Guest Finski

MD80:n raju testilasku (video)

33 viestiä aiheessa

Moikka.

Ei ole aiemmin sattunut silmiin. Voipi sanoa, että siinä koelentäjät ovat palkkansa ansainneet. Paljonkohan on VS ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voipi sanoa, että siinä koelentäjät ovat palkkansa ansainneet. Paljonkohan on VS ?

Lentäjä oli FAA:n pilotti ja kyseessä oli tyypityslento. VS:lle ei ole äkkiseltään tarjota lukuarvoa, mutta oli suunnilleen tuplat, mitä kone oli suunniteltu kestämään.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:(

Eihän tuo nyt niin mahdottomalta näytä tuo V/S :). Eikun oikeesti, mä olisin luullut, että runko pysyy ainakin yhtenä kappaleena.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole varma, mutta minun silmiini näyttää siltä, että ihan loppuvaiheessa kone suorastaan lopettaa lentämisen. Tai sitten se johtuu vaan siitä harhasta, että maa on lähempänä ja horisontti vertailukohtana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentäjä oli FAA:n pilotti ja kyseessä oli tyypityslento. VS:lle ei ole äkkiseltään tarjota lukuarvoa, mutta oli suunnilleen tuplat, mitä kone oli suunniteltu kestämään.

MikkO

Paljonko MD-80 on suunniteltu kestämään, tai muut föönit yleensä?

Marko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa videossa näyttää siltä että tuossa ei flareteta kunnolla ollenkaan, joten jos se kosketuksen hetkellä oleva VS on sitä mitä yleensä lähestyessä niin aika kova tälli tulee, tosin en kyllä itsekkään olettanut että sentään pyrstölähtisi irti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa videossa näyttää siltä että tuossa ei flareteta kunnolla ollenkaan, joten jos se kosketuksen hetkellä oleva VS on sitä mitä yleensä lähestyessä ...

Mun mielestä se näyttää vielä ihan lopussa ikään kuin tipahtavan hiukan vikkelämmin. Sakkaus tonttiin?

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä se näyttää vielä ihan lopussa ikään kuin tipahtavan hiukan vikkelämmin. Sakkaus tonttiin?

MikkO

Kannatan tätä näkemystä. Katsokaapa viimeistä viittä metriä. Hupsis kuinka tipahtaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noinhan minä aina laskeudun, onko siinä sitten jotain vikaa? ;D

Ei vaiskaan, kyllä tekee häijyä katsoakin. Aika hurja luonto pitää olla, että tuommoista työkseen tekee. Vähän rajummin vielä, niin siinähän irtoaisi jo siivetkin ja ois löpöt pitkin kenttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika hurja luonto pitää olla, että tuommoista työkseen tekee.

Tällä pilotilla oli joidenkin lähteiden mukaan enemmän semmoinen "Mä olen FAA-pilotti. Tartte mua tulla neuvomaan koneen lentämisessä" -luonto. Äiti Luonto sitten pisti kuitenkin luonnot järjestykseen ;D

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän videon perusteella voisi kuvitella, että pakkolaskussa pellolle telineet kannattaa ottaa ulos. Ne näyttävät kestävän aika paljon ja ehtivät kaiketi hidastaa jonkin verran vauhtia ennen kuin tippuvat alta pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liekö ollut tämä tapaus. kts. alla.

"If I recall correctly, hard landings were being demonstrated for the

flight test program when this happened. The hard landing was

intentional. BUT, for a reason that escapes me at the moment, the

signals got crossed between the test engineers and the pilots with the result that the plane landed about 3 times as hard as intended. The video I've seen clearly shows the forward fuselage buckle in downward bending forward of the wing as the main gear hit, the empennage breaks off at the aft pressure bulkhead, then the forward fuselage buckles again in upward bending as the nose gear hits. During rollout, the fuselage again looks normal, with no trace of buckling visible. The pilots, being up front and away from the action, and knowing it was going to be a hard landing, didn't know that anything had gone wrong.

I've heard the plane was flying again in just a few months, after

repairing the damage concentrated on the few locations that took the

stresses, empennage interface and forward fuselage skins that had

buckled. There was no damage to the landing gear or its interface

with the wings -- a testimony to the ruggedness of Douglas' structural design."

Tarinan mukaan tällä tavalla MDD sai historiansa ensimmäisen oman testilentokoneen, kaikki edelliset koelentokoneet oli testien jälkeen luovutettu asiakkaille. Kone oli ensimmäinen MD-80, s/n 48000, tai "line number" 909. Tämäkin kone oli Swissairin tilaama, mutta eivät ymmärrettävästi ottaneet sitä enää vastaan korjaustenkaan jälkeen. Niinpä se toimi mm. "unducted fan"- moottorien demokoneena. Uskokoon ken tahtoo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...The video I've seen clearly shows the forward fuselage buckle in downward bending forward of the wing as the main gear hit, the empennage breaks off at the aft pressure bulkhead, then the forward fuselage buckles again in upward bending as the nose gear hits...

Tosiaan, olin itsekin näkevinäni pientä rungon taipumista. :)

En tiedä, missä kulkee hard landingin raja, mutta jos lasku oli 3 kertaa suunniteltua rajumpi, niin voidaanko sanoa, että v/s = 1500?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossahan olisi ainakin haastava ammatti ;D. On kyllä kieltämättä aika rajun näköistä menoa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, olin itsekin näkevinäni pientä rungon taipumista. :)

En tiedä, missä kulkee hard landingin raja, mutta jos lasku oli 3 kertaa suunniteltua rajumpi, niin voidaanko sanoa, että v/s = 1500?

Juha

Niih millastahan pysytynopeutta noi tavallisesti tulee. Ihan muutamia jalkoja per sekuntti varmaankin. Hornetilla muuten tullaan lentotukialuksen kannelle noin 1500ft/min. Mutta ne on kyllä suunniteltu kestämään sen. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei voi muuta sanoa, kun että MD kyllä osasi tehdä matkustajalentokoneita! Mietityttää että kuinka kävisi vastaavanlaisessa laskussa B737:lle tai A320:lle...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Mietityttää että kuinka kävisi vastaavanlaisessa laskussa B737:lle tai A320:lle...?

Sianlihaa ja ranskanperunoita ;D

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään