

 

MikkO

 

edit: typoja pois

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin jo pienenä (siis aivan pienenä) kakarana kiinnostunut siitä millä koneilla ulkomaille eli etelään mennään. Katsoin aina sieltä koneen taskusta tai mikä lie, mikä vastaisi ulkonäköä, ja aina katsoin ulos mielelläni uteliaana, enkä kertaakaan nukahtanut lentäessä

 

Kerran ulkomaanmatkan jälkeen olin naapurini luona, joka pelasi red baronia, ja koetin neuvoa häntä laskeutumaan. No sain myöhemmin oman koneen, johon etsin pikkupelejä. Löysin sattumalta red baronin, ja toinen kaverini tuli meille silloin. Pian hän hakikin kotoaan FS5 ja FUII. Siitä se sitten lähti ja kiinnostus kasvaa vain suuremmaksi ja suuremmaksi, mutta kiinnostusten kohteet pienemmäksi ja pienemmäksi. Ennen jopa pidin fööneistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Foorumin pariin minut ajoi uusi koneeni. Vanhassa ei mitkään pelit pyörineet, mutta uuden saatuani aloin tahkoamaan fs2004:sta ja rekisteröidyin parin kuukauden lentämisen jälkeen tänne.

Ilmailusta aloin todella kiinnostumaan joskus vuonna -98, kun pyöräilin ekan kerran EFHK:lle kaverin kanssa.

En kyllä ole mikään ilmailun suurtietäjä, mutta kiinnostunuthan sitä aina saa olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro. :)

 

Mjoo, joku kumma siinä vaan vetää. Oman lentouran (matkustajana) aloitin nuorena työmatkoilla ja koneena Convairit ja Caravellet. Convairilla lensin paljonkin vapaapäivinä väliä M:hamn -Lappeenranta. Siinä oli vaito EFHK:lla kuten on nykyjäänkin ko. reitillä ja aikataulu siksi tiukka, että lähtiessä oli jokakerta sanottava erikseen lentoemolle, että mie meen sit Lapeenrantaan. Joo, hesassa oli kenttä emo venaamassa portilla ja "juoksutti" koneeseen, mikä odotti toinen motti käynnissä ja täynnä vihasia matkustajia. Sillo hyö olliit kaikk' nuorii likkoi. :D :D Emot siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kiinnostuin ilmailusta ihan nassikkana, kun pääsin DC-9 lennolla Kuopiosta Helsinkiin käväsemään ohjaamossa, siitä asti on ilmailukiinnostanu ja sitten kun fs2000 tuli, niin päätin ihan vaan ostaa sen ja kokeilla, sitten kun kyllästyin niihin default koneisiin, niin aloin etsimään lisäosia ja sattumalta google heitti tänne ja täällä sitä nyt ollaan teidän riesana ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omakohtainen ilmailu on jäänyt kyllä tuonne simun puolelle, tosin jos intin eränvaihtohakemukseni ei mene läpi, kesällä olisi tarkoitus mennä laskuvarjokurssille. Pitäähän se päästä kokemaan, ehjästä koneesta hyppääminen siis. ;D

 

Tähän sopii erään suomalaisen hyppykerhon kuolematon toteamus:

"ikinä ei olla hypätty ehjästä lentokoneesta, eikä hypätä!" :-X :-X :-X :-\

 

Mitä omaan taustaan tulee, niin isä on kantokassissa nostanut airobatin (toisesta thredistä tuttu CBX) takaosastoon kuuskytluvun lopulla ja siitä kai se on lähtenyt.

Simuilu on lähinnä ajantappoa, sikäli mikäli sitä kahdelta perheen päälliköltä , 5 ja 8 vee, jää.

Simuiluni on yleensä hupi-cruisailu-testailu juttuja, lähinnä vertailua IR vs Simu. Hienosti on monet asiat mallinnettu. Eka simu taitaa olla vuodelta 94, kun ekan koneen kotiin hommasin. Älä kysy mallia, tällä iällä se ei enää ole helppoa ;)

 

Jaa, että mikäkö toi tänne? Hyvä kysymys.

Tällä hetkellä tämä on valtakunnan paras ryhmä, jossa ei piilouduta nimimerkkien taakse, eikä monessakaan otsikossa tule kysyjälle suu ja silmät täyteen sitä itteensä, kuten tuolla news puolella.

Ryhmän tietomäärä on positiivisesti yllättänyt, ja keskustelujen seuraaminen on ollut mielenkiintoista.

-Jatkakaa tieuran suunnassa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ensikerran koskin MS:n lentosimuun 10vuotta sitten eli 9 vuotiaana :) Versio oli silloin 4.0. Vasta FS95/FS98 aikoihin löysin fsfinland:n (nykyinen FSNordic). Juuri ennen Fsfinlandin löytöä muistaakseni löysin jonkin sivun, jolla oli FS98:iin Finnairin koneita (muistaakseni made by Jalmari Pipo).

 

fsfinland.dahle.net :-*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ensikerran koskin MS:n lentosimuun 10vuotta sitten eli 9 vuotiaana :) Versio oli silloin 4.0. Vasta FS95/FS98 aikoihin löysin fsfinland:n (nykyinen FSNordic). Juuri ennen Fsfinlandin löytöä muistaakseni löysin jonkin sivun, jolla oli FS98:iin Finnairin koneita (muistaakseni made by Jalmari Pipo).

 

fsfinland.dahle.net :-*

Varmaan tarkoitat Finnish aircraft Collection sivua(menikö oikein)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tarkoitat Finnish aircraft Collection sivua(menikö oikein)?

 

Paha nyt muistella sivun nimeä, mutta taisi joku tuollainen olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä aloitin simuilun Commodore 64:n Solo Flight'lla ja SubLogic Flight Simulatorilla (FS1?).

 

Kärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen uudestaan viime vuonna kun ostin FS2004'n. Josko joskus hankkisin oikein IRL lentolupakirjan?

 

Tällä forumilla viihdyn koska se on täynnä asiaa, viihdettä ja ennenkaikkea jäsenet ovat todella sympaattisia ja avuliaita. Osa kiitoksesta kuuluu moderaattoreille, en edes tiedä mitä kaikkea siellä taustalla puuhaatte.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eka kosketus FS:ään oli vuonna -89, kun ostin ekan PC-koneen (386SX). Tuli alkuinnostuksissa lennettyä yöt läpeensä, vaikka näytönpäivitys oli enempikin sekunteja/ruutu kuin ruutuja/sekunti, ja ohjaussauvan virkaa toimitti hiiri, joka sitten aina välillä piti muuttaa tavalliseksi hiireksi, että sai kytkimiä sörkkiä. Sitten se moneksi vuodeksi unohtui, kunnes jostain lehdestä luin FS2002:n olevan julmetun paljon edeltäjiään parempi ja sujuvammin pyörivä. Heräsi kiinnostus sen verran, että kävin ostamassa, ja sehän vei mukanaan. Maailman kiertäminen pikkukoneella on jaksanut viehättää sen jälkeen.

 

Oikeaa lentolupakirjaa ei ole tullut vakavammin mieleenkään hankkia. Olen siihen liian laiska ja mukavuudenhaluinen ;D Mulle riittää simulaattori.

 

Tänne FSN:n foorumille eksyin vasta viime vuoden loppupuoliskolla. Miksikö niin myöhään? En tiedä, ei kai vaan tullut mieleen, että simusta riittäisi ihan keskustelun aiheeksikin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä voisi kirjoittaa romaanin, mutta lyhyesti sanottuna minusta piti tulla isona lentäjä. Tulikin, mutta itse olen joutunut lentoni (450h purtsikoilla ja mopuilla) maksamaan. Kaikki elementit on hyvä olla hanskassa, osaan uida, sytyttää nuotion, kävellä ja vuodesta 1983 myös lentää.

 

FS2002 toi simuihin (joita ennen pilkkasin) ja vasta FS2004 räjäytti tajunnan. Sillä simulla on tullut opeteltua suunnistuslaitteiden käyttöä ja muita isojen ja oikeiden koneiden systeemejä eli olen käyttänyt sitä käytännön ilmailutietouden lisäämiseen mukavalla tavalla. Lisäksi fs2004:lla on voinut toteuttaa ikivanhoja unelmia; lentää DC-3:lla, syöksyä hopeanvärisellä MiG-21:lla pilvikaton läpi kirkkauteen, pujotella lentskarilla laaksoissa pelkäämättä että köpelösti käy ja kokeilla miltä vaikka Lindberghiltä tuntui keikkua Atlantilla matkalla Pariisiin.

 

FSnordicille toivat laadukkaat lisäosat ja simun tekniseen hiomiseen saadut vinkit. Sitten on pitänyt osallistua simukeskusteluihinkin jotka ovat kyllä nettimaailman tasokkaimmasta päästä, kiitokset moderaattoreille ettei tarvitse lukea ärräpäitä eikä muita kökköluokan juttuja.

 

Siinähän se romaani jo tuli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

fsfinland.dahle.net :-*

 

Eipäs kun www.mbnet.fi/~spp/fs :P

 

Noh kuitenkin, itselläni oli FS98 ensinmäinen simu, tänne eksyin Mikrobitissä 8/98 olleen jutun jälkeen (jonka muuten oli kirjoittanut simulaattorilentäjä Puro)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5-vuotias olin kun isoisä lentosimulaattorin osti. Eihän sillä yhtään lentää osattu, mutta aihe kiinnosti ja ensimmäinen oikea lentomatkakin oli suoritettu jo 1-vuotiaana. Joskus sitten sain joululahjaksi FS98:n. Sillä osasin jo melkein lentääkin. :P

FS Nordiciin eksyin lisäosien perässä joskus kauan sitten ja keskusteluihin uskaltauduin muistaakseni kesällä 2002.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, en kyllä edes tiedä, miten kiinnostuin asiasta, onhan sitä aina tullut kesäisin ihailtua taivaalla liiteleviä purjekoneita, Hyvinkäällä kun asun, mutta ei ole kyllä tullut mieleenkään, että joskus voisin itse olla siellä mukana kun en ketään tunne, jolla lupakirja olisi eikä kukaan suvustani tai tutuistani edes pidä lentämisestä.

Nykyään sitten ollaan jo ihan tositoimissa siellä kentälläkin... :)

 

Sitten muutamia vuosia sitten, kun tietokonepelit kiinnostivat niin ostelin niitä siinä sitten mitä erilaisempia ja sattuipas mukaan sitten sellainen räiskintä kuin Crimson Skies.. Eipä sitä todellakaan simulaattoriksi voi sanoa, mutta se herätti kiinnostuksen, että nyt kyllä haluan sellaisen lentopelin jolla voi nousta ja laskeutua ja nousta kuin oikealla koneella ja painosti vanhempani ostamaan FS2000:nnen. Sitä tulikin sitten tahkottua oikein urakalla ja käytyä ne simun omat koulutuksetkin läpi ja lentelin niitä simun omia seikkailuja, koska niissä oli lennonjohtoa. Ensimmäinen simuni tosin oli jo Flight Unlimited I ja sitäkin tuli tahkottua aika paljon, mutta eipäs semmoinen 6- vuotias paljoa niistä tajunnut, joten se sitten jäi.

 

FS2000 aikoina en kyllä edes osannut toivoa mitään lisäosakoneita tai maisemia, mutta kun sain FS2002:n ja luin Pelit -lehden arvostelun, jossa sanottiin että FsNordicista saa ladattua vaikka koko Finnairin kaluston aina muumi -MD11:sta myöten niin johan tulin tänne, tosin eipä ollut pahemmin kunnon nettejä silloin, mitä nyt 14Kbps motukalla joku kone ehkä tuli imutettua.. Sitten eräänä päivänä näin uutisissa sen nettilentoaiheisen loppukevennyksen ja kiinnostus nousi heti roimasti. Sitten toissavuoden keväällä kirjauduin tänne foorumiin, ja onhan sitä lähes päivittäin tullut täällä oltuakin. Vähän sen jälkeen liityin Virtual Finnairiin ja 5.5.2002 rekisteröidyin sitten VATSIM:iin ja Vacc:hen ja aloitin nettilentelyn.

 

Eli siitä lähtien on tullut täällä pyörittyä enkä tunne enää olevani mikään aloittelija, vaikka monet täällä ovat olleetkin mukana jo SATCO/FSFinland -ajoista lähtien.

 

Eli tommonen tarina.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut toi tänne kaverin antamat linkit tästä simulaattoripelistä.

Ennen tätä sivustoa oon kyllä Airlinesin sivuja seurannu paljon, mutta tää on hieno lisä kyllä todellakin. Varsinkin nuo lasku-nousu videot..ai että :)

 

Mutta oon siltikin ollu lentokoneista kiinnostunu siitä päivästä lähtien kun tänne Vantaalle 04 kiitotien linjalle muutettiin. Yli 15 vuotta kattellu ja kuunnellu noita koneita, millon nousussa ja millon laskussa.

On tässä tosiaan opittu kuulemaan äänestä, että mikä sieltä on laskuun tulossa.

 

Että sellasta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki elementit on hyvä olla hanskassa, osaan uida, sytyttää nuotion, kävellä ja vuodesta 1983 myös lentää.

 

Tähän on ihan pakko tarttua. Kun Helsingin kaupunkisuunnittelijat kehuvat, miten monipuolista ja virikepitoista elämää stadissa voi viettää.

Mutta ovat jo kieltäneet 25% elementeistä (=savut, avotulen teon ja ilotulitteiden käytön, paitsi uutena vuonna) Ja ovat kieltämässä seuraavat 25% eli lentämisen.

 

Helsinki on niin "merellinen kaupunki" että ihmisillä pitäisi olla täällä oikeastaan evät ja kidukset. Ja sinne missä ei ole vettä ennestään, sitä kaivetaan ja pumpataan isolla (vero)rahalla kts. http://www.viatek.fi/toimialat/maisema/pdf/uutelan_kanava.pdf

 

Helsinkiläisille kun pitää tarjota "vesiaiheita", maksoi mitä maksoi. Ja jättää kaikki rannat rakentamatta. Onhan täällä tyhjänpäiväinen lentokenttä, mihin sopii vaikka kuinka monta asuntoa. ???

 

Ei ihme, jos Helsingissä vietetään puolinaista elämää, kun muinaisten kreikkalaisten keksimistä alkuaineista puolet on kielletty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pistetäänpäs vähän omaakin tarinaa...

 

Tietokoneella simujen pelailu alkoi FU2:lla ja jatkui FU3:lla. En tosin paljoa pelaillut, mutta sen verran kuitenkin, että sai tuntumaa. Toden teolla simulaattorit tulivat kuvioihin FS2002:sen ilmestyttyä ja nykyisin tulee simuiltua tuota FS2004:sta.

 

Tänne FSNordiciin taisin eksyä etsiessäni add-on:ja fs:ään, ja niinpä eräänä päivänä päätin rekisteröityä foorumille ja tässä sitä nyt ollaan.

 

Itse ilmailu ei aikaisemmin hirveästi kiinnostanut, mutta nyt viimeisen vuoden aikana kiinnostuksen kasvu on ollut suorastaa eksponentiaalista ;D. Suurin haaveeni olisi liikennelentäjän ammatti, mutta liikennelentäjää minusta ei koskaan tule ellei näkööni tapahdu ihmeparannusta tai elleivät laserleikkaukset tule sallituiksi ilmailupuolella...

 

Tällä tiellä sitä siis ollaan ja poispääsyä ei ole näkyvissä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään