Guest Espe

Tyhmä kysymys

22 viestiä aiheessa

Mieltäni on jo jonkin aikaa askarruttanut asia, että joutuuko ilmadösäkippari liikuttamaan tikkua vasemmalla kädellä?  ??? Itsestäni ainakin tuntuu, että tuo olisi aivan luonnotonta oikeakätiseltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika montaa lentokonetta lennetään vasemmalla kädellä koska oikea käsi on kaasulla. Että siinä mielessä se Microsoftin sidewinderi on epärealistinen. Toki hävittäjälentäjät ja purjelentäjät lentävät oikealla kädellä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika montaa lentokonetta lennetään vasemmalla kädellä koska oikea käsi on kaasulla. Että siinä mielessä se Microsoftin sidewinderi on epärealistinen. Toki hävittäjälentäjät ja purjelentäjät lentävät oikealla kädellä.

 

//Tuomas

 

niin ja monet ultralentäjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika montaa lentokonetta lennetään vasemmalla kädellä koska oikea käsi on kaasulla. Että siinä mielessä se Microsoftin sidewinderi on epärealistinen. Toki hävittäjälentäjät ja purjelentäjät lentävät oikealla kädellä.

 

//Tuomas

 

 

Diana II:kin, jka taittaa olla ainut sivusauvalla ohjattava purtsikka se tikku on oikealla - tosin aika luonnollista, kun kaikkia muitakin purtsikoita tosiaan on ainakin suunniteltu lennettävän oikealla kädellä

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin ja monet ultralentäjät.

 

Niin joo, ainakin Ikaruksessa lienee yksi ohjaussauva siinä keskellä penkkien välissä. Tosin eurostarin ohjaamoa katsoessa ainakin se vaikuttaisi vasemmalla kädellä lennettävältä, samoin kuin Dynamic ja muut näistä ultrista mitkä yrittävät olla "lentokoneen näköisiä".

 

Eli jos Ikaruksella oppii lentämään ja tekee sitten eurostar-tyypit, joutuu vaihtamaan kättä? Se vaatinee hetken totuttelua, mutta uskoisin ettei se nyt niin hankalaa ole, siihen varmaan kyllä tottuu nopeasti.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mopu se vasta on veikeä lennettävä 8) laskussa on ohjaamo täynnä käsiä ku pitää säätää vasemmalla kädellä ilmajarruja ja oikealla tehoa ja sitten pitäis vielä ohjata  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mopu se vasta on veikeä lennettävä 8) laskussa on ohjaamo täynnä käsiä ku pitää säätää vasemmalla kädellä ilmajarruja ja oikealla tehoa ja sitten pitäis vielä ohjata  ;D

 

Ja (ainakin) Grobissa siihen vielä lisäksi lapakulmien säätö startin jälkeen ja ennen laskua. Tosin se tehdään ns. kertaluonteisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja (ainakin) Grobissa siihen vielä lisäksi lapakulmien säätö startin jälkeen ja ennen laskua. Tosin se tehdään ns. kertaluonteisesti...

 

Tuo riippuu oikeastaan Grobista. Tai siis siitä, onko koneessa sähkösäätöinen vai mekaanisesti säädettävä potkuri. Mekaaninen potkuri vaatii juuri tuon mitä Mikko tuossa kuvailit. Sähkösäätöisessä potkurissa puolestaan potkuriin säädetään haluttu kierrosluku nupista pyörittämällä. Ajattelit Mikko tilanteen varmaankin OH-737:n ja OH-687:n kautta? 737:ssa taitaa yhä olla mekaanisesti säädettävä potkuri, mutta tuohon meidän 687:aan tuli sähköpotkuri jo pari vuotta sitten.

 

Tässä meidän koneen ohjaamo nykyisessä ulkoasussaan. Potkurin säätöyksikkö näkyy transponderin alla vasemmalla. Kaksi kahvaa, joissa lukee "ei käytössä" liittyvät siihen vanhaan mekaaniseen säätöön, joka jäi modifikaation myötä varajärjestelmäksi, joka voidaan ottaa halutessa käyttöön pienen työn jälkeen.

 

http://www.airliners.net/open.file/0940670/M/

 

Mutta juu itse aiheeseen liittyen, niin Grobissa on kyllä aina vähän kädet solmussa. Itse ohjaan aina oikealla kädellä ja käytän kaasuja vasemmalla kädellä sauvassa kiinni olevan oikean käden yli. Toisaalta kun siihen on tottunut, niin ei siinä mitään kummallista ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsestäni ainakin tuntuu, että tuo olisi aivan luonnotonta oikeakätiseltä.

 

Itse olen oikeakätinen Sidewinder pilotti, ja ajattelin ihan samaa. Mutta sitten aloin kokeilemaan niin ei se niin omituiselta tunnukkaan, ohjata konetta vasemmalla ja kaasu oikeella kädellä. Itseasiassa mukavaa vaihtelua.  :)

Puhumattakaan sitten IRL, kun vasen käsi on siinä tikulla ja oikea kaasulla...tuntuu varmasti vielä luonnollisemmalta ja mukavammalta.

 

-tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, ainakin Ikaruksessa lienee yksi ohjaussauva siinä keskellä penkkien välissä. Tosin eurostarin ohjaamoa katsoessa ainakin se vaikuttaisi vasemmalla kädellä lennettävältä, samoin kuin Dynamic ja muut näistä ultrista mitkä yrittävät olla "lentokoneen näköisiä".

 

Eli jos Ikaruksella oppii lentämään ja tekee sitten eurostar-tyypit, joutuu vaihtamaan kättä? Se vaatinee hetken totuttelua, mutta uskoisin ettei se nyt niin hankalaa ole, siihen varmaan kyllä tottuu nopeasti.

 

//Tuomas

 

 

Ei hankalaa ollenkaan, jopa minä olen oppinut! ;D (hurraahuutoja ja aaltoliikettä... ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieltäni on jo jonkin aikaa askarruttanut asia, että joutuuko ilmadösäkippari liikuttamaan tikkua vasemmalla kädellä?  ??? Itsestäni ainakin tuntuu, että tuo olisi aivan luonnotonta oikeakätiseltä.

 

Palatakseni tähän alkuperäiseen kysymykseen, en heti keksi yhtään liikennekoneluokan lentolaitetta, jossa kapteeni käsittelisi ohjaussauvaa/sidestickkiä tai vastaavaa oikealla kädellä. Joten se Airbus ei ole mitenkään poikkeuksellinen siinä suhteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eikö se ole ihan sama onko se tikku vasemmalla puolella vai siinä jalkojen välissä, kun kippari tekee lentoonlähtöä niin luonnollisesti tehovipuja liikutellaan oikealla kädellä ja vasen käsi on siinä tikussa tai sitten ohjaussauvassa jalkojenvälissä. Eli aivan sama onko se tikku siinä vasemmalla puolella vai jalkojenvälissä. Toi on nyt tommenen päätelmä, mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Näin melko puhtaasti oikeakätisenä tulee lähinnä mieleen hienomotoriikan aste vasemmassa kädessä. Oma vasen käteni kelpaa pääasiassa vain kiinnipitämiseen. Jos kyseessä on lattiassa kiinni oleva rattiohjain, tarvittavat liikkeet ovat hieman karkeampia, kuin joystickillä, ja omasta vasemmastani siihen saattaisi vielä olla.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Näin melko puhtaasti oikeakätisenä tulee lähinnä mieleen hienomotoriikan aste vasemmassa kädessä. Oma vasen käteni kelpaa pääasiassa vain kiinnipitämiseen. Jos kyseessä on lattiassa kiinni oleva rattiohjain, tarvittavat liikkeet ovat hieman karkeampia, kuin joystickillä, ja omasta vasemmastani siihen saattaisi vielä olla.

 

Arttu

 

Olenkos nyt ymmärtänyt väärin???

Etkös sinä kuskaa hulihoptereita, eikö siinä pitäisi olla molempien käsien motoriikka "handussa" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mopu se vasta on veikeä lennettävä 8) laskussa on ohjaamo täynnä käsiä kun pitää säätää vasemmalla kädellä ilmajarruja ja oikealla tehoa ja sitten pitäis vielä ohjata  ;D

 

Aluksi tuli mopuilla nousussa vaihdettua kättä, kun piti kaasua säätää, mutta aika pian vakiintui tuo käytäntö, että kaasua säädetään vasemmalla kädellä oikean käden yli. Opettajat suosittivat myös tätä, eli tällöin ei irroiteta oikeata kättä sauvasta. Lapakulmia (kaksiasentoinen vaijerisäätö) säädettäessä Grobilla välillä tulee kyllä vaihdettua kättä, kun oikealla ylettyy paremmin kahvaan.

 

Grob 109-mopuopettajat ainakin joutuvat opettelemaan vasemmalla kädellä lentämisen laskussa, koska lentojarrukahva oikealta puolella lennettäessä Grobissa on oikealla puolella. Poikkeuksiakin kyllä on, esim. Scheibe Falkessa on "opettajan", eli oikealla puolella istuvan lentojarrukahva myös vasemmalla, kuten vasemmalla puolella istuvallakin. Molemmista koneista on kokemusta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hei, ainakaan mikään lentolaite, jota minä olen lentänyt ei sentään hienomotoriikka vaadi.(on tietty tunnustettava, etten ole purjekoneita ja koptereita lentänyt, mutta niissähän lienee vakioasennot - samoin kuin häätäjissä  - tunnen muuten vasenkätisiä sotilaslentäjiä - nekin on oppineet lentämään "väärinpäin"!) Kyllä se lentotaito asuu korvien välissä, eikä sormenpäissä oli kumpi käsi tahansa. Kätisyydessä on paremminkin ongelma, että löytää nappulat ohjaamosta, kun vaihtaa puolta. (p:n viilaajille: tietenkin puhutaan terveistä raajoista)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hus, pois se minusta !! ;D En itse kuskaa, mutta olen joskus istuskellut takapenkillä pelkäämässä... :P

 

Arttu

 

 

Olenkos nyt ymmärtänyt väärin???

Etkös sinä kuskaa hulihoptereita, eikö siinä pitäisi olla molempien käsien motoriikka "handussa" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minä ainakin opin falkella lentämään kummallakin kädellä yhtä hyvin, yleensä tein lentoonlähdön vasemmalla ja laskun oikealla

kädellä, joskus loppulähehstymisessä meinas kädet loppua kesken ku kaasu tuppasi ryömimään ja lentojarruja ei voinut lukita.

jarrut vasemmalla puolella ja kaasu oikella puolella. en tykännyt laitta käsiä ristiin joten vaihtelin ohjausta vasemmalta oikealle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...en heti keksi yhtään liikennekoneluokan lentolaitetta, jossa kapteeni käsittelisi ohjaussauvaa/sidestickkiä tai vastaavaa oikealla kädellä.

 

Ei ehkä ihan tyypillisimpiä, mutta Tu-134, Tu-114... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluksi tuli mopuilla nousussa vaihdettua kättä, kun piti kaasua säätää, mutta aika pian vakiintui tuo käytäntö, että kaasua säädetään vasemmalla kädellä oikean käden yli. Opettajat suosittivat myös tätä, eli tällöin ei irroiteta oikeata kättä sauvasta. Lapakulmia (kaksiasentoinen vaijerisäätö) säädettäessä Grobilla välillä tulee kyllä vaihdettua kättä, kun oikealla ylettyy paremmin kahvaan.

 

Grob 109-mopuopettajat ainakin joutuvat opettelemaan vasemmalla kädellä lentämisen laskussa, koska lentojarrukahva oikealta puolella lennettäessä Grobissa on oikealla puolella. Poikkeuksiakin kyllä on, esim. Scheibe Falkessa on "opettajan", eli oikealla puolella istuvan lentojarrukahva myös vasemmalla, kuten vasemmalla puolella istuvallakin. Molemmista koneista on kokemusta.

 

Jukka

 

En ole ikinä moottoroidulla Grobilla lentänyt, mutta hieman itseäni hämmentää tuo opettajien suositus - viisaammat valaiskoot perusteista. Tykkään itse pitää lentäessäni oikeaa kättä tehovivulla koko lentoonlähdön ajan. Tällöin voin olla varma siitä, ettei tehovipu/seosvipu/lapakulmien säätö ryömi taaksepäin. Grobissakaan ei lentojarruja lentoonlähdössä pitäisi tarvita, jolloin tuntuisi loogisemmalta ohjata vasemmalla ja huolehtia tehovivuista oikealla. Kuulostaa kyllä siltä, että ylösvedossa ennen kosketusta voi kieltämättä olla ohjaamo täynnä käsiä riippumatta kummalla kädellä ohjaa...

 

Itsestäni vasemmalla kädellä ohjaaminen ei moottorikoneissa ole tuntunut oudolta oli sitten ohjaimena ratti tai sauva, vaikka ennen moottorilennon aloitusta oli ehtinyt tulla jokunen sata tuntia purjekoneillakin. Nykyaikaiset yksipaikkaiset purjekoneet puolestaan vaativat hieman sitä hienomotoriikkaa ja tarkkuutta joissain lentotiloissa (esim. liu'ut suurilla nopeuksilla), jolloin oikeakätisen ei hirveästi kannata sitä sauvaa vasurilla hämmentää. Tähän kyllä moottorilento on puolestaan auttanut, ja nyt pystyy purtsikkaakin lentelemään jopa vasurilla. Ainakin helpommin onnistuu yhdistelmä iPaqin näpyttelyä oikealla ja lentämistä vasemmalla kuin päinvastoin... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään