Mikko Sokero

Finnairin tulos kolminkertaistui

4 viestiä aiheessa

Finnairin tulos kolminkertaistui

 

Kalliista polttoaineesta huolimatta parantunut kannattavuus kolminkertaisti Finnairin tuloksen vuodelta 2005. Tulos ennen veroja oli 87,5 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin tulos oli 30,6 miljoonaa euroa. Liikevaihto nousi 11,2 prosenttia 1 871,1 miljoonaan euroon.

 

– Vuoden 2005 tulos oli kaikkiaan kelvollinen, toisen ja kolmannen neljänneksen osalta jopa erinomainen. Tulos oli viisivuotisjakson paras. Yhtiön kannattavuus kehittyi alkuvuodesta hyvin, kun vuosien kustannussäästöt ja tuottavuusparannukset alkoivat näkyä tuloslaskelman viimeisellä rivillä. Haastava markkinatilanne jatkuu vuoden 2006 ensimmäisellä neljänneksellä, mutta uskomme koko vuoden tuloksen muodostuvan selvästi voitolliseksi, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen toteaa.

 

Finnair-konsernin lentoyhtiöt kuljettivat viime vuonna yli 8,5 miljoonaa matkustajaa. Reittiliikenne kasvoi kymmenen prosenttia ja Aasian-liikenne lähes 17 prosenttia. Aasian osuus Finnairin reittiliikenteen tuotoista kohosi 27 prosenttiin.

 

– Reittiliikenteen kasvu tuli ensisijaisesti Aasian-liikenteestä ja FlyNordicin lisääntyneistä matkustajamääristä. Aasian kasvu jatkuu edelleen voimakkaasti tänä vuonna, kun avaamme uusia kohteita ja lisäämme liikennettä entisiin, Hienonen sanoo.

 

Koko Finnairin liikenteen osalta yksikkötuotot paranivat 1,8 prosenttia ja reittiliikenteessä lentolippujen keskihinta nousi 0,7 prosenttia. Polttoaineen hinta tonnikilometriä kohden kohosi 28,1 prosenttia.

 

Kallistuneen polttoaineen takia lentotoiminnan yksikkökustannukset nousivat 2,4 prosenttia. Lentopetrolin nykyhintatasolla Finnairin polttoainekustannusten arvioidaan olevan vuonna 2006 noin 20 prosenttia liikevaihdosta kun vuonna 2005 kustannukset olivat 16 prosenttia liikevaihdosta.

 

– Emme odota polttoaineen halpenevan tänä vuonna, ja kun kilpailu jatkuu kovana, kustannuksia on suitsittava muilta osin. Olemme identifioineet kohteita, joissa saamme lähivuosina aikaan merkittäviä tuottavuusparannuksia.

 

Vuoden 2005 joulukuussa Finnair teki päätöksen sitoutua Aasian-liikenteen kasvuun hankkimalla 12 uutta Airbus-laajarunkokonetta. Finnairin Aasian-verkostossa avataan yhdestä kahteen uutta kohdetta joka vuosi, ja vuorotiheys nykyisiin kohteisiin kasvaa. Kasvava Embraer-laivasto parantaa käyttöasteita Euroopan- ja kotimaan liikenteessä.

 

– Uuteen tehokkaampaan ja ympäristöystävällisempään lentokalustoon siirtyminen tuo aikanaan isot kustannussäästöt. Siirtymävaihe vaatii kuitenkin tavanomaista suurempaa panostusta muun muassa henkilöstön koulutukseen, Hienonen summaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei suinkaan päinvastaisia:

Tulos kolminkertaistui vuonna 2005 verrattuna vuoteen 2004.

 

Taloussanomat kertoo vuoden viimeisestä neljänneksestä jonka ennustettiinkin olevan vaikea Finnairille ja niin näköjään olikin.

 

Kvartaalitalous on se päivän sana. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, valitsin sanani väärin

 

Pointti oli kuitenkin se, että kun kerrotaan vain osatotuus, niin koko uutisen sanoma muuttuu täysin

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään